Rekordmånga döda i trafiken 2018

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
SR (som de egentligen inte vill heta utan det mycket längre och jättesuperlånga sverigesradio.se) klämmer till med plattityden "Majoriteten av de som omkom var män", men det JAG verkligen undrar - körde någon av dem ett fordon? Det framgår inte.
/#mctoo
Hade dom slang mellan benen, eller var det fysiska kvinnor som identifierade sig som män? :va Och om dom körde eller inte är ju också en relevant fråga, dom kanske bara var passagerare, fast just deras plats hade en ratt istället för ett utfällbart bord?

Med tanke på att majoriteten av trafikarbetet (körd sträcka, inte "arbete" som sådant) i Sverige utförs av män, så känns det inte uppgiften så väldigt revolutionerande, nej.
Det KAN ju också ha varit ett manligt fotbollslag som stod vid en busshållplats eller åkte i en buss, och en kvinnlig förare orsakade olyckan så att alla dog... Nu var det ju inte så, men det kunde ha varit, och fortfarande så hade det ju varit flest män, och alltså är vi en riskfaktor i trafiken. Antagligen stod dom och väntade på bussen för fort också :gnissla
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
påkörda på bevakade övergångsställen osv.

Där "osv" kan vara (enligt Folkhälsomyndigheten) "År 2016 avled i Sverige totalt 1 129 personer i åldern 15 år eller äldre till följd av suicid. Av dessa var två tredjedelar män." På vilket sätt man tar livet av sig står det inget om, däremot tar man fasta på utbildningsnivån. Bestäms det suicida av inversen på mängen glosor man tragglat? :rolleyes:

/#mctoo
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Där "osv" kan vara (enligt Folkhälsomyndigheten) "År 2016 avled i Sverige totalt 1 129 personer i åldern 15 år eller äldre till följd av suicid. Av dessa var två tredjedelar män." På vilket sätt man tar livet av sig står det inget om, däremot tar man fasta på utbildningsnivån. Bestäms det suicida av inversen på mängen glosor man tragglat? :rolleyes:

/#mctoo

Ja, det föreligger ett starkt samband mellan utbildningsnivå och välbefinnande.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ja, det föreligger ett starkt samband mellan utbildningsnivå och välbefinnande.
Generellt sett ja, känner en del som skippade gymnasiet (och typ högstadiet också) och idag är bästa vänner med ölburkar och kanyler.
Jag skippade också gymnasiet och började jobba direkt efter högstadiet och har det fett bra nu 10 år senare, men är väl ett undantag.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag spinner vidare på Brinks resonemang att kanske satt de omkomna männen i passagerarsätet vid olyckstillfället, eller blev påkörda på bevakade övergångsställen osv.

Ska man slå till med en "fantastisk" nyhet gäller det att backa upp med basal bakgrundsfakta som sätter saken i ett vettigt sammanhang.

Annars kan man lika gärna gå ut med nyheten att "de flesta levande Aborrar lever i relativt fuktig miljö"...

-Åfan, det måste vara synd om dem för vem vill leva i ständigt fuktig miljö?
Ihjälkörda av kvinnor på ett eller annat sätt, det är vår lott.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Debattinlägg: ”Vem är modig nog att göra något åt hastighetsproblemet på vägarna?”

System som bygger på frivillighet har mindre möjlighet att öka säkerheten än de som bygger på tvingande hastighetsbegränsning. Det bästa kan bestämma fordonets maxhastighet med hjälp av en så kallad hastighetsbegränsare, skriver trafikforskarna Christer Hydén, András Várhelyi och Sverker Almqvist.
Det senaste året har antalet omkomna i vägtrafiken ökat kraftigt. Och sett i ett längre perspektiv har den minskning som var synlig fram till 2010 stagnerat.
Samtidigt visar Trafikverket att bilförare inte har blivit bättre på att hålla hastigheten och att de mål som myndigheten har satt upp inte alls är på väg att uppnås.
Om alla förare höll hastighetsgränserna skulle enligt Trafikverket minst 100 liv kunna räddas varje år.
Det finns effektiva åtgärder som gör att alla skulle kunna hålla hastighetsgränserna, men viljan att genomföra dem verkar inte finnas, varken hos politiker eller myndigheter.
Enligt Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör för Transportstyrelsen, och Lena Erixon, generaldirektör för Trafikverket, följer inte 70 procent av lastbilsförarna och 55 procent av personbilsförarna hastighetsgränserna (DN Debatt 29/1).
Bjelfvenstam och Erixon anser att det behövs en skärpning inom yrkestrafiken, att det är rimligt att ställa högre krav på de förare som är ute på vägarna i sitt jobb och särskilt på ledarskapet i branschen. Problemet är att krav och vädjanden av det här slaget har liten effekt.
De två generaldirektörernas utspel är bara ett sätt att visa att de tar problemet på allvar, utan att det kostar så mycket i pengar eller prestige. Men det visar också på en total brist på förståelse för grundproblemet.
Man brukar säga att det finns mjuka och hårda åtgärder när det gäller att öka trafiksäkerheten. Mjuka åtgärder informerar och vädjar till trafikanterna om att till exempel hålla hastighetsgränserna. Varje år läggs stora resurser på informationskampanjer, trots att forskningen är entydig:
Allmänna hastighetskampanjer har ingen bestående effekt ur trafiksäkerhetssynpunkt. Ändå satsar politiker både lokalt och globalt stora summor på sådana kampanjer.
Ett annat exempel på mjuka åtgärder är ändring av hastighetsgränser. Men en sänkning av hastighetsgränsen med 10 km/h ger bara en hastighetssänkning på i genomsnitt 4 km/tim.
Hastighetsövervakning med hjälp av polis är en hård och effektiv åtgärd. Den tvingar i princip bilförarna att sakta in om de kör över hastighetsgränserna. Problemet är att effekten i första hand sker i närheten av poliserna. Förarna upptäcker dessutom snabbt att risken för att bli ertappad är liten. Hastighetskameror täcker större områden och finns på plats hela tiden.

https://www.sydsvenskan.se/2019-02-...-gora-nagot-at-hastighetsproblemet-pa-vagarna

Som vanligt hastighet, hastighet och bara hastighet. Att anpassa hastigheten efter omständigheterna handlar det sällan om.
Hastighetskamerorna tar ingen hänsyn till att det är olämpligt att köra så fort som det står på skyltarna eller om det inte är särskilt trafikfarligt att hålla högre hastighet.
Hastigheten orsakar ju inte olyckor men konsekvenserna riskerar naturligtvis att bli allvarligare med högre hastighet.
Autobahn skulle ju annars blivit säkrare vid murens fall med Trabbisar i 80 men konsekvenserna av hastighetsskillnaderna visade sig vara något annat än nuvarande Tragikvärkets inställning till säkerhet::: :Bugar
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Hur vore det om någon vågade ta tag i grundproblemet att så många trafikanter inte kör bil utan verkar tro att bilar redan är självkörande :mad:
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"Hastighetsproblemet", Jag skulle ju definiera hastighetsproblemet lite annorlunda än de här trafikforskarna.

Vem finansierar deras forskning? Jag orkar inte söka men skulle kunna betta en bra slant på att beställaren är en viss myndighet där bara låghastighetstalibaner tillåts göra karriär.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Alltså, visst, hastigheten har betydelse OM det sker en olycka.
Fast jag kan ju tycka att det vore bättre att lägga krutet på att INTE råka ut för olyckor.
Även om hastigheten är ickedödlig så kan det ändå leda till livslånga men samt de materiella kostnaderna som tillsammans belastar samhället negativt.

Fast det är väl så mycket lättare att koncentrera sej på hastigheten....
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur ser den totala olycksstatistiken ut? Trender, typ av olyckor, etc?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den här reklamen är ganska talande: https://www.youtube.com/watch?v=UeV1nATpZGs

"För att du inte alltid kör". Hon är ju ett typexempel på någon som inte ska ha körkort, och då ska man ju heller inte framföra fordon. Jag kommer aldrig bortförklara en olycka med att bilen inte varnade :fakta "Vadå, det är inte mitt fel att hon dog, jag har faktiskt bara firmware 19.2.31 i bilen, det är verkstadens fel som inte uppgraderade till 19.3.27. Hade dom gjort det så hade hon levt nu!" :huvet

Polisen jobbar också med Noll vision: https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2019/februari/stockholmspolisen-podcast-trafiksakerhetsarbete/ Dom räddar liv minsann, och ingen ska skadas allvarligt i trafiken, hastighet, rattfylla och kriminella är det stora hotet. Läkare räddar liv, i viss mån räddningstjänst, men att säga att man räddar liv för att man står och viftar med en laserpicka är i min värld ganska magstarkt. Det är ju dessutom ganska vanligt att folk krockar med både bärgningsbilar och blåljusfordon, och kör på dom som jobbar, för att dom inte tittar ut, så att det skulle rädda liv att håva in böter, nja, dom pengarna går ju inte till att korta köerna på landets akuter iaf.

Min fasta övertygelse är att trafikbeteende, bristande uppmärksamhet och okunskap skapar fler olyckor än hastigheten i sig. Visst, det blir värre skador om man krockar i 90 än i 70, det är nog alla överens om, men tittar man ut så krockar man å andra sidan betydligt mer sällan. Men hur mäter statistikerna på Trafikvärket trafikbeteende? Hur sätter man upp nyckeltal och målbilder för det? Att hålla hastigheten, eller sänka medelhastigheten X kmh för att rädda Y liv, det är ju jättelätt, men att vi kan rädda Z liv genom att alla vrider 72 grader på nacken innan dom svänger, eller ser efter så att dom inte får möte när dom svänger vänster, det går ju inte att skapa statistiska modeller för. Eftersom ROI är det enda viktiga, och att man ska ha räddat världen under aktuell mandatperiod/budgetår, så är det sånt som är mätbart som får ligga till grund för vår säkerhet, inte det som faktiskt spelar roll.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Hur ser den totala olycksstatistiken ut? Trender, typ av olyckor, etc?

Bra fråga, försökte hitta det i går utan framgång.
Uppenbarligen är syftet med statistikarbetet INTE att vi själva ska kunna ha några åsikter. Vi ska nöja oss med vad uttolkarna vill att vi ska veta. Inget ifrågasättande ska finnas.
Källa transportstyrelsen:
Med stöd av informationen i Strada kan alla som jobbar med trafiksäkerhet bedriva ett mer effektivt arbete eftersom de får en tydlig bild över var, när och hur olyckorna sker. Exempel på aktörer är väghållare som kommuner och Trafikverket, men även forskare, polisen och räddningstjänsten. Även Statistiken får man fram genom ett verktyg, Strada uttagswebb, som utvecklats för att stödja det regional och lokala trafiksäkerhetsarbetet.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top