R1 och R6-tråden!

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Motorn måste ur men vill minnas att man på gamla R1an kan komma åt lådan underifrån om man vänder på motorn så de kanske inte blir lika illa som att klyva hela motorn, x-up har bättre koll på de där hör med honom! :)

Fel av mig, stämmer att man kan även kan få ur lådan underifrån på visa motorer... var inte 100 säker ifall de gick på gamla modellerna :)
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
Fel av mig, stämmer att man kan även kan få ur lådan underifrån på visa motorer... var inte 100 säker ifall de gick på gamla modellerna :)

aah ok.. då är jag lite mer koll, inget jag tänker ge mig på själv då... får nog släppa de där med "sjävlständig kvinna kan själv! för ett tag haha...:tuttar
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Tja! Bestämde mig för o rengöra min kedja idag.
Sprutade på mängder med "BRÄKLEEN", skrubbade med en mjuk borste, torkade rent med papper. Applicerade sedan "Chain Lube".

Nu till min fråga: Är Bräkleen skadligt för mina o-ringar??

Tacksam för svar :)
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Bräkleen är ett bromsrengöringsmedel som är väldigt starkt med består mest av lösningsmedel samt tilläggsmedel. Det skadar inte O-ringarna men tar effektivt bort olja och fett och bör INTE användas på en kedja. Men om du ser till att smörja upp kedjan ordentligt efteråt så ska det inte vara nån fara.

http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8 BRAKLEEN.PDF
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Bräkleen är ett bromsrengöringsmedel som är väldigt starkt med består mest av lösningsmedel samt tilläggsmedel. Det skadar inte O-ringarna men tar effektivt bort olja och fett och bör INTE användas på en kedja. Men om du ser till att smörja upp kedjan ordentligt efteråt så ska det inte vara nån fara.

http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8 BRAKLEEN.PDF

Kan tilläggas att jag tömde en hel sprayburk Bräkleen, och torkade med papper. Väntade sedan ett dygn med o spruta på Chain Lube.. :rolleyes:
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Ok, så ännu mera batteri-problem. Köpte ett batteri från biltema (80255) som är 12 mm LÄGRE än det rekommenderade GT12B-4 och ändå får jag inte in sadeln i ramfästet, så det ser ut som bilden nedan. Försökte fästa sadeln utan nå't batteri alls och det är nätt och jämnt att det fäster då, drar jag lite hårdare i sadelkanten lossnar det ändå :va

Det är egentligen inget större problem, förutom att lacken repas... men
rätt störande. Nå'n som har upplevt något liknande eller vet lösningen?
 

Bifogat

  • DSCF0455.jpg
    DSCF0455.jpg
    238.4 KB · Visningar: 57

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Nästa gång du tömmer en brääkleen burk på nått testa drick EN st starköl efteråt säg 30min efter ! En höjdare vill jag lova inte nog med att ölen smakar brääk du blir dessutom packad som fan =) !
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Ok, så ännu mera batteri-problem. Köpte ett batteri från biltema (80255) som är 12 mm LÄGRE än det rekommenderade GT12B-4 och ändå får jag inte in sadeln i ramfästet, så det ser ut som bilden nedan. Försökte fästa sadeln utan nå't batteri alls och det är nätt och jämnt att det fäster då, drar jag lite hårdare i sadelkanten lossnar det ändå :va

Det är egentligen inget större problem, förutom att lacken repas... men
rätt störande. Nå'n som har upplevt något liknande eller vet lösningen?

Kan batteriet läggas ner men ändå så att polerna hamnar på samma ställe?
Jag hade samma "sadelproblem" tills jag kom på att batteriet skulle vridas 180 grader horisontellt och sen 90 grader vertikalt (blir det så :va) och då stämde höjden och polerna hamnade ändå likadant. I mitt fall var det bara några millimeter som skilde på "höjden" och "längden" så jag tog fel till en början.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Motorn måste ur men vill minnas att man på gamla R1an kan komma åt lådan underifrån om man vänder på motorn så de kanske inte blir lika illa som att klyva hela motorn, x-up har bättre koll på de där hör med honom! :)

yes, plocka ur & vänd på motorn!

Någon som har eller vet vart jag kan få tag på färgkoden till den röda tanken på min R1 från 2001?

Beställ färg på www.colorrite.com !

Tja! Bestämde mig för o rengöra min kedja idag.
Sprutade på mängder med "BRÄKLEEN", skrubbade med en mjuk borste, torkade rent med papper. Applicerade sedan "Chain Lube".

Nu till min fråga: Är Bräkleen skadligt för mina o-ringar??

Tacksam för svar :)

Aj aj! Använd WD-40 istället, ofarligt för O-ringarna och löser upp den gamla oljan mycket effektivt. Kan även användas för fälgrengöring!

Använd dock inte 5-56 som har en tillsats som är dålig för O-ringarna!

Nästa gång du tömmer en brääkleen burk på nått testa drick EN st starköl efteråt säg 30min efter ! En höjdare vill jag lova inte nog med att ölen smakar brääk du blir dessutom packad som fan =) !

Hehehe, säkert? Nästan så jag blir sugen på att prova! :D

Omfattas en R1 -06 av några garantiåtgärder som utförs vid service?

Nej, eventuellt byte av TPS - Throttle Positioning Sensor, men ursprungligen var endast 04-05 omfattade.
 
Last edited:

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Kan batteriet läggas ner men ändå så att polerna hamnar på samma ställe?
Jag hade samma "sadelproblem" tills jag kom på att batteriet skulle vridas 180 grader horisontellt och sen 90 grader vertikalt (blir det så :va) och då stämde höjden och polerna hamnade ändå likadant. I mitt fall var det bara några millimeter som skilde på "höjden" och "längden" så jag tog fel till en början.

Ahaha... shit va dum jag känner mig nu. Tror jag har höll på i 4 timmar med o få den att passa, fila tom sönder ett batteri för att det skulle få plats :huvet Jaaa, man lär så länge man lever :yoparty
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Bräkleen är ett bromsrengöringsmedel som är väldigt starkt med består mest av lösningsmedel samt tilläggsmedel. Det skadar inte O-ringarna men tar effektivt bort olja och fett och bör INTE användas på en kedja. Men om du ser till att smörja upp kedjan ordentligt efteråt så ska det inte vara nån fara.

http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCA8 BRAKLEEN.PDF

Tack förresten för infot, känns lite tryggare nu iaf :tummenupp
Hur gick försäljningen av helsystemet?


Aj aj! Använd WD-40 istället, ofarligt för O-ringarna och löser upp den gamla oljan mycket effektivt. Kan även användas för fälgrengöring!

Använd dock inte 5-56 som har en tillsats som är dålig för O-ringarna!.


Sprutade faktiskt på WD-40 när Bräkleen-burken tog slut, gjorde rent ytterligare.
Fan oxå..är de helt kört med kedjan nu tror du?? :confused:

EDIT: På baksidan av CRC Chain Lube-flaskan så står de att jag ska rengöra kedjan med Bräkleen innan jag sprutar på :va
 
Last edited:

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Jag kompletterade upp min Yamaha-garderob med en R6 -06 nyss och nu kommer första frågan. Någon som vet om orginal skylthållare för modellen efter (RJ15) passar? Dom ser nästan likadana ut.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Sprutade faktiskt på WD-40 när Bräkleen-burken tog slut, gjorde rent ytterligare.
Fan oxå..är de helt kört med kedjan nu tror du?? :confused:

Ähhh det är lugnt.....

Man skall inte lägga kedjan i ett bad av varken Brake cleaner eller WD40 över helgen. Det minskar hållbarheten på oringarna typ 25%.....

Men varför mecka med dyra spray som riskerar att förstöra ringarna? De flesta kedjetillverkare rekommenderar fotogen och pensel. Åk till Biltema/macken och handla lampfotogen på litersflaska och pensla på. Fungerar kanon och är garanterat safe för o-ringarna....
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Tack förresten för infot, känns lite tryggare nu iaf :tummenupp
Hur gick försäljningen av helsystemet?





Sprutade faktiskt på WD-40 när Bräkleen-burken tog slut, gjorde rent ytterligare.
Fan oxå..är de helt kört med kedjan nu tror du?? :confused:

EDIT: På baksidan av CRC Chain Lube-flaskan så står de att jag ska rengöra kedjan med Bräkleen innan jag sprutar på :va


Smörjer du bara upp kedjan ordentligt så spelar det ingen större roll vad du rengör med.
Jodå en kille från Göteborg köpte systemet så jag antar att han fått det nu. Fick 3500 för det :D
 

Toyboy

HjärnKirurg!
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Sthlm/Haninge
Hoj
RRRSeexNollseex
Någon som kan rekommendera kraschpuckar till R6-08, gärna svarta lite diskreta, till bra pris, för mycket begärt att få allt kanske? :va

//Danne
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top