Rekommendera prisvärd utrustning

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
@Patric L Kör ni liknande nu när ni flyttat som ni gjorde tidigare, med många artiklar på halva priset?
Tror jag har köpt allt från hjälm till hela touringstället hos er, en av få butiker som har ett storlekssortiment.

Patric L

Medlem
Gick med
13 Oct 2010
Hoj
2014 KTM 1290 Superduke R
@Patric L Kör ni liknande nu när ni flyttat som ni gjorde tidigare, med många artiklar på halva priset?
Tror jag har köpt allt från hjälm till hela touringstället hos er, en av få butiker som har ett storlekssortiment.
Nej, vi har nästan reat bort allt som är utgått ur sortimentet ytterst lite kvar, som vi har runt -20-30% på!
Sen har vi ett öppningserbjudande 10% på hela 2025 årssortiment, dock så får vi inte ha det på webben. Så då får man mejla oss så ordnar vi det!

Skulle i och för sig fixa en rabattkod så är det ju löst! Att jag inte tänkte på det! 🤯

Vi gör så här SPORTHOJ25 SÅ FÅR NI 15% PÅ ALLT!

Med start på Fredag 4/4-25

kaninfaan

Sporthojsnörd
Gick med
20 Apr 2024
Hoj
Kraftfahrzeug Trunkenpolz Mattighofen
Nej, vi har nästan reat bort allt som är utgått ur sortimentet ytterst lite kvar, som vi har runt -20-30% på!
Sen har vi ett öppningserbjudande 10% på hela 2025 årssortiment, dock så får vi inte ha det på webben. Så då får man mejla oss så ordnar vi det!

Skulle i och för sig fixa en rabattkod så är det ju löst! Att jag inte tänkte på det! 🤯

Vi gör så här SPORTHOJ25 SÅ FÅR NI 15% PÅ ALLT!

Med start på Fredag 4/4-25

Nu skall man bara gissa sig till var den här rabattkoden gäller också!?

benzer

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2024
Hoj
Honda VFR 750 1994, Yamaha XVS1100 2003
Jag är väldigt nöjd med xlmoto.se. Bra priser och snabb leverans. Kolla efter t.ex. Alpine stars hoodie och mc jeans.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ni som kör med hoodie, är det inte ett jäklar fladder i luvan? Eller kör ni så sakta så den inte får luft?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Ni som kör med hoodie, är det inte ett jäklar fladder i luvan? Eller kör ni så sakta så den inte får luft?
Kör med Hoodie på Harleyn ibland när det är varmt ute. Det enda som stör är att snörena man kan spänna luvan med fladdrar runt som fan och snärtar fruns hjälm.

Edit där på utrustning:
Hoodie: Richa
Mc jeans från XL Moto
Alternativt Harley Davidson skinnjacka när det är kyligare ute.
MC skor från XLmoto. Såna där som ser ut som basketskor. Sköna även att gå med då jag ibland kört hoj till jobbet och sen använt skorna hela dagen på jobbet.

Alla med inbyggda skydd.

Last edited:

Patric L

Medlem
Gick med
13 Oct 2010
Hoj
2014 KTM 1290 Superduke R
Vi har några modeller bl. Från Alpinestars där det går att knäppa fast luvan!

Kan skicka bild imorgon när jag är på plats om du vill?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vi har några modeller bl. Från Alpinestars där det går att knäppa fast luvan!

Kan skicka bild imorgon när jag är på plats om du vill?
Tack, men jag är förbi hoodieåldern. Var bara nyfiken på hur det funkade.

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Hoodie är ju så jäkla bekväma. Och när det blåser kallt om öronen när du äter våfflor med de andra pensionärerna kan du fälla upp den så slipper du frysa.

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Hoodie är ju så jäkla bekväma. Och när det blåser kallt om öronen när du äter våfflor med de andra pensionärerna kan du fälla upp den så slipper du frysa.
Hoodie är skönt utomhus men på hoj är det typ det sämsta plagg du kan ha på överkroppen. Fattar inte grejen, en fladdrig huva och snören som smäller. Men trots det ska "alla" sporthojsåkare envisas med att ha en som en modeaccessoar.

Hamamatsu

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2024
Hoj
Honda CB500X '23
Haha, ja jag gillar inte alls hoodies. När jag skulle köpa mitt ställ i höstas vurmade säljaren i butiken för en sådan modern Revit-jacka med luva. Såg iofs rätt ok ut. Men känner inte att jag skulle vilja ha en. Hur som helst, kul med omväxling, men inte för mig.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Hoodie är skönt utomhus men på hoj är det typ det sämsta plagg du kan ha på överkroppen. Fattar inte grejen, en fladdrig huva och snören som smäller. Men trots det ska "alla" sporthojsåkare envisas med att ha en som en modeaccessoar.
Exakt så. Att det är skönt när det är varm är inget argument för mig. När jag fortfarande åkte runt och krockade och vurpade hade jag alltid hjälm, skinnställ, handskar och mc-stövlar. Var det inte varmt i Sverige redan 1976? På Mallorca 1987 var det det. SMC-indoktrinerade åkte vi med full utrustning. Asfalten smälte. Lokalbefolkningen körde 2-hjulingar i badkläder och öppen hjälm.
Eller när man solat sin blåvita kropp en dag norr om Venedig. Röd som en kräfta. Skönt med skinnstställ i svettiga knäveck.
Jag har inte så många erfarenheter av asfalt i skrubbsår. Men även lite är meckigt att göra rent, blir infekterat och tar tid att läka. Olika vad folk tycker om ärr på män och på kvinnor.

Nu har jag slutat vurpa och krocka och kan tänka själv. Minimum är hjälm, perforerade korta handskar, skinnställsjacka med rätt dålig plastskiva som ryggskydd. Vanliga jeans, inga mc-jeans. Gympadojor.

TDMen har en Svedea-försäkring. Krav på skinnställ/godkänd skyddsutrustning så det kör jag med.
Ska jag in till stan och stajla i värmen så tar jag Kawan. If på den.
Om jag inte ska stajla bara ha kul så tar jag moppen. Hjälm, jeans och tisha, gympadojor.
Är det varmt och jag vill dricka öl så tar jag min mountainbike. Keps skyddar flinten mot solen.

Pojkar med ”luvtröja”… Hakade ni också på när det kom ”påbud” om var luvan skulle sluta mitt uppe på huvuden. Ett pillande med luva och lugg. Luvan vill gärna åka bakåt. Lite kvinnligt hur pojkarna håller på. Influencers…

Nu är ju hojåkare trendkänsliga som många andra grupper. Jag såg några på Rosenhill som hade benväska. Det slog inte. Äämen det är skönt att slippa mobil, nycklar och snus/cigg/vapegrunkan i skinnställsfickorna.
Testat bögslunga? Magväska på ryggen om man kör geggmoppe. Det godkänner jag. 🙂

Jag tror att folk i luvtröja och mc-jeans kommer att lära sig den hårda vägen om de är gröna. Risk ettan och tvåan till trots.

När jag var king på min KS125a, blått skinnställ med gul rand och röd Nolan. Skjutsade min tjej i jeans och stickad tröja.
Gasade på på uppfarten mot Hökarängen, vi kom från Sköndal. En buss lämnade ett brett spår av diesel som vi gick om kull i. Släppte hojen som nästan gled ut i högerfilen. Snabbt upp på benen och… vad? Sprang fram till hojen och reste upp den. Kollade skador. Tjejen haltade lite bara. Hon kom fram och visade hålet på armbågen. Bara lite skrubbat.
Det visade sig att jag gjorde en felprioritering.
Men va fan hojen! Hur gick det, dyrt? Sussie och jag var ju redan ihop.
Relationsbesserwissrar. Vi var ihop länge efter det så det så.
Några år senare så blev jag och en annan tjej omkulltryckta av en bil som gjorde en vänstersväng när jag körde om. Minus 10 grader, snö och värmande regnställ utanpå. Då kollade jag henne först, sedan bilen och sist min DR500. Ordet chock hade inte börjar misshandlas. Man använde ordet förvånad eller överraskad. Bilisten blev först överraskad och sedan orolig. Ingen fara med oss eller bildörren. Vi blev också överraskade sedan skrattade vi. Vi gled fint vi våra regnställ.
Jag frågade inte vad han skulle in till postens lastkaj och göra en söndag. Ingen åker in där om de inte kör gul lastbil tänkte jag. Det var fel.
Jag såg på tv om en kille som hittade en sköldpadda i skogen. Han blev chockad sa han. Var det traumatiskt? Hur hanterade han det? Varför bar han hem sköldpaddan i detta chocktillstånd? Ett sätt att bearbeta? Varför ställde reportern inga följdfrågor?
En semantisk glidning av det vaga ordet chock. Jaha ja. Språkpolizei much? Försöker.

Last edited:

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jösses vilket svammel det är på farbröderna härinne. Var våfflan god? Frös inte? Jag tyckte att jag med 51 år är gammal men tydligen inte. Jag bara vägrar ta på mig skinnställ på Harleyn. Det blir för mycket Blue Oyster Club då.

På KTMen blir det sånt där adv-ställ.

På Kawan blir det Lantmännenkeps. (Tänk om dom fanns ännu, originalen måste ju vara värdefulla numera.)

Danne~

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2025
Hoj
Yamaha mt-09
Jösses vilket svammel det är på farbröderna härinne. Var våfflan god? Frös inte? Jag tyckte att jag med 51 år är gammal men tydligen inte. Jag bara vägrar ta på mig skinnställ på Harleyn. Det blir för mycket Blue Oyster Club då.

På KTMen blir det sånt där adv-ställ.

På Kawan blir det Lantmännenkeps. (Tänk om dom fanns ännu, originalen måste ju vara värdefulla numera.)

Haha inte varje dag man ser ett polisskolan citat!

Gillar!

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Kör med Hoodie på Harleyn ibland när det är varmt ute. Det enda som stör är att snörena man kan spänna luvan med fladdrar runt som fan och snärtar fruns hjälm.

Edit där på utrustning:
Hoodie: Richa
Mc jeans från XL Moto
Alternativt Harley Davidson skinnjacka när det är kyligare ute.
MC skor från XLmoto. Såna där som ser ut som basketskor. Sköna även att gå med då jag ibland kört hoj till jobbet och sen använt skorna hela dagen på jobbet.

Alla med inbyggda skydd.

Jag har inga synpunkter på att du kör med hoddie när det är varm och för att det är varmt.

En bild från 2018, 31 grader.

IMG_1561.jpeg
Jag har ingen temperaturstatisik. Det har varit varma somrar i Sverige i alla tider. 40-50-60-talet. Jag vet inte. Klimatförnekare! Stena honom!
Men mina tidigaste minnen av höga temperaturer är från bilen jag köpte 2004, något år 2005 sa bilen 31-32 grader i yttertemperatur. Sommaren -89 var varm. Blev löpsedlar.

2018 tog jag en sväng med hojen. Ingen plan, skinnjacka, jeans, gympadojor och de korta handskarna. Bilden är från södra delen av Hjälmaren. Svängde runt i Vingåker också. 52 mil i värmen. Det var inte meningen men det var skönt.

Några år senare samma hoj och utrustning. Lika varmt eller upplevdes som ännu varmare. Åkte motorväg i god fart. Svalkade inte. Kvavt och lite jobbigt. Käkade lunch ute på något motorvägshak norr Uppsala. I skuggan utmed väggen.
Åkte vidare, skulle till Hedesunda. Stannade utanför ICA. Satvarmt, parkerade i solen och gick in och köpte glass. Åt den tryckt mot väggen. Hoj och hjälm i solgasset. Det var en pina. 70-väg in mot Uppsala igen. Nä ingen höjdare.
Båtägare är ju så nöjda när det är varmt. Även det kan vara olidligt om solen gassar. I en öppen båt kommer du inte undan solen. Det hjälper inte om båten gör 30 knop eller 60 knop. Kepsen, båtfolkets enda solskydd blåser av även om du vänder den bakåt. Fast det är nära till vatten om man vill bada eller bara doppa kepsen.

Mitt skinnställ funkar även om det är varmt. Underställ, långärmat för att slippa klibbet mot nylonfodret. 27-28 grader är uthärdligt men där går väl gränsen.
I jeans och gympadojor och skinnjacka är det helt ok. Som sagt, aldrig utan handskar. Skönare men än utan.
Folk åker i allväders- adventure- och explorerställ och säger att det funkar med alla ventilationsöppningar öppna. Okej…

Miggen

Hortryckare
Gick med
27 Jan 2025
Hoj
Yamaha Xj6, Zx6r, Gsxr 1000, R1
Den här tråden blev ju fan störtskön :rofl

Jag kan nog inte bidra med så mycket annat än vad som redan sagts, det första jag uppgraderade när jag fick kortet var hjälmen.

Jag ska försöka uppgradera min skyddsutrustning ytterligare men för tillfället består den av alpinestars SMX boots, kevlarjeans med knä/höft skydd, halvarssons mc handskar och KNOX urbane pro under vanlig jacka, experimenterar även med gamla kevlarvästar, kan omöjligen göra saken sämre :va Dock hade nog en airbagväst varit bäst...

När jag jobbpendlar i stan kör jag utan skyddsutrustning, kör knappt över 50 då.

Men generellt ska man klä sig som om att man kommer åka av, för en vacker dag gör man det :tummenupp

Snackade med en kille som hade klotat sin KTM ganska nyligen. Han klarade sig relativt bra men han sa ju att han inte hade ångrat att ha mer skydd på sig än han hade. Han hade bara handskar och ett tunt ryggskydd vid tillfället, fick ett par frakturer på ryggkotor, revben, nyckelben mm.

Inte ens Ghostrider eller Turborider kör utan rejäl skyddsutrustning, tänk på det :fakta

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det man kan tänka på är att farter över 70 km/h på asfalt innefattar risker för att kana på asfalt ett antal meter. Har man då inte kläder i skinn/kevlar så kommer de fina KNOX-skydden under kläderna inte att stoppa särskilt länge och blir åkturen lite längre kan det bli riktigt läskiga skador. Dvs huden försvinner och ben slipas mot asfalt…

Mvh

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...