R1 Yamaha Banshee med Turbo......

quaden

Hellre två än fyra nuförtiden :)
Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Ventil fundering

Då har man börjat med toppen, rundat till lite kanter och tvättat bort sot

IMAG0572.jpg IMAG0573.jpg

Nu funderar jag på om avgasventilerna är titan?
Dom är bara magnetiska en bit på skaften, kan det vara rostfrit?

På bilden ser man att skaftet blir mattare i färgen där blir den magnetisk igen :va
Dom väger nästan lika mycket, insug 20g avgas 25g men den är ju lite grövre i skaftet med :va
Någon som vet R1 04a
IMAG0574.jpg IMAG0576.jpg

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Gasgas Quad som har en Ducati 748 i sig, Banshee Quad med en turbomatad R1 motor och har haft en Honda Hornet 900 05a Nu en 08 Suzuki B King
Satt och sökte lite insperation på www.landracing.se och hittade detta klipp på den enda åkturen med R1 Turbo Bansheen på förra årets Speed Weekend kom ca 1200m och topp hastighet på 234km/h inna det gick hål i kolven pga en veckad bränsleslang (då 260hk på hjulen, nu ???)

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Vad har hänt i helgen då?
Lite för lite som vanligt käns det som.....
Men toppen är klar för att lämnas till Jham Motor i Uppsala för inshimsning, han har ju shims så den hjälpen tackar jag och tar imot!

IMAG0595.jpg IMAG0589.jpg

Snacka om skilnad det blev när jag byggde om polarens ventilbågen :tummenupp
Får nog köpa en ny åt honom nu, men till hoj toppar funkar den kanon nu :rolleyes:

IMAG0588.jpg

Säger bara att fett är underskattat hjälpmedel i garaget, först lite fet på ventil skaftet och sedan pilla dit knasterna, men även fettet på magen var ju kanon att stödja upp toppen med, helt enkelt toppen, blir nog även bra att trycka ner dubben i isen med :)

Eller som gubben sa på Landracing om isen i Orsa

Tjockis(2).jpg

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Höll ju på att glömma att jag även har hämtat plenumet från svets (Tusen tack Illpo för hjälpen med fräsning och svets) Attans vad bra det blev!

IMAG0590.jpg IMAG0591.jpg

Har även ordnat bränsleanslutningar till fuelrailen och monterat spridarna

IMAG0594.jpg IMAG0593.jpg

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Har även hittat två altenativ till backventiler till original mappsensorn....

IMAG0534.jpg

Kamdreven är stälda i justerings läge

IMAG0596.jpg

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Ser fin fint ut det där

Men du kan inte shimsa lös topp , den måste sitta på maskin och dragen till rätt moment

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Blir det så stor skillnad när man drar dit toppen, vad är det som påverkar resultatet?
Lyssnar och lär......

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Har väll inte hänt så mycket, far min hamnade på Akademiska i Uppsala i måndags, så det har varit lite mycket med det, men nu är han på bättringsvägen, men fortfarande kvar.... Domen blev diabetes....... Hade ett blodsocker på 85 ska vara runt 5
Livet får ett annat perspektiv när man såg gubben så dålig......

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
R1 turbo
Oj sånt är inte kul inte :( hoppas "gubben" reder sig och blir bra, dom e bra duktiga idag på att hitya fel så dom ordnar nog till de förhopningsvis,

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Tack för omtanken! Han mår redan bättre!

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Presis som det inte skulle vara stressigt nog utan magsjuka :( ja ja, man får ligga i sängen mellan toa besöken och lösa jordens problem några dagar nu då......

Det som är på g är att kammarna ska ställas in, saknade lite prylar till indekator klockan, men får låna det av JHAM i Uppsala
Undra vad man ska ha för färg på ramen, kan ju inte ha samma som faxvikracing :)
Kul med en till Turbo Quad på isen i Orsa, alltid lite sporrande med motstånd :tummenupp

faxvikracing

Ny medlem
Gick med
31 Dec 2011
Hoj
r1
ja vi får väl se om de blir något is åka, har mycket kvar innan jag är klar.men jag ska göra allt jag kan för att åka till orsa. jag tror att du ska måla ramen gul då syns du ju :hihi

blå1

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
R1 turbo
Se till å bli frisk nu, ja tänkte testa lite is åkning i helgeb, se till å bli klar nu

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
ja vi får väl se om de blir något is åka, har mycket kvar innan jag är klar.men jag ska göra allt jag kan för att åka till orsa. jag tror att du ska måla ramen gul då syns du ju :hihi

Håller tummarna hårt på att vi hinner!
Hela Quaden gul kanske, då representera vi ju Sverige när vi står bredvid varandra :)

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Se till å bli frisk nu, ja tänkte testa lite is åkning i helgeb, se till å bli klar nu

Jobbar som fan på att bli frisk, blåbärsoppa, avslagen Cola mm.
Då ligger ju du bra till för att hinna provköra lite innan Orsa
Själv så har jag nog gått igenom bygget en miljon gånger i huvudet här i sängen, så man får hoppas att allt går efter planerna när man blir frisk å kry igen.....

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Kampen mellan mig och Peter Vestman trappas upp :)

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
För att vara nån som har stått och tjutit i tv så vet jag inte om han är rätt person att stå och kaxa upp sig ;)

Nä det där var slag under bältet :(
Ni ska inte tro att Peter och jag har något otalt med varandra, han är världens trevligaste kille, vi pratar med varandra i telefon minst ett par gånger i veckan så inget sådant snack vill jag höra i min tråd Tack! :krama

quaden

Gick med
18 Feb 2006
Hoj
Då var ramen lackad......

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...