Racebuss

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Ort
Kalix
Hoj
Helt Nytt
Nitrous skrev:
Har någon erfarenhet av MB Sprinter med diesel motor givetvis? Gärna den större maxi modellen.
Många av dessa 96-01 modeller har ofta gått ca 20.000mil + och frågan är hur driftsäkra motorer m.m. det är.

/Nitrous


Dom gamla 312 motorerna går hur länge som helst dom nyare CDI ca 30 000 mil sedan brukar topparna gå sönder detta enligt en lokal taxi slusk som kört MB länge

RJ skrev:
Kan man lb-regga en sådan där? Vad är skatten? Hur mycket drar den per mil? Bild med hoj lastad? :)


Med tanke på team namnet borde väl ni köpa en Scania Cutter nia.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Anneli skrev:
Vi har en ford transit av -98 årsmodell.

Som man köpt genom mig... :)

Har ev en transit -02 på g med full serviceinredning.
Lång modell och full ståhöjd.
Diesel och aut.

Så är nån intresserad så kan info ordnas....

OBS!
Jag säljer inte i vinstintresse utan det är en övebliven servicebuss som ska iväg från firman utan att det behövs tjänas pengar på den...
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Viton är i minsta laget!

Här är jag o swedie påväg till spanien....

Det har varit hur mycket strul som helst med min vito. 2 växellådor, en motor, generator (på vägen till spanien) samt tusen andra fel!

(Vito 112 CDI -01)
 

Bifogat

  • packad.jpg
    packad.jpg
    135 KB · Visningar: 709

Martin S

Team Motorhuset
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha * X
Neutral skrev:
Jag sitter i samma sits som du. Vad har du hört om för fel på Vito?
Jag va inne hos en kompis som jobbar på MB han varnade för att handbromsen va klen (gick sönder ofta) varnade även för automaterna tydligen vanligt med nått elektroniskt strul med fördröjningen i at- lådan.
Han rekommenderade inte heller tidigare modeller som haft problem med topp, oftast pkn dock men pissjobb tydligen. som sagt Spansktillverkad och inte riktigt en (äkta) MB.
Hoppas det gav lite svar iallafall, han fick mig att tänka till iallafall.
Jag köpte en R... Master istället har varit mkt nöjd med den och vi brukar åka tre rr hojjar i den eller 4 st Crossar (vintertid). Maxlast på 1490 :banana
 
Last edited by a moderator:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Kamikaze kid skrev:
Var det hojar med där i eller bara däck??? :D

Man anar faktiskt min cuts. Swedie är en sån fet posör att han inte ville skada sina kåpor så han la ett lakan över....
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Webspy skrev:
Viton är i minsta laget!

Här är jag o swedie påväg till spanien....

Det har varit hur mycket strul som helst med min vito. 2 växellådor, en motor, generator (på vägen till spanien) samt tusen andra fel!

(Vito 112 CDI -01)
Hur långt har den gått? Är den man eller autlåda som krånglat?

Steny skrev:
Med tanke på team namnet borde väl ni köpa en Scania Cutter nia.
Ja det var förra teamfordonet vi håller på att förnya oss... :tummenupp
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
RJ skrev:
Hur långt har den gått? Är den man eller autlåda som krånglat?

0km, parkeringsbroms, bromsljus, c-lås, hjullager !

300mil, CDI-fel insprutningen stryps och man har ca 20hk kvar!

1000mil cdi-felet igen... detta återkommer var 500-2000mil och gör det än idag. Har 2 nya vito 05or som oxå har samma fel..... den första kom efter en vecka.

Motor & första lådan 19.980mil (full drivlinegaranti till 20.000mil)

ABSen krånglade från ca 15´ mil med resultatet att farthållaren inte fungerade.

Generator vid 33000 mil (vintern 04)

låda 2 36000mil

dessa är bara några av felen.

Detta är en automatare.

Men Zmurfen här på SH hade manuella cdi-vitos.... och hade problem med lådan där med.

Jag är inget stort fan av vito. vi försökte byta in gamlingen på saab.... dom bjöd 15 lax! (vid 34´mil....)
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Neutral skrev:
Jag sitter i samma sits som du. Vad har du hört om för fel på Vito? Transporter går bra att ha två hojar i.

Jag kollar på Mitsubishi L400 och Toyota Hiace också. Hört något om dem?


Vi var oxå inne på L400 ett tag innan vi köpte en Peugeot Boxer. Det negativa om Mitsubishin är väl att det verkar finnas mest bensinare, och på just dom så är vad jag vet toppen ackilleshälen.
 
Gick med
12 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
The Beast
Nitrous skrev:
Har någon erfarenhet av MB Sprinter med diesel motor givetvis? Gärna den större maxi modellen.
Många av dessa 96-01 modeller har ofta gått ca 20.000mil + och frågan är hur driftsäkra motorer m.m. det är.

/Nitrous
Har haft både Vito samt Sprinter 316cdi Maxi.

+ sidan:
*Pigg o relativt rolig o köra(KCR=195hk :) ).
*Billig i drift, 1,1l med grym överlast.Vägde den på väg till Spanien 4,8ton :D .
*Står sig bra i pris.
*Marschar 160/170 km/h
*Toppade 190 km/h
*Suverän o bygga race inredning i.
*Billig service.
*mm mm

- sidan:
*Vare sig det gäller Vito eller Sprinter,vit bil e ett stort no no.Pigga på o rosta.Andra färger står sig bättre.

*Spridarna kan bli en dyr affär om du lämnar in till fel ställe för lagning(bytar hela toppen) Kolla efter läckage vid intressant objekt,det syns tydligt.

*Diesel/motor värmaren måste fixas med jämna mellanrum,kollade inte så noga när jag hämtade min = 12000:-

*Manuell låda e att föredra även om sprintshiften e lattjo o köra,kostar drygt när den börjar krångla.

*Kolla så att glödlampan slocknar när motorn startar,inget stort problem men surt o börja med o lägga 1800:- på glödstift.

Annars en suverän bil,saknar den....

Lycka till..
 

Nesse

Medlem
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Sätila
Hoj
YZ426 Flat track, XS650 Flat track, FJR1300, HD shovelhead mm
Det finns väl inte så mycket att vinna med att lb-regga efter att vv har höjt skatten på dessa fordon för att jämna ut skillnaden.

RJ skrev:
Kan man lb-regga en sådan där? Vad är skatten? Hur mycket drar den per mil? Bild med hoj lastad? :)
 

Gradin

If it´s too loud, your too old
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Yellow skrev:
Vito -03, har hört att om, när, topp drar och ska demonteras måste motor tas ur. Trångt och varmt motorrum?? Men Vito 1 är snygga skåpbilar.
Jag köpte en Vito 110 CDI -99 som topppackningen hade gått på efter 15000 mil. Mercedes ville ha 50lök för att fixa det.
Löste det själv i garaget och jag behövde inte ta ur motorn. Eller det kanske blev det mer eller mindre...blocket satt kvar iallafall. Faktiskt förvånadsvärt lättmekad bil! Har inte haft några större problem efter det med bilen.
Håller med att det är rostvarning..kass lack, men man åker riktigt gott i den.
/ Gradin
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Tack för alla svar, det uppskattas! :tummenupp

Ni med Caravelle/Transporter får gärna skriva för- och nackdelar.

Har vägverket höjt skatten för lb-reggade dieslar det hade jag missat, är det 60 % rakt över som någon skrev eller skiljer det från modell till modell?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top