Radiotjänst, vår kära Radiotjänst...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men snälla! Lagen är INTE utformad efter konsumtion utan ägande! Vilket gör ditt argument ologiskt och irrelevant oavsett hur många gånger du upprepar det och oavsett hur dum du tycker lagen är.

Nu handlar ju diskussionen för alla som är emot avgiften om att vi tycker att lagen är just fel. HUR ska man påverka en sån här fråga om inte genom civil olydnad? Rösta på piratpartiet? De stöder inget annat jag står för.

Givetvis är det också en fråga om konsumtion. Producerandet av SVT har inget egenvärde, och sålunda inget värde för dem som inte konsumerar det.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Nu handlar ju diskussionen för alla som är emot avgiften om att vi tycker att lagen är just fel. HUR ska man påverka en sån här fråga om inte genom civil olydnad? Rösta på piratpartiet? De stöder inget annat jag står för.

Givetvis är det också en fråga om konsumtion. Producerandet av SVT har inget egenvärde, och sålunda inget värde för dem som inte konsumerar det.

I ett större perspektiv så handlar det om att det skall finnas statsfinansierad TV och Radio som är politiskt ofärgad, visst, nu anser inte jag heller att den är det men det är tanken bakom det.
Förvisso så kan det vara så att den ses som mer röd än blå just för att journalister oftast är mer åt det röda hållet än det blå och därmed färgar sin arbetsplats mer än att partierna i sig gör det.

Men grundstenen är att inte lägga ut all radio och tv (propagandamedel) i privata finansierers kontroll.

Det är trots allt DÄRFÖR det är lagstadgat att alla med tv-mottagare skall vara med och finansiera detta. Det är inte på något sätt unikt för Sverige och om jag inte missminner mig från min tid i Dublin så är det inte särskilt dyrt i Sverige heller.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Gråter du varje gång kommunen saltar vägar där du aldrig kör? Blir du så där barnsligt arg när staten fördelar skattemedel till projekt som inte du tar del av, som nya vägar och liknande?
Får du vredesutbrott när du hör att skattemedel finansierar kollektivtrafiken på nästan alla linjer?

Om min skämtsamma ton inte uppfattas av mina ordval så kommer det ett tydligt svar nu.

Någon har bestämt att alla som kan ta del av SVT/SR ska betala en avgift på ca 3:-/dagen/hushåll.
Man har gjort i lagen, till exempel behöver du inte betala avgift för din bilradio, mobil eller dator.

Vi har avgiften för att vi ska ha politiskt oberoende och reklamfri radio och TV. Sen kan du självklart aldrig förhindra politisk färgning inom något område. Om det är en majoritet av vänstermänniskor inom media, då kommer den vara färgad av detta på precis samma sätt som svenskt näringsliv är färgat av sina medarbetares högerideologier.

Personligen tycker jag att lagen är väldigt tydlig och det borde kosta mer än att man får avgiften om man underlåter att betala avgiften. På precis samma sätt som du får böter om du brukar en oskattad bil.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Men fortfarande, hur är SVT vänsterorienterat? Och under borgerligt styre dessutom? Ni fabulerar tror jag.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Men fortfarande, hur är SVT vänsterorienterat? Och under borgerligt styre dessutom? Ni fabulerar tror jag.

Har du sett några debattprogram, nyheter eller annat SVT-producerat? Tycker det känns väldigt vänsterorienterat men tror som sagt det har mer med människorna än direktiven att göra.

Sen har jag för mig att jag läst någonstans att Sossarna alltid bidragit med mer pengar till SVT än vad de borgerliga gjort.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det där är väl bara en bieffekt av att journalistmupparna är till 80% (eller nåt sånt, orkar inte gräva fram statistiken) röda till färgen...

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Det där är väl bara en bieffekt av att journalistmupparna är till 80% (eller nåt sånt, orkar inte gräva fram statistiken) röda till färgen...

Ungefär som att börs-VD:ar till 80% är blå till färgen. Det vill säga de som styr resten av media.:crash

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ja ja ja, jag har sett debattprogram. Men är de vänstervridna? Naej säger jag. Blaskigt folkpartistiska skulle jag säga.

Smagatusk

Guest
Gråter du varje gång kommunen saltar vägar där du aldrig kör? Blir du så där barnsligt arg när staten fördelar skattemedel till projekt som inte du tar del av, som nya vägar och liknande?
Får du vredesutbrott när du hör att skattemedel finansierar kollektivtrafiken på nästan alla linjer?

Om min skämtsamma ton inte uppfattas av mina ordval så kommer det ett tydligt svar nu.

Någon har bestämt att alla som kan ta del av SVT/SR ska betala en avgift på ca 3:-/dagen/hushåll.
Man har gjort i lagen, till exempel behöver du inte betala avgift för din bilradio, mobil eller dator.

Vi har avgiften för att vi ska ha politiskt oberoende och reklamfri radio och TV. Sen kan du självklart aldrig förhindra politisk färgning inom något område. Om det är en majoritet av vänstermänniskor inom media, då kommer den vara färgad av detta på precis samma sätt som svenskt näringsliv är färgat av sina medarbetares högerideologier.

Personligen tycker jag att lagen är väldigt tydlig och det borde kosta mer än att man får avgiften om man underlåter att betala avgiften. På precis samma sätt som du får böter om du brukar en oskattad bil.

Hade jag fått en faktura hemskickad till mig där jag ska betala för att kommunen i Piteå ska fylla några hål i en grusväg som jag aldrig kommer att använda hade jag blivit förbannad. Men nu betalas sånt med skattemedel.

Om nu ni har rätt som påstår att SVT är en sån jävla allmännytta, även för dem som inte har TV, så borde den väl rimligtvis också betalas genom en skatt som ALLA betalar, även TV-lösa?

Men nånstans blev det fel. Bonny och Rallyfisken, m fl kan ju läsa första inlägget igen. Varför ska jag betala dubbelt när Viasat, som jag betalar till, redan betalar till SVT för att kanalerna ska ingå i mitt utbud. Är SVT så jävla giriga att de gömmer sig bakom sin skitlag för att kunna håva in så mycket pengar som möjligt? De verkar fullkomligt skita i att tiderna förändras och att det finns fler aktörer i TV-rutan. Man kan ju bara anta att de är rädda för konkurrens, för tekniken som krävs att låta bli att leverera SVT-kanalerna till oss som inte betalar måste ju finnas? Om de tänker till lite...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag skrotade det för länge sen.

100 mbit baby! :yoparty Dessutom kostar fiberlinan, kostnaden för att köpa in PPV etc betydligt mindre per år för att se det jag vill ha än SVT.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hade jag fått en faktura hemskickad till mig där jag ska betala för att kommunen i Piteå ska fylla några hål i en grusväg som jag aldrig kommer att använda hade jag blivit förbannad. Men nu betalas sånt med skattemedel.

Om nu ni har rätt som påstår att SVT är en sån jävla allmännytta, även för dem som inte har TV, så borde den väl rimligtvis också betalas genom en skatt som ALLA betalar, även TV-lösa?

Men nånstans blev det fel. Bonny och Rallyfisken, m fl kan ju läsa första inlägget igen. Varför ska jag betala dubbelt när Viasat, som jag betalar till, redan betalar till SVT för att kanalerna ska ingå i mitt utbud. Är SVT så jävla giriga att de gömmer sig bakom sin skitlag för att kunna håva in så mycket pengar som möjligt? De verkar fullkomligt skita i att tiderna förändras och att det finns fler aktörer i TV-rutan. Man kan ju bara anta att de är rädda för konkurrens, för tekniken som krävs att låta bli att leverera SVT-kanalerna till oss som inte betalar måste ju finnas? Om de tänker till lite...

Precis hur mycket ersättning erhåller sr av viasat?

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Apropå SVT, ingen som såg Uppdrag granskning om William Petzälls knarkberoende nyss?
Skrämmande intressant om hur den svenska sjukvården fungerar och helt utan kommunistiska eller vänsterflummiga vibbar.

Smagatusk

Guest
Tog det för givet eftersom du hävdar att du redan betalar via din operatörs månadskostnad.

Ja, för SVT1 och 2. Inte Sveriges Radio som du nämnde. Skilj på begreppen.

Men enligt Viasats kundtjänst är licenskostnaden inräknad i min faktura. Och jag vill poängtera att jag inte betalar den officiellt. Jag är väl medveten om det. Men trots allt så betalar jag till Viasat som i sin tur betalar till Radiotjänst.

Smagatusk

Guest
Apropå SVT, ingen som såg Uppdrag granskning om William Petzälls knarkberoende nyss?
Skrämmande intressant om hur den svenska sjukvården fungerar och helt utan kommunistiska eller vänsterflummiga vibbar.

Jag har svurit ed på att inte titta på SVT så länge jag inte betalar. Ställ den frågan i nån av SD-trådarna i stället. Mindre OT. :)

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin