R1 Yamaha Banshee med Turbo......

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Avgasrör skall i allmänhet peka bakåt (även om en ordentlig skorsten är coolare). Men jag befarar att det kan bli väl varmt för däcket om man står stilla med motorn igång. Gummit brukar inte gilla oförbrända kolväten heller. Om det nu pekar så rakt på som det ser ut.

Du har så rätt i det du säger!
Man lurar sig en del på bilden, här kommer en bättre vy
20100319704.JPG

Blir ett stag från ramen och ner till avgasröret som avlastar turbon lite med tyngden!
Sedan kommer röret att sne kapas efter bänkningen, för då ska det på ett rör till så avgaserna kommer ut där bak

Nu hoppas jag att den behåller oljan i motorn efter morgonens stålplast kladd:tummenupp

De har haft bra soppaslangar, de med teflon-lining skitar inte ned, men är dyra. Vet dock inte om de finns med i sortimentet längre.

Ok!
Men dom stålomspunna som jag köpte var bara ren dynga....
Trodde dom skulle vara armerade, men inte det......
Billigt men inte bra.....

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har läst tråden sedan starten och imponeras.
Det går inte bara fort, det ser propert ut också!:tummenupp

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Nu hoppas jag att den behåller oljan i motorn efter morgonens stålplast kladd

Bästa externa reparationen av oljeläckage på icke trycksatta delar är ett lager silikonpackning på Bräklen-rengjorda ytor. Biltemas Svarta finns på utvalda ställen på min hoj - och min SAAB 900 efter att (den skurna) vattenpumpen nötte ett hål i motorblocket. Stålplasten spricker och släpper då utvidgningskoefficienten inte lirar med alut i blocket.

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Har läst tråden sedan starten och imponeras.
Det går inte bara fort, det ser propert ut också!:tummenupp

Det var trevligt, tusen tack!

Vi får hoppas att den går fint med turbon också!
Tar en snabb tur till Kina nu, för att bli lite mätt och stressa ner lite, men sen blir det garaget en stund för att byta ut skit slangarna till fina slangar som är sponsrade av Slangservise i Uppsala, tusen tack för dom och att ni tog er tid att laga lekaget på hydral kopplingen:Bugar:Bugar:Bugar

Nice bygge...BRA JOBBAT..:tummenupp

Tack tack!

Bästa externa reparationen av oljeläckage på icke trycksatta delar är ett lager silikonpackning på Bräklen-rengjorda ytor. Biltemas Svarta finns på utvalda ställen på min hoj - och min SAAB 900 efter att (den skurna) vattenpumpen nötte ett hål i motorblocket. Stålplasten spricker och släpper då utvidgningskoefficienten inte lirar med alut i blocket.

Var nog mest i koplingen mellan mina rör hylsor som det läckte....
Men vi får se om det är tätt på tryck sidan, hade kommit någon droppe vid provstarten i morse:huvet

Har inte en aning om utvidgningskoefficienten, men jag lagade en vattenpump kåpa på en Cross hoj en gång med stålplast fräste och till och med gängade i det, det enda som tog stryk där var gängorna när man hade tagit bort den för många gånger, har även lagat blocket på min Polaris Predator efter en otroligt korkad grej med en mutter som jag inte låste fast på veven som ville ut genom kåpan och det håller än:va

Last edited:

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
En fråga till er som har bänkat era R1 Turbo hojar:
Vilken bestyckning har ni efter bänkning?

Nu sitter det:
130
17.5
Ställbara 5 halv varv ut
luft sidan är 120
Nålen 3 hack ner
20100224436.JPG

20100224434.JPG

Last edited:

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Ska bli kul att höra live berättelser nästa lördag från Speedweekend!

Kommer kunna ses HÄR via MSN och en projektor.
Än så länge bara som berättare före och efter körningarna.
Finns det någon som har någon annan kalasidé hur vi kan se honom live and direct på quaden så får denne gärna kontakta mig.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Ska bli kul att höra live berättelser nästa lördag från Speedweekend!

Kommer kunna ses HÄR via MSN och en projektor.
Än så länge bara som berättare före och efter körningarna.
Finns det någon som har någon annan kalasidé hur vi kan se honom live and direct på quaden så får denne gärna kontakta mig.

Må åk ditt :tummenupp

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vilken bestyckning har ni efter bänkning?

Svaret är universellt - har du gjort allt rätt funkar originalbestyckningen, möjligen fetta upp ett eller två snäpp på huvudmunstycket för att kyla kolvarna. Har du gjort något tokigt/avvikande kan bestyckningen bli precis vad som helst. Tomgång och lågfart kan upplevas som uppfettad då turboagg och rördragning fungerar lite som ett chokespjäll.

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Turbo fest i stan.... inte bandy....

Den är provkörd med Turbo nu:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Men nu bjuder Frun på Turbo Fest i Uppsala på någon Grekisk Resurang!
Så jag återkommer senare, en pannkaka till frukost, så nu är man hungrig..........

Last edited:

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Då var man mätt och belåten!
Här kommer en liten film på första prov turen, tyvärr så kom kameran väldigt lågt....
[YOUTUBE-ID]<object width="853" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dja1Km-z238&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dja1Km-z238&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="853" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Gick med
18 Apr 2009
Hoj
Kawasaki zx750r ninja 1989
Här kommer en liten film på första prov turen, tyvärr så kom kameran väldigt lågt....
[YOUTUBE-ID]<object width="853" height="505"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/dja1Km-z238&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/dja1Km-z238&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="853" height="505"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Trevligt ...:tummenupp

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Svaret är universellt - har du gjort allt rätt funkar originalbestyckningen, möjligen fetta upp ett eller två snäpp på huvudmunstycket för att kyla kolvarna. Har du gjort något tokigt/avvikande kan bestyckningen bli precis vad som helst. Tomgång och lågfart kan upplevas som uppfettad då turboagg och rördragning fungerar lite som ett chokespjäll.

Tack för svaret, den verkar som den är skapligt bestyckad som den är, men vi får svar på det på måndag i bänken......

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Imponerande hur fort du blivit klar.:Bugar Du verkar ju ha fått till det hyfsat rätt redan på första försöket, inte ens ett litet bludder någonstans i registret :tummenupp

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Härligt....

Skönt att höra hur fint den gick i snurran.
Tät och fin :)

Stort tack till alla som har följt mig under byggets gång med tips och trix!

Framförallt ett grymt stort tack till Racerepairs.se Patrik (Kamikaze kid) med personal, som hjälpte mig att gå igenom motorn, fixa topp, kolvringar, kamtaiming, ventilspel mm.
Ni har gjort ett kanon jobb:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Är nog Petter har nog skruvat det mesta på motorn:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Otroligt trevligt bemötande från alla på firman:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Hade det inte varit för att ni har en hoj bänk så hade jag absolut bänkat maskinen hos er med, men jag är rädd för att den skulle vrida sig i ramen när det blir belastning bara på ett hjul.....

Ska bli otroligt intressant att se vad den gör i bänk och vilka justeringar som behövs!

Nä nu ska jag ner till garaget och fortsätta förbereda inför bänkning i morgon!

Couglin

Doctor
Gick med
5 Jun 2005
Hoj
R1-99 Tidigare hojar:Yamaha YZFR1 3 st, Cbr900rr 3-4 st, FZR 1000, ZX9R, Ducati 900ssie 2 st, Ducati 900ss, Yamaha R6, kawazaki gpz, Honda VFR, med flera!
Grattis!
Verkar gå riktigt fint!!

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Snyggt! Kul att det verkar lira :) Vad laddar du?

Skulle vara kul att åka och kika i funäsdalen om det inte vore så långt bort.

//J

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...