Även om det är odiskutabelt att hög hastighet ökar risken för dödsolyckor, finns andra sätt att minska riskerna.
Nej, det ökar inte risken för olyckor, men risken att dö i en olycka är större
Precis som att det inte är farligt att köra hoj i enbart mankini och en bandana över huvudet, det är dock betydligt mycket farligare att vurpa i såna kläder!
Tingvall (minns ni honom) gick ut i media med att husvagnar fick köra max 70 km/t, trots att det i flera år var 80 som gällde. När inte ens verkets personal visste, hur kan man förvänta sig att vanligt folk ska kunna reglerna?
När jag var 16 ringde far till polisen och frågade om jag fick övningsköra med släp. Herr polisman blev alldeles till sig, övningsköra när man är 16?! Han röt om att det var olagligt, farligt, dumt och lite allt möjligt, tills en kollega i bakgrunden påpekade att det var tillåtet att övningsköra from 16 år, sen något år tillbaka
Nej, det var bara en irriterad reaktion mitt i veckan när kyla, halka och snö slog till lite bredare över landet än det gjort tidigare. Jag häpnar över hur illa rustade många, alltför många bilister är.
Det går i 70 längs 100-skyltad vajerväg, utan att det egentligen är halt alls.
Meeen, sedan går det vidare i samma hastighet där det svarta polerats till pianoblank ultrahalka och övrig trafik saktar ner mot 50, med rätta.
Då kommer Mr Clueless för första gången på hela dagen ikapp andra fordon, men är helt oförmögen att dra några slutsatser av detta. Istället lägger man sig på billängds avstånd och fånstirrar på bakdelen till framförvarande bil - mil efter mil, istället för att höja blicken och försöka bättra på sina odds genom att se vad resten av paraden håller på med.
Det ser man ju dagligen i köerna, det folk tutar på bilen framför sig, trots att det är stillastående bilar kilometervis framför den bilen
Eller när man cyklar och jag håller samma hastighet som bilen framför, då kommer det någon som har stirrat på min
och mosar sig förbi mig, gärna med möte, bara för att nästan krocka med bilen framför mig. Uppenbarligen stirrar dom så mycket på cyklisten, att dom missar att det ligger en bil framför honom
Vad kör du på för däck? Kör du på dubbdäck? Många hävdar att det är det bästa. Det enda rätta. Det beror ju på var man kör. Jag kör mest i Stockholm och på essingeleden så jag klarar mig bra på dubbfria däck.
Jag har dubbfritt, har haft det i ganska exakt 14 år, och jag kör på allt från dåligt plogade skogsbilvägar till moddig landsväg och blöta motorvägar, med en liten framhjulsdriven sak och har aldrig några problem, kanske för att jag anpassar hastighet och körsätt? Jag cyklar året runt också, med dubbfria vinterdäck, och det går alldeles ypperligt. Visst, ibland blir det powerwheelies så att man svänger dåligt, men det är ju bara charmigt
Att flyga under radarn kommer att bli svårt och det samhället vill inte jag ha...
VA?! Du vill alltså att folk ska dö?! Jag har inget att dölja och jag tänker på barnens säkerhet!
OBS, viss ironi kan skönjas i ovanstående inlägg