Redskap för små raska äventyr.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
Den är riktigt grym för pengarna. Hojkamrat köpte en ifjol vår. Han har ALDRIG varit så nöjd med en hoj trots +40 hojar bakom sig, alltifrån 250 Enduro till literklubbor.

Mvh
Jo verkar så. har inte läst eller sett något negativt om den hojen, bara att den verkar vara ett kap. Tänkte säga att det är synd att den är kinesisk men inser att det är kasta sten i glashus iom att jag gladeligen skulle köpa en ktm 390 enduro:glömdet

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ser ju trevlig ut 390in

Även denna CF 450 hamnar i samma prisklass , fast med två cylindrar istället
Som en mini Tenere 700 😄
175kg torrvikt , så några kilo tyngre än KTMn

View attachment 509482
"5års fabriksgaranti som bidrar till ett tryckt och roligt ägande! "

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ingen som noterat att alla missat poängen? Jag har ögnat igenom tråden och ser folk nämna hojar från 650 till 800 och 1250. Dessa är absolut inga redskap för ett "litet raskt äventyr".

Då tar vi det från början; vad är ".. små raska äventyr"? Vilken hoj till sånt? Mäki nämner inte ens ordet "hoj", utan han använder ett bredare uttryck som "redskap". Min tanke direkt är crosshoj, eller enduro, eller kanske rent av nåt äldre charmigare 125-350 luftkylt med lite krom på.

Med risken att missförstå Mäki lite vill jag måla upp bilden av vad just ett litet raskt äventyr är för något. För jag tror faktiskt att vi alla känner igen känslan av att *inte orka* packa för en större utflykt, utan bara vill sätta oss på hojen och dra ut i sommarvädret så enkelt och ohindrat möjligt! Så vi börjar med ..

.. "litet":
Inte alltför långt bort, men ändå helst nånstans man aldrig varit, kanske 1-2 dagar, lite beroende på hur pass van kampare man är. Om man vill ha tält med sig, eller kanske räcker med .. endast sovsäck? Vi kanske bara vill testa vårt nya stormkök en stund vid sjön? Eller inget alls! Det enda vi behöver kolla är om det finns bensin i tanken och luft i däcken.

"raskt":
Jag menar bestämt att det betyder i jeans och kortarmat. Spelar ingen roll vad dunderknuttarna påpekar om skydd och säkerhet, det SKA VARA MAX TVÅ PLAGG! .. och dojor eller nån slags kängor. Kanske ett par handskar från Biltema eller Jula, eller nåt snyggare som man gärna vilar blicken på som stilmässigt passar till hojen. Då får man den där sköna 'handske-hoj' känslan.

"äventyr":
Grejen med det hela - just äventyr. Inte för mycket planering, helst ingen alls! Att efter en lättare frukost tillägna dagens nyvakna medvetande åt att bara sätta sig på hojen och dra dit fingret eller näsan pekar. Och öppen hjälm! Tanken på att man KAN få en humla eller skalbagge på mustachen gör att det pirrar lite läskigt inombords. Visst, ett stenskott vore värre, men då finns tandskydd i värsta fall, folk får undra, jag kanske snusar! .. och så mobilen med karta för eventuell gardering om vi absolut inte vet var vi hamnat.

"redskap":
Redskapet för ändamålet behöver vara något vi inte känner hindrar oss från att köra ner eller över ett dike, in i en åker (vi kanske måste fråga bonden i traktorn var närmsta mack ligger), över hagen, genom skog och eventuella lerpölar. Något vi känner vi kan lägga ner vid vägkanten om vi drabbas av en plötslig kissattack, eller kan ställa framför oss vid fikabordet på macken utan att skymma sikten mot alla balla raggarbilar som stannar för att tanka. Jag tänker på allt mellan 50-500 cc, naturligtvis bensindrivet då eldrivet nog bäddar för ett alldeles för 'raskt' äventyr. Så vad har vi i garaget eller på sommarstugan? En gammal Monark-moppe? Nån liten Honda monkey? Eller kanske en halvmotarderad KTM 350? Bara vi sitter bekvämt, för vi vill ju njuta av dagen! En rat-roddad Harley skulle således inte riktigt funka, träningsverken vore inte värd den korta euforin.

Jag hoppas att fler delar min vision av Mäkis lilla raska äventyr, eventuellt bygger på min bild av det jag föreställer mig. För det finns faktiskt ganska många fler än vi här på hojforumet som fattar grejen - t ex minns jag morsans små raska lördagstrippar på cykel för att plocka nässlor. Det blev dock inga äventyr.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Idag provade jag Transalp 750 och Vstrom 800 DE. Jag gillade Suzukin bättre.
Senast jag testade de två var det motsatta känslan, men det var på inhägnat område och inte öppna vägar.
Lustigt nog kom jag hem med en offert på en Vstrom 800 utan ekerhjul.

Jag tror att du behöver sätta dig på nåt mindre än så. Jag kan ha fel, men jag tror att du letar efter den där känslan, fast på fel ställen. Dom där halvtunga hojarna kommer bara tråka ut dig efter ett par vändor ut i naturen. Köp nåt lättare, se hur det känns.

... du kanske upptäcker att en 50cc moped blir det bästa lilla rska äventyret.

Vem var det som hade den där lilla svarta yamaha-moppen här? Han kör runt lite överallt omkring stockholm och södra delarna.

Kolla vad fortnine föreslår:

Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ru-jävla-mänien.

Vems brillianta idé var det egentligen att dom och Vulgarien skulle med in i EU?

Såå himla kompatibla med en civiliserad värld. Not.
Nå, utanför Schengen visserligen, men det hjälper inte mycket.

Egentligen är det en jäkla prestation som här tjejerna gör - med sina vansinnesstyren. Och då menar jag både originalrörkrökarexcessen och det superbreda liggande crosstyret(?).

Notera gärna att dom kör på en primitiv roadbook i blädderblocksformat på tanken. Intressant.

Kanske en tur andra adventuremuppar kört igenom på big bikes och heffaklumpar med extra allt i utrustningslistan. Undrar om dom känner sig lika manliga när det kommer från att två tjejer paddlat sig fram på var sin Kalle Anka-chopper?

Nå, det handlar inte om hojen.
Det handlar om föraren och dennes inställning. Jag är säker på att dessa tjejer hade 1000-gånger mer skoj på sin körning än alla andra betraktare som aldrig kom iväg alls.
Älskar din Rumänien-rant. Jag hade det tveksamma nöjet att jobba på ett varv i Rumänien under Coronan. Inte imponerad av något. Vidrig människosyn, sämst service, noll koll. Svinkass mat. Men fin natur!

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Nån liten Honda monkey? Eller

Jag hoppas att fler delar min vision av Mäkis lilla raska äventyr, eventuellt bygger på min bild av det jag föreställer mig. För det finns faktiskt ganska många fler än vi här på hojforumet som fattar grejen
Precis, det är vad vi innerst inne längtar efter, eller.
Vi får se vad utvärderingen säger 🙃

MSXavd_02.jpeg

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hon kör ju inte lika vilt som Teach men hon är iallafall "off road"... :)

Det finns en anledning varför jag har en Tenere 700 OCH en Virago. En är bra på Offroad och den andra landsväg.

Då menar jag alltså att Teneren är bra på landsvägen såklart.

Fan det här klippet gjorde mig glad. Så sjukt trött på ADV segmentet där man skall ha en jacka för 14k med en ficka där man kan ha en skiftnyckel samt en nötpåse i ryggen och glöm för guds skull inte bort packutrustningen som man kan fästa på 78 olika sätt som är ett MÅSTE! Köp också 4 olika nagiveringsystem så du är uppkopplad via Wifi/ blåtand/ Sattelit / 4g / 5g / 6g / 7g / 9g (8g floppade). Sen en walkie talkie för att kunna snacka med frugan. Automatiskt uppblåsbart tält också...

Fan vad bitter och snål man är, men det finns en anledning varför jag är både bitter och snål såklart!

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-

Vem var det som hade den där lilla svarta yamaha-moppen här? Han kör runt lite överallt omkring stockholm och södra delarna.
IMG_0809.jpeg
Jag åker runt en del med moppen. Är det fler här?
Det är så jäkla kul att det är det jag ser fram emot mest kommande säsong.

OT i Lennarts tråd. Men att åka runt i jeans, gympadojor, tisha och hjälm när det är varmt ute är oslagbart. Så många vägar, cykelbanor och stigar att åka på. Ryggsäck med fika.

Kawan står ute, nytvättad och körklar. Funkar utmärkt för utflykter över dagen. Jeans och skinnjacka, handskar och hjälm när det är varmt. Ryggsäck eller väska med fika.
Krauserkitet för längre turer. Inte så raskt men helt underbart.

IMG_3380.jpeg

För andra turer så funkar TDMen perfekt. Skinnställ är ett försäkringskrav så den blir andra eller tredjehandsvalet när det är varmt även om den funkar lika bra i stan, på grus eller motorväg.
Bra tank för tankväska. Regnkläder, pastasallad, vatten, kaffe och tårta.

IMG_1573.jpeg

Grusbusmotarden med fikaväskan.
En väska som inte är svart! 99 spänn på Decathlon. Kompletterad med en tunn plyfaskiva i botten och två snäppfästen.
Ibland har jag kedjespray med i väskan. Smörjer varm kedja, vid fikastopp i annan socken eller direkt när jag kommer hem.

IMG_1896.jpeg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror att du behöver sätta dig på nåt mindre än så. Jag kan ha fel, men jag tror att du letar efter den där känslan, fast på fel ställen. Dom där halvtunga hojarna kommer bara tråka ut dig efter ett par vändor ut i naturen. Köp nåt lättare, se hur det känns.

Kolla vad fortnine föreslår:
Mitt tålamod är inte tillräckligt för 50cc. Det är som anledningen till att jag inte gillar att åka båt, utsikten är samma alldeles för länge.
Jag har en DR650 och den är lagom långsam för att tuffa runt i promenadtakt när det är den känslan jag vill ha.

När det gäller att köra med sparsmakad klädsel har jag lovat både hustru och försäkringsbolag att undvika det. Jag fick hela 2024 förstört av att jag halkade på en isfläck så det är lätt hänt att saker går fel.

Jag har faktiskt funderat på en Himalayan 450. De verkar vara stryktåliga.
Än så länge har jag inte provat nån sån.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Det finns en anledning varför jag har en Tenere 700 OCH en Virago. En är bra på Offroad och den andra landsväg.

Fan det här klippet gjorde mig glad. Så sjukt trött på ADV segmentet där man skall ha en jacka för 14k med en ficka där man kan ha en skiftnyckel samt en nötpåse i ryggen och glöm för guds skull inte bort packutrustningen som man kan fästa på 78 olika sätt som är ett MÅSTE! Köp också 4 olika nagiveringsystem så du är uppkopplad via Wifi/ blåtand/ Sattelit / 4g / 5g / 6g / 7g / 9g (8g floppade). Sen en walkie talkie för att kunna snacka med frugan. Automatiskt uppblåsbart tält också...

Fan vad bitter och snål man är, men det finns en anledning varför jag är både bitter och snål såklart!
Ändå lite trist med 8g, det blir ju liksom ett glapp i tekniken…

Gick med
16 Mar 2012
Hoj
KTM 450SX
Mitt tålamod är inte tillräckligt för 50cc. Det är som anledningen till att jag inte gillar att åka båt, utsikten är samma alldeles för länge.
Jag har en DR650 och den är lagom långsam för att tuffa runt i promenadtakt när det är den känslan jag vill ha.

När det gäller att köra med sparsmakad klädsel har jag lovat både hustru och försäkringsbolag att undvika det. Jag fick hela 2024 förstört av att jag halkade på en isfläck så det är lätt hänt att saker går fel.

Jag har faktiskt funderat på en Himalayan 450. De verkar vara stryktåliga.
Än så länge har jag inte provat nån sån.
Som en modern XT500 som någon skrev, gillar!

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

😀Less is more ger mer upplevelse ibland faktiskt 👍planlös körning med tält/sovsäck å stanna vid ett ställe man känner för är faktiskt trevligt som fan 🤣sambon har ingen aning hur nära hemmet man övernattat ibland bara för att platsen passade där och då
Ja jag har två gpser till hojarna men är väl vrång och har dom inte med alla ggr men laddad med friluftskartan så har man lite koll vart man finner bättre ställen att koja på

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping