Radiotjänst kör med skrämseltaktik?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
..fast nu är det inte TV'n som är licensbelagd utan radio/TV-mottagare och en sån lär du ha. :mattias

Lär han?

Har själv ingen TV (på riktigt alltså) och tror mig inte ha någon tv-mottagare, ingen dator eller mobiltelefon har tv-kort, har ingen gammal videospelare på vinden etc.

För det gick väl aldrig igenom att en internetansluten dator skulle vara licenspliktig?

Jag betalar inte tv-licens med gott samvete. Lika kul när radiotjänst ringer och frågor om jag 1) har glömt att betala tv-licens eller om någon annan i hushållet gör det och jag glatt svarar inget av det varpå dom blir/låssas bli förvirrade.

Edit: har faktiskt en tv-antenn uppe på vinden, men det är väl inte den som har en avgiftsbelagd mottagare utan det enda som finns där torde vara en förstärkare .

Last edited:

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
TV-mottagaren är avgiftsbelagd, inte radio (om jag läst lagen rätt) och ändå kallar dom det "Radio och TV Avgift". Djävla lurendrejeri som ska lura folk.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
..fast nu är det inte TV'n som är licensbelagd utan radio/TV-mottagare och en sån lär du ha. :mattias

Nu är ju definitionen av TV inte en skärm utan just TV-mottagare. Så vad menar du?

Jag har massa skärmar, stora som små. Och några datorer, och ja, det kollas på Lyxfällan, Idol och Ensam mamma söker här. Men på vilket sätt behöver jag TV-mottagare för det 2011?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Till trådskaparen Stegö Chilò:

Kontrollanten skrämmer dig bara. Även om han skulle anmäla dig har han inte tillräckligt på fötterna för att polisen skulle gå vidare med det.

tkdrille

Guest
2000 kr är de väl. De är mer än en månad i mat för mig. Så varför ska jag lägga pengar på en sak jag ej brukar eller kommer att använda? När jag kan lägga de på mat en månad. Samt som 4000 för kyrkan då är vi uppe i minst 3 månader mat eller mer.
Ni som tycker att man ska betala måste vara ca 45+. Jävla trams att de är så stenålder att de inte kan låsa sina kanaler och låta de som vill titta betala.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu är ju definitionen av TV inte en skärm utan just TV-mottagare. Så vad menar du?

Jag har massa skärmar, stora som små. Och några datorer, och ja, det kollas på Lyxfällan, Idol och Ensam mamma söker här. Men på vilket sätt behöver jag TV-mottagare för det 2011?

Uhuhuhu :ätapiller

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Lowrider Bobber
Har en vän som faktiskt inte har någon TV, har inte haft det på några år och han är minst sagt less på radiotjänst.

Dom e på han ständigt om licensen. Tycker inte oskyldiga ska bli trakaserade på det viset. :mad:

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
2000 kr är de väl. De är mer än en månad i mat för mig. Så varför ska jag lägga pengar på en sak jag ej brukar eller kommer att använda? När jag kan lägga de på mat en månad. Samt som 4000 för kyrkan då är vi uppe i minst 3 månader mat eller mer.
Ni som tycker att man ska betala måste vara ca 45+. Jävla trams att de är så stenålder att de inte kan låsa sina kanaler och låta de som vill titta betala.

Det är inte upp till dig att avgöra hur stenålders deras system är. Har du problem med det så får du väl starta upp en facebookgrupp eller liknande. Det är beslutats att alla som har tv ska betala licens.
Tv licensen kostar ca. 2000 om året ca. 165 kr. i månaden.
Jag tycker det är dyrt att parkera bilen i stan, är det då ok att jag skiter i det och lägger pengar på mat eller på min mc istället. Åka pendeltåg kostar jättemycket, är det ok att jag plankar och lägger pengarna på krogen istället
Sluta snylta på samhället och pröjsa licensen istället, som sagt det är inte mycket pengar det handlar om

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den främsta orsaken till att betala tv-avgiften, om man nu vill det, tycker jag är att man då finansierar oberoende svensk publik service. Alltså kommersiellt oberoende nyhetsrapportering och granskande reportage. Tex granskning av bankernas affärer och bonussystem, wallraffreportage, avslöjande av fifflande kommunpolitiker i UG och sånt.
Det är ju det man ska fatta att man isf betalalar för, dvs den oberoende rapportering som är nödvändig i en demokrati. Inte för idol och sån skit :dummer Fattar inte hur staten kan supporta sån dynga.

Utöver nyheter och granskande program tittar jag sällan på svt. och så gott som aldrig på resten av de svenska kanalerna. Det vore ju som att läsa aftonbladet, helt fördummande.

Last edited:

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Det är inte upp till dig att avgöra hur stenålders deras system är. Har du problem med det så får du väl starta upp en facebookgrupp eller liknande. Det är beslutats att alla som har tv ska betala licens.
Jag tycker det är dyrt att parkera bilen i stan, är det då ok att jag skiter i det och lägger pengar på mat eller på min mc istället. Åka pendeltåg kostar jättemycket, är det ok att jag plankar och lägger pengarna på krogen istället
Sluta snylta på samhället och pröjsa licensen istället, som sagt det är inte mycket pengar det handlar om

skulle vara kul att veta om dom skenförsäkrar sina hojar oxå för att det är så dyrt,har man inte råd med 165 mån så börjar man fundera !!!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Det är snarare ni SVT-tittare som snyltar på massa icketittare!

Inför kodning av tvnätet, den som betalar får kortet den som inte betalar slipper hetsjakt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Fast det är ju en helt sjuk jämförelse du gör.

Hade det däremot varit ok att skita i att betala P-avgift om jag aldrig parkerat i stan?

Hade det varit ok att fuska bort den del av skatten som går till kollektivttrafik när jag aldrig använder den?

Som Xibalba säger så är det du som snyltar på alla tvångslicensbetalande icketittare som skiter i PS-TV.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R

Inför kodning av tvnätet, den som betalar får kortet den som inte betalar slipper hetsjakt.

Varför skulle dom vilja göra det? Då skulle dom ju aldrig gå runt ekonomiskt

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R

Varför skulle dom vilja göra det? Då skulle dom ju aldrig gå runt ekonomiskt

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
skulle vara kul att veta om dom skenförsäkrar sina hojar oxå för att det är så dyrt,har man inte råd med 165 mån så börjar man fundera !!!
Det handlar i mitt fall inte så mycket om vad jag har råd med eller inte.
Jag är principiellt emot att betala för något som jag inte har någon som helst användning för. Jag betalar gladeligen digitalkanalernas ockerpriser för det är något jag faktiskt nyttjar, men att betala för SVT/SR när jag aldrig tittar/lyssnar på deras utbud är för mig helt obegripligt.

Det är lite som det här med kyrkoavgiften. Jag stödjer inte deras verksamhet och förväntar mig inget av dem i retur; därför har jag gått ur kyrkan och betalar således inte avgiften. På samma sätt borde man kunna skippa TV-licensen när man aldrig nyttjar deras tjänster.

Nåja, nu var det själva processen tråden handlar om och inte TV-avgiften som sådan.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Den främsta orsaken till att betala tv-avgiften, om man nu vill det, tycker jag är att man då finansierar oberoende svensk publik service. Alltså kommersiellt oberoende nyhetsrapportering och granskande reportage. Tex granskning av bankernas affärer och bonussystem, wallraffreportage, avsläjande av fifflande kommunpolitier i UG och sånt.
Det är ju det man ska fatta att man isf betalalar för, dvs den oberoende rapportering som är nödvändig i en demokrati. Inte för idol och sån skit :dummer Fattar inte hur staten kan supporta sån dynga.

Utöver nyheter och granskande program tittar jag sällan på svt. och så gott som aldrig på resten av de svenska kanalerna. Det vore ju som att läsa aftonbladet, helt fördummande.

Ett klart hållbart argument om det varit så att SVTs reportage hållt det också. I mina ögon är Sverker, Josefsson och andra program som SVT betalat för nästan värst vinklat av dem alla. Backar man lite historiskt så var det tom så att SVT och PS grundades som propagandakanal för vänstern på initiativ av Sossarna.

Jag hade dock kunnat tänka mig att betala 160 pix / mån om jag tyckt det varit värt det, om jag haft valet. Men jag kommer alltid vägra falla för den typen av kommunistisk fakturering.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ett klart hållbart argument om det varit så att SVTs reportage hållt det också. I mina ögon är Sverker, Josefsson och andra program som SVT betalat för nästan värst vinklat av dem alla. Backar man lite historiskt så var det tom så att SVT och PS grundades som propagandakanal för vänstern på initiativ av Sossarna.

Jag hade dock kunnat tänka mig att betala 160 pix / mån om jag tyckt det varit värt det, om jag haft valet. Men jag kommer alltid vägra falla för den typen av kommunistisk fakturering.

Väntade på det argumentet och kan hålla med om DRR-tiden med två kanaler under vilken jag var uppväxt. Men som sagt, titta vilka kanaler som grävde upp tex mutskandalen bland kommunpolitikerna i Göteborg, som gjorde inslaget om Swedbanks baltäventyr, politiker som förfördelat Northstream-projektet osv. De tuffaste granskningarna av politikerna från radio och TV sker så gott som alltid via SVT/SR. Inte från kommersiella kanaler/radiostationer.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!