Radiotjänst, vår kära Radiotjänst...

Smagatusk

Guest
Säger det igen, Viasat kan inte ta över ditt betalningsåläggande för licensavgiften.

Nä, men de betalar OCKSÅ!

OCKSÅ, för i helvete!!! Fattar du inte att det är det jag hänger upp mig på?!! Radiotjänst vill ha betalt TVÅ gånger för att jag ska se EN gång!

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har faktiskt inte så jättemkt emot tv-licensen så länge avgiften går till "vettiga" program. Nu gillar ju folk olika saker givetvis, så vettigt behöver inte betyda att jag måste tycka att det är bra.

Men nu i helgen t ex så visade TV4 längdskidåkningen från Kuusamo.. och i jämförelse med SVT's Vinterstudion (som normalt visar längdåkningen) så var TV4:as produktion ett riktigt skämt.. gick knappt att se på.

Jag tycker att SVT ska stå för bl a nyheter, samhällsprogram (typ debatter och så), sportsändningar där våra olika landslag tävlar osv. Då känns det okej.

Däremot borde dom sluta med religiösa program, program på jordens alla jävla språk.
Det om något borde vara nåt som man får betala extra för om man nu nödvändigtvis måste se det.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Du betalar viasat för att de ska förse dig med sitt kanalpaket. Att de sen betalar en avgift till Raditjänst för att få inkludera SVT:s kanaler i sitt kanalpaket har inget med din radio & TV licens att göra.
Du ska betala licensen för att du har en TV. Viasat betalar en avgift för att få leverera SVT:s kanaler i sina kanalpaket. Om de påstår att de betalar din radio & TV licens så ljuger de/är dåligt/fel utbildade.
Senast jag kollade så kostade ett vanligt utbud inklusive några film och sportkanaler drygt 300kr/månaden, skulle då Viasat betala cirka 90kr/månaden till Radiotjänst så att du slipper det? Nä, självklart så betalar de en annan avgift, för att få sända deras kanaler i sitt utbud.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Att svennebanan inte tycker att (S)(V)T (och övrig massmedia) är vänstervridna visar bara hur vänster Sverige är, som en vis man skrev.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Att svennebanan inte tycker att (S)(V)T (och övrig massmedia) är vänstervridna visar bara hur vänster Sverige är, som en vis man skrev.

bara du lite ödmjukt placerar dig själv i mitten som den objektiva normen så är ju ditt resonemang helt oklanderligt!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vilket då borde innebära att du är extremist?
Det är möjligt, men så länge inte (S)(V)T sänt en hyllningsdokumentär om Agusto Pinchet och avdelat en partitrogen journalist att följa Fredrik Reinfeldt i flera år för att göra ett tillrättalagt personporträtt, är (S)(V)T inget annat än vänsterpropaganda.

Hyllningsdokumentär om Fidel Castro och ett tillrättalagt personporträtt av Göran Persson (av ärkesossepolitruken Erik Fichtelius), gick dock utmärkt att sända.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu ringde Radiotjänst och tyckte att jag skall betala licens för alla datorer här på jobbet.
Sa att vi inte hade några och bad dom faxa mig i fortsättningen om de vill nåt.

Vi får väl se hur det går med det där.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu ringde Radiotjänst och tyckte att jag skall betala licens för alla datorer här på jobbet.

Hmm, säljare blir man ju lätt av med genom att hänvisa till konkursförvaltaren, undrar om det funkar på radiotjänst.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Hmm, säljare blir man ju lätt av med genom att hänvisa till konkursförvaltaren, undrar om det funkar på radiotjänst.

Aaah, bra tips där. Måste testas nästa gång. Eller så kan man ju hänvisa till mediarådgivaren som sitter på nåt nummer i Shezen, Kina.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.radiotjanst.se/sv/Avgiften/Lagar-och-regler/Bahnhof-och-TV-stopper/
Bahnhof och TV-stopper
Radiotjänst har noterat att en Internetoperatör – Bahnhof – erbjuder sina kunder en blockeringstjänst som tar bort webbutsändning från SVT. På sin hemsida instruerar man sina kunder om hur man går till väga. Förfaringssättet bottnar dock inte i gällande lagstiftning och vi vill därför förtydliga hur det hela hänger ihop.

Det korrekta är att skyldigheten att betala radio och tv-avgiften inte är kopplad till SVT och public serviceutbudet. Radio- och tv-avgiften är en lagstadgad avgift som man är skyldig att betala om man innehar en avgiftspliktig apparat.

Det har ingen betydelse att man inte kan ta del av programsändningarna t.ex. på grund av att man har en trasig antenn eller att TV-apparaten, videon, datorn, boxen m.m. är trasig och att man därmed inte kan använda sin TV mm. Så länge man har den avgiftspliktiga apparaten i sitt hem föreligger en avgiftsskyldighet. Detta gäller trots att man inte tar del av utbudet och så har det varit ända sedan lagen infördes.

En dator är avgiftpliktig när tre kriterier är uppfyllda:

•Internetuppkoppling
•Det måste finnas en utsändning/vidaresändning d.v.s. en sändning som är avsedd att tas emot av allmänheten och som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst som vill ta emot den (rundradiosändning)
•Det måste finnas en utsändning av TV-program, d.v.s. "ett samlat schemalagt programutbud"
Det har inte någon betydelse om det är TV4, Kanal 5, SVT eller något annat programbolag som sänder TV-programmen.

I sammanhanget vill vi peka på att 9 av 10 hushåll betalar radio- och tv-avgiften och de kan då ha hur många utrustningar som helst. Det handlar alltså inte om någon särskild avgift för just t ex en dator.

Jag tycker radiotjänst läser lagen såsom fan läser bibeln..

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Jag tycker radiotjänst läser lagen såsom fan läser bibeln..

Ett jävla trams är vad det är. Klart som fan att vi har datorer på jobbet. Det har väl alla arbetsplatser.
Nu vill alltså Radiotjänst avgiftsbelägga ALLA företag.

Hur många sitter och kollar TV på arbetstid?

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Datorer på företag kan man tydligen slippa betala för om man på nåt sätt ser till att det inte går att ta emot deras skitkanaler med dom.

Privatpersoner tycks med andra ord inte ha så mycket att säga till om, men från och med 1 mars blir det i alla fall möjligt för alla som har företag att slippa tv-avgift för datorer. Det handlar om att ”plombera” utrustningen, alltså på något sätt se till så att tv-sändningar inte kan tas emot.

Det kan till exempel handla om att be internetleverantören att blockera sändningarna. Därefter måste den som driver företaget skicka ett intyg till Radiotjänst och bedyra att man gjort det omöjligt att se på tv med datorn

http://www.dagensps.se/artiklar/2013/02/27/98339281/

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...