R1 och R6-tråden!

Blonidhunter

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
yamaha yzf r6 2007
Mors alla!
Har ett ''Problem'' med min Yamaha r6a 2006 som gått 1400Mil
Har ägt en 2007 innan som inte kändes alls som denna men va ej dock körd mer än 1 mil.

Har inget o gemföra med direkt så derför fråga jag er som är kunniga

Är det vanligt att R6an har en varierande ljud på tickandet ut toppen? eller ska motorn va knäpptyst eftersom det är så pass vassa makiner så förstår man att spelen ska vara stora.. men tycker han tickar på ganka så bra i bland från vänster sida av motorn är detta ett vanligt '' fel '' eller låter som så ?

ibland låter han mindre och ibland tycker jag att han låter mera

tacksam för alla svar mvh :)

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Hej!
Jag har lite knepiga el-fel på min mc (R1-98), som jag inte blir riktigt klok på. Det började förra säsongen med att min vänstra blinkerindikation slutade fungera. Alltså på "instrumentbrädan" såg man inte att man blinkade vänster, dock fungerar höger lika bra som innan. Det lustiga är att blinkersen fungerar utan problem, det är bara indikationen som inte vill vara med... Kan ju leva med felet, men undrar vad som kan vara sönder?

Sen har mitt högra framljus börjat gå sönder titt som tätt. Har bytt det 4 gånger på 5 rundor nu, så något är definitivt galet. Glödlampans tråd går helt enkelt av, har givetvis testat med olika märken.

Någon som kan tippsa mig om vad felorsaken kan vara?

/Martin

1 - Blinkerstrubbel.

Det sitter diodblinkers va ??

isf, har du likadana belastningsmotstånd eller vad dem kallas på alla blinkers ?

min lampa ballade ur när jag körde med bara en framblinkers, indikering liksom bara "glödde" vär man slog på sidan som inte hade blinkersen inkopplad, dvs det var inte samma belasning höger som vänster.

2 - belysning.

mät spänningen, kan vara likriktaren som levererar för mkt spänning, det första man märker det på är smällda lampor, skall absolut inte vara mer än 15 volt skulle jag vilja säga någonstans i systemet när motorn är igång !

ikonen

Ikonen
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
2009 XR1200
R1 2007 startade dåligt i morse, fick köra startmotorn mins 5 gånger ca 3sek innan den startade, vad kan vara fel? har inte haft detta problem innan.

Blonidhunter

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Hoj
yamaha yzf r6 2007
inga konstigheter... min kan bli så där till och från men funkar lika bra varje gång han är i gång ... nu om någon kan besvara min fråga? mvh

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Mors alla!
Har ett ''Problem'' med min Yamaha r6a 2006 som gått 1400Mil
Har ägt en 2007 innan som inte kändes alls som denna men va ej dock körd mer än 1 mil.

osv

tacksam för alla svar mvh :)

Hade en -08a som tickade. Kamkedjan säger verkstaden. Inga konstigheter :) Så var det alltså på min, kan inte säga om det är samma tick du hör iofs :)

m4rtin

Medlem
Gick med
9 May 2004
Hoj
bmw s1000rr
1 - Blinkerstrubbel.

Det sitter diodblinkers va ??

isf, har du likadana belastningsmotstånd eller vad dem kallas på alla blinkers ?

min lampa ballade ur när jag körde med bara en framblinkers, indikering liksom bara "glödde" vär man slog på sidan som inte hade blinkersen inkopplad, dvs det var inte samma belasning höger som vänster.

2 - belysning.

mät spänningen, kan vara likriktaren som levererar för mkt spänning, det första man märker det på är smällda lampor, skall absolut inte vara mer än 15 volt skulle jag vilja säga någonstans i systemet när motorn är igång !

tack för svar!
1. Faktum är att jag har diodblinkers bak, medan standard lampor fram. Dock köpte jag ett nytt relä, så det är nog inte motstånden som krånglar. Har ju trots allt fungerat bra lång tid innan, och det är bara indikatorn åt vänster som felar.

2. Skall mäta systemet i morgon, bra ide!

-=[P-son]=-

Gick med
7 Jun 2009
Hoj
tack för svar!
1. Faktum är att jag har diodblinkers bak, medan standard lampor fram. Dock köpte jag ett nytt relä, så det är nog inte motstånden som krånglar. Har ju trots allt fungerat bra lång tid innan, och det är bara indikatorn åt vänster som felar.

2. Skall mäta systemet i morgon, bra ide!

lätt att testa då

rota fram orginal bakblinkers, slit bort kablaget till diodisarna, koppla in orginalarna löst liggande i "bagaget".
försvinner problemet så ligger bekymret i diodblinkarna eller dess paralellmotstånd.

Ankan_84

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Har hittat den Retta:)
Ska besikta hojjen i dagarna och måste fixa reflexen baktill. Är det någon som vet nåt bra sätt att fästa reflexen på. Har bara en skylthållare + belysning, inget under plåten alltså. Sen är hojjen till salu om någon undrar:D

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Hoj
R1-99
Tag någon plastbit, tunn plåtbit eller kartongbit och sätt dit reflexen under skylten med dubbelhäftande tejp eller så. Bara det håller för den stora dagen så....

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
Är det någon som har meckbilder på r1 00-01. Håller på att plocka ihop hojen och behöver se lite bilder på motorn och runtom där. Det var inte jag som plocka ner den...

Tack :)

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Jag har några nyckelfrågor angående en R1a från 2004.

När man köper ny får man tre nycklar va, två svarta och en röd?

Jag har bara en svart kvar och är rädd för att tappa den enda jag har.
Kan man kopiera upp fler nycklar baserade på den man har, eller behöver man nyckelbricka?

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Ja.
Ska besikta hojjen i dagarna och måste fixa reflexen baktill. Är det någon som vet nåt bra sätt att fästa reflexen på. Har bara en skylthållare + belysning, inget under plåten alltså. Sen är hojjen till salu om någon undrar:D

Har du inte precis köpt den?

\Masonit

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Kan nån hjälpa mig med att hitta drev? Jag har en TRX som jag har satt på 520 drev/kedja på. Kört hitintills med 16-kuggars AFAM som passar till R6. Har precis beställt och fått hem specialtillverkat bakdrev, och behöver nu 17-kuggars framdrev. Kollade med MC-varuhuset precis, och de hade max 16 (från AFAM). Finns det större framdrev att få tag på i 520 delning som passar R6? Ingen aning dessvärre vilka årsmodeller mitt drev hör till, men artikelnumret är 010 21511,om det hjälper...

-=[P-son]=-

Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Kan nån hjälpa mig med att hitta drev? Jag har en TRX som jag har satt på 520 drev/kedja på. Kört hitintills med 16-kuggars AFAM som passar till R6. Har precis beställt och fått hem specialtillverkat bakdrev, och behöver nu 17-kuggars framdrev. Kollade med MC-varuhuset precis, och de hade max 16 (från AFAM). Finns det större framdrev att få tag på i 520 delning som passar R6? Ingen aning dessvärre vilka årsmodeller mitt drev hör till, men artikelnumret är 010 21511,om det hjälper...

520, på en r6:a ??

sitter ju 525-535 på dem orginal !!

www.addemoto.se har bra pris och en överskådlig lista !

http://www.addemoto.se/pdf/drivpaket.pdf

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...