Racing-hjälmförslag?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
det var ett jäkla lallande fram å tillbaka.....det e ju inte så att om man har en dyr hjälm så kan man resa sig upp å knata bort till depån och slicka i sig en dajmstrut. Och hade man haft en billig hjälm så måste man åka ambulans bort till glassdisken.

Bättre å köra i en hockeyhjälm å lägga pengarna på riktigt mjuka däck så slipper man vurpa alls.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Inte alla men många och jag tror att skillnaderna är mycket mindre än vad de som köper Arais och Shoeis värstingar vill tro.

skillnaderna?? :va skyddar "lika bra" skrev du ju, då är det ingen skillnad.

hur-som-haver så tycker jag att du är på bärtur och hoppas att du inte slår skallen illa.(ingen annan heller så klart)

det var ett jäkla lallande fram å tillbaka.....det e ju inte så att om man har en dyr hjälm så kan man resa sig upp å knata bort till depån och slicka i sig en dajmstrut. Och hade man haft en billig hjälm så måste man åka ambulans bort till glassdisken.

Bättre å köra i en hockeyhjälm å lägga pengarna på riktigt mjuka däck så slipper man vurpa alls.

så talar en mkt insatt person, mjuka däck = aldrig vurpa :rolleyes:

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97

Jag förstår inte vem du diskuterar med? Om man går o käkar dajm efteråt beror ju så klart på hur vurpan skedde. Vem har påstått att det har med billig/dyr hjälm att göra?

Senast jag kollade så vurpar man även om man har de mjukaste däcken dessutom...

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Jag förstår inte vem du diskuterar med? Om man går o käkar dajm efteråt beror ju så klart på hur vurpan skedde. Vem har påstått att det har med billig/dyr hjälm att göra?

Senast jag kollade så vurpar man även om man har de mjukaste däcken dessutom...

debatten drog ju åt det hållet....att dålig hjälm=ambulans dyr hjälm=inga skador.

det där om mjuka däck var ett skämt.

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
debatten drog ju åt det hållet....att dålig hjälm=ambulans dyr hjälm=inga skador.

det där om mjuka däck var ett skämt.
Ok, men jag ser ingen direkt som enbart påstår att allt hängen på hjälmen. Det finns självklart olyckor där ingen hjälm hjälper och det finns olyckor där alla hjälmar hjälper. Sen menar en del på att det finns några olyckor där skadorna blir betydligt värre med en sämre/billigare hjälm medan andra menar på att det dessa olyckor inte existerar.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
En intressant detalj som man upptäckt på dom dyrare hjälmarna är att aerodynamiken är ljusår mycket bättre.

Ta två hjälmar en fattig och en riktig racerdelux och kör några ordentliga repor på motorväg så märker ni en betydlig skillnad.

Kneedrag

Guest
Tror inte att en dyrare skulle skydda bättre än en billig hjälm. På den punkten är nästan alla hjälmar lika de är testade och godkända. Små undantag finns alltid.

Det som skiljer en dyr mot billig är ventlation, tvättbar, VIKTEN , design ,märke och stabileten i höga farter.

he he någon som har 10 000 kr att spendera
Schuberth S1 Carbon

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tror inte att en dyrare skulle skydda bättre än en billig hjälm. På den punkten är nästan alla hjälmar lika de är testade och godkända. Små undantag finns alltid.

Det som skiljer en dyr mot billig är ventlation, tvättbar, VIKTEN , design ,märke och stabileten i höga farter.

he he någon som har 10 000 kr att spendera
Schuberth S1 Carbon
Hjälmtester visar ju att hjälmar trots att de alla är godkända kan ha otroliga olika bra skyddsverkan.

Kneedrag

Guest
Hjälmtester visar ju att hjälmar trots att de alla är godkända kan ha otroliga olika bra skyddsverkan.

Javisst men bara för att en hjälm är dyr betyder inte att den är bäst eller bättre än flera billigare alternativ.

Kan ju ta ryggskyddet som ett exempel har ett ryggskydd köpt på lidle för 349 spänn sitter skit dåligt men är CE2 (det är topp of the line kan man säga) godkänt. Det var bara ett av halvarsons ryggskydd som klara det. Slog alla andra skydd denise ,ufo mfl. som bara klara CE1.

Om någon hittar länken till det testet får gärna posta det här vet att det var med i MC folket.

Kneedrag

Guest
Jag är nyfiken vad blev det för hjälm trådskaparen införskaffade?

He he hoppas du är nöjd iallafall vad det än blev för märke.

det är jag med min stelth AGV

Last edited:

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Den går ungefär som en Harley med mig i sadeln ;)
Jag kommenterade spegelvisiret som du tyckte var ett plus, det är knappast intressant för den som ska rejsa.
Inte alla men många och jag tror att skillnaderna är mycket mindre än vad de som köper Arais och Shoeis värstingar vill tro.

Vad jag hört är de så att Shoeis och Arais värsting modeller tillverkas med olika storlekar på ytterskallen, medans många andra har en storlek och sen mindre stoppning om det ska vara en större model. Fast de är bara vad jag hört, kan tillägga att jag inte kör med dyr-dyra hjälmar ännu. Hade en Shoie raid och har nu en nitro N1200-VX.
Fast jag har litet huvud så stämmer de jag hört så e de ju inte så farligt att jag inte har en värsting. :rolleyes:

BTW varför skulle inte spegelvisir va intressant :va Jag har alltid de om de inte regnar eller e molntäckt, då har jag mitt klara. Jag vill inte riskera att bli bländad.

Last edited:

sandstream

Guest
BTW varför skulle inte spegelvisir va intressant :va Jag har alltid de om de inte regnar eller e molntäckt, då har jag mitt klara. Jag vill inte riskera att bli bländad.
Tina lyfte fram det billigare spegelvisiret som en fördel och jag ansåg att det knappast är intressant för de flesta som rejsar. Köper man en hjälm för 7.000:- är nog 1-1.300:- för visiret inga problem.

Joer

www.tycon.se
Gick med
2 Jan 2005
Hoj
CBR 600 rr
Man blir svettig så kolla efter bra ventilation och att inredningen går att ta ut och tvätta.

Alla dom stora kända gör bra hjälmar. Själv har jag haft Shoei och Arai tidigare. Nu har jag en Shark RSR2. Har varit nöjd med alla.

en förfrågan. Var köpte du din Shark RSR2?? ...Letat som en tok å överväger nu att beställa från utlandet.

Kneedrag

Guest
Det blev en Shoei XR-1000 (Helsvart):tummenupp

Najs kruka:)

coolt har en XR-1000 hemma också.

Jag tycker AGV:n Stelth är bättre på allt än Shoei XR 1000 men det är en grymt bra hjälm du köpt. Bara min åsikt

Du kommer inte bli missnöjd:tummenupp

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Jag har anvant Arai och Suomy. 2008 kommer jag att fortsatta med Suomy och deras Vandal modell. Bra hjalm :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning