R1 Yamaha Banshee med Turbo......

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Ska du starta snart eller??? :)

Klockan är nu 02.47 och jag kan knappt hålla ögonen öppna, motorn är i, elen är kopplad, kylslangar dragna och har börjat med tryckslangar kors och tvärs!
Tog drygt två timmar att få i motorn, ramen hade slagit sig ca 2-3 mm när jag svetsade det sista som jag inte kom åt när motorn satt kvar:huvet
Men lite slipning, borrning spett och en jävla massa vaselin så går den nog till och med att plocka ur utan allt för mycket våld.....

Får nog skuta på bänkningen tills måndag :(

Nä nu måste jag sova några timmar, mer info i morgon..........

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Det är ju bara onsdag än så länge...
Den borde ju hoppa igång idag om det inte jävlas allt för mycket.
Och bänkningen var ju bokad till fredag.

Heja heja heja :banana

Vi får hålla tummarna, måste iväg i kväll och få ett fäste till wasgaten också, inte bara en pryl som ska hamna rätt!!!

Men så här glad blir man efter ett besök hos Race Repairs:D
20100316696.JPG

Efter ca 2.5 timmars svordomar så satt motorn på plats i ramen

20100316697.JPG

Hmm, blev en hel del slipa bort färg och borra ur festhål till motorn

20100316698.JPG

Nä nu måste jag ner och städa undan lite på möbellagret, så man inte får sparken..... Bästa sponsorn som finns, EWE-Möbler AB Alunda http://www.ewemobler.se
Familjeföretag så Mor och Far är Huvudsponsor:tummenupp:Bugar:tummenupp:Bugar

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Du sprang ut med motorn i samma grepp från min verkstad...
Kutade du hem sådär eller???

Inte ofta kunderna greppar sina motorer och knallar iväg sådär.

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Du sprang ut med motorn i samma grepp från min verkstad...
Kutade du hem sådär eller???

Inte ofta kunderna greppar sina motorer och knallar iväg sådär.

Ha ha näää, frågade tjejen om hon kunde köra hem så jag skulle slippa släppa taget om rovan, men det tyckte hon var lite överdrivet, hon sa även att jag säkert skulle sova över i garaget med motorn ändå :)
Ja se fruntimmer......

Någon som har en gasrulle till en R1 liggandes i närheten av Uppsala/Uppland, den jag hade var ju toktrasig helt sönder spräckt innanför gummit:huvet

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gashandtag är ordnat! Får den i morgon kväll!

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Har du R1 Original?

Strulat som fan med den hydrauliska kopplingen, tills jag insåg att det var lekgage på slangen vid en koppling:huvet:huvet:huvet

Har tyvärr insett att det blir omöjligt att hinna bänka på fredag, så det blir på måndag i stället!

Ingen som har en kopplingswire som är ca 20 cm längre än original R1?

Nu ska jag krascha i säng, fy fan vad snurrig jag är............ 02.39
Kanske provstart i morgon:va:confused::confused:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Har du R1 Original?

Strulat som fan med den hydrauliska kopplingen, tills jag insåg att det var lekgage på slangen vid en koppling:huvet:huvet:huvet

Har tyvärr insett att det blir omöjligt att hinna bänka på fredag, så det blir på måndag i stället!

Ingen som har en kopplingswire som är ca 20 cm längre än original R1?

Nu ska jag krascha i säng, fy fan vad snurrig jag är............ 02.39
Kanske provstart i morgon:va:confused::confused:

Nej men det finns gasrullar med wires här som säkert passar.

Kopplingsslangen gör du raskt en ny på Slangservice.

Vad är det kvar nu då???

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Mellan all möbelbärning så har jag hunnit fylla olja och vatten, fått olje tryck i motorn:tummenupp inget lekgage förutom en slangklämma till kylaren som någon hade glömt att dragit åt (jag)

Blir ett rent "#¤%&/() att få dit plenumet på förgasar gummina, med då kanske den sitter kvar......

Lika så måste jag göra en special nyckel till slangklämmorna till förgasarna.....

Åker till avgasteknik på eftermiddagen och får lite avgasrör bockat, blir typ 3" ca 80cm och efter det så blir det ett rör som leder bort avgaserna under bänkning, sedan åker det väck.....

Vad som är kvar att göra sedan är väll få fast förgasarna och plenumet, fylla bensin och sedan tro på sig själv:kiss

Var och hälsade på min vän Elvis, jag är inte värst tokig....
20100317698.JPG

20100317699.JPG

Detta har han kvar av 130m och han är inte klar än, i Påsk ska den vara färdig och spela på Elmia i Jönköping:tummenupp
http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2641
20100317700.JPG

Ps. var där på arbetstid, så det tog ingen tid av mitt bygge:)

Jo fan måste ha dit kedjan också:tungan:tungan:tungan

Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Är lika för mig, ett helsike med plenumet och gasarna. Jag brukar montera på plenumet på gasarna när jag har allt löst och sen montera dit allt som ett paket. Klammren mellan gasarna och insug upplever jag som mindre jävliga.

Sen skulle jag rekomendera att du ändå gör stag som håller fast plenumet, verkar skjutas loss plenum till höger och vänster. Eller så provar du utan :)

Tänk dock på att om du laddar 1 bar så trycker det med ca 1kg per cm2. Du har fyra insug som är 55mm(? kommer inte ihåg exakt), dvs en total area om cirka 95cm2, alltså nästan 100kg som trycker plenumet uppåt och då har vi inte räknat några tryckstötar eller dyl.

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Satan vad glad jag är nu ;)

Tjoooooo hoooooo:D:D:D
Nu är det provstartad utan turbo!
[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/SjbJdktwA3E&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/SjbJdktwA3E&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Startade på en gång.......
Nu ska jag fan gå och raka mig och sedan blir det garaget en liten stund till, bänkningen blir på måndag......

Har stag till plenumet. två bultar som går rakt igenom olenumet i rör som stagar upp plenumet, men Tack för tipset Noc, har också tänkt på att montera plenumet först och sedan förgasarna, har tilverkat en lång insexnyckel..... Nä nu ska jag äta pankakor och tvätta händerna:yoparty:banana:yoparty:banana

[YOUTUBE-ID]<object width="640" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/EIOvmuAcRqw&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/EIOvmuAcRqw&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="640" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Före och efter

Före, den sura och arga Stefan

20100319702.JPG

Efter, den glada och snälla Stefan
20100319703.JPG

Fy fan, var ingen vacker syn under skägget heller:D
JA ja nu går motorn utan Turbo, i morgon ska vi prova med turbo, blev lite bakslag när jag varmkörde den ordentligt så började det läcka olja vid oljematningen i blocket, hoppas det blev tätt....

Sedan får jag skylla mig själv att jag köpte Bling bling bränsleslangar på Feltema....
Bara bytta skiten i morgon.........

En bild på det tunna avgasröret som Avgasteknik i Uppsala sponsrade med, tusen tack för det!
20100319701.JPG

Ser lite bättre ut när Nerf Barsen kommer på plats igen.....
Natt natt.........

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blir mer fart så.....
Luffar turbo.....

Avgasrör skall i allmänhet peka bakåt (även om en ordentlig skorsten är coolare). Men jag befarar att det kan bli väl varmt för däcket om man står stilla med motorn igång. Gummit brukar inte gilla oförbrända kolväten heller. Om det nu pekar så rakt på som det ser ut.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår