Radiotjänst, vår kära Radiotjänst...

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ja det handlar om drygt 200 anställda och lite mindre än 70 miljoner kr i lönekostnader.

Så den puttelilla politiska het-potatisen är att sparka drygt 200st i Kiruna som redan kämpar med arbetslöshet som många Norrlands kommuner gör. Kostnaderna gör inte mer eller mindre om dessa personer blir arbetslösa för statskassan.

Den andra gigantiska het potatisen är att få skära i kulturskapares gigantiska budget främst SVT och Sveriges Radio. 7 MILJARDER !!!!! fatta sjuka summor för att visa lite Bolibompa, nyheter och snacka lite skit på Radion.

År 2013 delade SVT, Sveriges Radio och UR på 7,1 miljarder kronor (7 129 000 tkr) enligt beslut från riksdagen.

SVT, 57,7 procent, 4 112 700 tkr
Sveriges Radio, 37,6 procent, 2 677 900 tkr
UR, 4,7 procent, 338 400 tkr

Detta är det stora problemet. Det sitter många sura kärringar och Gubbar på statlig medborgarlön som "kultur skapare" och det är här striden kommer bli som värst.

Får regeringen möjlighet att ta av denna gigantiska kaka hugger dom direkt. Det finns mycket bättre man kan lägga pengarna på än TV och Radio. Jag själv skulle vilja se dessa 7 miljarder satsades på Forskning,Universitet, Skola, Sjukvård.

Lägger man det på skattsedeln så kommer det ju initialt vara status quo. Samma pengar kommer in men utan den administrativa apparaten som krävs i dagsläget.

Jag gillar public service, dock tycker jag att den strategi som nu verkar råda inte tillför något mervärde. Städa upp bland alla sidokanaler, renodla nyhetsredaktionerna och lägg pengar på att höja kvaliteten. Mer kvalitet istället för kvantitet helt enkelt.

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Ducati 748
På teknisk nivå har det vart en ren fars. Radiotjänst och domstolarna har fått oss systemutvecklare och ingenjörer som utvecklar system och hårdvara att likna IQ befriade fiskmåsar i deras beskrivning av datorer och webbsändningar. :cpparty

Nåväl, beskrivningen passar väl in på kodapor :tungan

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det var en tjock och äcklig gubbe hemma hos oss i tisdags och utgav sig att vara från Radiotjänst och min kära sambo slog igen dörren i ansiktet på honom. Sedan låg en lapp i lådan där han hade skrivit i mitt namn och adress och ett kontrollnummer och sedan fanns det några kryssrutor som han hade missat att kryssa i.
Bäst av allt, denna lapp kopieras via karbonpapper så att han ska ha kvar originalet och jag få kopian, här låg både kopian och originalet tillsammans.
Hmm, jag undrar om det är folk från Fas3 som arbetar med det här...

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Läste domen nu på morgonen och jag gillar följande iaktagelse som de insåg vara ohållbar.

Den av underinstanserna gjorda tolkningen av lagen innebär att man inte längre kan undvika skyldigheten att betala radio- och tv-avgift utan att också avstå från all annan väsentlig elektronisk kommunikation. Tolkningen leder till att det inte finns någon signifikant del av Sveriges befolkning som inte är skyldig att betala denna avgift och att den närmast är att betrakta som en skatt på internet.

Så först måste ny lagtext beredas om beskattning av "datorer/internet" som Riksdagen sedan kan besluta, som sedan skatteverket kan verkställa. Vilket jag är mycket tveksam till att det någonsin verkställs.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Läste domen nu på morgonen och jag gillar följande iaktagelse som de insåg vara ohållbar.

Så först måste ny lagtext beredas om beskattning av "datorer/internet" som Riksdagen sedan kan besluta, som sedan skatteverket kan verkställa. Vilket jag är mycket tveksam till att det någonsin verkställs.

Jisses, någon som inte har hål i huvudet i ett beslutande organ. Nästan så jag kanske kan återfå något förtroende för mänskligheten.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Utan SVT kommer jag att säga upp mitt TV-abbonemang helt. Allt annat är ju bara sopor ändå. Dock så anser inte heller jag att man ska behöva betala TV-avgift bara för att man äger en PC. Det är bara trams.
Men att såga SVT för att de är fristående från regeringspengar eller reklampengar är också trams. SVT erbjuder en bredd som är
omöjlig att upprätthålla om man är beroende av en eller annan finansiär.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Utan SVT kommer jag att säga upp mitt TV-abbonemang helt. Allt annat är ju bara sopor ändå. Dock så anser inte heller jag att man ska behöva betala TV-avgift bara för att man äger en PC. Det är bara trams.
Men att såga SVT för att de är fristående från regeringspengar eller reklampengar är också trams. SVT erbjuder en bredd som är

Du saknar motivering till varför dets skall kosta 7 miljarder. Försök igen. Det måste gå att minska kostnaderna.

SVT erbjuder en bredd som är

Och du har rätt. finns ingen frisk investerare som skulle pumpa in så mycket pengar till det resultat vi ser idag.

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Varför ska jag motivera kostnaden? Jag är inte insatt nog att varken motivera eller bestrida vad det kostar att driva en sådan organisation. Jag opponerade mig bara mot att många i den här tråden inte verkar se värdet av vad SVT och Sveriges radio bidrar med, nämligen något så oslagbart som jämförelsevis oberoende media som bekostas av de som har möjlighet att se eller lyssna på den. Alternativen är att antingen reklamen eller sittande regering har makten, och det första vore katastrof, det andra hyfsat OK så länge vi har en vettig regering, men katastrof om regeringen får för sig att börja styra.

Som jag skrev tidigare så är även jag negativ till att ta licensavgift av de enstaka personer som har en PC men inte en TV.

Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Själv är jag allra mest negativ till att samhället anser sig ha en självklar rätt till min egendom.
Motsatsen borde gälla, till nöds behöver det allmänna sätta sig över den personliga äganderätten och beslagta (beskatta) min egendom.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Såg aktuellts interjuv med svt :s VD och hon tyckte inte om domslutet. Hon ville inte heller ha en lösenordsvägg för de som betalar licensen.
Hon ville heller inte ha det på skattsedeln då hon blir beroende av regeringen.

Hon önskar ny lagstiftning som tvingar alla att betala som den mest fördelaktiga lösningen i framtiden.

Vart tog konsument makten vägen?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Pengar tillbaka efter ett samtal med person (på Radiotjänst) som var lite dyster till en början men trevligare i slutet. Drygt 2 papp tillbaka för orättfärdigt utkrävda avgifter.

Tack till snubben som orkat processa mot förmynderiet.

Skulle jag begärt ränta?

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Varför ska jag motivera kostnaden? Jag är inte insatt nog att varken motivera eller bestrida vad det kostar att driva en sådan organisation. Jag opponerade mig bara mot att många i den här tråden inte verkar se värdet av vad SVT och Sveriges radio bidrar med, nämligen något så oslagbart som jämförelsevis oberoende media som bekostas av de som har möjlighet att se eller lyssna på den. Alternativen är att antingen reklamen eller sittande regering har makten, och det första vore katastrof, det andra hyfsat OK så länge vi har en vettig regering, men katastrof om regeringen får för sig att börja styra.

Som jag skrev tidigare så är även jag negativ till att ta licensavgift av de enstaka personer som har en PC men inte en TV.

Jämfört med vad? Nordkorea? :va

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag opponerade mig bara mot att många i den här tråden inte verkar se värdet av vad SVT och Sveriges radio bidrar med, nämligen något så oslagbart som jämförelsevis oberoende media som bekostas av de som har möjlighet att se eller lyssna på den.

Skulle kunna tänka mig att betala för P4a allena, men P3 kan gott Ung vänster betala själva..

Pappa

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Hoj
Vespa
Jag betalar gärna, men kanske inte så mycket som man betalar idag. Jag tycker SVT har bra program och SR också. Och just det faktumet att slippa reklam är himmelskt, hade tyckte det var väldigt tråkigt om SVT och SR börjat med reklam också.

Och just nu i dessa VM-tider så uppskattar jag SVT extra mycket!

Sen så tycker jag att beslutet om att inte ta betalt för laptops och mobiler är kanon, det är tv och radio som gäller. Inget annat. Skål!

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Pengar tillbaka efter ett samtal med person (på Radiotjänst) som var lite dyster till en början men trevligare i slutet. Drygt 2 papp tillbaka för orättfärdigt utkrävda avgifter.

Tack till snubben som orkat processa mot förmynderiet.

Skulle jag begärt ränta?

Det var som fan. Ska ringa imorgon och kräva tillbaka mina pengar de stal. Jag hade tillgång till en bärbar dator på jobbet, det tyckte svinen att jag skulle betala för.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin