Radiotjänst jagar mig...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
sandstream skrev:
Du kollar inte på Uppdrag Granskning så ofta va?
De brukar grilla ministrar på löpande band.
Men att någon ifrågasätter hur tex Försäkringskassan sköter sitt jobb är väl inte så viktigt :rolleyes:

Uppdrag granskning håller sig inom ramarna för politisk korrekthet. Om det beror på toppstyrning eller bara dålig journalistik kan jag inte avgöra.

Har du sett den här filmen?

www.muf.se/svt

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
För att komma tillbaka till ursprungsämnet som är att jag undrar hur jag ska komma undan:

Hur många gånger kommer gubben att ringa på tror ni?
Räcker det att han ser att jag har tv utifrån?
Jag fick ett ja på den sista frågan, men han kan ju bara veta det genom att kolla in genom fönstret och då är ju frågan; Får han det även om jag bor på bottenplan med direkt insyn på tv'n?

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Fajafs guide:

Hur man slipper TV-licensen

OBS! Artikeln är skriven med reservation för eventuella fel.
Hur ska man göra och vad ska man säga för att slippa betala TV-licensen (1872 kr/år (2004)) utan att få en betalningsanmärkning eller bli jagade konstant av pejlarna från Norrland? Som svar kommer här några bra tips.

Inköp

När du köper en TV eller video från en radio/TV-handlare, använd antingen ett falskt namn och personnummer, detta för att undvika att de rapporterar om köpet till Radiotjänst, vilket en del av dem fortfarande gör (bl.a OnOff). Eller uppge att du köper den för en vän eller i födelsdagspresent och uppge den personens namn och personnummer. (personen ska redan betala TV-licensen) Eller varför inte låta någon kompis som redan betalar licens att köpa den åt dig!

Avanmälan

Ring och avanmäl TV-innehav med någon av dessa förklaringar nedanför på telefonnummer 020-91 00 00 eller 020-91 00 04. Du behöver inte uppge något skäl till avanmälan om du inte vill, men det blir mer trovärdigt om du gör det. Se till att inte svara Ja på frågan om du har en video när du avanmäler TV-innehavet, eftersom en video kan ta in SVT.
Du ska resa bort några månader.
Den har gått sönder.
Du har sålt den.
Har ej TV pga religion.
Blåneka.
Otrevlig... be dom att fara till varmare trakter.
Lånat den.
Du hyr TV eller videon till en vän.
"Magasinerat" TV:n.
Den blev stulen vid ett inbrott.
Du ska flytta ihop och bli inneboende.
Har du inte börjat betala eller anmält TV-innehav, är det bara att skita i att betala inbetalningslapparna. Och du ska självklart inte skicka in lappen om anmälan av TV-innehav, när du t.ex flyttar hemifrån eller liknande. Har du börjat betala licensen måste du avanmäla TV-innehavet, innan du slutar betala, och få en bekräftelse från Radiotjänst, så du inte får en prick hos kronofogden eller ekonomiska problem.

Uttröttning

Du kan också tröttna ut dem, genom att först bekräfta att du har TV och be dom att skicka en blankett och sen dagen efter ringer du och säger att du har sålt TV:n. När de ringer igen bekräftar du att du precis har köpt TV och ringer dagen efter. Upprepa detta ett par gånger så tröttnar de.

Eller betala TV-avgiften via bank- eller postgiro, men inte med den bifogade talongen. Gör istället delbetalningar, så många du bara orkar med. Skriv noga på talongen "delbetalning TV-licens" eller liknande. Delar du upp betalningen på tio talonger så kostar det betydligt mer för Radiotjänst att sköta pappersarbetet än de får in på din licens. De kan ju inte anklaga dig för att du inte har råd att betala licensen på något annat sätt än genom just delbetalningar.

Pejlarbesök

När de väl dyker upp utanför sin bostad och håller i någon pejlingsutrustning, så är det för psykologisk effekt eftersom pejlarsystemet byggdes upp under en tid när de enda prylarna i ett hushåll som kunde ge utslag var just en vanlig TV. Det var långt före datorer, plasmaskärmar, LCD-tv, TV-kort, mm. TV-pejling kan heller inte användas som bevis för TV-innehav för att det finns helt enkelt för många felfaktorer.

Ta ett vanligt hyreshus till exempel: Hur vet pejlaren att signalen han får in kommer från dig och inte från grannen brevid eller en trappa upp? Svaret är att det vet han inte, men genom att ringa på en kväll mitt i Sportnytt med famnen full av mystiska prylar, så hoppas pejlaren skrämma folk att erkänna. TV-licenskontroller idag görs oftast med en lista på vilka som inte betalar licens, inte pejlingsutrustning.

Om dom begär att få komma in och titta (självklart är dom inte mer puckade än så att dom fattar att i princip alla har en tv) så är det bara att neka. För det krävs det husrannsakan, och jag har aldrig hört att dom gått så långt att dom tagit hjälp av polis och åklagare för att verkligen kolla licenssmitare. Åklagaren har ändå inte rätt att besluta om husrannsakan eftersom husrannsakan endast kan göras om misstanke finns för brott som kan ge fängelse på straffskalan.

Ser en pejlare TV i bostaden är det bara att informera om att TV:en är en polares som just nu håller på att flytta och har ställt in apparaten här tillfälligt men han kommer och hämtar den i veckan. Du har rätt att ha en TV i 15 dagar utan att anmäla innehavet. Kräv dessutom legitimation så blir de lätt oroliga (vilken du noggrant skriver ned) och ta sen fram en kamera (dock ej videokamera! innehav av dylikt kräver att du betalar TV-licens) och "dokumentera" honom/henne för att få det psykologiska övertaget.

Pejlarna får betalt på provision, därför kommer de tillbaka igen och igen. De gillar också att skrämmas genom att rabbla upp lagar och straff, men jag har aldrig hört talas om att någon blivit fälld för licensskolk. Skriv aldrig under något som pejlarna visar eller uppge aldrig ditt namn på något kvitto.

Kommer det en faktura så ring och säg att du inte har anmält innehav och inte har någon TV istället för att bara strunta i den, det kan bli jobbigt med påminnelseavgift, kronofogde och liknande annars. Tar kontrollanten dig på bar gärning är det bara avanmäla tv-innehavet dagen efter.

Sälj fram- och tillbaka

En annan metod kan vara att skriva ett kvitto med en polare där ni säljer TV:n fram och tillbaka till varandra så ofta det behövs. Blir ju lite extra kul att faktiskt kunna säga att man har TV, men inte behöver betala för den än. Kan dock bli lite jobbigt att hålla reda på, och inget att föredra för den som inte har mycket tid åt att jävlas med Radiotjänst eller Rövartjänst.

Bygga om TV:en

Du kan också bygga om din TV, eftersom det är mottagaren inuti TV:en du betalar licens för och inte TV sig självt, men det är inget att rekommendera för den tekniskt okunniga. Dessutom är det oklart om det hjälper, eftersom Radiotjänst tolkar lagen olika från de TV/Radio-hobbyister som försökt sig på det.

Kabel-TV

Har du Com Hem eller någon annat kabel-TV abonemang behöver du inte vara rädd. Radiotjänst får inte samköra deras register med t.ex kabelbolagens register. Dom får heller inte ringa och fråga, och eftersom kabelbolagen inte säljer/hyr ut TV eller videoapparater har dom ingen skyldighet att informera Radiotjänst heller.

Efter att ni har knullat Radiotjänst i arslet och lurat dem på avgiften, kan ni sätta er lugnt tillbaka och leva lyckliga utan att behöva betala för något ni inte bett om att få!

Last edited:

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Tack för tipsen. Jag skiter nog i att köpa insynsskydd och säger att tv'n är lånad istället och att kompisen ska få tillbaka den om 2 veckor.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sandstream skrev:
Du kollar inte på Uppdrag Granskning så ofta va?
De brukar grilla ministrar på löpande band.
:D
Eller när Janne "Marx" Josefsson härjade med Moderat-politiker i deras valstugor; konstigt nog glömde han att härja med (s)-, (v)- och (mp)-politiker. Måste ha varit en slump.

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
yonsson skrev:
Tack för tipsen. Jag skiter nog i att köpa insynsskydd och säger att tv'n är lånad istället och att kompisen ska få tillbaka den om 2 veckor.
Hos mig har d varit några ggr, men jag står på mig. Ena gången så stod tv:n på så d hörde den, men eftersom de inte såg den och jag öppnade bara dörren 1 dm så fick han tji. Nu har jag flyttat från det andra stället och här jag bor nu har de varit en gång. Men gubbfan kommer väl tillbaks snart igen.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
sportarn skrev:
Hos mig har d varit några ggr, men jag står på mig. Ena gången så stod tv:n på så d hörde den, men eftersom de inte såg den och jag öppnade bara dörren 1 dm så fick han tji. Nu har jag flyttat från det andra stället och här jag bor nu har de varit en gång. Men gubbfan kommer väl tillbaks snart igen.
Varför ens öppna dörren? Bara att glutta i titthålet; skit i att öppna om du inte känner igen personen utanför.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
valmers skrev:
Varför ens öppna dörren? Bara att glutta i titthålet; skit i att öppna om du inte känner igen personen utanför.
Va´, klart man öppnar om det är nån man inte känner, dte är ju jättespännande att se vad dom vill en.... :rolleyes:

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
valmers skrev:
Självklart ska man öppna dörren det kan ju vara jehovas vittnen som man kan skrämma iväg. Aldrig fel att få en liten påhälsning av dem. Helst ska man vara nyvaken och naken då kommer de aldrig mer visa sig i närheten av din lägenhet. :hihi

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
valmers skrev:
Gubben behöver ju bara gå funt lägenheten och kolla in i storarummet för att se att jag sitter där och kollar ju. Börjar han inte knacka på fönstret och skit då?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
yonsson skrev:
Gubben behöver ju bara gå funt lägenheten och kolla in i storarummet för att se att jag sitter där och kollar ju. Börjar han inte knacka på fönstret och skit då?

Ge han fingret eller visa röven. Eller säg att han ska gå bort från din tomt. Ärligt talat, om du är nervös för det här tycker jag du ska betala. Kan man inte sova gott så kan man lika bra pröjsa.

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
yonsson skrev:

Ställ dig upp och dra ner byxorna, sen tittar du på honom och ser förvånad ut. Därefter skriker du genom fönstret: jag anmäla dig din perversa gubbe... Enklare kanske att hävda att du har tv:n på lån. :D

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Säg att du har tumme med elektroniska saker och har lagat den åt en kompis och nu håller du på att prova om den fungerar.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Miss_Orchidee skrev:
Va´, klart man öppnar om det är nån man inte känner, dte är ju jättespännande att se vad dom vill en.... :rolleyes:

jag brukar aldrig öppna överhuvudtaget. Ifall det är morsfars eller hyresvärden så har dom nyckel och mina kompisar brukar rikta några stenhårda karatesparkar i dörren så det märks om det är någon jag känner. Fast man kanske borde skaffa sig ett titthål.

MilleR

Member of Team Manwhore
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Trek 4400Alpha, Nitro Icon59w,
yonsson skrev:

Ääh, bara att slå ihjäl och gräva ner....... :brynad
jäkla parasiter!!!
Har aldig pyntat avgift och dom slutade höra av sig för 2 år sen........ :7peta

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
Zana skrev:
Ska väl bli en allmän avgift som läggs på all medial utrustning...

Typ mobiltelefonskatt, internetskatt...

Men jag är inte så insatt, och den dagen tänker jag fan inte betala det skräpet heller...

Det finns ju en typ av avgift som är nästan likadan redan - "kassettersättningen". Kollektiv bestraffning kallas det.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife