Ja det handlar om drygt 200 anställda och lite mindre än 70 miljoner kr i lönekostnader.
Så den puttelilla politiska het-potatisen är att sparka drygt 200st i Kiruna som redan kämpar med arbetslöshet som många Norrlands kommuner gör. Kostnaderna gör inte mer eller mindre om dessa personer blir arbetslösa för statskassan.
Den andra gigantiska het potatisen är att få skära i kulturskapares gigantiska budget främst SVT och Sveriges Radio. 7 MILJARDER !!!!! fatta sjuka summor för att visa lite Bolibompa, nyheter och snacka lite skit på Radion.
År 2013 delade SVT, Sveriges Radio och UR på 7,1 miljarder kronor (7 129 000 tkr) enligt beslut från riksdagen.
SVT, 57,7 procent, 4 112 700 tkr
Sveriges Radio, 37,6 procent, 2 677 900 tkr
UR, 4,7 procent, 338 400 tkr
Detta är det stora problemet. Det sitter många sura kärringar och Gubbar på statlig medborgarlön som "kultur skapare" och det är här striden kommer bli som värst.
Får regeringen möjlighet att ta av denna gigantiska kaka hugger dom direkt. Det finns mycket bättre man kan lägga pengarna på än TV och Radio. Jag själv skulle vilja se dessa 7 miljarder satsades på Forskning,Universitet, Skola, Sjukvård.
Nu omsätter väl iofs radiotjänst ca 150 miljoner vilket är mer än dubbelt så mycket som 70 men det är i alla fall småpengar i stadsbudgeten. Jag tror mest på att det är frågan om att ingen vill skicka 200 ut i arbetslöshet i en kommun som redan har ganska hög arbetslöshet.
sen är det väl den eviga frågan om opartiskhet osv. Jag tror inte att det skulle vara något problem om bara SVT, UR och SR får sina anslag ur skatten och inte är politiskt bundna.
Men dom är redan idag ganska färgade på många sätt så jag har lite svårt att se problemet.
Jag tycker att det är en del bra på SVT så jag tycker nog att dom ska få vara kvar. Däremot vänder jag mig emot att dom ska kräva licenspengar för en TV. Något som i stort sett alla i Sverige har. Det är ju till och med så att det räknas som basnivå om man pratar om bidrag från dom sociala myndigheterna. Dvs det är en rättighet att kunna ha TV. Då borde man kunna ha det skattefinansierat tycker jag. Det är ju bara att lägga det som en specifik skatt.
det går ju att ha begravningsavgift och liknande inbakat i skatten utan att regeringen egentligen har något att säga till om kring det så varför skulle det vara så omöjligt att göra en likadan för public service.