Redskap för små raska äventyr.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tänkte starta en diskussion om motorcyklar för små raska äventyr. Jag säger inte att jag tänker köpa en, men skulle vilja bolla lite tankar med er här.
Det jag tänker mig är att bena ut vad som är den bästa cykeln för resor på en eller ett par dagar och där man samtidigt har lite huliganfaktor.
Ska man till Kilimanjaro verkar BMW R1250GS vara rätt, men om målet är Kinnekulle eller Tomtabacken känns den lite för välkammad.
Det som ramlar ur skallen automatiskt är KTM 1290 Adventure R, men såna kanske också främst passar till längre trippar i likhet med Ducati Multistrada V4?
I facket för "Just not fun" lägger jag Yamaha T7, Ténéré 1200, Suzuki V-Strom, Triumph Tiger 1200 och kanske nån mer?
Husqvarna 901/KTM 890 trillar kanske över kanten åt andra hållet och är lämpliga för resor till Ullnabacken från Stockholm.

Nu kan ni berätta för mig vad jag har missat eller hur fel jag har i mina försök att inte titta på Triumph Tiger 900 Rally Pro.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Vad tänker du för underlag ? Små raska äventyr för mig som bor mitt i värmlandsskogarna innebär ju bred körning på grus med tält i packningen ?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad tänker du för underlag ? Små raska äventyr för mig som bor mitt i värmlandsskogarna innebär ju bred körning på grus med tält i packningen ?
Har inte asfalten kommit till Sunne än?
Min tanke var både asfalt och grus, men inte endurospår.

Fast egentligen en öppen diskussion om för och nackdelar med de olika.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Skulle kunna tänka mig en 690 enduro till att utforska alla småvägar i kommunen.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Har inte asfalten kommit till Sunne än?
Min tanke var både asfalt och grus, men inte endurospår.

Fast egentligen en öppen diskussion om för och nackdelar med de olika.
?jodå men grusvägarna är ofta slätare ?
Skämt åsido så fler än en cylinder om asfalt är inblandat haft både xt600 xr650r och 690 enduro med motardhjul alla är gristråkiga på asfalt , tror nog du rabblade upp dom bästa alternativen själv om det är ”lagom” huligan du är ute efter så är ktm 890 eller motsvarande husa eller Triumph 900 klockrena smcledaren för gruskörning i grannbyn kör 900rally pro sedan den kom och haft 1290 adventure r och större hojar för men tycker den funkar kanoners och väskhållarna har agerat kraschbågar på den ett antal gånger så dom tål marksyningar
För blandad körning skulle jag iallafall undvika 17” fram för det gillar inte jag på löst underlag
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En R6 med grovmönstrade däck?
 

notrightrider

Percussive maintenance engineer
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Dom där väskorna var inte äventyrliga, kan man foliera dem med durkaluminiumfolie?


Korvlådor?

Även det har han testat, för snart 100 år sedan.







Förstärker bara min tes om att motorcykeln har väääääldigt lite med framförandet att göra, allting hänger på föraren... :)


Ja, kan man ha så våldsamt skoj på en 800 GS så beror det helt klart på föraren.

Dom där föruppställen innan vägbyte som han gör på sin XR 1000 dom skulle man försöka få till på asfalt. Det funkar på grus, men jag behöver mer hästar för att få det att fungera på asfalt.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top