Jora, jag har läst tidigare trådar
Men vad är bäst?
För mig är det när det gäller hjälmar att de skyddar tillräckligt och det gör i princip alla av dagens hjälmar. Varför ska folk då envisas med att hela tiden säga att det är Arais och Shoeis värstingmodeller man ska köpa?
Är det för att försvara det egna köpet eller vad?
Nu var det för racing han skulle ha hjälmen så priset på spegelvisir kanske kan anses vara sekundärt.
Sen är det väl så att man får med Pinlock till Shoei och lyckas du få det att imma mer än med den lösning AGV har måste du ha något fel på andningen. Till och med i regn klarar man sig utan imma med Pinlock.
Om inte AGV hjälmen jag föreslog är en racinghjälm , ja då är din hoj Sanstream en Harley du kör runt med ha ha
Har du ägt just den AGV modellen jag snackar om? SÖK på GOOGLE vad folk tycker om den hjälmen så får du se de flesta är ganska nöjda (som jag). Och många använder den för banåkning pga den suveräna ventlationen.
Det är inget fel på pinlockvisir som shoei har det är absolut det bästa man kan ha om det regnar är kallt m.m. Men (och det står på instruktionen som följer med pinlock) man ser 10% sämre med pinlockvisiret påmonterat. Är det bra om man kör bana? Det får ju alla bestämma själva hur de vill ha det.
Det finns inget pinlock med AGV:n de har imfriavisir som duger gott.
Som du skriver Sanstream " Varför ska folk då envisas med att hela tiden säga att det är Arais och Shoeis värstingmodeller man ska köpa?"
helt rätt därför har jag köpt min andra AGV från Fc-moto.com för 239,95 €
Tycker jag är ganska billigt med tanke på vad man får.
För mig är det nr.1: Viktigast är att hjälmen sitter bra , att den är lätt, Inte plasthjäm ,godkänd och man ser bra ut runt omkring när hjälmen sitter på skallen.
Nr.2. Detaljer som stabil i höga farter, ventlation, kvalitet på reglage m.m
Nr.3. Pris. Ska man köra bana så går det kanske åt lite hjälmar. Pris spelar in även om man inte vill det. (för de som har feta plånböcker splear det nog ingen roll men alla är inte rika)
Lycka till Frequency med hjälmvalet
Vill gära se bild på vad du hitta och hur mycket $ du fick ge.
GixxerTina
Jag personligen lägger hellre lite mindre och köper en "mellan" modell så man istället har råd att byta efter varje krash. Köper man en värstingmodell för 6.000kr+ så är man nog inte allt för sugen att byta efter man skrapat den lite.
Har till nästa sommar köpt en marushin hjälm, provade köra ett pass med den och sitter lika bra som min xr1000. Ljudnivån är dock lite högre, men vad gör det.. Jag kör ändå med proppar.
Marushin är underskattad coola hjälmar. Blev nästan en sådan om det inte var för att jag fick ett kanonpris på AGV av Glennon på Westbike