R1 och R6-tråden!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
ok bra
det kan ju vara skoj att köra lite tystare ibland så folk inte hör hur mycket man gasar ;)

kattersättare struntar jag i.
jag trodde det skulle bli mer sång i ljudet men det tycks inte göra sån stor skillnad som på bilar.

bytte olja och oljefilter idag föresten
Castrol R4 Superbike 10W-50 var det jag fick tag på.
dyr jäklar.

är det den oljan som rekomenderas?
köpte den på mekonomen och dom är ju lite rookies när det gäller olja och filter till hojar.

jäkla tight det var att komma åt oljefiltret.
slog väl i skruvmejseln på 4 olika ställen på filtret innan det gav sig :)

Jag kör på Motul 300V10w-40 som jag köpt av Opieoil i England. Pröjsade under 500kr / 4l-dunk sist jag handlade (16 liter).
Det är en ruggigt bra olja som är bland det bästa man kan få om jag fattat det rätt. Men den du köpte är säkert också skitbra. Se bara till att köpa olja enligt spec i handboken (eller högre klassad).

Oljefiltret byter man enkelt med en oljefilteravdragare så slipper du slabba med att slå hål med mejsel och kan dessutom enkelt dra dit det nya.

Förresten så tycker jag att det är värt att ta bort katen. Ljudmäasigt blur det lite basigare, men det glr en del i mellanregistret i effekt. Det är huvudsaken. Men du bör mappa om efteråt för annars kommer den att gå snålt.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Jag kör på Motul 300V10w-40 som jag köpt av Opieoil i England. Pröjsade under 500kr / 4l-dunk sist jag handlade (16 liter).

Damn
halva priset mot den där oljan
950kr/4 liter gav jag

fan man får nästan sätta lås på oljepluggen ;)

kollade lite och det är tydligen Castrols värsta olja för 4takts hojar med högt varv och hög effekt så den ska nog funka.

misstänkte att man måste mappa om för att få ut effekt med kattersättare.
flödet ökar

Edit: nya filtret drog jag dit med ett bälte
bara att veva runt så greppar det direkt runt filterkåpan och man får även tag att dra dit filtret.
riktigt enkel och smidig lösning.
 
Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Dum jädra fråga, men kan man sätta kopplingskåpan halvfel på en R1 98-01?

Jag menar, när man svär i all oändlighet och ska få på den jävla "ROD/PUSH 1", #20 i bilden, i hålet på insidan av kåpan får man den ju antingen i rätt läge eller inte alls.

Vad jag dock funderar över är huruvida den kan hamna "semi-rätt" eller inte? När jag slängde ihop kopplingen och kåpan i helgen känns det hela rätt rätt, så att säga, men jag oroar mig en aning ändå. I synnerhet när man slängt på vajern och fjäderhistorien så känns det rätt när man jazzar med kopplingshandtaget...

Nåväl, det märker vi väl när skiten är fylld med ôlja och första provstarten för året hägrar om någon månad. Då kanske det blir dags att riva koppling, igen.

:banana

Ädit: BTW, jag har en hel del motordelar till salu om någon är intresserad.
 

Bifogat

  • clutch.jpg
    clutch.jpg
    105.4 KB · Visningar: 64

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Castrol R4 Superbike Specifikationer: SAE 10W-50,API:SG,JASO MA

bra eller skit?
helt nollställd på alla förkortningar så förklara gärna :)

API, JASO är klassifieringen. Finns 2 mycket eminenta trådar skapade av framlidne Dr Bike här på forumet. "Allt du behöver veta om oljor Del 1 /2" Där kan du läsa mer om det.

Men oljan ser ut att duga fint, men jag slänger in en brasklapp som vanligt då det gäller Yamaha R1 och Castrol. Det händer att en del får kopplingsslir med Castrol-olja så känn efter ordentligt när det väl blir dags att köra!

Dum jädra fråga, men kan man sätta kopplingskåpan halvfel på en R1 98-01?

Jag menar, när man svär i all oändlighet och ska få på den jävla "ROD/PUSH 1", #20 i bilden, i hålet på insidan av kåpan får man den ju antingen i rätt läge eller inte alls.

Vad jag dock funderar över är huruvida den kan hamna "semi-rätt" eller inte? När jag slängde ihop kopplingen och kåpan i helgen känns det hela rätt rätt, så att säga, men jag oroar mig en aning ändå. I synnerhet när man slängt på vajern och fjäderhistorien så känns det rätt när man jazzar med kopplingshandtaget...

Nåväl, det märker vi väl när skiten är fylld med ôlja och första provstarten för året hägrar om någon månad. Då kanske det blir dags att riva koppling, igen.

:banana

Ädit: BTW, jag har en hel del motordelar till salu om någon är intresserad.

Vet precis vad du menar :)
Men nej, jag tror inte man kan få på den lite så där halvt, eftersom den är halvmåneformad med frästa spår. Antingen får man på den rätt eller så får man inte på den alls.

Men du kommer att märka om du fått på den rätt om det går att frikoppla ordentligt när motorn är igång.

Skulle den inte ha hamnat rätt så behöver du inte tömma ur oljan, luta bara hojen mot något så att den ligger lite på sidan, så är det bara att lossa på motorkåpan igen. Var dock noga med att kontrollera packningen runt kåpan, bäst är att byta den igen!
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
men va fan
why? :)

Ja du, ingen som vet. Vissa påstår att det bara är slump. Men jag tycker mig ha läst allt för många gånger om R1-piloter som haft problem med just Castrol. Problemet är att lamellskivorna klibbar samman.

Men jag vill inte skrämma upp dig, det kommer säkert fungera bra med den oljan i din hoj. Vill nästan minnas att det var de första generationerna av R1 som var drabbade så ta mina uppgifter med en nypa salt.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Problemet är att lamellskivorna klibbar samman.

ok då vet man
en gissning kan vara att det är den gamla oljan som ligger kvar på lamellerna som reagerar på castrol oljan.
alltså om dom har kört med nån annan olja med andra tillsatser i tidigare och sen bytt till castrol.

har sett liknande fenomen på jobbet
vissa oljor får inte blandas
då bildas avlagringar direkt.
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
ok då vet man
en gissning kan vara att det är den gamla oljan som ligger kvar på lamellerna som reagerar på castrol oljan.
alltså om dom har kört med nån annan olja med andra tillsatser i tidigare och sen bytt till castrol.

har sett liknande fenomen på jobbet
vissa oljor får inte blandas
då bildas avlagringar direkt.

Jag kör med castrol i min gamla R6:a, inga slir eller nåt !!
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Vet precis vad du menar :)
Men nej, jag tror inte man kan få på den lite så där halvt, eftersom den är halvmåneformad med frästa spår. Antingen får man på den rätt eller så får man inte på den alls.

Men du kommer att märka om du fått på den rätt om det går att frikoppla ordentligt när motorn är igång.

Skulle den inte ha hamnat rätt så behöver du inte tömma ur oljan, luta bara hojen mot något så att den ligger lite på sidan, så är det bara att lossa på motorkåpan igen. Var dock noga med att kontrollera packningen runt kåpan, bäst är att byta den igen!
:tummenupp

Gött att bolla sina skeva idéer med bra gôbbar i denna tråd!
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Castrol R4 Superbike Specifikationer: SAE 10W-50,API:SG,JASO MA

bra eller skit?
helt nollställd på alla förkortningar så förklara gärna :)

Jag kör just nu på en olja med specen JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM (dvs högre spec än din Castrol) i min R1 -98 bara för att den är värd det bästa.

BTW; Jag gav 79:90:- / Litern :)
 

Janne VTR

En gammeljävlabattericykel
Gick med
5 Nov 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
R1-99
Körde med Castrol olja i man gamla häck för nåt år sedan. Fick slir med den, bytte olja till OKQ8. Det hela slutade i lamellbyte nån vecka senare. OM det berodde på oljan tror/vet jag inte då hojen vid tillfället hade gått ca:3800 mil. Nån gång ska ju kopplingen ge sig??
Kör nu och kommer nog i fortsättningen köra med biltemas olja då den känns mest prisvärd.
 

pg_ice

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha YZF R1-05
Jag kör just nu på en olja med specen JASO MA2, (JASO T903:2006), API: SM (dvs högre spec än din Castrol) i min R1 -98 bara för att den är värd det bästa.

håller med så är det
inget biltema skit i R1an här inte.
oljan är motorns blod!

ok att jag skulle kunnat ha kört hojen nu i vår utan att ha bytt olja.
men det känns inte bra att inte veta vad det är för skit som slafsar runt i motorn.

priset spelar nog mindre roll
bara att gratullera till det priset du fick med tanke på specen.

själv har jag kört castrol sen jag föddes i princip :)
då blir det att man håller sig till samma märke
 

Jonsson-R6

Yamaha
Gick med
10 Dec 2009
Ort
Lidköping
Hoj
2006 Yamaha yzf R6
Köpte mej precis en uppsättning rubber frame plugs. har sett endel som har detta och jag tycker det ser rätt bra ut..
 

Bifogat

  • frame plugs.JPG
    frame plugs.JPG
    10.6 KB · Visningar: 54

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Hm, lite tanklöst av mig kanske att rekommendera att fila metallbitar bara sådär. Det förutsätter ett rejält skruvstäd och en maskin som underlättar jobbet. Alternativt ett par nävar med motsvarande styrka.
Måste ju finnas mer passande brickor på vilken järnaffär som helst! Eller så väljer du ett material som du lättare kan modda själv.

Jag skulle inte heller lägga ut så stora pengar på en sån "enkel" grej som en skylthållare. Men tycker du det är värt det ska du definitivt göra det! Vad vi "kan-själv-muppar" (det blir fan inte alltid bra:rodnar) tycker har inte med din plånbok att göra.

Lägg gärna upp bild på färdiga resultatet sen, hur du än gör.:tummenupp


Lägger upp en bild so far, vi körde klart hela bakdelen och montera båda bak igår iaf, bara fram kvar nu samt ordna med relät då blinkersen blinkar för snabbt.

Någon som vet ifall det är bara köpa första bästa på Biltema och rycka ur den gamla och in med det nya?
 

Bifogat

  • IMG_0247.jpg
    IMG_0247.jpg
    230.3 KB · Visningar: 76

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vet inte om biltema har några lastokänsliga relän men på min 05a va det bara att ta ur blinkrelät och byta ut det mot ett lastokänsliga "2min jobb" så funka det prima sen !
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top