Redan patetiskt låga hastighetsgränser blir ÄNNU lägre!

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Nu försöker du undgå att svara samt byta ämne.

Svarade dig, men tydligen dög inte det. Utan du vill bara hälla bensin på elden.

Skrev
Ingen ide att ens försöka, du skulle ändå inte förstå. Du står redan på andra sidan linjen.

och det är svar nog, har du den uppfattningen är det ingen ide att diskutera det med dig. Har varken lust eller tänker vara vaken så länge.

Sedan har du en relativt nystartad konto här på SH och av det lilla jag läst nu luktar det frigolit och CS på långa vägar......blir inte förvånad om en banning är på sin plats snart, så se till att spela dina kort rätt om du inte vill bli upptäckt.

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Inte längre...
När vägverket justerar hastigheten mellan årstiderna, vilket görs på flertalet vägar, reagerar du på det överhuvudtaget? Bryr du dig om att det kostar pengar? Agerar du mot detta?

Där jag kör har dom inte justerat några hastigheter efter årstider. Det är samma jävla låga hastighet på sommaren. Fast nu har den iofs blivit lägre... och lägre. Orka diskutera med dig... :)

:gnissla UPP TILL KAMP MOT HASTIGHETSBEGRÄNSNINGARNA :gnissla

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: tcg

bananen1

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Surgixxer
Svarade dig, men tydligen dög inte det. Utan du vill bara hälla bensin på elden.

och det är svar nog, har du den uppfattningen är det ingen ide att diskutera det med dig. Har varken lust eller tänker vara vaken så länge.

Sedan har du en relativt nystartad konto här på SH och av det lilla jag läst nu luktar det frigolit och CS på långa vägar......blir inte förvånad om en banning är på sin plats snart, så se till att spela dina kort rätt om du inte vill bli upptäckt.

Du har inte gett ett svar på varför DU anser mitt första inlägg är felaktigt. Vad menar du med "en person som du skriver ett sådant inlägg" ?

Du får ha dina misstankar riktade mot mig, gärna samtidigt som du svarar på frågan.

Där jag kör har dom inte justerat några hastigheter efter årstider. Det är samma jävla låga hastighet på sommaren. Fast nu har den iofs blivit lägre... och lägre. Orka diskutera med dig... :)

:gnissla UPP TILL KAMP MOT HASTIGHETSBEGRÄNSNINGARNA :gnissla

Vad är det för fel med att diskutera? Det är enda sättet att förstå en annan människa.

(om du inte orkar diskutera, hur ska du då orka gå "UPP TILL KAMP"?)

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Äntligen lite trevlig "röraomigrytan" av VV!

Jag hoppas verkligen att lagens väktare ser till att dessa nya bestämmelser följs nu med. Svenska folket kan verkligen inte hantera dagens hastigheter, och ser man till den yngre generationen så är ignoransen för hög hastighet påtaglig.

Jag vet ett annat bra sätt att "spara liv". Höj åldern på körkort för motorcykel till 35år samt för bil till 25år. Antalet fordon skulle minska på vägnätet, samt mognadsgraden på förarna skulle skjuta i höjden. Detta hade sparat liv och onödiga pengar!
Orkar bara med ett exempel på ditt korkade förslag. Hur ska folk under 25 komma in i arbetsmarknaden utan möjlighet till körkort?

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Anledningen till "pengaregnet" över Transportstyrelsens förslag beror på att de faller samman med Regeringens önskan om att kunna kontrollera medborgarna i så hög utsträckning som möjligt.

Dessutom så slipper Regeringen ta kritiken för utbyggnaden av kontrollsamhället.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Äntligen lite trevlig "röraomigrytan" av VV!

Jag hoppas verkligen att lagens väktare ser till att dessa nya bestämmelser följs nu med. Svenska folket kan verkligen inte hantera dagens hastigheter, och ser man till den yngre generationen så är ignoransen för hög hastighet påtaglig.

Jag vet ett annat bra sätt att "spara liv". Höj åldern på körkort för motorcykel till 35år samt för bil till 25år. Antalet fordon skulle minska på vägnätet, samt mognadsgraden på förarna skulle skjuta i höjden. Detta hade sparat liv och onödiga pengar!
Du har helt rätt! Varför inte lägga ner all biltrafik? Vi sparar 250 liv om året!
Har du något annt bra förslag? Självmorden är ca 1500/år, något bra förslag där?

Gabor

Guest
Konstig tråd....

...ni snackar om låga hastigheter...koppla denna tråden till olyckstråden...sluta förvara människans dumhet.

Sporthojsförare borde var de sista som yttrar sig...folk kan ju för fan inte köra i trafiken med andra trafikanter i närheten.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Du har helt rätt! Varför inte lägga ner all biltrafik? Vi sparar 250 liv om året!
Har du något annt bra förslag? Självmorden är ca 1500/år, något bra förslag där?
Jakanjakan!! Om vi förbjuder; knivar, rakblad, starka mediciner, tåg, klippor, vattendjup överstigande 12cm, rep, gift, eld och skjutvapen har vi sparat 1000 liv minst! Det här är ju så jädra lätt! Bara å förbjuda allt som e dålit så slipper man tänka efter! :banana

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jakanjakan!! Om vi förbjuder; knivar, rakblad, starka mediciner, tåg, klippor, vattendjup överstigande 12cm, rep, gift, eld och skjutvapen har vi sparat 1000 liv minst! Det här är ju så jädra lätt! Bara å förbjuda allt som e dålit så slipper man tänka efter! :banana

Inte minst så sänker vi hastighetbegränsningarna!!!!11111111

Sporthojsförare borde var de sista som yttrar sig...folk kan ju för fan inte köra i trafiken med andra trafikanter i närheten.

haha, du kan inte ha spenderat många timmar i trafiken

...ni snackar om låga hastigheter...koppla denna råden till olyckstråden...sluta förvara människans dumhet.

och då kommer du med lösningen på alla problem, sänk hastighetsbegränsningarna :D

Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
...ni snackar om låga hastigheter...koppla denna tråden till olyckstråden...sluta förvara människans dumhet.

Fast nu var det väl knappast 10 st sporthojsförares liv som var målet att sparas?

Den största risken i trafiken torde vara medelsvensson som sitter i sin gråa V70 på väg till jobbet, vilt svärandes över dessa onödigt låga hastigheter.
När han ser en lucka i mötande filen så växlar han ned till trean och kör om skolbussen i regnet för att vinna tre sekunder av sin dyrbara tid..

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Nä, jag såg döden på vägarna igår - livrädd äldre dam, med hela familjen i bilen, helt spikraka stela armar, uppspärrade ögon...mitt inne i Karlskoga i den enorma farten av säkert 37 knyck - på den dubbelfiliga genomfartsvägen.

Jajääädrar, och det vinglades friskt, hon var över linjen (åt båda hållen) flera gånger.

Inte kom man förbi heller, det matade konstant i vänsterfil, och jag åkte trött S80 med duccen i hEstfuckosläpet bakpå.

Men det utdelades frustrerade svordomar redan efter några minuter. :hihi

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Jag gillade det här citatet:

– Det finns alltid en risk om bilister håller olika hastigheter, därför är vår strävan att sätta fartgränser som folk tycker är okej och respekterar, säger [Thomas Erlandson, styrelseordförande för Vägverkets projekt]

:tummenupp

Detta kommer dock inte som en överraskning. NTF har en målsättning att ingen väg ska vara skyltad högre än 70 km/h, och vägverket lyder snällt. :dummer

Det var länge sedan jag slutade titta på vägverkets skyltar då de inte haft någon verklighetsförankring på bra många år. Man får köra efter eget huvud.

Dr.Bike

Guest
eller så här, går vilt till

]

Exakt.

Och som någon klok tidigare talare sa:

Det går att räkna upp minst 100 andra orsaker till att folk dör i trafiken än just hastighet och/eller dess konsekvenser.

Men mörkertalet för orsaken i dödsstatistiken är stort.

Ex.vis hur många är självmord?

Vissa hävdar att en rätt stor andel av trafikdöda är just självmord.

Kommer man åt såna med en nollvision?
Eller sänkta hastigheter?

Computer says - no.

Eller knark/akoholpåverkade förare som dessutom saknar körkort och/eller försäkring. Kommer de att respektera de nya ännu mer kränkande och omotiverat låga hastighetsgränserna?

Computer says - no.

I dessa två kategorier har vi huvuddelen av orsaken till trafikdöda.
Resterande del av trafikdöda är orsaker som ingen nollvision eller sänkt fartgräns heller kommer åt.
Dvs tillfälliga fel.
De systematiska felen kommer man åt, men de är förhållande vis få, och kan oftast utgöras av trafikmiljön på en viss plats, och går därmed att bygga bort.
Tillfälliga fel är värre, och dem kan man inte lagstifta bort.
De utgörs av förarfel. Som i sin tur kan indelas i massor med fel. Alltifrån tankelapsusar, mikrosömn, tillfällig afasi, feltänk till felaktigt handhavande av fordonet, eller dåligt handhavande.
De innefattar oxå tillfälliga fordonsfel, och alla tillfälliga fel, samt utrusande vilt, naturkatastrofer och andra oförutsägbara händelser (Tjörnbron t.ex) kan man kort och gott kalla:

"slumpen"

Och mot dumhet och slump kan man aldrig gardera sig.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag trodde först att Dr Bike var ironisk men icke?
Som vuxen person i Sverige med ett körkort så kan man ju med arslet räkna ut att sänkt hastighet räddar liv i det stora hela. Tror man något annat så förtjänar man att agera bojsänke i Östersjön.

"10 liv ska de spara...
Vaffaan de har ju inte spart ETT enda med nollvisionen!
(det är sant!)"
Vad är detta för jävla påhitt? Jag blev ögonvittne till en olycka där en bil åkte in i vajerräcke och föraren hade inget bälte på sig. I motsatt körfält vinglade en långtradare ut i väggrenen för han trodde att han skulle fronta med bilen. Utan vajerräcke så hade det varit ett liv mindre idag.
Källkritik är inte min starka sida men ett sånt uttalande kräver lite källor, och då menar jag inte aftonhorans egna trafikkrönikör vad han nu heter.

Fan, jag brukar vara den sista att agera moralkärring men när det kommer upp en så här patetisk jävla tråd så blir man ju både förvånad och förbannad över hur en del människor tänker, och då är jag en riktigt stor egoist men tydligen inte ensam.
Även om våra bilar klarar av högre hastigheter, och många människor också för delen, så skulle sänkt hastighet rädda liv, punkt. Därmed inte sagt att jag röstar för sänkt hastighet, men jag har åtminstone vett nog att inte argumentera som en liten barnunge :mad:

Men om vi skippar det moraliska i det hela, kan ni inte bara göra som jag gör istället? Jag brukar kolla mindre på hastighetsskyltarna och köra efter eget huvud och på hoj kör jag nog aldrig lagligt förutom möjligtvis på 30-vägar.

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Daytona 955i x2
Jag läste i nån rapport att 1500 människor avlider på grund av
fallolyckor i hemmet i Sverige varje år. Undra hur många miljoner
som satsas på att förhindra dessa olyckor...

Helt otroligt att det fortfarande är tillåtet att vistas i hemmet utan
helkroppsskydd och hjälm.

Bara för att få lite perspektiv på vv:s 700 miljoner för vägkameror
som tros rädda 20 liv per år.
Jag vet i f*n, men har någon någonsin hört talas om en dödsolycka vid
en hastighetskamera? Om det aldrig hänt, hur i hel**e kan man vara
så säker på att man räddar liv?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj