Ingen som noterat att alla missat poängen? Jag har ögnat igenom tråden och ser folk nämna hojar från 650 till 800 och 1250. Dessa är absolut inga redskap för ett "litet raskt äventyr".
Då tar vi det från början; vad är ".. små raska äventyr"? Vilken hoj till sånt? Mäki nämner inte ens ordet "hoj", utan han använder ett bredare uttryck som "redskap". Min tanke direkt är crosshoj, eller enduro, eller kanske rent av nåt äldre charmigare 125-350 luftkylt med lite krom på.
Med risken att missförstå Mäki lite vill jag måla upp bilden av vad just ett litet raskt äventyr är för något. För jag tror faktiskt att vi alla känner igen känslan av att *inte orka* packa för en större utflykt, utan bara vill sätta oss på hojen och dra ut i sommarvädret så enkelt och ohindrat möjligt! Så vi börjar med ..
.. "litet":
Inte alltför långt bort, men ändå helst nånstans man aldrig varit, kanske 1-2 dagar, lite beroende på hur pass van kampare man är. Om man vill ha tält med sig, eller kanske räcker med .. endast sovsäck? Vi kanske bara vill testa vårt nya stormkök en stund vid sjön? Eller inget alls! Det enda vi behöver kolla är om det finns bensin i tanken och luft i däcken.
"raskt":
Jag menar bestämt att det betyder i jeans och kortarmat. Spelar ingen roll vad dunderknuttarna påpekar om skydd och säkerhet, det SKA VARA MAX TVÅ PLAGG! .. och dojor eller nån slags kängor. Kanske ett par handskar från Biltema eller Jula, eller nåt snyggare som man gärna vilar blicken på som stilmässigt passar till hojen. Då får man den där sköna 'handske-hoj' känslan.
"äventyr":
Grejen med det hela - just äventyr. Inte för mycket planering, helst ingen alls! Att efter en lättare frukost tillägna dagens nyvakna medvetande åt att bara sätta sig på hojen och dra dit fingret eller näsan pekar. Och öppen hjälm! Tanken på att man KAN få en humla eller skalbagge på mustachen gör att det pirrar lite läskigt inombords. Visst, ett stenskott vore värre, men då finns tandskydd i värsta fall, folk får undra, jag kanske snusar! .. och så mobilen med karta för eventuell gardering om vi absolut inte vet var vi hamnat.
"redskap":
Redskapet för ändamålet behöver vara något vi inte känner hindrar oss från att köra ner eller över ett dike, in i en åker (vi kanske måste fråga bonden i traktorn var närmsta mack ligger), över hagen, genom skog och eventuella lerpölar. Något vi känner vi kan lägga ner vid vägkanten om vi drabbas av en plötslig kissattack, eller kan ställa framför oss vid fikabordet på macken utan att skymma sikten mot alla balla raggarbilar som stannar för att tanka. Jag tänker på allt mellan 50-500 cc, naturligtvis bensindrivet då eldrivet nog bäddar för ett alldeles för 'raskt' äventyr. Så vad har vi i garaget eller på sommarstugan? En gammal Monark-moppe? Nån liten Honda monkey? Eller kanske en halvmotarderad KTM 350? Bara vi sitter bekvämt, för vi vill ju njuta av dagen! En rat-roddad Harley skulle således inte riktigt funka, träningsverken vore inte värd den korta euforin.
Jag hoppas att fler delar min vision av Mäkis lilla raska äventyr, eventuellt bygger på min bild av det jag föreställer mig. För det finns faktiskt ganska många fler än vi här på hojforumet som fattar grejen - t ex minns jag morsans små raska lördagstrippar på cykel för att plocka nässlor. Det blev dock inga äventyr.