Pelle
Musteridirektör
Ja det handlar om drygt 200 anställda och lite mindre än 70 miljoner kr i lönekostnader.
Så den puttelilla politiska het-potatisen är att sparka drygt 200st i Kiruna som redan kämpar med arbetslöshet som många Norrlands kommuner gör. Kostnaderna gör inte mer eller mindre om dessa personer blir arbetslösa för statskassan.
Den andra gigantiska het potatisen är att få skära i kulturskapares gigantiska budget främst SVT och Sveriges Radio. 7 MILJARDER !!!!! fatta sjuka summor för att visa lite Bolibompa, nyheter och snacka lite skit på Radion.
År 2013 delade SVT, Sveriges Radio och UR på 7,1 miljarder kronor (7 129 000 tkr) enligt beslut från riksdagen.
SVT, 57,7 procent, 4 112 700 tkr
Sveriges Radio, 37,6 procent, 2 677 900 tkr
UR, 4,7 procent, 338 400 tkr
Detta är det stora problemet. Det sitter många sura kärringar och Gubbar på statlig medborgarlön som "kultur skapare" och det är här striden kommer bli som värst.
Får regeringen möjlighet att ta av denna gigantiska kaka hugger dom direkt. Det finns mycket bättre man kan lägga pengarna på än TV och Radio. Jag själv skulle vilja se dessa 7 miljarder satsades på Forskning,Universitet, Skola, Sjukvård.
Lägger man det på skattsedeln så kommer det ju initialt vara status quo. Samma pengar kommer in men utan den administrativa apparaten som krävs i dagsläget.
Jag gillar public service, dock tycker jag att den strategi som nu verkar råda inte tillför något mervärde. Städa upp bland alla sidokanaler, renodla nyhetsredaktionerna och lägg pengar på att höja kvaliteten. Mer kvalitet istället för kvantitet helt enkelt.