Racebuss

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
pvcraketen skrev:
Ja, det går men det är trångt. Vi klarade en Finlandsvisit i min Transporter i fjol, två hojar, däck, fälgar, och lite av det mesta som man behöver. En förlängd är nog att föredra om man ska satsa på VW.
Vi slipstreamade i vår tajkonkonvoj genom Finland så den drog under litern, det är bra för en gammal automat.
Går det att ligga och marscha i 120 km/h med en sådan?
 

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
En liten svart
RJ skrev:
Går det att ligga och marscha i 120 km/h med en sådan?
Ja, utan andra än ekonomiska problem då den blir lite törstigare. Men en lite nyare modell med manuell låda är nog att föredra. Det går att åka snabbare om man har brådis...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
pvcraketen skrev:
Ja, det går men det är trångt. Vi klarade en Finlandsvisit i min Transporter i fjol, två hojar, däck, fälgar, och lite av det mesta som man behöver. En förlängd är nog att föredra om man ska satsa på VW.
Men som jag förstått det är Transporter en av de större, eller?
 

sandstream

Guest
Mange_J skrev:
Vilken modell, motor och längd har du...på bilen alltså?
Renault Trafic Kombi halvglasad 2,5 CDi (ca 140 Hk) 2004. (Karossen heter L2-H1 i katalogen)
Totallängd 518 cm, lastutrymme utan baksäte drygt 3 meter, max bred invändigt 167 cm, mellan hjulhus 123 cm.

TOKER skrev:
det va som fan brukar knalla och gå om man sköter dem!!!
Kanske polarn som hade otur och fick ett måndagsex av Jumpyn.
 

Bifogat

  • sh_skapet.jpg
    sh_skapet.jpg
    92.2 KB · Visningar: 235

Yellow

Medlem
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Hemma
Hoj
4.5
Aprilia på diag i VW caddy -02?, kommer inte ihåg vem av SP-förarna det var. Kangoo std. tar trialcykel (h.b.~1200, 18"/21").

Har drömt en del om smidiga träningslösningar, minsta Transit -04, Caddy 3 och som sagt Kangoo lång. Säkerhet, man får väl anta att lastöglorna är certifierade för den vikt skåpet är typat för.

125R, 145 Express funkar!

Y

Teddy skrev:
Har någon testat en Nissan Serena Cargo? Någon som povat Renault Kangoo Long?

Vad säger lagen och förnuftet om att transportera i en öppen familjebuss utan skiljevägg till separat lastutrymme? Går det att spänna fast en hoj tillfredställande så att den inte sliter sig vid en krock och börjar fara runt inne i kupèn och mosar sin husse? Vilken är den minsta skåpbilen som kan ta en hoj ståendes? En Toyota Yaris Verso med uttaget passagerarsäte borde fungera.
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
RJ skrev:
Du Leffe som har haft Transporter kom med lite input! :tummenupp
Skatten på en Transporter/Caravelle är nu typ 3000:-. Långa modellen ett par hundra dyrare. Köp en 2.5 TDI manuell (inte 1.9 eller automat). Min snittförbrukning brukar ligga på 0.7l/mil. Något mer på vintern beroende på hur mycket dieselvärmarn används. Vi har kört 3 motarder i en kort modell så två plastraketer är ingen problem. Farsan lånade min förra Transporter och körde Uppsala - Skellefteå på 0.47l/mil med smockfullt lasturymme (bäddsoffa från IKEA, klickgolv från Bauhaus, flera resväskor, buskar och blommer till morsans trädgård, etc ...)
Jag ska till Umeå nu till helgen så hör av dig om du vill prova marscha 120km/h och kolla lastutrymme. :)
 

alfa

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Hedekas
Hoj
zx6rr(green and mean)
TOKER skrev:
det bästa alternativet är en jumpy!!!!
dock är det fullt efter 2 hojjar men inga problema att lasta dem..
Har köpt en Peugeot Expert HDI(=Jumpy) i höstas är väldigt nyfiken på hur
du lastar in två hojar.
Den är väldigt snål 0.6 milen och inte allt förstor så man kan ha den som
vardagsbil.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Leffe skrev:
Skatten på en Transporter/Caravelle är nu typ 3000:-. Långa modellen ett par hundra dyrare. Köp en 2.5 TDI manuell (inte 1.9 eller automat). Min snittförbrukning brukar ligga på 0.7l/mil. Något mer på vintern beroende på hur mycket dieselvärmarn används. Vi har kört 3 motarder i en kort modell så två plastraketer är ingen problem. Farsan lånade min förra Transporter och körde Uppsala - Skellefteå på 0.47l/mil med smockfullt lasturymme (bäddsoffa från IKEA, klickgolv från Bauhaus, flera resväskor, buskar och blommer till morsans trädgård, etc ...)
Jag ska till Umeå nu till helgen så hör av dig om du vill prova marscha 120km/h och kolla lastutrymme. :)
Ta med dig moppen på söndag så tar vi och lågflyger över crossbanan på Bussjö, om det är väder vill säga. Just nu är det -28 grader... :3freak
Fast du kanske bara har finndubbsdäck?

Kan man ligga och köra i 120 km/h längre sträckor eller får man pina den då?
 

Aspackad

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Har en Transporter -01 1.9TD kort modell. Drar c:a 0.9l/mil i motorvägstempo (110-120km/h). Det är den hastigheten som jag har snittat till och från landets banor i somras. Visserligen kan det väl anses som att pina den , men den verkar ha hållt utan problem under de 2500 mil som jag har den sen i våras. Har gått 14500 mil totalt. Nu börjar rykröret ge upp, men det hade den nog på de flesta bilar. I övrigt vet jag inte att det finns några nämnvärda kvalitetsbrister på dem. Två hojar i en kort modell funkar alldeles utmärkt till träning, men ska man ha med all tävlingsutrustning så kan det bli trångt. Om jag skulle rekommendera någon om en bra transportbil att köpa, så fick det bli just en transporter, fast långa modellen och med 2.5TDi motorn istället, den går utan problem att marscha 120-130km/h med. Dessutom verkar den vara inte bara piggare utan även snålare än 1.9:an. Som alternativ två fick det nog bli en Hiace. -96 el. -97 kom nya modellen. Även där vill man nog ha långa skåpet om man ska köra 2 hojar. I övrigt är den snarlik transportern laststorleksmässigt, bortsett från något högre lasttröskel (bakhjulsdriven). Något törstigare, i alla fall den tidigare motorn innan D-4D:n kom, och något slöare än transporter 2.5 TDi. Men när det gäller driftsäkerhet så är Toyotan svårslagen. Dock har priset en förmåga att ligga lite över alla andra i och med det också...

//Mina 2 ören
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Aspackad skrev:
Har en Transporter -01 1.9TD kort modell. Drar c:a 0.9l/mil i motorvägstempo (110-120km/h). Det är den hastigheten som jag har snittat till och från landets banor i somras. Visserligen kan det väl anses som att pina den , men den verkar ha hållt utan problem under de 2500 mil som jag har den sen i våras. Har gått 14500 mil totalt. Nu börjar rykröret ge upp, men det hade den nog på de flesta bilar. I övrigt vet jag inte att det finns några nämnvärda kvalitetsbrister på dem. Två hojar i en kort modell funkar alldeles utmärkt till träning, men ska man ha med all tävlingsutrustning så kan det bli trångt. Om jag skulle rekommendera någon om en bra transportbil att köpa, så fick det bli just en transporter, fast långa modellen och med 2.5TDi motorn istället, den går utan problem att marscha 120-130km/h med. Dessutom verkar den vara inte bara piggare utan även snålare än 1.9:an. Som alternativ två fick det nog bli en Hiace. -96 el. -97 kom nya modellen. Även där vill man nog ha långa skåpet om man ska köra 2 hojar. I övrigt är den snarlik transportern laststorleksmässigt, bortsett från något högre lasttröskel (bakhjulsdriven). Något törstigare, i alla fall den tidigare motorn innan D-4D:n kom, och något slöare än transporter 2.5 TDi. Men när det gäller driftsäkerhet så är Toyotan svårslagen. Dock har priset en förmåga att ligga lite över alla andra i och med det också...

//Mina 2 ören
Bra svarat! :tummenupp
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Mitsu L400 nämndes tidigare i tråden.
Nån som har lite mer allmänn erfarenhet att dela med sig av ang dessa? Helst om modellen med 2.5TD.
Drar mycket soppa?
Storlek på lastutrymme?
Kända typfel?
Trevliga att köra? Jag menar 89hk ur 2.5l känns fasanslöst lite...
allt annat
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
RJ skrev:
Ta med dig moppen på söndag så tar vi och lågflyger över crossbanan på Bussjö, om det är väder vill säga. Just nu är det -28 grader... :3freak
Fast du kanske bara har finndubbsdäck?

Kan man ligga och köra i 120 km/h längre sträckor eller får man pina den då?
Jag har bara finndubb och det är hur som helst för kallt för att ens tänka tanken på att köra hoj i helgen.
Är det inte max 110km/h mellan Flurkis och Midlanda? :hihi
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Yellow skrev:
Aprilia på diag i VW caddy -02?, kommer inte ihåg vem av SP-förarna det var. Kangoo std. tar trialcykel (h.b.~1200, 18"/21").

Intressant. Jag har en Inca som jag länge funderat på om man får in hojen i. Skulle vara enormt smidigt att bara ha en lastramp. Skåpet är 168cm långt, men sneddar man i hojen hur går det då? Eller menar du den "nya" caddyn sen 02a kan ju vara den karossen, då är skåpet 178cm långt.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Leffe skrev:
Jag har bara finndubb och det är hur som helst för kallt för att ens tänka tanken på att köra hoj i helgen.
Är det inte max 110km/h mellan Flurkis och Midlanda? :hihi
Momsen käre Leffe, du glömmer momsen! :rofl
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Alternativet Pickup då? En Skoda Pickup är har klart lockande ägande och driftkostnader, 1,6-liters bensinaren kostar behagliga 546 kr i skatt. För deb som ska tävla och vara borta en hel helg och ta med sig hela tjocka släkten är en flakbil inte aktuellt men för en hobbyåkare som jag är det ett klart attraktivt alternativ till släpkärra.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Du kan fa köpa min Ford Transit -96:a, bara 6900 mil. Det är det langa skapet, 2,3 liters turbodiesel. Mycket bra skick, vi har ledigt pressat in 3 st hojar plus alla grejor när vi har akt till Mittsverigebanan. Finns i Örnsköldsvik och kostar 55 000,-. Gar med lite vilja att marcha i 120 km/h men drar da rätt mycket bränsle.

Vi flyttar till Tyskland sa det blir varken MC eller Mittsverigebanan i ar.

Bilder kan fotas och skickas, skicka PM om det är intressant.


Ja, jag sitter med ett tangentbord som saknar a sa därför blir det en massa a....
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Teddy skrev:
Alternativet Pickup då? En Skoda Pickup är har klart lockande ägande och driftkostnader, 1,6-liters bensinaren kostar behagliga 546 kr i skatt. .


Skatten är höjd med 60% rakt av på alla lätta lastbilar. Men fortfarande så är skatten billig.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Qwerty skrev:
Skatten är höjd med 60% rakt av på alla lätta lastbilar. Men fortfarande så är skatten billig.


Njae, billig vet jag inte, jag kommer att hamna på drygt 3000:- för en "lätt lastbil" som jag använder ganska begränsat.
Sedan reagerar man just på dom här chock höjningarna, det smygs ju inte precis, 60 % på ett bräde är signifikant.
Att jag sedan inte har koll, är ju ändå värre :mad: höjningen kom som en total överaskning, å utgifter finns det ju gott om ändå.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top