Radiotjänst, vår kära Radiotjänst...

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag har aldrig någonsin kollat på OS, och kommer aldrig göra det heller, jag har inte ens SVT kanalerna installerade, just på grund av att jag inte använder dem. Jag betalar 400 kr i månaden för mina kanaler, som för övrigt sänder reklam var 10e minut (Känns det som), sen kollar jag på tv ca 5 timmar i månaden, om ens det. Så egentligen skulle jag kunna slopa tv:n helt.
Logiskt tänkt, ska jag som aldrig tittar på svt, och betalar för de kanaler jag tittar på under 5 timmar i månaden, även betala för svt som inte ens finns på min tv? Lagenligt - Ja, logiskt - nej.
Jag hoppas verkligen det blir en ändring, att allt sänds via tex boxer eller viasat mm så att man iaf kan få valet att välja bort de kanaler man inte använder.

Släng ut TVn, så jävla skönt att slippa.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag hoppas verkligen det blir en ändring, att allt sänds via tex boxer eller viasat mm så att man iaf kan få valet att välja bort de kanaler man inte använder.

Tyvärr kommer snarare ändringen gå åt andra hållet. Att alla betalar via skatten istället även om dom inte ens har en TV.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Radiotjänst...
Mycket skumt företag det där!

Flyttade för ett antal år sedan från lägenhet till en villa ute i bushen.
Betalade Tv-licensen och hade gjort det sen jag flyttade hemifrån så tänkte inte så mycket på det.
När jag väl installerat mig i villan märkte jag att vi inte hade någon antenn eller parabol :confused:
Jag kunde omöjligt använda min TV till att kolla på just TV.
Ska tilläggas att vi inte hade bredband/internet heller, och tänkte inte skaffa heller då boendet var temporärt under ca 1 års tid!

Jag ringde till Radiotjänst och bad dem vänligt att ta bort mig från deras register då jag inte kunde nyttja tjänsten.
Det var lättare sagt än gjort :mad:
Maken till otrevliga jävlar som jobbar på det stället!
De tyckte att jag skulle betala i vilket fall, även om jag inte kunde nyttja min TV :dummer
Frågade om de tyckte detta kändes rätt, vilket idioten i telefonen tyckte det var!
Slutade med att jag magasinerade TV:n, och när idioterna kom och kikade tvingade jag dem att ta bort mig!

TV-licensen borde slopas helt och hållet!
Och fram tills dess borde de anställda lära sig lite hyfs :huvet

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Hoppas dom skyndar på utredningen så det blir skatt på skiten så slipper vi denna typ av trådar för femtioelfte gången.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag tycker det är pinsamt och illojalt att smita från licensen, ungefär som att vägra betala kommunalskatt.

Illojalt?

Illojalt är att ridande flickors föräldrar tvingas betala för fotbollsspelande pojkars intresse, att städer kan stängas av för att folk ska svettas runt på sk. "maror", medan andra förvägras anläggningar för sina intressen trots att de äger marken och bekostar allt ur egen ficka.

Att vägra betala för tjänster man inte vill ha, och bli kallad illojal är för mig den värsta formen av hypokrati. Den som kräver av andra att få sin tjänst betald, han/hon är illojal om någon!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kräv av de politiker du röstar på att de ändrar reglerna ang TV-avgiften.
För du röstar väl???

Så om SD eller nynazistiskapartietsomäremotnegrerochTV-licens kommer med den idén, då är det dem jag ska rösta på? ;)

Problemet med en indirekt demokrati är att den för att fungera som önskat kräver lyhörda politiker som bryr sig mer om vad folket tycker än att röstmaximera. Så längre inte TV-licensen blir en valavgörande fråga kommer ingen av bry sig.

Lite som att SD genom sitt obehagligt stora stöd faktiskt kanske kan röra om i grytan så att övriga tar i invandringsfrågan till slut. Något som många bråkat om länge, men som inte fått något stöd då de med dem åsikterna varit spridda över flera partier, och inget av dem därför kunnat ta frågan då de skulle förlora mer än de vann.

Politik är en bitch i skidoverall!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kan ni sluta grina tjejer?
Jag svarade glatt "johohoo-oo-ro" när "de-vi-inte-nämner-vid-namn" ringde tidigare idag och frågade om min bildvisningsmodul möjligen hade en mottagare för TV-sändningar.

Jag undrar var vänstervridningen finns inom televisionen och radion som sänds av SVT och SR respektive?
Själv kan jag tycka att all rapportering är en smula högervriden.
Detta sammantaget med övriga grinolle-åsikter som här luftas, kanske gör att det är ganska neutralt ändå, eller?

I tillägg kan jag nämna att bara Aurora med Patrik Paulsson på morgonkvisten gör att jag gladeligen skulle betala licenspengarna. Möjligen att de klassiska stycken han spelar undergräver allt politiskt arbete på högerflygeln :foliehatt

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Illojalt?

Illojalt är att ridande flickors föräldrar tvingas betala för fotbollsspelande pojkars intresse, att städer kan stängas av för att folk ska svettas runt på sk. "maror", medan andra förvägras anläggningar för sina intressen trots att de äger marken och bekostar allt ur egen ficka.

Att vägra betala för tjänster man inte vill ha, och bli kallad illojal är för mig den värsta formen av hypokrati. Den som kräver av andra att få sin tjänst betald, han/hon är illojal om någon!

Du betalar inte för att du skall få tjänsten, du betalar för att vi skall få tillgång till den.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du betalar inte för att du skall få tjänsten, du betalar för att vi skall få tillgång till den.

Kan inte du betala min avgift för lägenheten då, så att du kan få tillgång till den om du skulle vilja flytta hit nån gång?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sedan är det ju rätt stor skillnad på sjukvård och infrastruktur och medielekstuga...

Helt klart, men det var bara ett sätt att belysa en sak. Det finns säkert en och annan som inte vill betala sjukvården på skatten eftersom de redan har den biten löst privat där de får tillgång till både bättre och snabbare vård när det väl gäller. Jag är inte heller glad för allt SVT sänder, men jag är inte heller nöjd med det utbud reklamkanalerna har. Faktum är att jag rätt sällan tittar på tv. Det mesta är skräp och rent av fördummande. Men jag betalar min tv-licens. Tar trots allt del av en del av utbudet.

Herregud! TV är väl ändå att anse som "lyx", varför ska jag betala för tv kanaler, vinklade sådana, då?
Samtidigt betalar redan viasat och alla andra köp-tjänster till SVT, så varför ska jag också det om jag nu t.ex har boxer?
Tycker du att alla som jobbar utomlands fast bor i sverige skall betala dubbel skatt också?
Så jävla svenskt det kan bli, protesterar lite i tysto för att sedan finna sig i det och tycka det är bra helt plötsligt.

Svt gör INGET för mig, och det vore dessutom skamligt att supporta melodifestivalen. Melodifestivalen borde vara ett lagbrott.

Förstår verkligen inte hur man kan tycka som du, bara för att du har möjligheten till något gör inte per automatik att du nyttjar det? Ska du då betala för det?

Har ditt blodtryck sänkts nu? Se svar ovan.

Kan tillägga att det finns massor med saker jag gärna hade strukit. Saker som samhället bestämt att mina skattepengar ska gå till. Om jag haft möjlighet hade jag gärna behållit mer av pengarna istället för att se att de går till spillo olika typer bidrag och försörjningsstöd i sociala experiment som verkar dömt att misslyckas på förhand. Tro nu inte att jag är någon gniden jävel som vill ha pengarna att konsumera för istället. Jag är bara så trött på att höra folk som är så satans otacksamma, där de i själva verket inte bidrar till särskilt mycket själva. Sedan har de mage att gnälla på att de inte nyttjar tv-utbudet, när de i själva verket utnyttjar allt annat och tar det för givet.

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Så om SD eller nynazistiskapartietsomäremotnegrerochTV-licens kommer med den idén, då är det dem jag ska rösta på? ;)

Problemet med en indirekt demokrati är att den för att fungera som önskat kräver lyhörda politiker som bryr sig mer om vad folket tycker än att röstmaximera. Så längre inte TV-licensen blir en valavgörande fråga kommer ingen av bry sig.

Lite som att SD genom sitt obehagligt stora stöd faktiskt kanske kan röra om i grytan så att övriga tar i invandringsfrågan till slut. Något som många bråkat om länge, men som inte fått något stöd då de med dem åsikterna varit spridda över flera partier, och inget av dem därför kunnat ta frågan då de skulle förlora mer än de vann.

Politik är en bitch i skidoverall!

Nu läste du nog inte vad jag skrev. Jag skrev att du skulle kräva att de politiker du röstar på ändrar reglerna så de blir som du vill. Inte att du skulle rösta på SD om de tänker ändra reglerna ang TV-licensen. Det är skillnad.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Direktöversättning fungerar bra i vissa fall och mindre bra i andra.
Vänligen se hypocrisy och hyckleri

För övrigt betalar jag trots att jag anser att SVT suger. Alternativen är helt enkelt så mycket sämre och SR/SVT fyller en viktig funktion i samhället, även om jag inte alltid nyttjar dem precis som många andra samhällsfunktioner. Gäller att se lite utanför sin egen lilla värld...

Landin81

ALFAHANNEN
Gick med
31 May 2012
Hoj
Yamaha Fz8N 2011 Landin Edition
Jag åker inte tåg, varför skall jag betala för räls?
Nä men du köper väl varor som fraktas på rälsen. En stor del av skatten du betalar för räls, kan du dra bort från alla varor du köper, jag lovar dig att det hade varit bra mycket dyrare med MÅNGA produkter om de inte fraktats på räls. Samma med vägarna, även där fraktas typ all form av varor. Man får tänka ett steg längre.

Jag VILL inte ha tillgång till den. Det ska vara ett VAL inte ett KRAV.. Man kanske borde köra igång en kanal som alla får tillgång till, där bara en svart ruta visas hela tiden, sen kräva folk på pengar för att de har tillgång till den, precis så känner jag för SVT.. Jag tittar inte på skiten, och vill därför inte betala, enklare blir det inte.

Helt klart, men det var bara ett sätt att belysa en sak. Det finns säkert en och annan som inte vill betala sjukvården på skatten eftersom de redan har den biten löst privat där de får tillgång till både bättre och snabbare vård när det väl gäller.

Harmon, så de som löst det privat. Om de råkar ut för en olycka och ligger medvetslösa i en trafikolycka, ska medtrafikanten som stannat börja ringa runt till alla privata kliniker då, eller är det landstingets ambulans och räddningstjänst som kommer till platsen tro?
Att betala för sjukvård via skatten är ett måste, de rycker ut oavsett om du vill eller inte när du ligger medvetslös och då ska man nog vara glad över att man har tillgång till det genom skattemedel.

Förr i tiden ägdes brandförsvaret av försäkringsbolag, brann det i ditt hus och du inte hade tecknat försäkring via rätt försäkringsbolag så kunde brandmännen lika gärna stå och titta på medan ditt hus brann ner, eller så blev du krävd på en rejäl summa för arbetet. SÅ vill vi inte ha det.

Så åter igen, betala för utbudet av SVT-kanalerna skall vara ett VAL, inte ett KRAV. Man ska kunna sitta och njuta av sin 19.000 kronors tv utan att bli krävd på pengar för kanaler man inte utnyttjar!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Harmon, så de som löst det privat. Om de råkar ut för en olycka och ligger medvetslösa i en trafikolycka, ska medtrafikanten som stannat börja ringa runt till alla privata kliniker då, eller är det landstingets ambulans och räddningstjänst som kommer till platsen tro?
Att betala för sjukvård via skatten är ett måste, de rycker ut oavsett om du vill eller inte när du ligger medvetslös och då ska man nog vara glad över att man har tillgång till det genom skattemedel.

Man skulle kunna dra ner på kostnaderna en hel del om man endast hade akutvård för alla via skatten och låta den enskilda lösa lösa allt annat på egen bekostnad eller via sjukvårdsförsäkringar. Det behöver inte nödvändigtvis bli billigare för den enskilda.

Som sagt detta återspeglar inte nödvändigtvis min egen åsikt i frågan, för jag tycker att det är bra att alla har möjlighet att få sjukvård oavsett hur de har det ställt ekonomiskt. Tycker även att det är bra att alla får möjlighet att gå i skolan samt senare i livet skaffa sig en högre utbildning om man i övrigt uppfyller kriterierna för det. Handen på hjärtat hur mångas föräldrar skulle ha haft råd att betala sina barns skolgång ur egen ficka eller universitetsutbildningar?

Lyft blicken och fundera på om det här med tv-licensen är så betydelsefull egentligen? Allt vore mycket enklare om man satte den på skatten istället. Då hade vi sluppit den här diskussionen. I grunden tror jag alla förstår att det är bra att det finns en motvikt till allt kommersiellt. Det är väl ingen som tror att kommersiella kanaler har politiskt obundet budskap i sitt redaktionella material? Slå ett öga på Fox News nästa gång du har möjlighet. Inte ens amerikanarna själva köper en nyhet ens om de rapporterar som det faktiskt har hänt.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Här finns mer relevanta frågor att uppröras över än den ofattbart kommunistiska propagandamaskinen SVT/SR:

http://www.sloseriombudsmannen.se

Medeltidens värld i Götene uppnår alla kvalifikationer för den sidan :lol

Tycker jag att folk ska ta en titt på SVT då och då och se alla kvalitetsinslag och proffsiga produktioner, fråga valmers. Igår gick en intressant dokumentär på SVT om Militärjuntan i Grekland på 60-talet, vem vet, folk kan ju bli lite bildade samtidigt om dom vågar släppa Jersey Shore en stund.

Förövrigt pratar Papandreu förvånansvärt bra svenska, kul.

Last edited:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Lyft blicken och fundera på om det här med tv-licensen är så betydelsefull egentligen? Allt vore mycket enklare om man satte den på skatten istället. Då hade vi sluppit den här diskussionen. I grunden tror jag alla förstår att det är bra att det finns en motvikt till allt kommersiellt. Det är väl ingen som tror att kommersiella kanaler har politiskt obundet budskap i sitt redaktionella material? Slå ett öga på Fox News nästa gång du har möjlighet. Inte ens amerikanarna själva köper en nyhet ens om de rapporterar som det faktiskt har hänt.

Och så påstår folk att SVT är vinklat. SVT är en piss i Nissan jämfört med FOX News, det innebär såklart inte att Fox news inte får existera men risken att den här typen av nyhetsprogram normaliserar mediavärlden om inte "oberoende" media finns. Ett logiskt sätt att främja oberoende media är finansiellt stöd vid tv-licens eller skatt.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin