R1 och R6-tråden!

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
Jag körde R1 -99 i Norge. Inga problem att toura med. Skön på de kurviga vägarna. Se till att styrdämparen inte står på max bara.... Jag personligen tycker att R1 bara blivit bekvämare för varje år. Vet inte hur det är efter 06 dock.
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Hejsan!

Köpte mig en R1a förra veckan av årsmodell 98.

Dagens frågor:

Jag får lite småont i handlederna för att broms och kopplingshandtagen inte ligger i linje med armarna. Jag har vridit ner dom så mycket om det går, så kablarna från reglagen tar i gaffelbenet, därav går det inte att vinkla ner dom mer. Finns det något lätt satt att fixa detta? känns inte helt hundra och dra kablarna mellan ram och gaffel då det finns risk att det kläms vid fullt styrutslag.

--

Den slurpar i sig rätt bra med olja. När oljelampan börjar lysa, hur mycket ska man stänka i för att få nivåglaset fullt? Vet att man ska glo och dutta i lite å och titta och sen upprepa men lite frustrerande och göra det en mörk kväll på sidan om vägen. Vad kan det bero på? Ur pipan kommer det inge olja, ser rent och fint ut runt motor eller så.

--

Soppamätaren har gett upp. Sitter det bara en flottör i tanken eller hur ser det ut? kan man få liv i den på något sätt? LEDEN funkar då den lyser vid uppstart.

--

Tack
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Fråga 1 bit ihop fråga 2 vilken olja kör du på? Min yamahaverkstad kör gärna i 20-50 delsyntet fråga 3 passar jag på !
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Jag kör statoils/biltemas racing olja. Jag vet att det har varit fruktansvärt mycket snack om dessa men säg någon olja som är "bättre" så får jag testa!

Fråga 1 bit ihop fråga 2 vilken olja kör du på? Min yamahaverkstad kör gärna i 20-50 delsyntet fråga 3 passar jag på !
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag kan rekommendera att du byter ut originalstyren mot ett par såna här: http://www.ebay.co.uk/itm/301121738503?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Då kan du justera din körställning så den blir mycket bättre. Styrena är även längre än originalen så man kan flytta runt pryttlarna mer och få allt där man vill ha det. Jag är jättenöjd med mina. Ett tips är att byta ut de insexskruvar som följer med mot några i 12.9 kvalitet för man drar lätt av dem annars.

Soppamätaren är elektrisk så har den pajat så får du byta den. Den är ingen flottör alltså utan nån sensor som känner av nivån. Kan ju vara nån kabel som strular med.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vet inte om den oljan är bättre men mascotmotor som är yamaha gurus i mina trakter kör valvoline durablend 20w50 och om du har problem med att den drar olja kan det ju vara värt att testa en lite tjockare... Polaren bytte olja på sin R1a till motul 300v svindyr fin olja och sen lät hojen som en skördetröska så vi hällde ur den fina oljan och i med 20-50 igen och då blev den tyst o fin =)
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Jag kan rekommendera att du byter ut originalstyren mot ett par såna här: http://www.ebay.co.uk/itm/301121738503?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

Då kan du justera din körställning så den blir mycket bättre. Styrena är även längre än originalen så man kan flytta runt pryttlarna mer och få allt där man vill ha det. Jag är jättenöjd med mina. Ett tips är att byta ut de insexskruvar som följer med mot några i 12.9 kvalitet för man drar lätt av dem annars.

Soppamätaren är elektrisk så har den pajat så får du byta den. Den är ingen flottör alltså utan nån sensor som känner av nivån. Kan ju vara nån kabel som strular med.

Måste testa detta styre och testa helt enkelt! Tack för tipsen!

Ska försöka förklara mitt oljeproblem nu.
Jag startar hojen på morgonen och ( har den ståendes på en innegård så kan inte så å puttra på tomgång ) jag kör iväg. Efter ca 2 minuter tänds oljelampan, tittar i oljenivåfönstret. startar motorn igen för att åka till macken, efter ca 3 minuter till tänds lampan igen. kör vidare mot macken, nästan framme så släcks lampan. Framme vid macken tittar jag på nivåfönstret igen och ser att oljan står nästan på max.

Känns som att all olja gömmer sig i någon fick i motorn när den är kall. När den sen blir varm sjunker viskositeten och den börjar flöda som vanligt.

Är jag på rätt spår eller vad är det som kan stå på tok? kör en 10W-40 olja just nu.
 

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha
Måste testa detta styre och testa helt enkelt! Tack för tipsen!

Ska försöka förklara mitt oljeproblem nu.
Jag startar hojen på morgonen och ( har den ståendes på en innegård så kan inte så å puttra på tomgång ) jag kör iväg. Efter ca 2 minuter tänds oljelampan, tittar i oljenivåfönstret. startar motorn igen för att åka till macken, efter ca 3 minuter till tänds lampan igen. kör vidare mot macken, nästan framme så släcks lampan. Framme vid macken tittar jag på nivåfönstret igen och ser att oljan står nästan på max.

Känns som att all olja gömmer sig i någon fick i motorn när den är kall. När den sen blir varm sjunker viskositeten och den börjar flöda som vanligt.

Är jag på rätt spår eller vad är det som kan stå på tok? kör en 10W-40 olja just nu.

10W-40 fungerar i din hoj. Tror knappast ett byte av viskositet kommer hjälpa oljelamps problemet.

Det är inte så att du accelererar rejält när du drar iväg? Då kan det hända att oljelampan tänds, men bara en kort kort stund. Som jag förstår det på dig så lyser lampan en längre period.
Drar den mycket olja så du får fylla på ofta? Blårök?
Annars börjar det ligga nära till hands att misstänka själva armaturen kring lampan, eller givare.

Är ju rejält obehagligt att åka med tänd oljelampa och om det är något runt oljeförsörjningen som faktiskt är fel har du snart en defekt motor, så det är inte läge att chansa. Kolla upp funktionen. Alternativt kan jag rekomendera MC-Proffsen i Axelsberg om du vill lämna in den. Inte speciellt långt från dig.
 

hkp

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R 6 2002-såld, R1 -10 såld, Street triple R -10.
Måste testa detta styre och testa helt enkelt! Tack för tipsen!

Ska försöka förklara mitt oljeproblem nu.
Jag startar hojen på morgonen och ( har den ståendes på en innegård så kan inte så å puttra på tomgång ) jag kör iväg. Efter ca 2 minuter tänds oljelampan, tittar i oljenivåfönstret. startar motorn igen för att åka till macken, efter ca 3 minuter till tänds lampan igen. kör vidare mot macken, nästan framme så släcks lampan. Framme vid macken tittar jag på nivåfönstret igen och ser att oljan står nästan på max.

Känns som att all olja gömmer sig i någon fick i motorn när den är kall. När den sen blir varm sjunker viskositeten och den börjar flöda som vanligt.

Är jag på rätt spår eller vad är det som kan stå på tok? kör en 10W-40 olja just nu.

Kör en R1 -10, aldrig haft problem med oljelampan men sedan senaste servicen har den börjat lysa vid hård körning. Slår man av så slocknar den relativt snabbt. Vet att detta förekommer och inte är något konstigt men ändock var det inte så förra säsongen.

Enl oljefönstret ligger nivån på gränsen till över max-linjen. MC-proffsen hade hällt i en 10w-40 delsyntetisk olja av ngt mindre känt märke. Jag kommer byta till en "bättre" olja och minska mängden så hoppas jag "problemet" försvinner.

Hoppas du får bukt på det!
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Kör en R1 -10, aldrig haft problem med oljelampan men sedan senaste servicen har den börjat lysa vid hård körning. Slår man av så slocknar den relativt snabbt. Vet att detta förekommer och inte är något konstigt men ändock var det inte så förra säsongen.

Enl oljefönstret ligger nivån på gränsen till över max-linjen. MC-proffsen hade hällt i en 10w-40 delsyntetisk olja av ngt mindre känt märke. Jag kommer byta till en "bättre" olja och minska mängden så hoppas jag "problemet" försvinner.

Hoppas du får bukt på det!

Tack för svar. Jag har fått bukt på det, var väl rätt pinsamt fel så vi lämnar det åt slumpen :fyllisar

Nu nästa trubbel som uppkom idag, den går pangdåligt på låga varv, känns och hörs som den bara går på 3 cylindrar. Men då jag passerad 4-5000 rpm går den hur bra som helst.

För mig låter det som tändhattar/tändkabel, i värsta fall tändspolen. Någon som har haft samma problem och kan sätta fingret rakt på vad det är? Ska tändhattarna ha 10 kohm över sig? Hur trång och meckigt är det att få ut hattarna?

Tack på förhand
 

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Okey.

Skruvade på hojen idag eftersom den bara går på 3 cylindrar på lågvarv. Misstänkte då tändhattar så rev ner och mätte upp tändhattarna, alla låg på ca 9,5 kohm vilket är helt okey. Och tändspolarna var också hela.

Ända som är kvar på tändsidan är då tändstiften som jag inte kunde plocka ut pga utrymme och lite brist på verktyg. Funkar http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Motor/Tandstiftsnyckel-12018/ bra för ändamålet?

Om nu stiften inte skulle vara boven, då är det bara förgasaren kvar. Är det då lågfartsnålen på någon cylle som står tokigt?

Hojen gick helt underbart men sen över en natt bara skick den som en påseskit och nålarna ställer väl inte om sig bara så där känner jag lite spontant.

Andra förslag är jättevälkomna :D
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tjenixen! Har aldrig velat ha en R1 just för att det är en "dussinhoj", alla tjatade om R1/R1 när jag började köra hoj och fick lite avsmak. Men nu har jag blivit "vuxen" och börjar släppa min fix idé och har även börjat snegla på R1 04-05, verkar ju finnas en del som inte gått för långt och priset är ju minst sagt förmånligt.

Hade egentligen redan bestämt mig för en ZX10R av samma årsmodell, men de är lite svårare att hitta med låga miltal, samt att de flesta jag hittar ligger väldigt nära ventiljustering vilket inte är något jag vill börja med när jag köper ny hoj! Att det sedan finns hur mkt reservdelar som helst väger tungt då jag fastnat med ett ben i banträsket :lol En krashad TL1000S föranleder hojbytet :crash

Hur vanligt är ventilknaset på -05? Vad kan man vänta sig i värsta fall? Eller ska jag passa mig för en -05 med 1200 mil på mätaren?

Vilken årsmodell är i övrigt att föredra?

Mvh
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tjenixen! Har aldrig velat ha en R1 just för att det är en "dussinhoj", alla tjatade om R1/R1 när jag började köra hoj och fick lite avsmak. Men nu har jag blivit "vuxen" och börjar släppa min fix idé och har även börjat snegla på R1 04-05, verkar ju finnas en del som inte gått för långt och priset är ju minst sagt förmånligt.

Hade egentligen redan bestämt mig för en ZX10R av samma årsmodell, men de är lite svårare att hitta med låga miltal, samt att de flesta jag hittar ligger väldigt nära ventiljustering vilket inte är något jag vill börja med när jag köper ny hoj! Att det sedan finns hur mkt reservdelar som helst väger tungt då jag fastnat med ett ben i banträsket :lol En krashad TL1000S föranleder hojbytet :crash

Hur vanligt är ventilknaset på -05? Vad kan man vänta sig i värsta fall? Eller ska jag passa mig för en -05 med 1200 mil på mätaren?

Vilken årsmodell är i övrigt att föredra?

Mvh

Om du köper en 06 så får du samma hoj, fast utan risk för ventilproblem, ett par hästar extra och längre sving för att lättare få ner kraften i backen.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Om du köper en 06 så får du samma hoj, fast utan risk för ventilproblem, ett par hästar extra och längre sving för att lättare få ner kraften i backen.

Med nyare hoj kommer även högre pris dock... Är -04 befriad från ventilbekymret? Hittade en jävligt fräsh -07 i närheten här med läckra slipon, korta ställbara grepp å sa jag jävligt läcker :D, bra pris med... Men fan väntar fortfarande på att pengarna ska trilla in... tar kanske en vecka eller två till :gnissla Inte alls enerverande att se alla kap å veta att de kanske försvinner innan jag får pengarna :3freak
 
Last edited by a moderator:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Med nyare hoj kommer även högre pris dock... Är -04 befriad från ventilbekymret? Hittade en jävligt fräsh -07 i närheten här med läckra slipon, korta ställbara grepp å sa jag jävligt läcker :D, bra pris med... Men fan väntar fortfarande på att pengarna ska trilla in... tar kanske en vecka eller två till :gnissla Inte alls enerverande att se alla kap å veta att de kanske försvinner innan jag får pengarna :3freak

Kap.
http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_R1_50th_Anniversary_Edition_56113365.htm?ca=11&w=3
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Min gamla är ute på annons och har varit länge "prutmån?" Den va riktigt fin när jag sålde den och har bara gått 2-300mil sen dess... =)
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
jo jag såg den, grymt pris, syns att jag inte gillar färgen :död

Vad skiljer anniversity edition mot de vanliga?

Undrar fortfarande om ventilproblemet finns på -04orna? :confused:

Ventilproblemet som fanns på 04-05 åtgärdades till 06 som jag skrev tidigare, eller iallafall menade med det jag skrev tidigare...

Anniversary edition skiljer ingenting förutom lacken som är inspirerad av Yamaha USA:s tävlingsfärger.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top