R1 och R6-tråden!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Ta fortsatta R6-diskussioner i denna tråd istället.

Okej, nu blir jag faktiskt riktigt sned.
Ett fåtal personer har så vitt jag kan se önskan om att dela på R1/R6-tråden och det sker utan betänklighet i att fråga de som mest frekvent skriver i tråden? En medlem reggad Juni 2011 som knappast "kommit in i matchen" om hur R1/R6-tråden fungerar, startar en separat R6-tråd och det räcker för att splittra en inarbetad tråd?

Jag brukar göra mitt yttersta för att svara på frågor rörande både R1:eek:r och R6:eek:r och det händer titt som tätt att jag får svara på frågor som redan ställts om och om igen, både via tråden i sig och via telefon. Jag tror ingen har blivit besviken på det hitills? Rätta mig om jag har fel.

Nu försöker jag inte framstå som någon expert eller besserwisse, dessutom har väl jag inget att säga till om på denna sajt, men att bara göra denna förändring utan att te x genomföra en poll tycker jag är mycket hänsynslöst och framförallt respektlöst.

Jag ser gärna att vi fortsätter med en enda gemensam tråd för R1 och R6 (där även R7 givetvis är välkommen).

Kanske är jag ensam om att tycka så här, men om jag inte är det så hoppas jag ni övriga ger er till känna!

Med vänliga hälsningar

X-up
 
Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Okej, nu blir jag faktiskt riktigt sned.
Ett fåtal personer har så vitt jag kan se önskan om att dela på R1/R6-tråden och det sker utan betänklighet i att fråga de som mest frekvent skriver i tråden?
Med vänliga hälsningar

X-up

Håller nog med dig !

även om det ganska ofta blir obesvarade r6 frågor...
men det svaras oftast inte på mina frågor i FZr tråden heller , så det är väl mina frågor det är fel på....


skall det splittas så får man ju sitta och flytta över relevanta frågor med, annars blir det ju inte lätt att söka....
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Oj oj. Kanske medhåll från mig oxå. Grunde nog beslutet från för få röster.

Ta och skriv här hur många som vill ha delat, och vilka som vill ha ihop. Så ändrar jag tillbaka.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har inget emot R1orna så jag fattar inte att en såhär bra tråd ska delas,varför splitta den kunskap som finns bara för du bytt storlek på hoj?

Uteblivna svar beror nog mest på utebliven kunskap om frågan(eller kass frågeställare!)inte att det finns fler R1ägare i tråden.

Henrik
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Vi som vill ha en sammanslagen R1/R6-tråd

1. X-up
2.




Vi som vill ha separata trådar för R1 och R6

1.
2.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Vi som vill ha en sammanslagen R1/R6-tråd

1. X-up
2.He rik




Vi som vill ha separata trådar för R1 och R6

1.
2.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Vi som vill ha en sammanslagen R1/R6-tråd

1. X-up
2. He rik
3. wonderwizard




Vi som vill ha separata trådar för R1 och R6

1.
2.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vi som vill ha en sammanslagen R1/R6-tråd

1. X-up
2. He rik
3. wonderwizard
4. -JP-
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Okej, nu blir jag faktiskt riktigt sned.
Ett fåtal personer har så vitt jag kan se önskan om att dela på R1/R6-tråden och det sker utan betänklighet i att fråga de som mest frekvent skriver i tråden? En medlem reggad Juni 2011 som knappast "kommit in i matchen" om hur R1/R6-tråden fungerar, startar en separat R6-tråd och det räcker för att splittra en inarbetad tråd?

Jag brukar göra mitt yttersta för att svara på frågor rörande både R1:eek:r och R6:eek:r och det händer titt som tätt att jag får svara på frågor som redan ställts om och om igen, både via tråden i sig och via telefon. Jag tror ingen har blivit besviken på det hitills? Rätta mig om jag har fel.

Nu försöker jag inte framstå som någon expert eller besserwisse, dessutom har väl jag inget att säga till om på denna sajt, men att bara göra denna förändring utan att te x genomföra en poll tycker jag är mycket hänsynslöst och framförallt respektlöst.

Jag ser gärna att vi fortsätter med en enda gemensam tråd för R1 och R6 (där även R7 givetvis är välkommen).

Kanske är jag ensam om att tycka så här, men om jag inte är det så hoppas jag ni övriga ger er till känna!

Med vänliga hälsningar

X-up

Och nackdelen med att ha två separata trådar är? Jag ser endast fördelar med att ha två separata trådar.

Bara för att jag nyligen reggade mitt konto gör mig ju knappast mindre benägen att förstå hur ett trådsystem fungerar bäst? :va

Har ställt ett antal R6 frågor i den gemensamma tråden och endast fått svar på en av dem, en fråga som man kunde ställt i vilken forumdel som helst. Cyklarna skiljer sig på varje punkt, finns noll anledningar till att ha en gemensam förutom att ni är vana vid att den är gemensam.

Vi som vill ha en sammanslagen R1/R6-tråd

1. X-up
2. He rik
3. wonderwizard
4. -JP-



Vi som vill ha separata trådar för R1 och R6

1. Markymarkz
2.


Måste också tillägga att det är mest intressant hur många R6 ägare som vill ha en egen tråd, då det är vi som känner att vi ofta hamnar i skymundan med våra frågor då det bombas friskt med R1 frågor.

Ni som har R1or känner inte av problemet då ni dominerar tråden mängdmässigt.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Och nackdelen med att ha två separata trådar är? Jag ser endast fördelar med att ha två separata trådar.

Bara för att jag nyligen reggade mitt konto gör mig ju knappast mindre benägen att förstå hur ett trådsystem fungerar bäst? :va

Vi som vill ha en sammanslagen R1/R6-tråd

1. X-up
2. He rik
3. wonderwizard




Vi som vill ha separata trådar för R1 och R6

1. Markymarkz
2.

Och nackdelen med att ha två separata trådar är?

-Då modellerna är så lika i mångt och mycket så är det betydligt smidigare (i alla fall i mitt tycke) att avhandla dem i en och samma tråd. Saker som EXUP-system, YCC-I, YCC-T, modellgemensamma artiklar / reservdelar som fälgar, clip-ons, bromsbelägg / bromsok, framgafflar, fjädring med mera är lättare att avhandla i en tråd. Därav ser jag endast nackdelar med att ha separata trådar.

Bara för att jag nyligen reggade mitt konto gör mig ju knappast mindre benägen att förstå hur ett trådsystem fungerar bäst? :va

-Absolut inte, det var inte din benägenhet att förstå som jag ifrågasatte. Utan det att på den korta tid du varit medlem så kan jag förstå att du kanske finner det svårt att hitta information om R6-frågor i tråden eftersom du sannolikt inte har så lång erfarenhet av hur just R1/R6-tråden fungerar. Det i kombination med att starta en ny tråd utan att ens fråga efter behovet reagerade jag emot.

Ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå.

Måste också tillägga att det är mest intressant hur många R6 ägare som vill ha en egen tråd, då det är vi som känner att vi ofta hamnar i skymundan med våra frågor då det bombas friskt med R1 frågor.

Ni som har R1or känner inte av problemet då ni dominerar tråden mängdmässigt.

Om det är som du säger och fler R6-ägare instämmer så är det väl bättre att vi diskuterar hur era frågor skall lyftas fram bättre så att ni upplever att ni får samma plats och respons som R1-piloter istället för att särskilja det än mer genom två separata trådar.

För egen del så är jag lika intresserad av R6 som R1-frågor och jag försöker svara så gott jag kan på frågor oavsett modell.
 
Last edited:

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Vid götet
Hoj
Z750 2011
Tjena. Ni kanske har tagit upp detta tidigare men då jag är lite slapp så orkar jag inte läsa hela tråden. Sorry.
Har precis bytt bort min fz1 mot en R1 2009. Har redan fått problem med den. Tycker den går riktigt rötet på jämn gas. Är som de går pulser genom hela hojen. Märker inget i dom högre hastigheter. Men i hastigheter under 120 så är de riktigt påtagligt och riktigt jävla irriterande. Nån som har nån aning om va de är??
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Och nackdelen med att ha två separata trådar är?

Om det är som du säger och fler R6-ägare instämmer så är det väl bättre att vi diskuterar hur era frågor skall lyftas fram bättre så att ni upplever att ni får samma plats och respons som R1-piloter istället för att särskilja det än mer genom två separata trådar.

För egen del så är jag lika intresserad av R6 som R1-frågor och jag försöker svara så gott jag kan på frågor oavsett modell.

Trevligt att du är lika intresserad av båda modellerna, jag och många med mig är inte det.

Har svårt o se hur man skall kunna ge båda hojjarna lika mycket utrymme när det känns som att 70-80% är R1 snack. Det går inte att ge mer utrymme till en minoritet utan att ha fler parametrar att jobba med, något som ett trådsystem inte har.

Det absolut enklaste för att ge mer utrymme till R6orna är ju onekligen att ha en egen tråd för just den modellen.

Ducati 848 har exempelvis en egen tråd och den är ju i storsett en kopia av 1198an bortsett från motorn.

Denna ovärdeliga information ni talar om kommer ju inte försvinna utan kommer alltid finnas kvar längre bak i R1 tråden. Kan gärna notera i huvudposten i R6 tråden att det finns mer information om äldre R6or i R1 tråden då dom förr i tiden var sammanslagna.

Iaf, som jag sa tidigare, det är svårt att sätta sig in i hur en minoritet känner sig när man är i överlägsen majoritet.

Du kommer aldrig förstå en blind tills du själv blir just blind o vice versa.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Tjena. Ni kanske har tagit upp detta tidigare men då jag är lite slapp så orkar jag inte läsa hela tråden. Sorry.
Har precis bytt bort min fz1 mot en R1 2009. Har redan fått problem med den. Tycker den går riktigt rötet på jämn gas. Är som de går pulser genom hela hojen. Märker inget i dom högre hastigheter. Men i hastigheter under 120 så är de riktigt påtagligt och riktigt jävla irriterande. Nån som har nån aning om va de är??

Hej!

Just R1 2009 hade många exemplar med vad som mc-pressen kallade för "inkonsekvens-problematik" där just den ojämna motorgången beskrevs. Vad det berodde på har väl aldrig riktigt utretts.

Men i ditt fall kan det ju vara så "enkelt" som att insprutningen behöver justeras.

Har den varit likadan hela tiden eller har fenomenet uppstått plötsligt?
Har du monterat slip-on eller sportluftfilter?

Trevligt att du är lika intresserad av båda modellerna, jag och många med mig är inte det.

Konstigt nog har jag i alla fall inte upplevt att det skulle vara "många" R6-ägare som känner som du. Säger inte att det inte är så, utan bara att jag inte märkt av det.

Nåväl, vi får väl låta demokratin tala och se vad övriga medlemmar i tråden tycker.
 
Last edited:

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Hej!

Just R1 2009 hade många exemplar med vad som mc-pressen kallade för "inkonsekvens-problematik" där just den ojämna motorgången beskrevs. Vad det berodde på har väl aldrig riktigt utretts.

Men i ditt fall kan det ju vara så "enkelt" som att insprutningen behöver justeras.

Har den varit likadan hela tiden eller har fenomenet uppstått plötsligt?
Har du monterat slip-on eller sportluftfilter?



Konstigt nog har jag i alla fall inte upplevt att det skulle vara "många" R6-ägare som känner som du. Säger inte att det inte är så, utan bara att jag inte märkt av det.

Nåväl, vi får väl låta demokratin tala och se vad övriga medlemmar i tråden tycker.

Japp, jag har haft min R6a sen i Maj och har aktivt undvikit R1/R6 tråden just pga att den är svårläst och man känner att man hamnar i skymundan.

Hoppas lite R6 folk kan höja sina röster nu när vi har chansen.



Vi som vill ha en sammanslagen R1/R6-tråd

1. X-up
2. He rik
3. wonderwizard
4. -JP-


Vi som vill ha separata trådar för R1 och R6

1. Markymarkz
2.
 
Last edited:

Murdokk

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Vid götet
Hoj
Z750 2011
Hej!

Just R1 2009 hade många exemplar med vad som mc-pressen kallade för "inkonsekvens-problematik" där just den ojämna motorgången beskrevs. Vad det berodde på har väl aldrig riktigt utretts.

Men i ditt fall kan det ju vara så "enkelt" som att insprutningen behöver justeras.

Har den varit likadan hela tiden eller har fenomenet uppstått plötsligt?
Har du monterat slip-on eller sportluftfilter?
.

Okej. Nä köpte den körde hem (ca 5mil) gick kanon. Sen hände nått. Hade in de på verkstad där dom justera nått spjäll som stog fel. Körde hem igen. Så idag va de tillbaka. Rak fram är de väll inte farligt att den skuttar fram. Blir värre när de börjar svänga lite och man inte vet om den ska driva på lr tveka. Vet att den går lite magert. Skulle de kunna va så "enkelt" som att slänga på powercommander och mappa om den?
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Okej. Nä köpte den körde hem (ca 5mil) gick kanon. Sen hände nått. Hade in de på verkstad där dom justera nått spjäll som stog fel. Körde hem igen. Så idag va de tillbaka. Rak fram är de väll inte farligt att den skuttar fram. Blir värre när de börjar svänga lite och man inte vet om den ska driva på lr tveka. Vet att den går lite magert. Skulle de kunna va så "enkelt" som att slänga på powercommander och mappa om den?

Nja, det blir säkert bättre men det låter mer som att du får låta dem se över det där spjället du talar om. Då 09:an inte har någon EXUP så kanske det kan vara YCC-T:n de skruvade på? Alltså sensorn för ride-by-wire?

Eller kanske YCC-I:n förresten. Du har ju variabla insugstrattar som ställer sig efter hur mycket gas man ger. Det är säkerligen dessa som de har justerat och som nu har ändrat läge av någon anledning som gör att bränsleblandningen blir ojämn/felaktig.
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Håller helt med X-up! Det är så många delar och andra grejer som modellerna har gemensamt, tycker tråden har fungerat klockrent sedan start.
Förstår inte heller meningen med att dela upp de till 2 trådar för att en medlem vill de helt plötsligt, nej säger jag ändra tillbaka som det var tidigare!

What the flying fuck?

1. X-up
2. He rik
3. wonderwizard
4. -JP-
5. Slappa

:fatta!:kulspruta:ajjabajja:censored
 

Murre_

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Kramfors
Hoj
Yamaha R1 -06
Jag tror R6-folket kommer förlora på detta ifall det blir två trådar. Förstår inte hur ni kan känna att ni kommer i skymundan, en post från er tar precis lika stor plats som en post från en R1-ägare. Den kunskap som finns om dessa hojar är ju redan samlad i denna tråd, och likaså dom som besitter kunskapen. Om det nu är så att det skrivs mer om R1 än om R6 så kanske det beror på att R1-ägarna helt enkelt är mer aktiva. Ni med R6 kommer knappast få fler svar på era frågor i en annan tråd, snarare tvärtom då många R1-ägare sannolikt har kunskap och erfarenhet även från R6. Men dessa kommer säkert inte besöka eran nya tråd då dom egentligen inte har något behov av det.

Vi som vill ha en sammanslagen R1/R6-tråd

1. X-up
2. He rik
3. wonderwizard
4. -JP-
5. Slappa
6. Murre


Vi som vill ha separata trådar för R1 och R6

1. Markymarkz
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top