Den här reklamen är ganska talande:
https://www.youtube.com/watch?v=UeV1nATpZGs
"För att du inte alltid kör". Hon är ju ett typexempel på någon som inte ska ha körkort, och då ska man ju heller inte framföra fordon. Jag kommer aldrig bortförklara en olycka med att bilen inte varnade
"Vadå, det är inte mitt fel att hon dog, jag har faktiskt bara firmware 19.2.31 i bilen, det är verkstadens fel som inte uppgraderade till 19.3.27. Hade dom gjort det så hade hon levt nu!"
Polisen jobbar också med Noll vision:
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/februari/stockholmspolisen-podcast-trafiksakerhetsarbete/ Dom räddar liv minsann, och ingen ska skadas allvarligt i trafiken, hastighet, rattfylla och kriminella är det stora hotet. Läkare räddar liv, i viss mån räddningstjänst, men att säga att man räddar liv för att man står och viftar med en laserpicka är i min värld ganska magstarkt. Det är ju dessutom ganska vanligt att folk krockar med både bärgningsbilar och blåljusfordon, och kör på dom som jobbar, för att dom inte tittar ut, så att det skulle rädda liv att håva in böter, nja, dom pengarna går ju inte till att korta köerna på landets akuter iaf.
Min fasta övertygelse är att trafikbeteende, bristande uppmärksamhet och okunskap skapar fler olyckor än hastigheten i sig. Visst, det blir värre skador om man krockar i 90 än i 70, det är nog alla överens om, men tittar man ut så krockar man å andra sidan betydligt mer sällan. Men hur mäter statistikerna på Trafikvärket trafikbeteende? Hur sätter man upp nyckeltal och målbilder för det? Att hålla hastigheten, eller sänka medelhastigheten X kmh för att rädda Y liv, det är ju jättelätt, men att vi kan rädda Z liv genom att alla vrider 72 grader på nacken innan dom svänger, eller ser efter så att dom inte får möte när dom svänger vänster, det går ju inte att skapa statistiska modeller för. Eftersom ROI är det enda viktiga, och att man ska ha räddat världen under aktuell mandatperiod/budgetår, så är det sånt som är mätbart som får ligga till grund för vår säkerhet, inte det som faktiskt spelar roll.