R1 och R6-tråden!

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
håller med så är det
inget biltema skit i R1an här inte.
oljan är motorns blod!

ok att jag skulle kunnat ha kört hojen nu i vår utan att ha bytt olja.
men det känns inte bra att inte veta vad det är för skit som slafsar runt i motorn.

priset spelar nog mindre roll
bara att gratullera till det priset du fick med tanke på specen.

själv har jag kört castrol sen jag föddes i princip :)
då blir det att man håller sig till samma märke

Haha, fast det är just Biltema oljan som har högre spec än Castrol ;)

Tips; Läs igenom Dr Bikes stora oljetrådar del I & II innan du svarar.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Eftersom 90% av allt på biltema är skit tycker jag vi bojkottar dom andra 10% med..... !
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
hur har då fått den höga specen från spillolja kan man undra.
99% tillsatser ?
;)

kör på Castrol som sagt
900:- per år kan man offra på lite dyrare olja

Har du någon källhänvisning på att det är spillolja? Som sagt, den är bättre än Castrol's olja. Läs Oljetrådarna del 1 & 2 om du är intresserad av fakta. Eller gör det inte om du vill fortsätta köra på dyr och sämre olja, valet är ditt.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Har ju säkert avhandlats tusen gånger i tråden, aber doch. Tänkte dreva om hojen för att få den lite sköjigare. Jättetoppfart kan jag vara utan.

Har idag 16 fram och 43 bak, och tänkte byta till 15 fram och 44 bak. Bra eller mindre bra?
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Last edited:

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Återkommer nu till mitt lilla projekt med byte av blinkers och är i behov av just ER hjälp nu :)

lägger upp lite bilder och det jag behöver hjälp med är att byta blinkersrelät till ett lastoberoende som gör att blinkersen blinkar rätt.

Frågan är, var sitter detta på de bifogade bilderna på min hoj, samt hur går man till väga rent basic, även ifall denna fråga kanske ställts förr och jag framstår som årets nybörjare :)
 

Bifogat

  • IMG_0250.jpg
    IMG_0250.jpg
    225.2 KB · Visningar: 97
  • IMG_0251.jpg
    IMG_0251.jpg
    222.1 KB · Visningar: 94

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Återkommer nu till mitt lilla projekt med byte av blinkers och är i behov av just ER hjälp nu :)

lägger upp lite bilder och det jag behöver hjälp med är att byta blinkersrelät till ett lastoberoende som gör att blinkersen blinkar rätt.

Frågan är, var sitter detta på de bifogade bilderna på min hoj, samt hur går man till väga rent basic, även ifall denna fråga kanske ställts förr och jag framstår som årets nybörjare :)

Räcker det inte bara med motstånd?
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jo det gör det, men det hade blivit 2 motstånd inkopplat PER blinker som dels ska gömmas och så läste jag även att de skapar onödigt mycket värme..

Är det LED-blinkers du skall montera? I annat fall behövs det väl inga motstånd vad jag vet.
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Är det LED-blinkers du skall montera? I annat fall behövs det väl inga motstånd vad jag vet.

Yes det stämmer, blinkersen är redan inkopplade och har ström men blinkar för fort och därav måste relät bytas eller motstånd kopplas in. Just relä bytet jag behöver hjälp med.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
På den högra bilden är det relät som är längst upp mitten-vänster du ser den vit/gula kontakten där 2kablar...
 

Diod

Med Lem
Gick med
20 Dec 2008
Ort
N/A
Hoj
BMW R1200GS
Billig olja till R1

Damn
halva priset mot den där oljan
950kr/4 liter gav jag

fan man får nästan sätta lås på oljepluggen ;)

kollade lite och det är tydligen Castrols värsta olja för 4takts hojar med högt varv och hög effekt så den ska nog funka.

misstänkte att man måste mappa om för att få ut effekt med kattersättare.
flödet ökar

Edit: nya filtret drog jag dit med ett bälte
bara att veva runt så greppar det direkt runt filterkåpan och man får även tag att dra dit filtret.
riktigt enkel och smidig lösning.

Jag har kört på Castrol delsyntet som enligt serviceverkstan var tillräcklig till R1an om man inte kör på bana varje helg. Inga problem med kopplingsslir heller.

Vill man köpa billig olja finns det på:

http://www.ica.se/Butikssidor/Nara/Ale/Svenssons-Livs-Alvhem-1805/Smorjmedel-mm/

62kr/L för Q8 SBK Racingolja helsyntet, ca 280kr för ett oljebyte om man nu vill ha det.

men det ligger ju inte direkt i närheten av Katrineholm. Men känner du någon som åker förbi så...

//Diod
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03

Bifogat

  • IMG_0251.jpg
    IMG_0251.jpg
    224.1 KB · Visningar: 114

Bruno22

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Vimmerby
Hoj
06 Yamaha R6
EXUP ventil

Tjena, tänkte bara höra med er som vet, har precis bytt ljuddämpare min yamaha r6-06, vajrarna som ställde om exup ventilen, vad gör man med dom!? låter man dom hänga bara!?

tacksam för svar

MVH emil
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Okej, tack för svar!
Bara för att säkerställa, är det den biten jag ringat in du menar?

Hur ska jag gå till när jag byter till detta relä?
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Styling/El-och-Belysning/Blinkrela-LED/

Tacksam som fan om du kunde hjälpa mig så gott du vill och kan, uppskattas enormt.

Nu ser man ju inte hela relät men ja det såg ut som den du ringat in. Bara 2 trådar in i ett vitt kontaktstycke.. Nej du ska inte ha det relät du visade ifrån biltema för det är till bilar....

a_led-flasher-relay-front.jpg
så ska den se ut!
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Tjena, tänkte bara höra med er som vet, har precis bytt ljuddämpare min yamaha r6-06, vajrarna som ställde om exup ventilen, vad gör man med dom!? låter man dom hänga bara!?

tacksam för svar

MVH emil

På min 08a skruvade jag loss den yttersta muttern tog bort vajern skruvade tebax muttern på vajjern så att inte den innre ändrar sig "inställning" sen tog jag ett buntband och buntade upp dom på lämpligt ställe funkade kanon !
 

MAESTROR1

Din dröm - Min vardag
Gick med
4 Mar 2008
Ort
08
Hoj
Yamaha R1 -03
Nu ser man ju inte hela relät men ja det såg ut som den du ringat in. Bara 2 trådar in i ett vitt kontaktstycke.. Nej du ska inte ha det relät du visade ifrån biltema för det är till bilar....

a_led-flasher-relay-front.jpg
så ska den se ut!

Okej, jag förstår! Var kan man handla ett sådant då? Alla jag hittat ser ut som Biltemas som jag länkade innan, det vill säga dem handlare i Sverige jag kollat ganska snabbt.

Är själva bytet enkelt sen? Ska kablarna knippsas av från gamla relät eller bara dra ut och in i den du länka?

EDIT: Hittade några på eBay men med frakt och allt så landar det på runt 350kr,, känns väldigt mycket därför jag undrar..
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Brukar vilken yamahahandlare som helst ha i regel. Kan finnas på nån av våra svenska hemsidor som gör reklam här på sh tex.. Det är plug and play du drar ur kontakten ur det gamla och pluggar i den nya !
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top