RD-tråden!

Avstämningen styrs främst av durationen hos avgasportarna och jag skulle gissa att din 75a har betydligt lägre duration än en LC. På ren svenska betyder det att din 75 troligen varvar för lite så att rören från en LC kommer adrig göra nytta.

Kollade lite snabbt och en 75a har 39hp@7500rpm och en LC har sin maxeffekt 47hp@8700rpm och ett trimrör till en LC flyttar upp peaken till runt 10000 rpm. Det kommer alltså matcha ganska dåligt på en 75a.
Trimrören från en LC måste förlängas för att matcha bra på en 75a.

Tack för det snabba svaret
ok har lite funderingar på att svetsa egna rör.
Hur mycket effekt tror du man kan få ut med ett effektsystem, öppna luftfilter och en ombestyckning?
 
Jaha då har ni en till här som också blivit ägare till en RD. Om jag är lycklig ägare återstår att se har inte provkört än, vårt underbara klimat förhindrar dylika utsvävningar. Men det låter bra, ser bra ut och känns bra.
 
Olja???

Vad rekomenderar ni? Oljeblandat i tanken eller lita på oljepumpen?
Vilken olja skall man ha? Om man blandar i tanken hur många % skall man ha? Cykeln det gäller är en RD 500.
 
Vad rekomenderar ni? Oljeblandat i tanken eller lita på oljepumpen?
Vilken olja skall man ha? Om man blandar i tanken hur många % skall man ha? Cykeln det gäller är en RD 500.

Blandar du olja i tanken så får du mindre smörjning under motorbroms, så det är en nackdel med oljeblandat... Dessutom är det ju lite extra krångel att stå där och mäta och blanda själv varenda gång du ska tanka. MEn samtidigt så är det ju ganska så failsafe så att säga, ger oljepumpen upp under färd så är motorn rökt. Det är väl en smaksak kan jag tänka, jag kör oljetank och hoppas att pumpen håller på min:) Ska du blanda själv så är det sisådär 3% som gäller.
Jag kör på shells 2T-olja, har funkat bra för mig hittills.
 
Hej alla!
Min första "tunga" hoj blev en RD 350 -83. Det är lääänge sen (-93?) och den finns kvar än. Dock inte körd på säkert 6-7 år. Hål i kolvarna. Igen. Även maxborr, så jag måste fodra om eller byta cyllar. Har ett par på hyllan.

Jag har höjt ramen bak för lite modernare stuk. Mätare, kronor, gaffel och framskärm från en -85. Hemgjort instrumenthållare billetfräst i alu, med EGT temp. Lågt clip-on styre och stoort runt framlyse från GSX1100E för café-racer looken.

Motorn är steg 1 preppad av EBOS, dvs svetsad (tror jag) och balanserad vev samt bueprintade portar. Inte ändrade porttider. Inte mycket iaf. Även moddade förbränningsrum. Flatslide 32mm TMX från RGV 250. Modifierade reedhus för att ändra vinkeln på fuggarna. Jolly pipor. Har kört med kromade Allspeed också men Jolly äger! Drar till 12.000rpm. Vilket ljud! Har alltid kört Wiseco smidda kolvar. Kanske 10 kolvsatser genom tiderna? Brukade gå runt 300mil per sats (alltså ca 2 satser per säsong). Hade stora problem med sprickande insugsgummin pga de störra gasarna. Även helt nya gummin sprack efter ett tag. Blir att göra nya insug med fläns för raka gummin. Hade även problem med att kopplingen inte höll. Bytte lameller jämt. Blir att filura på nåt där med. Om den ska igång igen alltså. Det får tiden, inspirationen och spargrisen utvisa.

Är förvisso inga stora pengar att skruva RD, men med 5-6 bilprojekt, snöskoter och fan och hans moster på en skrattretande liten lön, så... Och ska den igång skulle jag vilja få den proffs-portad för runt 90 riktiga hk. Uppskattar att den gav runt 70 i nuvarande utförande. Gick bra med brett register. Vidare skulle en Öhlinare bak och modern framgaffel med tillhörande bromsar sitta fint. Lite bredare fälgar och däck också, mest för stukets skull. Väghållningen var verkligen fantastiskt värdelös. Började orma sej om man försökte sej på att svänga lite över 160. Borde bli bättre. Toppade just över 200 nånstans. Mer än ett haveri vid toppfartstester gör att det inte är helt utrett. =)

Sedan senaste haveriet har jag haft den stående i mitt förråd. Jag flyttade strax före jul och flyttade givetvis även RD:n. Och jag måste säga att jag fortfarande tycker den är otroligt frän! Vore skitkul att fixa till den för att kunna ta nån liten sväng då och då. Det är ju egentligen inget att åka runt på och sönder går skiten jämt. Men en sväng då och då vore kul! Mycket nostalgi också. Vi var tre polare som alla körde -83:or. En helt original, en steg 2 trimmad med liknande café-racer stuk som min och så då min som även är omlackad svart med röd ram och fälgar. En av polarna (den andra trimmade) har kvar sin och fixade faktiskt till den så den är i fullt körbart skick för några år sedan. Tyvärr har han ju flyttat 80 mil söderut...
Man skulle haft en 500 också. =) Och en Banshee!

Bilden från premiärsvängen nåt år (-95-96?), innan Jollypiporna. Mitten april av snön att döma. Entusiastiska? Vi? Näh!! =)
 
Last edited:
Kul!
Min första tunga hoj var också en -83:a. Året var 1995.
Jag portade enligt Bells bok och planade toppen enligt hans rekommendationer också. Jollypipor, TMX 35:or (som jag aldrig fick att funka bra på fullgas trots många bestyckningsförsök) med öppna luftfilter, Boysen reeds och smidda filade Wisecokolvar (filade för att matcha portningen). Jag hade problem med spruckna insugsgummin också :), men efter ett byte till bättre begagnade så höll det faktiskt. Väggarna i TMX 35orna var supertunna, så det är inte säkert att diametern på förgasarna var större än dina. Jag hade även problem med att kolvarna smälte eller skar lite som dom ville, problem med läckande YPVS och problem med att hojen wobblade över 120 km/h trots bytta styrlager, svinglager och hjullager. När den gick så gick den dock ganska bra. Jag fick upp den i 215 km/h på mätaren krampaktigt försökandes att hålla wobblet i schack.

Min koppling sög också i början. Den slirade och krånglade trots nya lameller efter ett tag. Jag fick också ett haveri på kopplingskorgen när en tunga lossnade. Inget förutom kopplingen gick dock sönder och efter att ha satt in en bättre begagnad korg, nya lameller, blästrade stålskivor och sist men inte minst hårdare kopplingsfjädrar så var problemen med slirande koppling borta! Jag körde minst 3 säsonger efter renoveringen utan minsta problem.
 
Bell är gud! =)
Jag körde med lite hårdare fjädrar (+10%?), racefjädrar (+20%?), brickade racefjädrar och jag vill minnas att jag även testade några hitte-fjädrar från nån skrotlåda någonstans, som var ännu grövre. Provade även att blästra metallskivorna ett par vändor. Givetvis provade jag olika oljor också. Allt utan nåt större resultat. Kopplingen höll i ok men gillade inte aggresiva starter. Sköt sexans växel en gång faktiskt. Tänker mej att ta korg från nån annan hoj. Antingen med lite större diameter eller hellre med fler lameller. Lär få bygga om kåpan, men det är ju inget märkvärdigt. Om skiten går att svetsa i vill säga...

Jösses vad jag har skruvat i denna motor! Kunde den utan och innan. En gång när jag hade bytt kolvar och det började vara dags för uppstart kom några polare förbi och undrade om jag skulle med på en sväng. Javisst! Ska bara starta upp och se så allt är ok. När jag muttrade dit toppen tidigare hade en av de stora brickorna försvunnit oförklarligt. Den hade ju dock omöjligt trillat ner genom reeedhuset i vevhuset utan att jag skulle hört det tyckte jag så den ligger väl i nåt hörn och flinar. Trampade igång den och den startade. Men vilket fruktansvärt oljud som kom oregelbundet. Som om någon slog med en slägga inne i motorn. Ridå. Grabbarna var otåliga. Ska du med eller? Jo, för fan. Jag måste bara riva skiten och ta ut en bricka ur vevhuset och skölja ur eventuella spån. Kom tillbaks på en timme så åker vi! Eller hur tyckte de och drog vrålflabbandes. Jag slet ur motor ur ramen, lyfte cyllarna, skakade ut brickan, sköljde ur med diesel och monterade i omvänd ordning. Killarna kom tillbaka en timme senare lagom för att storögda betrakta ännu en uppstart. Nu gick den som den skulle och jag drog på mej skinnstället. =)

Min gick ganska "stabilt" så länge man körde rakt. Var när man svängde den ville dumma sej. Runt 160 vill jag minnas var den magiska gränsen. Men den hittade inte på ytterligare jävelskap, så det var bara att hålla gasvajern sträckt och klammra sej fast i styret. Såg visst hyfsat livsfarligt ut bakifrån enligt mina kamrater, men jag tyckte inte det var så märkvärdigt. Skulle inte vilja prova idag tror jag! Lär man väl göra i brallan...
 
Haha trevliga historier!
Min första RD350, en 86a faktist med 1UA cylindrar
Precis renoverat min motor nu, blir lätt trimmad enligt konstens luddiga regler!

- nya wiseco kolvar
- ny TSS original vevstake med SKF ramlager
- 28mm PWK förgasare (större utan värre portning ger bara tunnare plånbok!)
- Vforce reeds
- planad topp till 0,85mm squish
- hårdare kopplingsfjädrar
- modifierat tändplatta för 4 graders förtändning
- blästrade mellanskivor
- borttagna oringar mellan lamellerna (inget trim precis)
- modifierat luftburk för bättre flöde
- Mick Abbey pipor påväg!
- putsat upp cylindrarna, rensat gjutskägg osv.
- planat insug
- iridium stift

Även upgraderat chassit
- R6 stötdämpare bak
- R1 stötdämppare bak
- R1 bromskivor och bromscylinder
- Magura hydralkoppling
- schimsat framgaffeln och hårdare olja

Borde göra lite nytta till kommande säsong :yoparty

test4cr.jpg

test2qe.jpg

test3u.jpg
 
Gormigt att få dit nyare stöt bak?

Borde bli trångt med 2st! ;)
"Även upgraderat chassit
- R6 stötdämpare bak
- R1 stötdämpare bak"
 
Grabbarna var otåliga. Ska du med eller? Jo, för fan. Jag måste bara riva skiten och ta ut en bricka ur vevhuset och skölja ur eventuella spån. Kom tillbaks på en timme så åker vi!

Hahahahaha!! :D:D:D:D

Min gick ganska "stabilt" så länge man körde rakt. Var när man svängde den ville dumma sej. Runt 160 vill jag minnas var den magiska gränsen. Men den hittade inte på ytterligare jävelskap, så det var bara att hålla gasvajern sträckt och klammra sej fast i styret. Såg visst hyfsat livsfarligt ut bakifrån enligt mina kamrater, men jag tyckte inte det var så märkvärdigt. Skulle inte vilja prova idag tror jag! Lär man väl göra i brallan...

Min LC 350 var förbannat vobblig och nervös. Ju snabbare det gick, desto mer nervös blev den, men värst var nog under hård acceleration på dåligt vägunderlag. Det blev ett och annat vobbel som nära på (eller kanske rent av) nådde styrstopp till styrstopp. :D Mycket, mycket skrämmande upplevelser.

Sen skaffade jag en budgetstyrdämpare och JÄVLAR !!! vilken skillnad, den fungerar ta mig fan! Nu kan man tok-accelerera på de dassigaste vägarna man kan hitta utan att den får vobbel. Jag rekommenderar starkt en styrdämpare till alla som har en nervös RD. Den kan faktiskt rädda livet på en. :)
 
Jag och min son har byggt om en Monark -49 i vinter. Motorn är från en RD125 och resten från en DT125. Var och gjorde SFRO-bes förra veckan och tyvärr lade den av efter bullerprovet så vi måste tillbaka för provkörning. Men det är nog inga större problem för den reser sig på både 1:an och 2:an utan trix. Piporna är från en RD350 och det är ju inte helt optimalt, men det har ingen större betydelse, blir nog inga toppfartstester ändå...ImageUploadedByTapatalk1345319539.164198.jpgImageUploadedByTapatalk1345319565.922593.jpg
 
Jag och min son har byggt om en Monark -49 i vinter. Motorn är från en RD125 och resten från en DT125. Var och gjorde SFRO-bes förra veckan och tyvärr lade den av efter bullerprovet så vi måste tillbaka för provkörning. Men det är nog inga större problem för den reser sig på både 1:an och 2:an utan trix. Piporna är från en RD350 och det är ju inte helt optimalt, men det har ingen större betydelse, blir nog inga toppfartstester ändå...View attachment 368147View attachment 368148

Bilen bakom ser intressant ut Ratrod? bilder?
 
Ni som slängt på svingarm från RGV (eller har annan relevant erfarenhet :rolleyes:) vilken typ av aluminiumlegering och varifrån har ni fått tag på detta för att kunna tillverka adapterplatta för RGV stötdämparlänkage?
Har tillgång till vattenskärare men har stora problem med att få tag på aluminium (Ståldepån i Spånga har slutat att sälja spillbitar till privatpersoner sedan senast jag var där).

Ska tillverka enligt denna RDGValinone.PDF

Kan passa på att lägga upp ett excelprogram här också, är inte färdigt men använd så mycket ni vill. Passa gärna på att dela med er om ni utvecklar det. Rear Suspension Linkage Calculator.xls
 

Bifogat

  • Part.jpg
    Part.jpg
    22 KB · Visningar: 102
  • Part2.jpg
    Part2.jpg
    46.8 KB · Visningar: 116
Jag har gjort dessa i rostfritt. Jag tycker inte det spelar nån större roll med de extra grammen om man inte skall lätta resten ordentligt.

Har du räknat nåt på längden på länkagearmarna (bild 2 som du visar)? Tydligen blir dom lite korta om man gör dom enligt ritning.

Jag kommer göra ett par olika i plattjärn tills jag är nöjd med hur den är att köra och sen tillverka dom i rostfritt.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top