Racing-hjälmförslag?

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
X-lite 801RR krocktestad 2gånger och är varken dummare eller smartare. Riktigt smidigt att byta visir:tummenupp

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
vad jag rekommenderar är ingen hemlighet, men nu ska vi reda ut två saker först..

Tanken att kolla vad proffsen använder är bra men tyvärr helt onödig. Bara för att det står en viss tillverkare/modell på deras hjälm har den i stort sett ingenting att göra med saluhjälmen du köper i butiken. De tillverkas för varje förare custom.

vad det gäller Arai så är det enda som kan skilja att dom självklart gör nästa års utveckling inom racing, men det stora antalet arais man ser i t.ex motogp, wsb eller ama är exakt samma som man köper.
dock så det mycket vanligt på isle of man att man åker i arai men lackar upp hjälmen så den ser ut som det märke man är sponsrad av.

Finns hjälmar som kostar hälften av Shoei:s och Arai:s dyrare modeller och är minst lika bra.

va? kostar hälften och är bättre? :lol
är du säker på att de inte är dubbelt så bra men kostar en tiondel? :tungan
jaja, det är din skalle.

Last edited:

saint

www.banåkning.nu
Gick med
19 Nov 2003
Hoj
KTM RC8R
Vi på www.banåkning.nu kör med Marushin carbon den väger 1050gram o kostar 3695skr på www.touring.se 200grams skillnad känns som flera kilon
på skallen o den är lika godkänd som vilken dyrare hjälm som hällst:tummenupp

Bifogat

• rs1_02.jpg
    rs1_02.jpg
    49.8 KB · Visningar: 97

sandstream

Guest
va? kostar hälften och är bättre? :lol
är du säker på att de inte är dubbelt så bra men kostar en tiondel? :tungan
jaja, det är din skalle.
Nu läste du inte vad jag skrev, läs igen.

Så här skriver tex Motorcyclist i slutet av sin stora test av hjälmar:
Helmets are getting better, and some of the least-expensive helmets provide truly amazing protection.

De har en lista över vilka G-krafter huvudet utsätts för med de olika hjälmarna i varierande prisklasser och som exempel kan vi ta de här två hjälmarna:

Fulmer AFD4 (P)
Average: 157 Gs
LF: 152 gs
RF: 173 gs
LR: 175 gs
RR: 130 gs

AGV Ti-Tech (F) Average: 169 Gs
LF: 156 gs
RF: 199 gs
LR: 195 gs
RR: 129 gs

Fulmer-hjälmen kostar ca 660:- ($110) och ger ett bättre skydd än AGV:n som hos fcmoto.de kostar ca 3600:- (€400).

Hela testen finns här: http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det enkla svaret är att välja en värstinghjälm från Shoei/Arai men för de som inte anser sig ha råd eller huvudet inte passar i dessa hjälmar så finns där flera faktorer att väga in.

1. Hjälmen måste ha urtagbar inredning en racehjälm utan detta blir man tokig på
2. D-ring spänne är ett måste, (iof så sägs de nya snabbspännena vara lika säkra under förutsättning att man justerar om deras längd med jämna mellanrum men vem gör det)
3. Låg vikt
4. Snabbfästen till visiret
5. Bra ventillation

Låg vikt minskar G-krafts påkänningarna i nacken och gör dessutom att hjälmen är lättare att bära. Låg vikt är dock inte absolut avgörande för en hjälms funktion utan även styvhet/absorbationsförmåga måste vägas in.

En del hjälmtillverkare skryter med att deras hjälmar är jättelätta, vanligast är att man har gjort hela hjälmen i kolfiber vilket är lätt och fint. Enda problemet är att kolfiber endast är gjort för dragbelastningar och det är knappast fallet i en hjälm. För att uppväga detta så bör man mixa med olika andelar av kevlar och glasfiber så är hjälmen gjord i enbart kolfiber avstår åtminstone jag.

Bonnie850

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Triumph 1965

Bifogat

• 278rs750_carbon.jpg
    278rs750_carbon.jpg
    28.2 KB · Visningar: 63

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

sandstream

Guest
Har du läst hela testet också?

I den inledande artikeln förklarar författaren väldigt bra det där med hjälmtester och även hur dålig korrelationen med verkligheten är. Att rangordna hjälmar efter absorbationsvärdena i ett test är totalt värdelöst, ett test kan på sin höjd selektera ut de riktigt dåliga hjälmarna.
Ja, jag har läst hela artikeln.

Här handlade det inte så mycket om att rangordna hjälmarna utan istället att vissa att nästan alla är bra. Vad jag ville visa var att en hjälm som kostar 1/6 av en annan får bättre G-värden vilket knappast gör den till en sämre hjälm ur ett säkerhetsperspektiv. Men visst, folk får köpa hur dyra hjälmar de vill och tro att de är mycket bättre än de billigare modellerna, de är ju precis vad tillverkare som Shoei, Arai mfl vill och gör stora pengar på.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
För racing måste hjälmen ha D-ring spänne så snabbspänne går bort direkt.
Personligen skulle jag aldrig köra ngt annat än Arai RX7R men de bästa modellerna från Shoei är också bra.

Nicotin

Guest
allt har väl en smärtgräns..dyrast e inte alltid bäst och billigaste är heller inte bra..
Skulle ngn köra superbike serien i en hjälm från lidl ?
Jag tror inte en 8000 kr hjälm skyddar bättre än en hjälm i trakten 4000 kr

men sen så kommer väk känslan för hjälmen, hur den sitter osv.
ventilation och kvalitet på materialet som sitter i hjälmen..

sandstream

Guest
Jag vill ha sagt det jag skriver. Jag skulle aldrig köra med annat än Arai RX7 eftersom den passar mig bättre än Shoei.
Okej, jag trodde att du menade att det enda som dög att köra i var Arai RX7 och de dyrare Shoei-modellerna men det gällde alltså bara dig personligen.

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Nope, den regeln är borttagen och finns inte kvar, varken i NT eller SR.
?

hmm

hjälm
2.3.1.5 där står det att man sitat "Se allmänna hjälmdestämmelser NT"

var finns det nån stans????

sandstream

Guest
Är det nödvändigt att han menar nåt annat än han skriver? Vore kul om man kan debattera utan att tolka på annat sätt än vad som skrivs.....
Tyckte det var lite tvetydigt från Gustav då slutklämmen kunde tolkas som att Shoeis dyraste modeller även dög, vilket i sin tur är samma sak som att säga att alla andra modeller inte duger.
Hänger du med?

Själv föredrar jag om folk frågar vad jag menar om de inte förstår eller om jag uttryckt mig luddigt :)

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Tyckte det var lite tvetydigt från Gustav då slutklämmen kunde tolkas som att Shoeis dyraste modeller även dög, vilket i sin tur är samma sak som att säga att alla andra modeller inte duger.
Hänger du med?

Själv föredrar jag om folk frågar vad jag menar om de inte förstår eller om jag uttryckt mig luddigt :)

Tyckte det var ganska glasklart vad han skrev, behövde inte ens läsa två gånger för att förstå vad han menade. Hade jag undrat hade jag frågat istället för att tolka.:pannkyss

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning