Jag åker inte tåg, varför skall jag betala för räls?
Precis!
Jag åker inte tåg, varför skall jag betala för räls?
Direktöversättning fungerar bra i vissa fall och mindre bra i andra.
Vänligen se hypocrisy och hyckleri
För övrigt betalar jag trots att jag anser att SVT suger. Alternativen är helt enkelt så mycket sämre och SR/SVT fyller en viktig funktion i samhället, även om jag inte alltid nyttjar dem precis som många andra samhällsfunktioner. Gäller att se lite utanför sin egen lilla värld...
Precis!
Tja, jag betalar ju redan din del av kostnaden för radio och TV...Se utanför din värld och betala min amortering den här månaden då!
Tja, jag betalar ju redan din del av kostnaden för radio och TV...
Jag har svårt att se den stora skillnaden mot bidragsfusk, som alla blir upprörda av. Då heter det att det är omoraliskt och bland de värsta man kan göra eftersom det slår mot andras plånböcker. Men gör inte detta precis samma sak?
Men konsekvensen blir det samma för mig, jag får betala för att du inte drar dit strå till stacken. Skulle inte bli förvånad om myglet med licensen kostar mig mer med tanke på hur utbrett det är.
Sedan hade det varit kul om folk kunde fatta att man inte betalar för att man ser, utan för innehavet. På det sättet fungerar det ju precis som med vägskatten: Du får betala för att du har en registrerad bil, inte för att du kör. Nu är ju kollen där lite hårdare, straffen också, och helt plötsligt så är det väldigt så som är intresserade av att ta en principiell strid. Har faktiskt inte sett någon som vägrar betala vägskatten för att den borde ligga på bensinen eller körsträckan (som med dieselbilar tidigare). Det hade ju trots allt varit mer rättvist så slapp de som kanske inte kör så mycket att betala för något de inte använder även om de har ett fordon!?
För övrigt tycker jag det är kul att se hur lätt folk har att rationalisera sitt eget beteende. I mitt jobb träffar jag kriminella varje dag, det är nästan lite skrämmande hur deras resonemang påminner om det som framkommer i tråden. Ni känner igen det med att man inte behöver följa lagar man inte gillar, om man kan lura systemet är det ok, alla andra fuskar också, har man bara en bra anledning, varför ska jag offra mig för andra plus att det har väl inte andra något att göra med. Steget är uppenbarligen inte så långt...
Förresten, har inte du pluggat?
Antar att allt kom ur egen ficka.
Med tanke på att jag står världens lägsta utbildningspremie till mötes så känns det som ett rätt svagt argument. Jag hade gärna betalat min utbildning om vi haft samma utbildningspremie som USA, England osv. Med 14% högre livslön för en civilekonom (vilket är en av topplönerna i Sverige) jämfört med någon utan vidare utbildning så är det ett pinsamt grepp att prata om "fri" utbildning. För individen som pluggar ger det mer för de flesta andra trots miljonskulder.
Men det var väl fritt fram att välja ett bättre land att bilda sig i?
Att du tycker det är dåligt betyder inte att det är färre som betalat den.
Färre som betalat den? Jag betalar ju betydligt mer (extra) i skatt än vad utbildningen kostar, så jag betalar både min och kulturhistorikers mf. utbildning om vi ska se det så.
Skämtar du??Och nej, du betalar inte min del av min TV-konsumtion. Min del är reklam- och avgiftsfinansierad genom bolag som kan hantera en affärsplan.
Den skatten du jobbar ihop till under ditt liv skall räcka till mer än just din utbildning.
Skämtar du??
Om SVT ska ha in X kronor och Y personer ska betala det istället för Z, där Z är större än Y så får de som ingår i Y betala mer, m.a.o. betalar Y för Z konsumtion oavsett vad du tycker!
Trots all utbildning vi bekostat har du svårt att inse att det inte är konsumtion.Är det ett argument?
Min (rekordlåga) utbildningspremie motsvarar inte på långa vägar det extra nyttotillskott kunskapen tillför samhället, vilket ger ett allokeringsöverskott på marginalen. Det överskottet går till att bekosta alla som lever för mer än vad de producerar (över sina individuella livstillgångar). Sverige går i princip +-0 på detta, och vi som pluggar och satsar lite på karriären är de stora förlorarna i ekvationen.
Att då börja argumentera med att skatten ska täcka mer än min utbildning är rätt kontraproduktivt, med tanke på att det är precis min poäng. Min skatt täcker andras konsumption som de egentligen inte har råd med. Med det resonemanget för jag att du tycker att jag ska tvingas betala andras TV-intresse också?!
Är det ett argument?
Min (rekordlåga) utbildningspremie motsvarar inte på långa vägar det extra nyttotillskott kunskapen tillför samhället, vilket ger ett allokeringsöverskott på marginalen. Det överskottet går till att bekosta alla som lever för mer än vad de producerar (över sina individuella livstillgångar). Sverige går i princip +-0 på detta, och vi som pluggar och satsar lite på karriären är de stora förlorarna i ekvationen.
Att då börja argumentera med att skatten ska täcka mer än min utbildning är rätt kontraproduktivt, med tanke på att det är precis min poäng. Min skatt täcker andras konsumption som de egentligen inte har råd med. Med det resonemanget för jag att du tycker att jag ska tvingas betala andras TV-intresse också?!
Vilket bara är korrekt om Y konsumerar SVT. Vilket Y inte gör.
Då tycker jag att Z ska betala sin egen konsumtion så att Y slipper ta notan för Z:as intressen.
Man skulle kunna dra ner på kostnaderna en hel del om man endast hade akutvård för alla via skatten och låta den enskilda lösa lösa allt annat på egen bekostnad eller via sjukvårdsförsäkringar. Det behöver inte nödvändigtvis bli billigare för den enskilda.
Som sagt detta återspeglar inte nödvändigtvis min egen åsikt i frågan, för jag tycker att det är bra att alla har möjlighet att få sjukvård oavsett hur de har det ställt ekonomiskt. Tycker även att det är bra att alla får möjlighet att gå i skolan samt senare i livet skaffa sig en högre utbildning om man i övrigt uppfyller kriterierna för det. Handen på hjärtat hur mångas föräldrar skulle ha haft råd att betala sina barns skolgång ur egen ficka eller universitetsutbildningar?
Lyft blicken och fundera på om det här med tv-licensen är så betydelsefull egentligen? Allt vore mycket enklare om man satte den på skatten istället. Då hade vi sluppit den här diskussionen. I grunden tror jag alla förstår att det är bra att det finns en motvikt till allt kommersiellt. Det är väl ingen som tror att kommersiella kanaler har politiskt obundet budskap i sitt redaktionella material? Slå ett öga på Fox News nästa gång du har möjlighet. Inte ens amerikanarna själva köper en nyhet ens om de rapporterar som det faktiskt har hänt.
Ditt språkbruk är ursäktat. Att du själv säger du måste träna på det är ett tecken på självinsikt och det är något jag högaktar. All respekt!Se utanför din värld och betala min amortering den här månaden då!
När det gäller språket ursäktar jag mig med att jag lever till 70% på engelska nu och börjar blanda språk hej vilt, måste träna på det :/
Skämtar du??
Om SVT ska ha in X kronor och Y personer ska betala det istället för Z, där Z är större än Y så får de som ingår i Y betala mer, m.a.o. betalar Y för Z konsumtion oavsett vad du tycker!
Eller på vanlig svenska: hade inte du och ett par hundra tusen till myglat hade jag betalat mindre i TV-avgift. M.a.o. betalar jag för dig,
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|