Racebuss

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
christer skrev:
Njae, billig vet jag inte, jag kommer att hamna på drygt 3000:- för en "lätt lastbil" som jag använder ganska begränsat.
Sedan reagerar man just på dom här chock höjningarna, det smygs ju inte precis, 60 % på ett bräde är signifikant.
Att jag sedan inte har koll, är ju ändå värre :mad: höjningen kom som en total överaskning, å utgifter finns det ju gott om ändå.

Höjningen är bara att tacka alla som regat sin 745/merca dvs sin personbil som lättlastbil. Nu får vi som har "riktiga" betala deras mygel.

3000:- :va Det va en dyr rackare.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Qwerty skrev:
Höjningen är bara att tacka alla som regat sin 745/merca dvs sin personbil som lättlastbil. Nu får vi som har "riktiga" betala deras mygel.

3000:- :va Det va en dyr rackare.


Det stämmer säkert det du säger, jo den kostar en del, det är en Peugeot Boxer, med skapligt skåp, men å andra sidan får vi lätt in två hojar + annat :tummenupp
 

Yellow

Medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Hemma
Hoj
4.5
Caddyn som tog SP-cykeln var den med Seat liknande front...

Om jag hade råd...då syftar jag på senaste Caddy eller lill-Transit, har inte mätt men de ser ut att funka. Hade gärna kapat tid på 30mil-en väg, tisdag eftermiddag...

Å andra sidan, Torkels "AMG" ambulans e en bra lösning och snabb som få.

Y

Qwerty skrev:
Intressant. Jag har en Inca som jag länge funderat på om man får in hojen i. Skulle vara enormt smidigt att bara ha en lastramp. Skåpet är 168cm långt, men sneddar man i hojen hur går det då? Eller menar du den "nya" caddyn sen 02a kan ju vara den karossen, då är skåpet 178cm långt.
 

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Yellow skrev:
...då syftar jag på senaste Caddy eller lill-Transit, har inte mätt men de ser ut att funka...
Senaste Caddy har inte plats för hoj rakt in (har provat), möjligtvis på diagonalen (har inte provat).
 

Yellow

Medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Hemma
Hoj
4.5
Ok.

178, jag kan leva med diagonal placering. Det är väl ~1-2 dm som det spricker på..



FZ1 skrev:
Senaste Caddy har inte plats för hoj rakt in (har provat), möjligtvis på diagonalen (har inte provat).
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
RJ skrev:
Hur är det med Toyota Hiace någon som vet nått om den?

Vi har en Toyota Hiace Van -96a.
Kanonbra, skjutdörrar på båda sidor så att lasta är skitenkelt. 2 hojar är inget problem alls. Samt att det blir massor med utrymmen över att fylla med däck, fälgar, verktygslådor o jox.

Drar ca litern per mil när man marschar 120-130. Får dra jäkligt mkt på kulan om man har BE kort. Vi drog en husvagn på 1600kg förra året helt lagligt med BE kort och utan problem.
Den är grymt stark med 2.5l motorn men ingen fartraket, visst kan man köra 160-170km/h om man vill men det är ju olagligt :rolleyes:

Köpte den själv på inrådan av en kompis som är Toyota meck. Han sa att den modellen är nästan aldrig på verkstad, dom bara går o går, och det har den gjort. Gått igenom besiktning utan anmärkningar varje år.
Den är till salu förresten :tummenupp

/Nitrous
 

Bifogat

  • PICT2268 (Medium).JPG
    PICT2268 (Medium).JPG
    66.1 KB · Visningar: 226

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Inta alla som är så noga med att allt ska få plats inne i bilen.. :)
 

Bifogat

  • BILD(04).jpg
    BILD(04).jpg
    42.5 KB · Visningar: 251

Yellow

Medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Hemma
Hoj
4.5
Toyota har lyckats hyffsat med sitt kvalitetsarbete.. :tummenupp

Har vi inte kraven sovplatser för två förare + ev mek finns många prisvärda alt. 88-98, ofta bensin, Mitsu, Toyota, Mazda och Hundai.
Nästan personbils komfort, jämfört m MB, Iveco och Transit i samma prisklass.
Bra säten och NACKSTÖD om man e~170, är typade för ~900kg, ofta TVÅ skjutdörrar och lucka bak, ok bränsleekonomi i 120km/h.

Nitrous skrev:
Vi har en Toyota Hiace Van -96a.
Kanonbra, skjutdörrar på båda sidor så att lasta är skitenkelt. 2 hojar är inget problem alls. Samt att det blir massor med utrymmen över att fylla med däck, fälgar, verktygslådor o jox.

Drar ca litern per mil när man marschar 120-130. Får dra jäkligt mkt på kulan om man har BE kort. Vi drog en husvagn på 1600kg förra året helt lagligt med BE kort och utan problem.
Den är grymt stark med 2.5l motorn men ingen fartraket, visst kan man köra 160-170km/h om man vill men det är ju olagligt :rolleyes:

Köpte den själv på inrådan av en kompis som är Toyota meck. Han sa att den modellen är nästan aldrig på verkstad, dom bara går o går, och det har den gjort. Gått igenom besiktning utan anmärkningar varje år.
Den är till salu förresten :tummenupp

/Nitrous
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Finns det någon sajt med jämförelser av dessa fordon? Någon som gjort en egen eller någon tidningssajt t ex? Att kolla hos tillverkaren hjälper ju inte om de bytt modeller. Skulle vilja veta mått i skåpet t ex.

När man kollar annonser verkar japanska skåpbilar oftast ha lägre mil på sig och ha två sidodörrar vilket är en fördel när man spänner fast två hojar. Någon som vet något om Nissan Serena?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Alternativet Pickup då? En Skoda Pickup är har klart lockande ägande och driftkostnader, 1,6-liters bensinaren kostar behagliga 546 kr i skatt. För deb som ska tävla och vara borta en hel helg och ta med sig hela tjocka släkten är en flakbil inte aktuellt men för en hobbyåkare som jag är det ett klart attraktivt alternativ till släpkärra.
Pickup är coolt. I amerikanska depåer ser man ofta mycket blanka sådana med lika välputsade mc-ekipage på flaket. En kvarleva från deras surfingtraditioner tror jag. Det ser coolt och ungdomligt ut - alltså något för Oscar. Kanske Toyotas nya?
 

Bifogat

  • 35_ftx.jpg
    35_ftx.jpg
    106.5 KB · Visningar: 285
  • 36_ftx.jpg
    36_ftx.jpg
    106.6 KB · Visningar: 211
  • 04_ftx.jpg
    04_ftx.jpg
    122.7 KB · Visningar: 181

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Pickup är coolt. I amerikanska depåer ser man ofta mycket blanka sådana med lika välputsade mc-ekipage på flaket. En kvarleva från deras surfingtraditioner tror jag. Det ser coolt och ungdomligt ut - alltså något för Oscar. Kanske Toyotas nya?
Pick up måste vara det sämsta alternativet tycker jag, förutom öppet släp då men det är fan jämnt skägg.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Nyteknik skrev:
Pickup är coolt.

Klicka gärna på min länk nedanför....
Inte välputsad men cool. :yoparty

Gustav O skrev:
Pick up måste vara det sämsta alternativet tycker jag, förutom öppet släp då men det är fan jämnt skägg.


Inte alls....
Att släpa den i ett snöre efter bilen är värre!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Gustav O skrev:
Eller att knuffa den för hand.

Ja du ser....
Ser man det så så är ju en Dodge Dakota alldeles förträfflig! :)
Men ska man sova i lastutrymmet så kan det regna in om det är dåligt väder.

Men nu är vi ju i Sverige så då är ju inte det något bekymmer.... :tummenupp
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Gustav O skrev:
Pick up måste vara det sämsta alternativet tycker jag, förutom öppet släp då men det är fan jämnt skägg.
Om man vet att det alltid är bra väder (som i södra Kalifornien) och man inte har mycket mer än hojen, personlig utrustning och lite småprylar är det väl perfekt.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Nyteknik skrev:
Det ser coolt och ungdomligt ut - alltså något för Oscar.

För att?! :va

Du har aldrig funderat över varför det är fler än jag som anser dig vara socialt inkompetent?
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
...och ha två sidodörrar vilket är en fördel när man spänner fast två hojar.
Absolut!
Jag har bara en dörr och det är minst sagt bökigt att spänna första hojen.
Kommer att svetsa en ställning ala Penguin till två hojar i vår och då bör det bli mycket enklare (man slipper balansera åbäket medan man spänner).
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Åh, Toyotas nya Pick Up med lös ramp i låda, min nya favvo!

Är det bara jag som sett Bjorn med Duccen på flaket till Skoda Pick Up'en och tyckt att det ser billigt, enkelt och snabbt ut? Visst hör man tonerna av Surfi'n Safari och vädrar lukten av Hawaian Tropic och känner hur handflatan kyls av en kall ör och ser brunbrända tjejer i vita bikinis spela volleyboll och...ehhh glöm det.

Tanken på låga ägande- och driftkostnade lockar, sen blir det ju väldigt lättlastat och en liten bil är lätt att parkera och om man slipper släpet så kan man köra lagligt i 110 och kanske t o m lägga till momsen och köra ganska snutsäkert i 120 och då går resan t o r Stockholm-Sviestad i ett nafs. Usch så trött jag är på att släpa med sju lådor skit som barlast eftersom de aldrig kommer till användning. De gånger man råkar ut för ett allvarligt haveri packar man ändå ihop och åker hem. Visst är det skönt med skåp men med fem säsonger i bagaget kan jag med hyffsad säkerhet säga att jag med mina hobbybehov nog skulle bli lyckligare med en liten, lätt och billig Pick Up än med min stora, säkra, sköna och bekväma Van. Den har sina fördelar som bara en amerikansk Van har men mina tävlingsdagar är över och jag behöver inte plats för tält och femtiotre andra prylar.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Neutral skrev:
Finns det någon sajt med jämförelser av dessa fordon? Någon som gjort en egen eller någon tidningssajt t ex? Att kolla hos tillverkaren hjälper ju inte om de bytt modeller. Skulle vilja veta mått i skåpet t ex.

När man kollar annonser verkar japanska skåpbilar oftast ha lägre mil på sig och ha två sidodörrar vilket är en fördel när man spänner fast två hojar. Någon som vet något om Nissan Serena?


Jag ringde på en Nissan Serena i höstas och fick måtten i lastutrymmet. (minns inte måtten nu), men tyckte då att det skulle bli lite väl trångt om man skulle knöka in två hojar samt packning.
 

sandstream

Guest
Angående pickisar: Är det inte svårt att få ner och upp hojen själv på flaket?
Tänker på de högre modellerna.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top