Rekordmånga döda i trafiken 2018

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Bra fråga, försökte hitta det i går utan framgång.
Uppenbarligen är syftet med statistikarbetet INTE att vi själva ska kunna ha några åsikter. Vi ska nöja oss med vad uttolkarna vill att vi ska veta. Inget ifrågasättande ska finnas.
Källa transportstyrelsen:
Med stöd av informationen i Strada kan alla som jobbar med trafiksäkerhet bedriva ett mer effektivt arbete eftersom de får en tydlig bild över var, när och hur olyckorna sker. Exempel på aktörer är väghållare som kommuner och Trafikverket, men även forskare, polisen och räddningstjänsten. Även Statistiken får man fram genom ett verktyg, Strada uttagswebb, som utvecklats för att stödja det regional och lokala trafiksäkerhetsarbetet.

Intressant att man håller denna information lättillgänglig...

Man skulle kunna vända på hela resonemanget och säga att ”om vi har noll olyckor i trafiken så spelar hastigheten ingen roll”.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Den här reklamen är ganska talande: "För att du inte alltid kör". Hon är ju ett typexempel på någon som inte ska ha körkort, och då ska man ju heller inte framföra fordon.

Jag råkades se just den reklamfilmen härom veckan och min reaktion var ungefär densamma. Kvinnan som spelar "huvudrollen" visar ju upp en otroligt dålig uppmärksamhet, om möjligt ännu sämre framförhållning och hon begår ju snudd på brottsliga handlingar i flera av de situationer som visas.

Jag vet, det är en reklamfilm som avsiktligt överdriver. Men att försöka slå mynt av att visa en så pass usel bilförare som inte bör vistas ute i trafiken...? Att få bort sådana som henne helt och hållet från trafiken bör ju ha mycket större effekt på olycksstatistiken än att ge henne automatiska hjälpmedel eller att sänka hastigheten på min lokala landsväg från 90 till 80...?

Jag har inget emot Audis teknik, men jag är överraskad över att man sänker sig till denna låga nivå vad gäller marknadsföring. Audi - bilmärket för dåliga förare.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag råkades se just den reklamfilmen härom veckan och min reaktion var ungefär densamma. Kvinnan som spelar "huvudrollen" visar ju upp en otroligt dålig uppmärksamhet, om möjligt ännu sämre framförhållning och hon begår ju snudd på brottsliga handlingar i flera av de situationer som visas.

Jag vet, det är en reklamfilm som avsiktligt överdriver. Men att försöka slå mynt av att visa en så pass usel bilförare som inte bör vistas ute i trafiken...? Att få bort sådana som henne helt och hållet från trafiken bör ju ha mycket större effekt på olycksstatistiken än att ge henne automatiska hjälpmedel eller att sänka hastigheten på min lokala landsväg från 90 till 80...?

Jag har inget emot Audis teknik, men jag är överraskad över att man sänker sig till denna låga nivå vad gäller marknadsföring. Audi - bilmärket för dåliga förare.

Det stämmer ju faktiskt! Audi och bmw skulle kunna göra reklam tillsammans, fattar inte varför alla mongloider köper de märkena?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Med tanke på att det föds både gott om idioter och folk med ärftliga sjukdomar som leder till ett förkortat liv, det föds mördare och våldtäktsmän, folk med kraftiga anlag för beroenden mm, och vi ska inte gå in på alla som föds till en rätt usel tillvaro med föräldrar som slåss, super, knarkar osv, borde inte barnavel kontrolleras i samma anda? Allt kranvatten, läsk, öl mm berikas med p-piller som slår ut både mäns och kvinnors fertilitet. Vill man ha barn så får man genomgå en utredning där man kollar livssituation, gener osv, och kvalar man in så får man ett motgift så att man kan fortplanta sig. Det borde ju vara otroligt lätt att få igenom, vem vill att barn ska lida, och vem vill att någon ska få cancer eller så?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Med tanke på att det föds både gott om idioter och folk med ärftliga sjukdomar som leder till ett förkortat liv, det föds mördare och våldtäktsmän, folk med kraftiga anlag för beroenden mm, och vi ska inte gå in på alla som föds till en rätt usel tillvaro med föräldrar som slåss, super, knarkar osv, borde inte barnavel kontrolleras i samma anda? Allt kranvatten, läsk, öl mm berikas med p-piller som slår ut både mäns och kvinnors fertilitet. Vill man ha barn så får man genomgå en utredning där man kollar livssituation, gener osv, och kvalar man in så får man ett motgift så att man kan fortplanta sig. Det borde ju vara otroligt lätt att få igenom, vem vill att barn ska lida, och vem vill att någon ska få cancer eller så?

Vänta du bara, inom 20 år så kommer det vara lag på att ha en inopererad kontrollbox som låser kroppen vid farliga aktiviteter, bergsklättring, skridskor, ridning, 0,1 promille etc etc. :tummenupp

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Anar en smula humor, men saken är att fan, du har rätt! Tänk så mycket jävla idioter och lågpannor man hade sluppit möta i livet med bara en gnutta eugenik och barnavlarcertifikat.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Bland häst- och hundfolk finns rätt gott om avelsmänniskor som kan rabbla stamtavlor i 10 led, och vet allt om olika individers lynnesfel, lösa benbitar och andra genetiska defekter som ärvs ner och sabbar avkomman.

Att döma av deras val av partner för egen del framgår dock att dom är oförmögna att dra några slutsatser av denna kunskap på annat plan...

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Anar en smula humor, men saken är att fan, du har rätt! Tänk så mycket jävla idioter och lågpannor man hade sluppit möta i livet med bara en gnutta eugenik och barnavlarcertifikat.

Risken finns ju dock att "lågpannorna" skaffar sig makten över certifierandet enkom av antal, det är ju faktiskt något demokratiskt över det om man tänker efter.... ;)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Trimmad el-cykel med underdimensionerad ram, hjul och primitiv stel fjädring är nog rätt kul att köra i framtida lagliga farter.

Fast den där rubriken i artikeln är inte sanningsenlig. Vi får se hur det blir i framtiden.

Står ”As we told you last week, the European Commission proposed the update to the EU’s General Safety Regulation for motor vehicles in May 2018, ahead of the introduction of permanent speed cameras on smart motorways across the UK.”

Sedan är England det mest övervakade landet när det gäller trafikövervakning redan så jag tycker inte de ska fundera så mycket på det här i det landet. De är kanske närmare än något annat land i Europa redan.

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Hoj
Japan

Nån snubbe med ball ansiktsbehåring från österrike som hade tankar åt det hållet!
Undrar vad det blev av honom, inte läst något på länge.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

De har ju nischat sig hårt sedan 1991 så vem är förvånad?

Lägg till att de dessutom är det bilmärke som ängsligaste köparna väljer, dvs de som i högst utsträckning är oroliga för vad ANDRA skall tycka om sitt bilval. Föga förvånande är Citroëns köpare de minst ängsliga i det avseendet. De tvättar även bilen i snitt 1,6 gånger per år...

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept