eller så här, går vilt till
]
Exakt.
Och som någon klok tidigare talare sa:
Det går att räkna upp minst 100 andra orsaker till att folk dör i trafiken än just hastighet och/eller dess konsekvenser.
Men mörkertalet för orsaken i dödsstatistiken är stort.
Ex.vis hur många är självmord?
Vissa hävdar att en rätt stor andel av trafikdöda är just självmord.
Kommer man åt såna med en nollvision?
Eller sänkta hastigheter?
Computer says - no.
Eller knark/akoholpåverkade förare som dessutom saknar körkort och/eller försäkring. Kommer
de att respektera de nya ännu mer kränkande och omotiverat låga hastighetsgränserna?
Computer says - no.
I dessa två kategorier har vi huvuddelen av orsaken till trafikdöda.
Resterande del av trafikdöda är orsaker som ingen nollvision eller sänkt fartgräns heller kommer åt.
Dvs tillfälliga fel.
De systematiska felen kommer man åt, men de är förhållande vis få, och kan oftast utgöras av trafikmiljön på en viss plats, och går därmed att bygga bort.
Tillfälliga fel är värre, och dem kan man inte lagstifta bort.
De utgörs av förarfel. Som i sin tur kan indelas i massor med fel. Alltifrån tankelapsusar, mikrosömn, tillfällig afasi, feltänk till felaktigt handhavande av fordonet, eller dåligt handhavande.
De innefattar oxå tillfälliga fordonsfel, och alla tillfälliga fel, samt utrusande vilt, naturkatastrofer och andra oförutsägbara händelser (Tjörnbron t.ex) kan man kort och gott kalla:
"slumpen"
Och mot dumhet och slump kan man aldrig gardera sig.