Radiotjänst, vår kära Radiotjänst...

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja det handlar om drygt 200 anställda och lite mindre än 70 miljoner kr i lönekostnader.

Så den puttelilla politiska het-potatisen är att sparka drygt 200st i Kiruna som redan kämpar med arbetslöshet som många Norrlands kommuner gör. Kostnaderna gör inte mer eller mindre om dessa personer blir arbetslösa för statskassan.

Den andra gigantiska het potatisen är att få skära i kulturskapares gigantiska budget främst SVT och Sveriges Radio. 7 MILJARDER !!!!! fatta sjuka summor för att visa lite Bolibompa, nyheter och snacka lite skit på Radion.

År 2013 delade SVT, Sveriges Radio och UR på 7,1 miljarder kronor (7 129 000 tkr) enligt beslut från riksdagen.

SVT, 57,7 procent, 4 112 700 tkr
Sveriges Radio, 37,6 procent, 2 677 900 tkr
UR, 4,7 procent, 338 400 tkr

Detta är det stora problemet. Det sitter många sura kärringar och Gubbar på statlig medborgarlön som "kultur skapare" och det är här striden kommer bli som värst.

Får regeringen möjlighet att ta av denna gigantiska kaka hugger dom direkt. Det finns mycket bättre man kan lägga pengarna på än TV och Radio. Jag själv skulle vilja se dessa 7 miljarder satsades på Forskning,Universitet, Skola, Sjukvård.

Nu omsätter väl iofs radiotjänst ca 150 miljoner vilket är mer än dubbelt så mycket som 70 men det är i alla fall småpengar i stadsbudgeten. Jag tror mest på att det är frågan om att ingen vill skicka 200 ut i arbetslöshet i en kommun som redan har ganska hög arbetslöshet.
sen är det väl den eviga frågan om opartiskhet osv. Jag tror inte att det skulle vara något problem om bara SVT, UR och SR får sina anslag ur skatten och inte är politiskt bundna.
Men dom är redan idag ganska färgade på många sätt så jag har lite svårt att se problemet.

Jag tycker att det är en del bra på SVT så jag tycker nog att dom ska få vara kvar. Däremot vänder jag mig emot att dom ska kräva licenspengar för en TV. Något som i stort sett alla i Sverige har. Det är ju till och med så att det räknas som basnivå om man pratar om bidrag från dom sociala myndigheterna. Dvs det är en rättighet att kunna ha TV. Då borde man kunna ha det skattefinansierat tycker jag. Det är ju bara att lägga det som en specifik skatt.

det går ju att ha begravningsavgift och liknande inbakat i skatten utan att regeringen egentligen har något att säga till om kring det så varför skulle det vara så omöjligt att göra en likadan för public service.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hm, jag är nog, liksom du, överens med SteffoK om upplägget. Licens för tv-n men inte för internetuppkoppling. Propagandatv är det likaväl.

Får citera mig själv. Fattar inte att jag kunde skriva det där, som edit dessutom så man får ju förmoda att jag tänkt.

Jag tar avstånd från mitt eget uttalande. Naturligtvis ska inte licensen följa apparaturen utan programmen. Man får ta ställning till om man vill ha SVT och Sveriges Radio och deras program, det ska inte gälla innehavet av tv samt övrigt utbud.

Man blir ju orolig för sig själv. Gjort flera för mig konstiga saker och utsagor de senaste par dagarna. Kanske är nåt fel på mig?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Får citera mig själv. Fattar inte att jag kunde skriva det där, som edit dessutom så man får ju förmoda att jag tänkt.

Jag tar avstånd från mitt eget uttalande. Naturligtvis ska inte licensen följa apparaturen utan programmen. Man får ta ställning till om man vill ha SVT och Sveriges Radio och deras program, det ska inte gälla innehavet av tv samt övrigt utbud.

Man blir ju orolig för sig själv. Gjort flera för mig konstiga saker och utsagor de senaste par dagarna. Kanske är nåt fel på mig?

Vad gjorde du annars i OTdelen?
Sett till den skaran är du nog inte så abnorm.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Förlåt för lite off-topic.

Men om jag förstår folk rätt här så ska vi alltså behålla en myndighet (som de flesta trots allt håller med om inte behövs, utan man kan lägga det på skatten istället) för att inte 200 personer ska bli arbetslösa?

Ska det även gälla företag som inte är finansierade med skattemedel? :dummer

Jag citerar Jan Kallberg:

"Behöver verkligen en stat som är befolkningsmässigt som en förort till Hong Kong över femhundra myndigheter och statliga organ?"

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag ska försöka motivera till varför jag hatar SVT, SR osv. Det handlar om att man konkurrerar på en öppen marknad med skattemedel som sitt främsta vapen.

Nyhetssändningar och samhällsinformation är staten skyldiga att ge sin befolkning och det är jag för. Dock bör SVT, SR splittras upp i 2 delar.

En statlig del som sänder samhällsinformation. Denna är finansierad på skattesedeln.

En kommersiell del där man konkurrerar om tittare gällande "nöjesutbud" och liknande underhållning. Detta är absolut inget jag är intresserade att slösa skattepengar på. Hellre fler lärare i skolor och sjuksystrar på akuten än 20 avsnitt "Lets Dance". Det handlar om att prioritera vad skattepengarna går till.

Den kommersiella delen skulle bli avgiftsbelagd precis som idag med en "avgift" för att ta del av de kommersiella sändningarna.

Det skall inte behöva kosta så många miljoner för en kanal i radio och TV/webben med samhällsinformation. Men tack vare lagstiftning är finansieringen säkrad och marknadspositionen ohotat oavsett hur mycket skit(Lets Dance) som sänds.

Men visst se på era "nöjesprogram" med ro medans det är brist på barnmorskor i sommar. Vilket är viktigast ?

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Jag ska försöka motivera till varför jag hatar SVT, SR osv. Det handlar om att man konkurrerar på en öppen marknad med skattemedel som sitt främsta vapen.

Nyhetssändningar och samhällsinformation är staten skyldiga att ge sin befolkning och det är jag för. Dock bör SVT, SR splittras upp i 2 delar.

En statlig del som sänder samhällsinformation. Denna är finansierad på skattesedeln.

En kommersiell del där man konkurrerar om tittare gällande "nöjesutbud" och liknande underhållning. Detta är absolut inget jag är intresserade att slösa skattepengar på. Hellre fler lärare i skolor och sjuksystrar på akuten än 20 avsnitt "Lets Dance". Det handlar om att prioritera vad skattepengarna går till.

Den kommersiella delen skulle bli avgiftsbelagd precis som idag med en "avgift" för att ta del av de kommersiella sändningarna.

Det skall inte behöva kosta så många miljoner för en kanal i radio och TV/webben med samhällsinformation. Men tack vare lagstiftning är finansieringen säkrad och marknadspositionen ohotat oavsett hur mycket skit(Lets Dance) som sänds.

Men visst se på era "nöjesprogram" med ro medans det är brist på barnmorskor i sommar. Vilket är viktigast ?

GSV-R 650 for president! Bra skrivet :tummenupp

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Men om man lägger ner Radiotjänst och reformerar SVT, tänk om all kvalitets-TV försvinner då också, såsom direktsändningen från Sametinget, nyheter på Serbokroatiska, Helgsmålringningen och liknande.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Vuxna människor måste luras för att ta in information.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det roligaste med det här beslutet samt SVTs dumhet att sända sitt utbud fritt och okodat på nätet är att nu kan man se SVTs hela utbud gratis utan licens via nätet. :D

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Viktigast är väl ändå jakten på våldtäktsmän, mördare och pedofiler? Men visst, sitt på BB med ro medan folk utsätts för övergrepp och mördas hela sommaren. Vilket är viktigast?

Let's dance är väl dessutom en TV4-produktion?

Sarkasm åsido så är frågan om public service vara och icke-vara en fråga, och budgeten en annan.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är fel

Så kan det vara. Det var ett fall av hörsägen från min sida och om det är fel så är det.

Vid närmare eftertanke så känns det rätt logiskt om Kiruna har rätt låg arbetslöshet i och med att dom har bland annat gruvdriften.

Men frågan kvarstår varför man är så enormt ovillig att lägga om så att man tar bort TV licensen och istället lägger det på skatten.
Jag har svårt att se att det skulle vara något annat än att man då skickar 200 pers ut i arbetslöshet. Men å andra sidan så är det väl i stort sett ingen som skulle bli upprörd över att inte längre bli jagad av radiotjänst. så jag tror inte att dom skulle förlora väljare på det.

hur som helst så är Radiotjänst ett djäkla otyg. I synnerhet som dom plötsligt kan komma på att ändra tillämpningen av en lag helt enväldigt och kräva pengar av folk trots att lagstöd egentligen saknas och ingen kan smälla dom på fingrarna. Någon eller några som är ansvariga för att ta detta beslut utan lagstöd borde faktiskt pekas ut och pryglas på offentlig plats.:3freak

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så kan det vara. Det var ett fall av hörsägen från min sida och om det är fel så är det.

Vid närmare eftertanke så känns det rätt logiskt om Kiruna har rätt låg arbetslöshet i och med att dom har bland annat gruvdriften.

Men frågan kvarstår varför man är så enormt ovillig att lägga om så att man tar bort TV licensen och istället lägger det på skatten.
Jag har svårt att se att det skulle vara något annat än att man då skickar 200 pers ut i arbetslöshet. Men å andra sidan så är det väl i stort sett ingen som skulle bli upprörd över att inte längre bli jagad av radiotjänst. så jag tror inte att dom skulle förlora väljare på det.

hur som helst så är Radiotjänst ett djäkla otyg. I synnerhet som dom plötsligt kan komma på att ändra tillämpningen av en lag helt enväldigt och kräva pengar av folk trots att lagstöd egentligen saknas och ingen kan smälla dom på fingrarna. Någon eller några som är ansvariga för att ta detta beslut utan lagstöd borde faktiskt pekas ut och pryglas på offentlig plats.:3freak

Att lägga ner en verksamhet som försörjer 200 personer ger nog mycket gnäll oavsett var det görs. Det är dessutom valår i år. Staten skapar ständigt nya institutioner, och lägger sällan ner någon. Inte ens våra blå vågar lägga ner.

De personer som jobbar på radiotjänst kanske dessutom inte är eftertraktade av gruvnäringen.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Kruxet som SVT förmodligen också ser, är väl att TV-sändninggar som sådana är på väg att dö ut. Som trenden ser ut nu så är det snart bara TV on demand via internet som gäller. Netflix, Spotify, olika Play-kanaler på nätet etc. Personligen så kollar jag på TV (alltså riktig TV) kanske 1 timme / vecka, medan jag lägger fem gånger så många timmar på olika internetalternativ. Så TV-licensen som sådan lever på lånad tid. Den måste förnyas för att fungera, och jag tror att SR och SVT faktiskt ligger allvarligt pyrt till inom, säg en tioårsperiod om de inte löser licensen på något nytt sätt, och det vore spiken i kistan för vettiga program. Efter SVTs fall återstår endast Cribs, Pimp my ride, Extreme makeover, Vem vill bli miljonär och reklamsöndertrasade sportevenemang för tjocka soffpotatisar som drömmer om att kunna röra på sig.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Pengar tillbaka efter ett samtal med person (på Radiotjänst) som var lite dyster till en början men trevligare i slutet. Drygt 2 papp tillbaka för orättfärdigt utkrävda avgifter.

Tack till snubben som orkat processa mot förmynderiet.

Skulle jag begärt ränta?

Får citera mig själv igen...

Idag kom pengarna...på en plusgiroutbetalningsavi! Hur neandertal är denna institution? Värre än t o m jag befarat, uppenbarligen. 1900-talet är över! Jag ska alltså nödgas betala 25 och upp till 50kr för att få ut pengarna de felaktigt pungslagit mig på. "Min" bank ligger 15 mil härifrån och de klarar inte ut ens att föra in pengarna på kontot utifrån erfoderliga uppgifter. Alternativet blir om Swedbank, som de samarbetar med, utför det kostnadsfritt.

Kunde inte föreställa mig annat än att de betalar tillbaka det på det konto jag betalat ifrån, som vid återköp i butik.

Ni som har pengar att få tillbaka bör kanske kolla om ni inte kan välja hur summan ska återbetalas direkt vid uppsägning. Bara ett förslag för att andra ska slippa strul.

Låt skiten gå i graven utan nåt vila i frid!:mad:

Edit;

Fick pengarna insatta på kontot utan avgift på Swedbank. Hade jag knappt trott!

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Kruxet som SVT förmodligen också ser, är väl att TV-sändninggar som sådana är på väg att dö ut. Som trenden ser ut nu så är det snart bara TV on demand via internet som gäller. Netflix, Spotify, olika Play-kanaler på nätet etc. Personligen så kollar jag på TV (alltså riktig TV) kanske 1 timme / vecka, medan jag lägger fem gånger så många timmar på olika internetalternativ. Så TV-licensen som sådan lever på lånad tid. Den måste förnyas för att fungera, och jag tror att SR och SVT faktiskt ligger allvarligt pyrt till inom, säg en tioårsperiod om de inte löser licensen på något nytt sätt, och det vore spiken i kistan för vettiga program. Efter SVTs fall återstår endast Cribs, Pimp my ride, Extreme makeover, Vem vill bli miljonär och reklamsöndertrasade sportevenemang för tjocka soffpotatisar som drömmer om att kunna röra på sig.

Det pågår diskussioner kring tablå-TVs framtid, och det verkar ändå som om många förståsigpåare tror att den lever ganska lång tid till.

Det är kopiöst många som kommer hem och bara slår på TVn och har den som sällskap. Som inte är intresserade av att göra aktiva val på vad de ska se.

Jag är nog benägen att hålla med. Skulle tablå-TV dö av skulle jag nog inte kolla alls efter ett tag.

Bara minnas tillbaka hur det var att stå i videoaffären och välja film med tjejen...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En tv-kanal, skattefinansierad. Nyheter, väder, anslagstavlan, allmän mobilisering. Ende.
Resten finansieras via abonnemang av nån sort, eller via redan existerande sändningsbolag som CanalD, Boxer osv.

Jag förstår inte överhuvudtaget varför staten ska servera "nöjes"underhållning.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Fick påhälsning från NHK idag - Japans motsvarighet till SVT. Hade ingen aning om att Japan också tillämpar straffskatter för TV innehav, men tydligen är det så.

Det som imponerade mest var att killen hade med sig en kortläsare för att ta betalt vid dörren. Detta i ett land där cash fortfarande är king och kort ofta nekas. Hursomhelst så betalade jag givetvis inte, utan bad om ett visitkort.

"Ring inte mig, jag ringer dig" :)

ImageUploadedByTapatalk1403229545.385064.jpg

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE