Radiotjänst, vår kära Radiotjänst...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bahnhof lanserar egen licenspliktig tv-kanal
De kommer helt enkelt att skicka ut nio miljoner betalningsavier. De som inte har en internetuppkoppling eller ett telefonabonnemang kan enkelt bestrida fakturan via en webbtjänst. Tjänsten ligger på samma sida som själva liveutsändningen. Och eftersom de kommer åt den sidan blir de alltså betalningsskyldiga i alla fall. Det är himla finurligt, säger Thomas Akervall.

– Vi är väldigt nöjda med vår satsning. Det här är ett jätteenkelt sätt att tjäna pengar på, och det finns en enorm potential för programutveckling. En idé som kläckts är att spänna upp en kamera som konstant filmar min parkerade Lamborghini Gallardo utanför kontoret, men det är på lite sikt. Vi måste få in degen först. Men vi är enormt tacksamma för att Sveriges Television tog fram det här konceptet, säger Jon Karlung, vd på Bahnhof.

https://bahnhof.se/press/press-releases/0/135/2013/04/01/bahnhof-lanserar-egen-tv-kanal

Fast nyheten lades tyvärr ut första april... :(

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag har inte orkat läsa hela tråden det må jag medge men jag har ändå en åsikt.

Förr var det endast om man hade en TV mottagare i sin bostad så var man tvungen att betala tv licens.
Men denna TV mottagare måste ju ha en eventuell radiomast på taket för att kunna få in bild från radiotjänst.

Så jag tycker att det är radioantennen på taket som skulle vara avgiftsbelagd. Eller ett aktivt uttag i en lägenhet.

Förstår ni vad jag försöker meddela? För en TV apparat använder t.ex. jag till datorn idag utan någon som helst koppling till TV kanaler. Förutom SVT play då som de inte "lyckats" lägga en avgift på.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Jag har inte orkat läsa hela tråden det må jag medge men jag har ändå en åsikt.

Förr var det endast om man hade en TV mottagare i sin bostad så var man tvungen att betala tv licens.
Men denna TV mottagare måste ju ha en eventuell radiomast på taket för att kunna få in bild från radiotjänst.

Så jag tycker att det är radioantennen på taket som skulle vara avgiftsbelagd. Eller ett aktivt uttag i en lägenhet.

Förstår ni vad jag försöker meddela? För en TV apparat använder t.ex. jag till datorn idag utan någon som helst koppling till TV kanaler. Förutom SVT play då som de inte "lyckats" lägga en avgift på.

Eller så använder de befintliga lösningar för att förhindra dig att titta utan att betala, som alla andra tv-bolag. Men det vill de inte för då skulle ingen betala.

Rena sovjetmetoder.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Man borde arrangera mobilt café runtom i landet en fast dag och bjuda på gratis kaffe. Sen skicka faktura till Kiruna och valda politiker med argumentet att:

"Ni hade MÖJLIGHETEN att få kaffe ni också"!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Och i dag visade hösta domstolen :arsele till radiotjänst!!

:banana:banana:banana:banana :fyllisar

Konstigt, får spärrton hos deras kundtjänsten. Fler än jag som vill ringa idag..:hihi

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och i dag visade hösta domstolen :arsele till radiotjänst!!

:banana:banana:banana:banana :fyllisar

Konstigt, får spärrton hos deras kundtjänsten. Fler än jag som vill ringa idag..:hihi

Gillar den här biten:
http://www.radiotjänst.se/Avgiften/Lagar-och-regler/Viktigt-meddelande/

Avgifter påförda under perioden 2013-02-01-2014-06-13
Högsta förvaltningsdomstolens beslut innebär ny praxis fr o m 2014-06-13. Fram till detta datum har rättssystemet bekräftat tidigare praxis. Detta innebär att tidigare avgifter är korrekt påförda och kan ej återbetalas.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det intressanta kommer naturligtvis vara vad framtida dom säger om hurvida de ska betala tillbaka tidigare avgift, garanterat någon ihärdig person som kommer att driva det vidare =)

Förtydligande är alltså att de i dagsläget inte anser sig återbetalningsskyldiga vilket rent konkret går att diskutera.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
HD har ju i och med sitt avgörande undanröjt tidigare domar så jag förstår inte hur Radiotjänst kan komma till den slutsatsen. De tidigare domarna har liksom aldrig vunnit laga kraft.

Så sitt lugnt i båten, dom kommer få på pälsen och det ska dom ha. Jävla nötter....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det intressanta kommer naturligtvis vara vad framtida dom säger om hurvida de ska betala tillbaka tidigare avgift, garanterat någon ihärdig person som kommer att driva det vidare =)

Förtydligande är alltså att de i dagsläget inte anser sig återbetalningsskyldiga vilket rent konkret går att diskutera.

Den diskussionen går väl i princip ut på "Jo, ni har fakturerat på felaktig basis, och då är ni återbetalningsskyldiga."

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Den diskussionen går väl i princip ut på "Jo, ni har fakturerat på felaktig basis, och då är ni återbetalningsskyldiga."

Ja, annars är det ju bara att hitta på något att fakturera, när det döms orätt har man ju iaf fått in något som man får behålla...

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, har funnit att en dator med internetuppkoppling inte kan anses vara en TV-mottagare. Innehavet av datorn leder därmed inte till att TV-avgift ska betalas.

En TV-mottagare är enligt lagen en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning av TV-program. Den som har en TV-mottagare ska betala TV-avgift.

Sedan SVT i februari 2013 började sända ut sitt schemalagda programutbud på webben, har Radiotjänst tagit ut TV-avgift av den som har en dator med internetuppkoppling.

HFD anser att en dator med internetuppkoppling inte är ”avsedd” att ta emot utsändning av TV-program.

Domstolen konstaterar att det finns uttalanden i lagmotiven som går åt olika håll vad gäller innebörden av begreppet.

Av avgörande betydelse är enligt HFD att enskilda genom Radiotjänsts beslut åläggs att betala en avgift för innehav av datorer. En sådan avgiftsskyldighet har inte funnits tidigare.

Om en betungande förpliktelse av detta slag ska införas bör det fordra tydligt stöd i lag. Ett sådant tydligt lagstöd saknas, enligt HFD.

HFD anser också att webbsändningar inte är sådana utsändningar som leder till avgiftsskyldighet.

För att det ska vara fråga om en utsändning i lagens mening krävs att den är tillgänglig ”utan särskild begäran”. Så är enligt HFD inte fallet när det gäller webbsändningar.

Domstolen grundar den bedömningen på vad som följer av yttrandefrihetsgrundlagen.

dagensjuridik.se

Så jävla nice ! kan dom sluta sprida sin sosse propaganda och lägga skiten bakom ett "användarkonto" som alla andra verksamheter på webben gör.

På teknisk nivå har det vart en ren fars. Radiotjänst och domstolarna har fått oss systemutvecklare och ingenjörer som utvecklar system och hårdvara att likna IQ befriade fiskmåsar i deras beskrivning av datorer och webbsändningar.

Bli och korka upp en Champagne och skåla för friheten! :cpparty

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det är bara politik som gör att inte public service finansieras via skattsedeln. Ingen vill ta beslutet att lägga ner radiotjänst och skicka några hundra ut i arbetslösheten.

Det är det enda skälet att den här farsen pågår.

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Reaktion när jag såg artikeln om beslutet;
tumblr_n28gnafaGp1s5jvzro1_500.gif

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Det är bara politik som gör att inte public service finansieras via skattsedeln. Ingen vill ta beslutet att lägga ner radiotjänst och skicka några hundra ut i arbetslösheten.

Det är det enda skälet att den här farsen pågår.

Ja det handlar om drygt 200 anställda och lite mindre än 70 miljoner kr i lönekostnader.

Så den puttelilla politiska het-potatisen är att sparka drygt 200st i Kiruna som redan kämpar med arbetslöshet som många Norrlands kommuner gör. Kostnaderna gör inte mer eller mindre om dessa personer blir arbetslösa för statskassan.

Den andra gigantiska het potatisen är att få skära i kulturskapares gigantiska budget främst SVT och Sveriges Radio. 7 MILJARDER !!!!! fatta sjuka summor för att visa lite Bolibompa, nyheter och snacka lite skit på Radion.

År 2013 delade SVT, Sveriges Radio och UR på 7,1 miljarder kronor (7 129 000 tkr) enligt beslut från riksdagen.

SVT, 57,7 procent, 4 112 700 tkr
Sveriges Radio, 37,6 procent, 2 677 900 tkr
UR, 4,7 procent, 338 400 tkr

Detta är det stora problemet. Det sitter många sura kärringar och Gubbar på statlig medborgarlön som "kultur skapare" och det är här striden kommer bli som värst.

Får regeringen möjlighet att ta av denna gigantiska kaka hugger dom direkt. Det finns mycket bättre man kan lägga pengarna på än TV och Radio. Jag själv skulle vilja se dessa 7 miljarder satsades på Forskning,Universitet, Skola, Sjukvård.

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...