Racing-hjälmförslag?

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Räcker det så?

Nej självklart inte eftersom det inte står nått om pris där,
sen va det där mest ett skämt, som du redan vet.

om du orkar leta (vilket jag förstår om du inte gör på den här sidan där sökfunktionen inte funkar) så har jag i tidigare trådar på ämnet motiverat mycket om varför jag anser den hjälmen vara överlägsen.

Last edited:

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Arai gjorde en specialare för något år sen i en mkt liten upplaga på om det var 250 hjälmar , den kostade 11000kr.

Att bara fundera på att välja något annat än det bästa är bara dumt.

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Jag har en Arai Condor och är mycket nöjd med den.
Den sitter bra, har bra ventilation samtidigt som den är snygg och hyfsat lätt (ca1380g). Den kostar kring 3500:- men håller en bra kvalitet jämfört med Arais värstingmodeller.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Det bästa är ju dock en hjälm som sitter bra på ens skalle, och de behöver inte vara dyrast. För egen del har man en sådan skallform att det bara är arai och shoei som passar utan att klämma och ändå sitta fast. Dock har de ju flera modeller som fungerar utmärkt, och man måste ju inte köpa replikakrukorna heller för x1000kr extra, de skyddar ju lika bra i enfärgat..

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Det bästa är ju dock en hjälm som sitter bra på ens skalle, och de behöver inte vara dyrast. För egen del har man en sådan skallform att det bara är arai och shoei som passar utan att klämma och ändå sitta fast. Dock har de ju flera modeller som fungerar utmärkt, och man måste ju inte köpa replikakrukorna heller för x1000kr extra, de skyddar ju lika bra i enfärgat..

Vad har du för specialskalle som bara passar för shoei o arai?
Du kanske ska ta o prova en KBC vr2 isf, den har lite mittemellan, den passar nog din skalle bäst isf...

På min skalle har bara xr1000 suttit som den ska hittills.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Vad har du för specialskalle som bara passar för shoei o arai?
Du kanske ska ta o prova en KBC vr2 isf, den har lite mittemellan, den passar nog din skalle bäst isf...

På min skalle har bara xr1000 suttit som den ska hittills.

Vetifan, lite oval med en spets mitt uppe på ;) OGK hittade jag efter ett tag som funkade också som var lite billigare. KBC testade jag men gillade inte riktigt, tyckte de vägde för mycket också, var iofs ett par år sen.

Kneedrag

Guest
AGV jag förstår varför Rossi kör med det...:)

Jag vill varmt rekomendera AGV Stealth , Arabesque.
Mycket bra hjälm för pengarna. Bättre än min Shoei Xr 1000 på många sätt som jag absolut inte var missnöjd med.

Shoei xr 1000 vs AGV Stealth så är
Agv bättre på allt tycker jag
+Mycket bra ventlation
+Lätt väger inte mycket
+Immfria visir
+Billigare spegelvisir än konkurrenterna som tex. shoei
+Stabilaste hjälm jag provat i höga farter och då jämför jag med shoei Xr 1000
+Inga kärvande reglage (tex shoei xr 1000 som efter ett år inte gick att öppna dem)

- att den brusar men inte värre än min shoei.

Shell Fibreglass and Kevlar ACF2 (Advanced Composite Fibre 2)
Number of shells 2 shell sizes
Ventilation System Dynamic system with air intakes and rear extractors
Fabrics Dry Comfort with hygienic treatment
Inside padding Removable and washable (excluding neckroll)
Neckroll Perspirant neckroll
Visor Clear, anti-scratch and anti-fog polycarbonate GT visor
Retention System Double D
Shield Mechanism XQRS (Extra Quick Release System): shield replacement without tools in few seconds

Last edited:

sandstream

Guest
om du orkar leta (vilket jag förstår om du inte gör på den här sidan där sökfunktionen inte funkar) så har jag i tidigare trådar på ämnet motiverat mycket om varför jag anser den hjälmen vara överlägsen.
Jora, jag har läst tidigare trådar :tummenupp

Att bara fundera på att välja något annat än det bästa är bara dumt.
Men vad är bäst?
För mig är det när det gäller hjälmar att de skyddar tillräckligt och det gör i princip alla av dagens hjälmar. Varför ska folk då envisas med att hela tiden säga att det är Arais och Shoeis värstingmodeller man ska köpa?
Är det för att försvara det egna köpet eller vad?

Shoei xr 1000 vs AGV Stealth så är
Agv bättre på allt tycker jag
+Mycket bra ventlation
+Lätt väger inte mycket
+Immfria visir
+Billigare spegelvisir än konkurrenterna som tex. shoei
+Stabilaste hjälm jag provat i höga farter och då jämför jag med shoei Xr 1000
+Inga kärvande reglage (tex shoei xr 1000 som efter ett år inte gick att öppna dem)
Nu var det för racing han skulle ha hjälmen så priset på spegelvisir kanske kan anses vara sekundärt.
Sen är det väl så att man får med Pinlock till Shoei och lyckas du få det att imma mer än med den lösning AGV har måste du ha något fel på andningen. Till och med i regn klarar man sig utan imma med Pinlock.

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag personligen lägger hellre lite mindre och köper en "mellan" modell så man istället har råd att byta efter varje krash. Köper man en värstingmodell för 6.000kr+ så är man nog inte allt för sugen att byta efter man skrapat den lite.

Har till nästa sommar köpt en marushin hjälm, provade köra ett pass med den och sitter lika bra som min xr1000. Ljudnivån är dock lite högre, men vad gör det.. Jag kör ändå med proppar.

Kneedrag

Guest

Men vad är bäst?
För mig är det när det gäller hjälmar att de skyddar tillräckligt och det gör i princip alla av dagens hjälmar. Varför ska folk då envisas med att hela tiden säga att det är Arais och Shoeis värstingmodeller man ska köpa?
Är det för att försvara det egna köpet eller vad?

Nu var det för racing han skulle ha hjälmen så priset på spegelvisir kanske kan anses vara sekundärt.
Sen är det väl så att man får med Pinlock till Shoei och lyckas du få det att imma mer än med den lösning AGV har måste du ha något fel på andningen. Till och med i regn klarar man sig utan imma med Pinlock.

Om inte AGV hjälmen jag föreslog är en racinghjälm , ja då är din hoj Sanstream en Harley du kör runt med ha ha:D :rolleyes: :tungan
Har du ägt just den AGV modellen jag snackar om? SÖK på GOOGLE vad folk tycker om den hjälmen så får du se de flesta är ganska nöjda (som jag). Och många använder den för banåkning pga den suveräna ventlationen.

Det är inget fel på pinlockvisir som shoei har det är absolut det bästa man kan ha om det regnar är kallt m.m. Men (och det står på instruktionen som följer med pinlock) man ser 10% sämre med pinlockvisiret påmonterat. Är det bra om man kör bana? Det får ju alla bestämma själva hur de vill ha det.

Det finns inget pinlock med AGV:n de har imfriavisir som duger gott.

Som du skriver Sanstream " Varför ska folk då envisas med att hela tiden säga att det är Arais och Shoeis värstingmodeller man ska köpa?"
helt rätt därför har jag köpt min andra AGV från Fc-moto.com för 239,95 €
Tycker jag är ganska billigt med tanke på vad man får.

För mig är det nr.1: Viktigast är att hjälmen sitter bra , att den är lätt, Inte plasthjäm ,godkänd och man ser bra ut runt omkring när hjälmen sitter på skallen.
Nr.2. Detaljer som stabil i höga farter, ventlation, kvalitet på reglage m.m
Nr.3. Pris. Ska man köra bana så går det kanske åt lite hjälmar. Pris spelar in även om man inte vill det. (för de som har feta plånböcker splear det nog ingen roll men alla är inte rika)

Lycka till Frequency med hjälmvalet :)
Vill gära se bild på vad du hitta och hur mycket $ du fick ge.

GixxerTina

Jag personligen lägger hellre lite mindre och köper en "mellan" modell så man istället har råd att byta efter varje krash. Köper man en värstingmodell för 6.000kr+ så är man nog inte allt för sugen att byta efter man skrapat den lite.

Har till nästa sommar köpt en marushin hjälm, provade köra ett pass med den och sitter lika bra som min xr1000. Ljudnivån är dock lite högre, men vad gör det.. Jag kör ändå med proppar.

Marushin är underskattad coola hjälmar. Blev nästan en sådan om det inte var för att jag fick ett kanonpris på AGV av Glennon på Westbike

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inskickat av Jösse
"Att bara fundera på att välja något annat än det bästa är bara dumt."
Inskickat av sandstream
"Men vad är bäst?
För mig är det när det gäller hjälmar att de skyddar tillräckligt och det gör i princip alla av dagens hjälmar."

Inskickat av R2
speca "skyddar tillräckligt"..

Skyddar lika bra som de dyrare modellerna.

nejmen vänta nu, varför skrev du inte det från början då?
du tror alltså att i princip alla dagens hjälmar skyddar lika bra som en RX7?

.
varför då detta tjat om att jag skulle påstå att priset är det avgörande?

Last edited:

sandstream

Guest
Om inte AGV hjälmen jag föreslog är en racinghjälm , ja då är din hoj Sanstream en Harley du kör runt med ha ha:D :rolleyes: :tungan
Den går ungefär som en Harley med mig i sadeln ;)
Jag kommenterade spegelvisiret som du tyckte var ett plus, det är knappast intressant för den som ska rejsa.
du tror alltså att i princip alla dagens hjälmar skyddar lika bra som en RX7?
Inte alla men många och jag tror att skillnaderna är mycket mindre än vad de som köper Arais och Shoeis värstingar vill tro.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning