Ozziania
SuperSport är lite roligare
Vet inte om det är en tillfällighet men senaste audi reklam spottarna de visat är nedkortade och visar bara bilen i döda vinkeln och packade tjejerna som springer ut i gatan bakom några parkerade bilar....
Undrar om man försöker "guida" in oss i en framtid med autonoma bilar?
Om nu allt fler tillverkare börja pumpa ut idé om att ju mer bilen gör ju säkrare är vi?
Biltillverkarna vill sälja det vi efterfrågar.
Det är inte så att de på något sätt vill att vi skall åka runt i självkörande burkar, de har ju de senaste hundra åren sålt sina bilar baserat på "känsla", "sportighet" osv. Men om svennepäron som bor i storstad (alltfler globalt bor ovanpå/under någon annan) efterfrågar liten automatisk city"bil" som kör sig själv längs en elektrisk bana, ja då kan man antingen utveckla och sälja sådana eller lägga sig ned och dö.
Undrar om man försöker "guida" in oss i en framtid med autonoma bilar?
Om nu allt fler tillverkare börja pumpa ut idé om att ju mer bilen gör ju säkrare är vi?
- Grattis! Köpt ny bil?
”Jajamensann!”
- Fin! En DKW, eller...?
”VA...?! Nej nej nej - det är en Audi!
- Jaha, har dom bytt namn på dem nu. Ja ja.
Jo, det är precis den vägen vi vandrar.
Ge det några år så kommer det vara helt omoraliskt och en social katastrof att synas i en bil utan Extra Allt-assist.
Med mina ögon är en Audi 60 förhållandevis lik en DKW F102 och eftersom jag drabbats av att färdas i Audi 100 LS av första generationen så är det något som alltid förknippas med märket. Jag blir alltid förvånad när någon påstår att Audi är premiumbilar. Med den historien går det inte ihop.Noga räknat har Audi aldrig hetat DKW. Men både DKW och Audi (samt Horch och Wanderer) gick 1932 upp i det gemensamma bolaget Auto-Union. Audi är för övrigt latin för det tyska Horch.
Kan man få plats med en emp-generator i passagerarsätet tro?Med mina ögon är en Audi 60 förhållandevis lik en DKW F102 och eftersom jag drabbats av att färdas i Audi 100 LS av första generationen så är det något som alltid förknippas med märket. Jag blir alltid förvånad när någon påstår att Audi är premiumbilar. Med den historien går det inte ihop.
Alla som haft en mobilsurfande budbilschaufför i backspegeln borde inse att autonoma bilar kan ha sina fördelar. Man kanske skulle ha ett lokalt geofence runt sig själv. Kommer nån för nära så slås deras gaspedal av.
Med mina ögon är en Audi 60 förhållandevis lik en DKW F102 och eftersom jag drabbats av att färdas i Audi 100 LS av första generationen så är det något som alltid förknippas med märket. Jag blir alltid förvånad när någon påstår att Audi är premiumbilar. Med den historien går det inte ihop.
Alla som haft en mobilsurfande budbilschaufför i backspegeln borde inse att autonoma bilar kan ha sina fördelar. Man kanske skulle ha ett lokalt geofence runt sig själv. Kommer nån för nära så slås deras gaspedal av.
Noga räknat har Audi aldrig hetat DKW. Men både DKW och Audi (samt Horch och Wanderer) gick 1932 upp i det gemensamma bolaget Auto-Union. Audi är för övrigt latin för det tyska Horch.
Daimler-Benz köpte bolaget i slutet av 1950-talet men sålde sedan vidare det till Volkswagen som 1969 köpte NSU och resten är historia. K70, diagnossystem, Golf, Passat/Audi80, Audi50/Polo och sedan de första "riktiga" Audi med femcylindrig motor, negativ styrradie och lättbyggesprincip och framförallt i början av 1980-talet då Quattro och nya Audi 100 kom; "Vorsprung durch technik" i bakrutan och för varje år alltmer med siktet mot de höjder där MB och BMW satt och tittade ned på alla andra.
DKW förknippades med tvåtaktsmotorer och den östtyska grenen IFA-Wartburg så det märket gick i graven redan på sextiotalet, saknad av ingen - men på slutet hade de åtminstone fyra ringar på bakluckan.
Kan man få plats med en emp-generator i passagerarsätet tro?
Biltillverkarna vill sälja det vi efterfrågar.
Sant, men det jag funderar på är om man inte försöker skapa efterfrågan i dessa fall?
Sakta men säker börja mata in att vi är dåliga förare som behöver tekniken för att bli bra.
Det är inte alltid vi styr. Henry Ford sägs ju ha sagt "om jag hade frågat folk vad dom hade velat ha så hade dom svarat snabbare hästar", många gånger skapas behovet av företagen. I ärlighetens namn, en bil går inte att förfina så förbannat mycket mer, det har liksom bottnat lite i säkerhet, väghållning, finesser osv. I ärlighetens namn så är det svårt att hitta dåliga nya bilar idag. Det kan vara olika bra lösningar, och passa just dig och mig olika, men dåliga är dom ju inte.Jo, det är precis den vägen vi vandrar.
Ge det några år så kommer det vara helt omoraliskt och en social katastrof att synas i en bil utan Extra Allt-assist.
Biltillverkarna vill sälja det vi efterfrågar.
Fruktansvärt att dödssiffrorna stiger... Vill egentligen bara flika in här och påminna er alla om att köra försiktigt!
Precis som med zebra-lagen så har ökade ju olyckorna initialt med varselvästar på barn när vuxna sa att dom inte blev påkörda om dom hade västen på sig. Perfekt, då var det ju bara att springa rakt ut i vägen, eftersom dom var odödliga med västen på I tex Gävle tog dom bort övergångsställen eftersom folk klev rakt ut i vägen och blev påkörda, oförstående om att bilar inte kan stanna på 2m. Och sen dess är fotgängare skolade i att bilar ska stanna, åtminstone i den här hålan, Stockholm, går ju folk bara, oavsett om det är grönt eller inte, dom är ju fotgängare, och bilar ska släppa fram dom Noll vision at its best. Ja, det är självklart att man ska visa hänsyn till dom som är mer oskyddade i trafiken, men när min skyldighet i en given situation blir din generella rättighet, då har det ju gått över styr....men logiskt.
Noll Vision bygger på system och hårdvara(!)
Man har strukit dialogen med människan, missat att väva in individen i processen.
Till slut blir vi lika ovetande om vår egen roll och vårt eget ansvar i trafikspelet som förskolebarnen i sina rosa västar.
System är kalas!
Om man bara inte börjar att lita på dem...
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |