Racebuss

c.berglind

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
KTM 950 SM
Jag har en hyndai H1 som är byggd på samma bottenplatta som L400.
Trevlig att köra men det blir riktigt trångt med två hojar så jag hadde satsat på en toyota. Viton är liten i skåpet åxå och svindyr i underhåll 8000mila service kostar typ 12000kr.Tråkiga pengar att lägga när man behöver nya däck och kåpor mitt i sesongen.

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
RJ skrev:
Sitter och drömmer om en racebuss! Förhoppningsvis är inte drömmen så långt bort, frågan är bara vad jag skall ha? Kravet är diesel, kunna ta 2 hojar, lb-reggad och ha sittplats för minst tre personer. Har varit lite insnöad på en Vito men har hört en del mindre bra saker om den. Caravellen hade jag räknat bort därför jag trodde inte att det gick att lasta två hojar utan vaselin och skohorn men jag har kanske fel? Kom gärna med förslag och vore ytterst tacksam om ni skrev vad resp. bil drar per mil och hur hög fordonsskatten är. :)

En ide du kan satsa på????

-----
Nu skall jag sälja min pärla. Den har gått 540 mil mot närmaste verksad sedan senast underkända besiktning.

Kupen är proffsigt inredd i grön nålfiltsmatta. 3 av 9 säten finns på plats, resten finns i ett förråd som jag tyvärr tappat bort nyckeln till. Bilen är nyrollad med överskottsbolagets antikvita lackfärg. Målningen är fackmannamässigt utförd.

Färdbromsen är dålig. Om man pumpar ett par gånger hörs ett metalliskt skrapljud. Förmodligen är det bromskolven som nöter mot skivan. Om man med kraft trycker i 2:ans växel och stöttar med handbromsen minskar farten.

Det är rost i en bärande balk. På ena sidan har är en plåt fastsatt med smältlim. Andra sidan bör stöttas upp med kemisk metall då besiktningsmannen slog sönder glasfiberspacklet. (Svart rostskyddsmassa ingår i köpet för att täcka lagningen)

Avgasaröret är lagat på minst 4 ställen med båtplast och sån där vit väv, så det luktar kemikalie i bilen när motorn blir varm. Det är dock inte så farligt längre då den värsta lukten var i början.

I övrigt är bilen välskött. Tex har jag alltid hällt i spillolja så fort motorn gått torr eller missljud uppstått.

Pris kan diskuteras.

Bifogat

• transit_small.jpg
    transit_small.jpg
    31.5 KB · Visningar: 433

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Kamikaze kid skrev:
Som man köpt genom mig... :)

Har ev en transit -02 på g med full serviceinredning.
Lång modell och full ståhöjd.
Diesel och aut.

Så är nån intresserad så kan info ordnas....

OBS!
Jag säljer inte i vinstintresse utan det är en övebliven servicebuss som ska iväg från firman utan att det behövs tjänas pengar på den...

Och priset på den blir?

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Webspy skrev:
Du har ju sålt din fina buss.... din kvacksalvare!

Men den var mysig

Ja, Bengt skall må fint efter infarkten och bussen skall gå som aldrig förr...

:)

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
RJ skrev:
Tack för alla svar, det uppskattas! :tummenupp

Ni med Caravelle/Transporter får gärna skriva för- och nackdelar.

Har vägverket höjt skatten för lb-reggade dieslar det hade jag missat, är det 60 % rakt över som någon skrev eller skiljer det från modell till modell?
Jag har köpt en Transporter -92 med trasig växellåda som jag nu håller på att byta.
(Det blev bara ett fåtal mil innan lådan gav upp helt)
det sitter en 2,5 l. bensinare automat.

mina erfarenheter såhär långt...

Min är lastbilsreggad och skatten är på ca 1100kr/år
Köp inte en med automatlåda, den rasar förr eller senare om du kör tungt.
jag körde den aldrig lastad, men den känns riktigt pigg i motorn.
(det går att göra omkörningar utan att riskera livet som insats)
körställningen är kanske inte den bästa
(inte för mig iaf, men jag ska bygga om stolen lite)

Om allt vill sig väl så sitter den nyrenoverade växellådan i om 1-2 veckor :)

jag får helt enkelt återkomma med mer information... :)

Mange_J

Hej vad det går
Gick med
15 Apr 2004
Hoj
zx10r -05, Ducati 1198s
sandstream skrev:
Renault Trafic funkar fint för 2 hojar plus utrustning :)
Drog ca 0.8 i början med snittfart på 120-130 men jag har inte hållit koll på om det sjunkit med tiden som det brukar göra på nya bilar.

Vilken modell, motor och längd har du...på bilen alltså?

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
sunkan skrev:
Köp en trailer och ha en fräsch bil så slipper du alla problem..
Det där har jag redan... Efter att ha dragit släp land och rike runt nu i flera års tid är jag less på att ligga och köra i en 90-100 km/h. Visst det går att köra fortare men då svimmar mitt redan hårt ansträngda bränslekonto. Att ligga och marscha i en 120 km/h framstår som rena himmelriket med tanke på att närmaste bana ligger 24 mil bort, enkel väg. Sedan är det ju rena rånet om man skall besöka vårt östra grannland med bil och släp, färjan som går från Holmsund strax utanför Umeå skäms inte för att ta betalt.

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Hoj
En liten svart
Kamikaze kid skrev:
Återkommer så fort jag fått svar på det....
Frågan är ställd till vår fordonsansvarige på företaget!
Det är inte så att det står en hoj i den idag? Den ingår inte, inte ens vid snabb affär, hoppas jag. :eek:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
RJ skrev:
Det där har jag redan... Efter att ha dragit släp land och rike runt nu i flera års tid är jag less på att ligga och köra i en 90-100 km/h. Visst det går att köra fortare men då svimmar mitt redan hårt ansträngda bränslekonto. Att ligga och marscha i en 120 km/h framstår som rena himmelriket med tanke på att närmaste bana ligger 24 mil bort, enkel väg. Sedan är det ju rena rånet om man skall besöka vårt östra grannland med bil och släp, färjan som går från Holmsund strax utanför Umeå skäms inte för att ta betalt.

om du har sånna faktorer att tänka på så är det ganska givet med en minibuss. lycka till

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Har någon testat en Nissan Serena Cargo? Någon som povat Renault Kangoo Long?

Vad säger lagen och förnuftet om att transportera i en öppen familjebuss utan skiljevägg till separat lastutrymme? Går det att spänna fast en hoj tillfredställande så att den inte sliter sig vid en krock och börjar fara runt inne i kupèn och mosar sin husse? Vilken är den minsta skåpbilen som kan ta en hoj ståendes? En Toyota Yaris Verso med uttaget passagerarsäte borde fungera.

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag såg någon på Sviestad som lyfte in en 125R på diagonalen utan framhjul i en vanlig Kangoo.

Är också nyfiken på Nissan Serena, verkar som de är relativt billiga trots att de är nyare med mindre mil.

Kan man ha de vanliga modellerna eller ska man satsa på förlängd och höjd? Kan man i en vanlig (typ VW Transporter) ha två hojar med all packning inklusive däck?

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Hoj
En liten svart
Neutral skrev:
Kan man i en vanlig (typ VW Transporter) ha två hojar med all packning inklusive däck?
Ja, det går men det är trångt. Vi klarade en Finlandsvisit i min Transporter i fjol, två hojar, däck, fälgar, och lite av det mesta som man behöver. En förlängd är nog att föredra om man ska satsa på VW.
Vi slipstreamade i vår tajkonkonvoj genom Finland så den drog under litern, det är bra för en gammal automat.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln