Jag håller inte riktigt med om det påståendet. Visst, det stämmer till viss del. Men de flesta ideerna kring framtida teknologi kommer inte från kundundersökningar eller från uttryckliga kundönskemål. En stor del av ideerna kommer numera från skickliga produktplanerare - ofta lokaliserade till respektive företags marknadsavdelning - som har till uppgift att ta fram ny teknologi som kunden inte hade en aning om att han behöver. Sedan sakta men säkert "implementera" dessa ideer tills kunden själv är övertygad om att han behöver dem och således efterfrågar dem.
Detta är inget unikt inom bil- eller motorcykel. Fenomenet som sådant är betydligt mer utbrett inom telefon och hemelektronik. Om vi backar bandet fem, tio eller tjugo år och verkligen lägger handen på hjärtat - hur många av oss har verkligen efterfrågat all den funktionalitet som finns i en modern telefon, TV eller diskmaskin...? Jag säger inte att livet hade varit bättre utan, men att påstå att alla dessa funktioner kommer från direkta kundönskemål är helt enkelt en lögn.
Vad gäller just bilar så har samtliga (intressanta) biltillverkare under de sista femton åren envisats med att definitivt INTE bygga den bil som just jag vill ha, och jag vet att det finns en krets med köpare som vill ha precis samma sak. Jag vill i princip ha en bil med stor och toppmodern dieselmotor men i övrigt ingen som helst utrustningsnivå. Deras basmodell enbart utrustad med största och värsta dieselmotorn, kind of. Detta verkar vara ett helt obegripligt koncept för Audi, BMW, Mercedes, Volvo och även de amerikanska pick-up'erna. Det går att få en basutrustad bil så länge du väljer den minsta motorn. Men den största motorn skall alltid kombineras med en viss lägsta utrustningsnivå och detta har inte ändrats under de sista femton åren.
Självklart påverkar kundernas efterfrågan även av produktplanerare, reklam mm... så vi menar samma sak egentligen.
Det där med stor motor och utrustning - det är helt enkelt så att det är mer lönsamt för bilföretaget att växla upp på det viset, större motor = mer utrustning och ÄNNU högre pris. Ungefär som att det är omöjligt att plocka vad man vill ur listan utan det följer med vissa saker ändå i paket (som man måste betala för).
Dock är ju skillnaden idag mellan största och minsta motorn ofta mjukvarurelaterat så i viss mån kan man välja en snikversion och sedan chippa upp effekten.
Men precis av ovan nämnda anledning anser jag att man inte kan ha en BMW nyare än 1989, då blev tex M-versionerna nämligen shoppingbilar för nyrika amerikanska hemmafruar istället för seriösa puristprestandabilar för den bilintresserade. Samma resa som Porsche 911 för övrigt.
Och jag gillar att företag som Saab och Citroën i vissa fall framhärdade gentemot konsumenterna. Man VISSTE ju att deras konstruktioner var bättre, det var absolut inte efterfrågestyrt eller ekonomstyrt utan helt ingenjörsstyrt. Synd bara att man inte kunde tjäna tillräckligt med pengar på det...