Rekordmånga döda i trafiken 2018

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Glöm inte de norska laxlimousinerna. 95% av den norska lax som äts i hela Europa har åkt kylbil precis utanför ditt hus...

Faktiskt inte dom åker ju på den stora fina vägen på andra sidan älven som faktiskt fått ny beläggning på ca15 km av sträckan i sommras. Är helt jävla sjukt hur detta får fortgå med tanke på vad som rullar på vägarna, det börjar vara dags att göra som i Frankrike och köra traktorerna över vägen sen kollar man vädret så det är lite regningt så mobiltäckningen är extra dålig:hihi Förhoppningsvis skulle man hamna i riksmedia.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Om dina erfarenheter enbart kommer från söndersaltade motorvägar i södra Sverige så är det uppenbart att du aldrig har upplevt snörök. Snörök uppstår inte på plogade och våldsamt saltade motorvägar där temperaturen ligger runt nollan. Snörök uppstår däremot på tveksamt plogade inlandsvägar vid kall väderlek och särsklit när det har kommit lite puder. Precis som Bergnäsarn påpekar, om en timmerbil passerar så ser du garanterat ingenting den närmaste minuten. Och nej, den spolarvätska som är stockholmarens ultimata vintertillbehör fungerar inte på snörök.

Stockholmare lär jag aldrig kalla mig även om jag bott i krokarna ett tag. Sörlänning är väl riktigt, men jag rör mig över hela landet regelbundet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det här är lite intressant, rattsurfning är inte alls något problem, problemet är hastigheterna: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ett-ar-med-nya-lagen-sa-manga-har-botfallts-for-rattsurfing

Som vanligt, bara vi håller skyltad hastighet så är trafikbeteendet helt oväsentligt :huvet Upp med en 42-tummare mitt i vindrutan, hitta någon kul film på Netflix, ställ farthållaren på skyltad hastighet, häll upp en grogg och njut av färden :tummenupp

Nu ska bilarna varna om halkan också: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/privatbilar-hjalper-trafikverket-att-halla-koll-pa-halkan

Dvs, spinner det och ABSen tuggar så larmar bilen och Trafikvärket skickar ut saltbilen. Men, jag som har lärt känna min bil och har lite bättre finmotorik än en spädgris spinner i princip aldrig, och ABSen tuggar bara när jag vill det, då kommer ju min bil aldrig varna för att det är halt. Nu skulle ju visserligen olycksstatistiken se helt annorlunda ut om folk kunde hantera sina fordon, men det här är ju så bakvänt att det gör ont. I praktiken kommer ju snöröjning och halkbekämpning inte baseras på vädret, utan hur många olyckor/olyckstillbud som sker, och då reagerar man istället för att agera :huvet Å andra sidan, folk verkar ju alltid trampa alla pedaler i botten, och så får bilen sköta resten, så det här kanske kommer att funka över förväntan :dummer
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu ska bilarna varna om halkan också: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/privatbilar-hjalper-trafikverket-att-halla-koll-pa-halkan

Dvs, spinner det och ABSen tuggar så larmar bilen och Trafikvärket skickar ut saltbilen.

Jag såg ett nyhetsinslag om detta i går kväll. Jag kan se både för och nackdelar med detta "program", som man envisades med att kalla hela grejen.

Den uppenbara fördelen lär ju vara att man kan påskynda snöröjning genom att avsiktligt slira och sladda lite här och där så att Tragikverkets dator tror att det är jättehalt, går upp i flatspinn och skickar ut tio plogbilar...

Den uppenbara nackdelen är än mer uppenbar - så länge Trafikvärket inte har fått in några loggade data som säger att det är halt, ja då är det helt enkelt inte halt och då ska det förbannat inte skickas ut någon snöröjning. Trots att det är full snöstorm och halvmeterdjup snö på vägen...Ytterligare ett steg mot fördummandet av människan, helt enkelt. Mänsklig intelligens, sunt förnuft och framförallt körkunskaper skall ersättas av något slags automatiserat system.

Jag har också noterat att jag har slutat bli förvånad när man likställer vinterväghållning med saltning. Man pratar ju för fan bara om saltbilen. Inte plogbilen. Det är för mig oklart var den exakta gränsen går nuförtiden, men förr var det bara människor söder om Dalälven som på allvar trodde att det blir mindre halt och bättre framkomlighet för att man sprider ut stora mängder salt på vägen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Den uppenbara fördelen lär ju vara att man kan påskynda snöröjning genom att avsiktligt slira och sladda lite här och där så att Tragikverkets dator tror att det är jättehalt, går upp i flatspinn och skickar ut tio plogbilar...
Det vore ju lite busigt om man samlar ihop en gäng polare som plötsligt börjar spinna mitt på motorvägen mitt i sommaren, börjar det komma armador med plogbilar då också tro, eller skickar Trafikvärket bara ut 15 byråkrater som skyltar om vägen till 30-sträcka?

Jag har också noterat att jag har slutat bli förvånad när man likställer vinterväghållning med saltning. Man pratar ju för fan bara om saltbilen. Inte plogbilen. Det är för mig oklart var den exakta gränsen går nuförtiden, men förr var det bara människor söder om Dalälven som på allvar trodde att det blir mindre halt och bättre framkomlighet för att man sprider ut stora mängder salt på vägen.
Här plogas det ju minimalt, man saltar bara i snömodden :huvet Tacka något decennium av hjärntvätt för det, salt är ju billigare och går fortare än plogning, och eftersom folk sedan länge har slutat titta ut och tänka till själva, och bara litar på vad andra säger så är det ju fritt fram.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det vore ju lite busigt om man samlar ihop en gäng polare som plötsligt börjar spinna mitt på motorvägen mitt i sommaren, börjar det komma armador med plogbilar då också tro, eller skickar Trafikvärket bara ut 15 byråkrater som skyltar om vägen till 30-sträcka?


Här plogas det ju minimalt, man saltar bara i snömodden :huvet Tacka något decennium av hjärntvätt för det, salt är ju billigare och går fortare än plogning, och eftersom folk sedan länge har slutat titta ut och tänka till själva, och bara litar på vad andra säger så är det ju fritt fram.

Har vid flera tillfällen mött saltbilen på E45 mot göteborg i flera plusgrader och regn, undrar hur nyttan ser ut där...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det kan nog stavas budgetår, förbrukar dom inte pengarna i år så får dom mindre nästa år :tummenupp

Såklart, inte har det med säkerhet att göra iaf. då prognosen var 4 plus och regn och det var vad det var hela den natten i området(mellan karlstad-mellerud), andra tillfällen jag mött eller kört förbi de när det regnat vet jag inte säkert att det fortsatt men prognosen har iaf. påstått det.

Kaan ju vara en anledning att det inte finns pengar till snöröjning när det väl behövs då, entrepenörer som får betalt för att salta under "vinterperioden" vare sig det behövs eller inte och undlåter de att åka ut för det exempelvis regnar och ska så göra hela natten så slipper de att få betalt med.

Men det är väl någon som räknat på det och konstaterat vad många liv som sparas med denna kontiunerliga "halkbekämpning" och de har bestämt att köra på det, eller så är det en duktig säljare som sålt rejält med salt alternativt "bjudit in" inköparen att titta på produktionsanläggningen i främmande, exotiskt land...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är många som med rätta ifrågasätter saltningen i min del av landet, men jag tror faktiskt att det är så illa att det finns ett nationellt beslut om att salt skall användas - i hela vårat avlånga land. Jag kommer inte ihåg vem, men det var någon av mina vänner som frågade en av Svevias plogbilsförare om varför saltsnurran går för fullt trots att det är femton grader kallt. De hade tydligen order att köra på det sättet, även om de inte gillade det själva...

Det är tekniskt bevisat att salt smälter snö och is vid temperaturer nära noll och att det därför KAN förbättra vägens friktionskoefficient. Det råder dock ett gigantiskt frågetecken kring ordet KAN, eftersom den snömodd som skapas lika ofta innebär sämre friktionskoefficient jämfört med till exempel ren nysnö.

Det är också tekniskt bevisat att saltet har en negativ inverkan på friktionskoefficienten vid lägre temperaturer. Saltet smälter lös ytan och fryser sedan tillbaka till ett ännu jämnare lager is efter bara några minuter, ungefär som dagsmejan skapar ett halt väglag. Trots detta kan man möta Svevias plogbil med saltsnurran på full sprutt, till exempel nu i morse på väg till flyget i minus tolv grader och full snöstorm...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är många som med rätta ifrågasätter saltningen i min del av landet, men jag tror faktiskt att det är så illa att det finns ett nationellt beslut om att salt skall användas - i hela vårat avlånga land. Jag kommer inte ihåg vem, men det var någon av mina vänner som frågade en av Svevias plogbilsförare om varför saltsnurran går för fullt trots att det är femton grader kallt. De hade tydligen order att köra på det sättet, även om de inte gillade det själva...

Det är tekniskt bevisat att salt smälter snö och is vid temperaturer nära noll och att det därför KAN förbättra vägens friktionskoefficient. Det råder dock ett gigantiskt frågetecken kring ordet KAN, eftersom den snömodd som skapas lika ofta innebär sämre friktionskoefficient jämfört med till exempel ren nysnö.

Det är också tekniskt bevisat att saltet har en negativ inverkan på friktionskoefficienten vid lägre temperaturer. Saltet smälter lös ytan och fryser sedan tillbaka till ett ännu jämnare lager is efter bara några minuter, ungefär som dagsmejan skapar ett halt väglag. Trots detta kan man möta Svevias plogbil med saltsnurran på full sprutt, till exempel nu i morse på väg till flyget i minus tolv grader och full snöstorm...

Lägg till att saltet kladdar igen rutan och förstör sikten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är många som med rätta ifrågasätter saltningen i min del av landet, men jag tror faktiskt att det är så illa att det finns ett nationellt beslut om att salt skall användas - i hela vårat avlånga land. Jag kommer inte ihåg vem, men det var någon av mina vänner som frågade en av Svevias plogbilsförare om varför saltsnurran går för fullt trots att det är femton grader kallt. De hade tydligen order att köra på det sättet, även om de inte gillade det själva...

Det är tekniskt bevisat att salt smälter snö och is vid temperaturer nära noll och att det därför KAN förbättra vägens friktionskoefficient. Det råder dock ett gigantiskt frågetecken kring ordet KAN, eftersom den snömodd som skapas lika ofta innebär sämre friktionskoefficient jämfört med till exempel ren nysnö.

Det är också tekniskt bevisat att saltet har en negativ inverkan på friktionskoefficienten vid lägre temperaturer. Saltet smälter lös ytan och fryser sedan tillbaka till ett ännu jämnare lager is efter bara några minuter, ungefär som dagsmejan skapar ett halt väglag. Trots detta kan man möta Svevias plogbil med saltsnurran på full sprutt, till exempel nu i morse på väg till flyget i minus tolv grader och full snöstorm...
Saltmodd har ju en förmåga att aldrig försvinna heller, den smälter inte bort och packas inte ihop, utan är någon slags slabbig massa som man bara glider runt i.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är tekniskt bevisat att salt smälter snö och is vid temperaturer nära noll och att det därför KAN förbättra vägens friktionskoefficient. Det råder dock ett gigantiskt frågetecken kring ordet KAN, eftersom den snömodd som skapas lika ofta innebär sämre friktionskoefficient jämfört med till exempel ren nysnö.

Det är också tekniskt bevisat att saltet har en negativ inverkan på friktionskoefficienten vid lägre temperaturer. Saltet smälter lös ytan och fryser sedan tillbaka till ett ännu jämnare lager is efter bara några minuter, ungefär som dagsmejan skapar ett halt väglag. Trots detta kan man möta Svevias plogbil med saltsnurran på full sprutt, till exempel nu i morse på väg till flyget i minus tolv grader och full snöstorm...

Här där vi har mycket trafik (och mer sällan längre ihållande kyla) blir nysnön till modd även utan salt och saltet gör faktiskt att modden smälter undan snabbare. Det gör också att det inte lika lätt blir knagglig isbark på de stora vägarna. Å andra sidan är båda dessa "problem" synliga och fullt naturliga vid vinterväglag så varför ska vi salta sönder våra fordon för att försöka undvika dom?
Att vi skrotar ut så många fordon varje år pga rost är en helt sjuk miljöbelastning och leder till vansinniga kostnader.

Jag är för saltning när man befarar ishalka pga fukt på underkylda vägbanor och liknande: Det är svårt att behandla på annat sätt och lätt att missbedöma. I övrigt räcker det med plogning, sand, vinterdäck och trafikvett.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är många som med rätta ifrågasätter saltningen i min del av landet, men jag tror faktiskt att det är så illa att det finns ett nationellt beslut om att salt skall användas - i hela vårat avlånga land.

Inte på Gotland.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är för saltning när man befarar ishalka pga fukt på underkylda vägbanor och liknande: Det är svårt att behandla på annat sätt och lätt att missbedöma. I övrigt räcker det med plogning, sand, vinterdäck och trafikvett.
Är det vinter kan det vara sämre grepp än på sommaren. Saltar man aldrig kan man förutsätta att det är halt och köra därefter.
 

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Är det vinter kan det vara sämre grepp än på sommaren. Saltar man aldrig kan man förutsätta att det är halt och köra därefter.

Vad säger du, kan det vara sämre grepp på vintern är sommaren? Det var helt nytt för mig och undrar om det verkligen är så.
Finns det någon forskning som kan konfirmera detta?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
... men ödmjukhet är en dygd även i trafiken.


Ödmjukhet (stavning?) har man ju hört talas om.
Min terapeut snackar faktiskt mycket om det, men det känns väldigt abstrakt.
...och visst är det ett kräppigt koncept om man vill ha något gjort?


#autistjavisst!
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Minst 10 oskyddade trafikanter och bilister har dött vid obevakade järnvägsövergångar de senaste åren.
Uppdrag Granskning går hårt åt Trafikverket på alla plan i en serie undersökande reportage. Titta gärna!

https://www.svt.se/nyheter/granskni...t-vid-jarnvagsovergangar-med-sakerhetsbrister

Bland det märkliga man finner är att Trafikverket godkänner passager i 130 km/h förbi obevakade korsningar med nedsatt sikt där... ...Trafikverket själva... har begränsat hastigheten till 80 km/h.

Hastighet är inte så förbannat viktigt ändå, tydligen. Inte om hastighetssänkningar går ut över tidtabeller.

Dubbelmoral much?




Det som upprör mig är när man ställer Trafikverkets nonchalans i den spårbundna trafiken mot häxjakten som pågår på oss motorcyklister.


Vi, motorcyklisterna med utbildning och körkort har generellt sett en realistiskt syn på riskerna i vårt val av transportmedel. Trafikverkets åtgärder på vägarna minimerar våra marginaler och är till nackdel för oss.
Ändå väljer vi att köra vidare, trots Trafikverkets insatser.
Det är ytterst sällan som vår körning - vi med utbildning, körkort och förankring i samhället för med sig skador och men för andra trafikanter.


För tågresenärer är det annorlunda.
Här färdas åtskilliga som varken har körkort eller vill bry sig om sin resa.
Man vill komma fram. Säkert och i tid. Det räcker så. Somliga lägger dessutom en miljöaspekt i sitt val av transport.
OK fine, om det gör samvetet lättare.

Men, om man hade en aning kring hur eftersatt underhållet är...?


Vi alla som har en endaste anings insikt i hur den svenska järnvägen sköts sitter häpet förundrade över att Den Stora Tågolyckan inte skett ännu. Glöm Getå, glöm Lerum, vi kan tacka vår lyckliga stjärna att det var ett posttåg som spårade ur 2014: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/svt-avslojar-x2000-nara-ursparning

The Big One borde inträffat redan. Alla tåg; person- och godståg kör på en helvittes övertid här i Sverige.
"Extended play", men alls inte på ett bra sätt.


Men det är motorcyklisterna man jagar.
Jag tycker att det är otillständigt! Oanständigt!!! O-vadfannivill!!!


Detta är en simpel pennteckning som all sin enkelhet beskriver situationen på pricken:

GPZfGHu.jpg


Den är 5 år gammal nu, och publicerades i SECO-tidningen först.

Vad har hänt sedan dess? Tja, inget bra i vart fall.
"Another day older and deeper in debt" så att säga. För varje dag ökar underhållsskulden - exponentiellt, till och med. Infrastruktur är dyr att bygga, dyr att underhålla - men ändå mer katastrofalt svindyr att inte underhålla.
Det är ett ansvarslöst bortslösande av de gemensamma medlen att inte underhålla den infrastruktur vi har och har betalt för.


Förutom alla som dött, då. Och alla som kommer att dö. Testify!


Men brännfokus ligger på oss som försöker kryssa fram i Trafikverkets stolpskog någorlunda oskadda.
Skämmes, ta mig fan!


Allt är uppochner och nyspråket härjar.
Partier som stödjer regeringen säger sig vara i "opposition" och Socialdemokraterna påstår att man "ser fram mot att se över arbetsrätten". Yeah right!


Inte mer än rätt då att jag - av alla människor, länkar till Proletären - av alla publikationer!

http://proletaren.se/inrikes/jarnvag-i-forfall

Denna artikel är ändå äldre - 7 år idag, men beskriver historiken bra, och hur det kunde bli som det blev. Här en liten snutt:

Hösten 2010 fullbordades avregleringen av den svenska järnvägen när den borgerliga regeringen släppte tågtrafiken fri på samtliga sträckor. Men utvecklingen har pågått länge.

Det som en gång var det sammanhållna Statens Järnvägar med ansvar för såväl tågtrafik som banunderhåll har upplösts i ett inferno av olika tågoperatörer, underhållsfirmor, verkstadsföretag, underentreprenörer och bemanningsföretag utan annan drivkraft än kapitalismens krav på högsta möjliga vinst.

Allt under överseende av en omfattande byråkrati som ska se till att de olika företagen får sin del av kakan när de skattefinansierade kontrakten fördelas.

Utvecklingen har skapat en järnväg i förfall, där de stora förlorarna är resenärer och anställda.

1988 togs det första steget mot en avreglerad järnväg när den dåvarande socialdemokratiska regeringen beslöt att dela upp ansvaret mellan trafik och bana. Det statliga Banverket bildades, med ansvar för spårunderhållet.

Per-Gunnar Andersson är banarbetare från Karlshamn. Han började arbeta på SJ 1979 och fortsatte till Banverket när det bildades. Idag är han anställd av det statliga bolaget Infranord, det som tidigare var Banverkets produktionsenhet. Banverket är i sin tur hopslaget med Vägverket i det som numera heter Trafikverket.

– Den här utvecklingen skulle ha stoppats redan från början. Avregleringen borde inte ha genomförts överhuvudtaget, säger Per-Gunnar Andersson.


Det jävliga är att det redan då fanns facit!

Storbritanniens avreglering hade ju gått fullständigt över styr, och resulterade i riktigt nasty tågkrascher - just beroende på bristande underhåll och att helheten slagits sönder till en bisarr mosaik där varje enskild betraktare kunde se mönster som bekräftade den egna uppfattningen, hur apart den än var.


Det fanns till och med en handbok att köpa!

N4L6TnH.jpg



...i hur man INTE skulle genomföra en avreglering.


Och ändå.

Ändå varvade man upp tvåtaktsdieslarna, krämade på med all ånga man hade kvar, och vred upp strömmen till 11 på sina transformatorer för att snabbast möjligt göra om precis samma misstag som England redan gjort.
Vad var det han sade, Einstein, om idioti...?


Ingen vill kännas vid sin del i det hela idag, och ingen ställer någon till svars.
Som vanligt, i mellanmjölkens land.



Det jag vill komma fram till i min ilska över Trafikverkets prioriteringar och häxjakt efter oss motorcyklister är att man i sitt "trafiksäkerhetsarbete" fullständigt missat det viktigaste:


Vem som kör motorcykel!

Man inser inte att vi faktiskt förstår riskerna och konsekvenserna i det vi håller på med.
Att vi är vuxna människor som förstår att göra en bedömning av värdet och nyttan med valet av fordon, och ställa detta mot risker och nackdelar.


Japp - jag kör hellre blöt och jävlig i regn till Stockholm på egen hand och ansvar, trots Trafikverkets dödsräcken.
Varför? Det finns tusen anledningar, men en påtaglig är att jag på min motorcykel faktiskt kan påverka stor andel av de risker jag utsätter mig för. Jag kan väga dem en och en, och hantera dem efter eget huvud, erfarenhet och förmåga.



Att tvingas ombord på ett tåg för att passivt låta mig transporteras är inte min grej, helt enkelt.
...alldeles oavsett de risker man utsätter sig för, utan att kunna påverka mer än möjligen vilken färdriktning man sitter i och utan att ens kunna spänna fast sig med ett säkerhetsbälte! :jisses

I min värld är det sjukt att överlämna så mycket av mitt liv i händerna på "Tages Tågservice" och dennes korrupte huvudman Tragikverket.


Men jag kan välja, ännu så länge.
Jag lider med dem som inte har något val. Som måste åka osäkra tåg, medans Trafikverket jagar motorcyklister som gjort ett medvetet val, men ändå skall tvingas av banan.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I morse skedde två olyckor i närheten av varandra på E4 norr om Gävle: https://www.gd.se/artikel/bjorke-oslattsfors/totalstopp-i-bada-riktningarna-pa-e4-norr-om-gavle

Gefle Dagblad skrev:
Räddningsenheter från Bergby och Gävle har larmats ut till olycksplatsen.
– Bergby sitter tyvärr fast i södergående riktning i dom köer som har bildats.
Trafikverket rekommenderar övrig trafik att ta väg 583 för att kunna slippa hamna i bilkö. Bärgningsarbetet beräknas vara klart 16.00. Det är dock en preliminär tid.

Det är alltså en vajerräckesväg, 1-2, och då är det plötsligt för trångt för räddningstjänsten att ta sig fram till olyckan! :huvet Det finns inga uppgifter om personskador här, men det är ju inte osannolikt att folk kan dö om ambulans och räddningstjänst inte kommer fram för att det är vajerräcken ivägen. Men det kanske går under radarn i Noll vision, för då dog dom ju inte av själva olyckan, utan av Trafikvärkets hinder, eller kanske tom av att ambulansen inte var där i tid, och då är det ju ambulansens/landstingets fel, och då blir statistikerna på Trafikvärket glada igen :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu föreslår forskare ett separat vägnät för självkörande bilar också: https://www.dn.se/ekonomi/sa-ska-vara-stader-anpassas-till-sjalvgaende-fordon/

DN skrev:
Ett mer avancerat senare steg är att bygga en ny, separat infrastruktur för de automatiserade fordonen i form av upphöjda banor eller tunnlar.
Tunnlarna skulle kunna bli mycket mindre och smäckrare – och därmed billigare – än dagens väldiga betongrör för människostyrda fordon med förbränningsmotorer.
– Men det behövs säkerhetsmarginaler, vi ska räkna på det.
I Stockholm skulle man kunna bygga undervattenstunnlar.
– Ja, hur kan man bygga ett effektivt transportsystem med så mycket vatten i staden? Man borde kunna ta sig direkt från strand till strand, säger Lei Chen.
Projektet, som samarbetar med den Londonbaserade arkitektfirman PLP, har även tittat på Göteborg och det mindre Varberg.
I den senare staden har man skissat på möjligheten att införa små självgående pendelbussar. Kommunen har visat intresse och drar kanske i gång redan senare i år.
Men ett jämnt, oavbrutet flöde av fordon som kör automatiskt och hämtar och lämnar människor på beställning minskar behovet av parkeringsplatser i städerna. På sikt skulle det kunna försvinna helt.
– Vårt mål är att få bort alla p-platser inne i stan. Stadsmiljön borde återlämnas till människor som promenerar, till cyklister och till olika aktiviteter, säger Lei Chen.

Det låter ju nästan helt gratis :tummenupp Det brukar ju också finnas gott om plats för extra vägnät i städer, i synnerhet i Stockholm, som all trafikplanering kretsar kring, där är det ju gott om plats, och det finns ju nästan inga tunnlar eller så i marken heller, åtminstone inte 40-50m ner.

Och inga parkeringsplatser behövs heller, alla fordon ska alltid vara i rörelse. Då undrar jag lite, var har dom tänkt ladda alla elbilar, som alltid är i rörelse?

Jag tror att den här liraren har tittat lite för mycket på Futurama :huvet
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top