Rekordmånga döda i trafiken 2018

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle aldrig ens fundera över var min snörök hamnar. Är det kö på motorväg i en fil för att någon kör Toyota och filen bredvid är ledig så kör jag förbi. Kör man så nära framförvarande att snörök är ett problem bör man leta på Kelloggs hemsida för returadressen och låta körkortet malas ner av dem.

Senast i måndags var det en kö med bilar med noll avstånd på E20 mellan Strängnäs och Eskilstuna. Det var lite modd i vänsterfilen, men bara att köra i skyltade 120.

Kör du på E10 kan snöröken vara ett problem i en kilometer eller mer efter en långtradare som ligger i 80... Dvs nollsikt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var detta jag försökte få fram.
Jag har en kompis som hyr ut chaufförer och han var direkt inne på auto-böter iom tidningsdrevet. :(
Lättast att införa på yrkestrafiken först och sedan privata.
Behöver ju "bara" lösa vem det var som körde vid ett visst tillfälle.

Lite som i "Demolition Man" där Stallones böter kom samtidigt som han svor.
Även om han "sket" fullständigt i det. :hihi

Vilket inte är så lätt. :D
Bilen är leasad från något leasingföretag.
Bilen är leasad av ett företag.
Men vem körde bilen ?
Ja då skickar myndigheten till slut ett brev med fotot från fartkameran till företaget som leasat bilen.
Och ber att får reda på vem det är som är på fotot.
Brevet hamnar hos Personalansvarig / HR som har häcken full med att i samarbete med serviceledarna hitta tekniker till servicebilarna.
Hen kastar en blick på fotot och svarar Vet Ej.
Vilket inte är så konstigt för hen har ju personligen, sedan hen fick jobbet, mött en bråkdel av alla anställda.
Och den bråkdelen under kanske 30 minuter.
Och hur många hen har fotografiskt minne ?
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En anledning ytterligare för att gods ska transporteras på järnväg! :tummenupp

Håller med, men järnvägen är full redan av malmtransporter... Det finns EN väg och ETT spår järnväg till Sveriges tyngsta råvaruproduktion med allt vad det innebär. LKAB är tex Sveriges största enskilda betongkonsument. Osv.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vilket inte är så lätt. :D
Bilen är leasad från något leasingföretag.
Bilen är leasad av ett företag.
Men vem körde bilen ?
Ja då skickar myndigheten ett brev med fotot från fartkameran till företaget.
Och ber att får reda på vem det är som är på fotot.
Brevet hamnar hos Personalansvarig / HR som har häcken full med att hitta tekniker till servicebilarna i samarbete med serviceledarna. Denne kastar en blick på fotot och svarar vet ej.
Vilket inte är så konstigt för denne har ju personligen mött en bråkdel av alla anställda.
Och hur många har fotografiskt minne ?

I framtiden loggar du in precis som man nu loggar in på datorn. Körkortet fungerar som kontokortet idag så spärras det kan du inte starta fordonet. Kör du "för fort" måste du begära tillstånd från "admin" för att fortsätta färden till lämplig plats.
Då har det ingen betydelse om du eller någon annan äger, lånar eller hyr fordonet.

Att flyga under radarn kommer att bli svårt och det samhället vill inte jag ha... :(
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
En anledning ytterligare för att gods ska transporteras på järnväg! :tummenupp

Så att godset hamnar i Hallsberg under obestämd tid tills det råkar finnas ett tåg som ska åt rätt håll, om det finns ledig kapacitet på spårnätet och kontaktledningarna inte är nedrivna.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Håller med, men järnvägen är full redan av malmtransporter... Det finns EN väg och ETT spår järnväg till Sveriges tyngsta råvaruproduktion med allt vad det innebär. LKAB är tex Sveriges största enskilda betongkonsument. Osv.

Så att godset hamnar i Hallsberg under obestämd tid tills det råkar finnas ett tåg som ska åt rätt håll, om det finns ledig kapacitet på spårnätet och kontaktledningarna inte är nedrivna.

Visst finns det problem och ett av de största tycker jag är att chefer i Sverige inte får ha branscherfarenhet...
Så när infrastrukturförvaltare och järnvägsföretag styrs av människor som inte kan järnväg finns det tyvärr inte mycket hopp om bättring... :(

Än värre är att det inte bara gäller järnvägen... :(

Vadå, jag dyster... :D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vilket inte är så lätt. :D
Bilen är leasad från något leasingföretag.
Bilen är leasad av ett företag.
Men vem körde bilen ?
Ja då skickar myndigheten till slut ett brev med fotot från fartkameran till företaget som leasat bilen.
Och ber att får reda på vem det är som är på fotot.
Brevet hamnar hos Personalansvarig / HR som har häcken full med att i samarbete med serviceledarna hitta tekniker till servicebilarna.
Hen kastar en blick på fotot och svarar Vet Ej.
Vilket inte är så konstigt för hen har ju personligen, sedan hen fick jobbet, mött en bråkdel av alla anställda.
Och den bråkdelen under kanske 30 minuter.
Och hur många hen har fotografiskt minne ?

Sant! :)
Därav "bara" inom citationstecken.
Inte förrän man bötfäller fordonet istf människan kommer det funka.
Och den diskussionen är nog inte över i en handvändning...:3freak
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stor-trafikolycka-i-heby-tre-doda

Föraren brukade lägga ut "selfies" på Facebook när denne körde 200blås med sin bil...

Föraren och hans lillebror dog och båda kom från Syrien och bodde granne med mina föräldrar en tid. lillebror var rädd för att åka med den tyranniske storebrodern.

De jobbade på Apotea båda i Morgongåva.

Med vänlig hälsning
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Sant! :)
Därav "bara" inom citationstecken.
Inte förrän man bötfäller fordonet istf människan kommer det funka.
Och den diskussionen är nog inte över i en handvändning...:3freak

I framtiden loggar du in precis som man nu loggar in på datorn. Körkortet fungerar som kontokortet idag så spärras det kan du inte starta fordonet. Kör du "för fort" måste du begära tillstånd från "admin" för att fortsätta färden till lämplig plats.
Då har det ingen betydelse om du eller någon annan äger, lånar eller hyr fordonet.

Att flyga under radarn kommer att bli svårt och det samhället vill inte jag ha... :(

Och har du ett fordon utan dator så du inte kan logga in betalar du försäkringspremie som en SportHoj! :hej
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Även om det är odiskutabelt att hög hastighet ökar risken för dödsolyckor, finns andra sätt att minska riskerna.
Nej, det ökar inte risken för olyckor, men risken att dö i en olycka är större :fakta Precis som att det inte är farligt att köra hoj i enbart mankini och en bandana över huvudet, det är dock betydligt mycket farligare att vurpa i såna kläder!

Tingvall (minns ni honom) gick ut i media med att husvagnar fick köra max 70 km/t, trots att det i flera år var 80 som gällde. När inte ens verkets personal visste, hur kan man förvänta sig att vanligt folk ska kunna reglerna?
När jag var 16 ringde far till polisen och frågade om jag fick övningsköra med släp. Herr polisman blev alldeles till sig, övningsköra när man är 16?! Han röt om att det var olagligt, farligt, dumt och lite allt möjligt, tills en kollega i bakgrunden påpekade att det var tillåtet att övningsköra from 16 år, sen något år tillbaka :D

Nej, det var bara en irriterad reaktion mitt i veckan när kyla, halka och snö slog till lite bredare över landet än det gjort tidigare. Jag häpnar över hur illa rustade många, alltför många bilister är.

Det går i 70 längs 100-skyltad vajerväg, utan att det egentligen är halt alls.
Meeen, sedan går det vidare i samma hastighet där det svarta polerats till pianoblank ultrahalka och övrig trafik saktar ner mot 50, med rätta.
Då kommer Mr Clueless för första gången på hela dagen ikapp andra fordon, men är helt oförmögen att dra några slutsatser av detta. Istället lägger man sig på billängds avstånd och fånstirrar på bakdelen till framförvarande bil - mil efter mil, istället för att höja blicken och försöka bättra på sina odds genom att se vad resten av paraden håller på med.
Det ser man ju dagligen i köerna, det folk tutar på bilen framför sig, trots att det är stillastående bilar kilometervis framför den bilen :huvet Eller när man cyklar och jag håller samma hastighet som bilen framför, då kommer det någon som har stirrat på min :arsele och mosar sig förbi mig, gärna med möte, bara för att nästan krocka med bilen framför mig. Uppenbarligen stirrar dom så mycket på cyklisten, att dom missar att det ligger en bil framför honom :dummer

Vad kör du på för däck? Kör du på dubbdäck? Många hävdar att det är det bästa. Det enda rätta. Det beror ju på var man kör. Jag kör mest i Stockholm och på essingeleden så jag klarar mig bra på dubbfria däck.
Jag har dubbfritt, har haft det i ganska exakt 14 år, och jag kör på allt från dåligt plogade skogsbilvägar till moddig landsväg och blöta motorvägar, med en liten framhjulsdriven sak och har aldrig några problem, kanske för att jag anpassar hastighet och körsätt? Jag cyklar året runt också, med dubbfria vinterdäck, och det går alldeles ypperligt. Visst, ibland blir det powerwheelies så att man svänger dåligt, men det är ju bara charmigt :tummenupp

Att flyga under radarn kommer att bli svårt och det samhället vill inte jag ha... :(
VA?! Du vill alltså att folk ska dö?! Jag har inget att dölja och jag tänker på barnens säkerhet!




OBS, viss ironi kan skönjas i ovanstående inlägg :tungan
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kör jag på E10 så finns det ingen snö.

Kör jag på E10 går cykeln som skit - snö eller inte inte snö.


Nej, det ökar inte risken för olyckor, men risken att dö i en olycka är större :fakta Precis som att det inte är farligt att köra hoj i enbart mankini och en bandana över huvudet, det är dock betydligt mycket farligare att vurpa i såna kläder.


Man kan dö av skam också...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
VA?! Du vill alltså att folk ska dö?! Jag har inget att dölja och jag tänker på barnens säkerhet!

OBS, viss ironi kan skönjas i ovanstående inlägg :tungan

Man kan dö av skam också...

Alla ska dö. För vi kan tyvärr inte sluta dö men Tragikvärket vill bestämma var vi inte får dö.

Tragikvärket skulle gå i taket om 700 fler hade dött i trafiken men om 700 fler dör av värme så blir det inte stora rubriker...

Böter om man kör "för fort" är självklart men "för varmt" dödar alltså fler utan risk för böter... :fakta

- Folkhälsomyndighetens datasammanställning visar att dödligheten ökade under sommaren 2018 jämfört med tidigare somrar. Under veckorna 23-35 var den totala överdödligheten cirka 700 dödsfall. Högst var dödligheten under veckorna 26, 29, 30 och 31, säger Statsepidemiolog Anders Tegnell.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...er/okad-dodlighet-under-sommarens-varmebolja/

Hur kan du ha över 29 grader inomhus? Vill du att folk ska dö?

Tänk på barnen...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utöver det så finns stöd i systemet för att kunna knappa eller scanna reg.nummer och få upp på skärmen vad både bil och aktuell förare pysslat med så i framtiden så behöver tung trafik inte ens stoppas för att bötfällas.
Sitter ju en skrivare i den med så det skulle säkert gå att göra en liten justering av mjukvaran så skriver den ut bötesbeloppet direkt, "27 dagar sedan så bröt du mot XX regel, kostar 2700:-", snart i varje chaufförs framtid. :)

Den lilla utmaningen är redan löst. Chauffören har tre körkort med tre olika identiteter # och när han kört sitt pass är det bara att byta identitet och ändra färdskrivaren så färden fortsätter med den "nye" vid ratten. Används av chaufförer / åkerier med hemvist utanför Sverige.
Kanske lite svårare för svenska åkerier. ?
Men vad vet jag ?
# ID-kontroll i Sverige är kontroll av att den tillfrågade har ett Körkort, inte kontroll om körkortet är äkta , anmält stulet eller bara falskt. För till det saknar polisen utrustning.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jamen då har vi löst problemet! :tummenupp

Kallas inte det snöröjning? Den är ju under all kritik och skulle man råkas se en väghyvel vintertid är det en sensation. Sen kör folk som idioter efter denna väg som har få bra omkörningssträckor mycket veckopendlare som vekar tro att dom själva och dom som dom möter är odödliga.

E10 är ju ett tydligt exempel på att man måste ha nåt innanför pannbenet, att i dag hålla skyltade 90 km/h är nog mer än väl med tanke på väglag. Det är bara att se antalet älgspår som korsar mellan Svartbyn och Morjärv gör att man lättar på gasen för jag föredrar älgjakten med Jämthund och 308W istället för bil hur många andra kollar efter spår av vilt? Sommartid är det ju helt annat då anser jag att man kan köra säkert i 130km/h men kommer du i kapp en långtradare kan man ju få ligga i 80 i nån mil innan man kommer om och då får man ju acceptera det. Tycker faktiskt att det är säkrare med hoj på E10 den är ju mycket smalare så chansen att klara sig då man får möte på fel sida vid nån kurva eller krön

Man underar ju varför trafikverket inte kan göra nåt åt denna väg med tanke på hur trafiken ser ut, mycket av det som ska till och från gruvorna i Kiruna, Malmberget, nu också igen Pajala åker denna väg samt X antal timmerlass från Sveaskog. Tyvärr är problemet att vi är för få så vi inte kan påverka valet och då bryr sig ingen om att rusta upp en farlig väg så länge malmen, skogen går att ta härifrån och vattenkraftverken kan producera ström så är de beslutade nöjda.

E10 mellan Morjärv och Överkalix är väl egentligen en lite uppdaterad hästväg som sen ersatte ångbåtstrafiken på Räktjärv och dess vägsträckning har vl inte ändrats mycket sen den drogs för länge, länges sedan och den är då kanske inte anpassad för dagens trafik.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag skulle aldrig ens fundera över var min snörök hamnar. Är det kö på motorväg i en fil för att någon kör Toyota och filen bredvid är ledig så kör jag förbi. Kör man så nära framförvarande att snörök är ett problem bör man leta på Kelloggs hemsida för returadressen och låta körkortet malas ner av dem.

Senast i måndags var det en kö med bilar med noll avstånd på E20 mellan Strängnäs och Eskilstuna. Det var lite modd i vänsterfilen, men bara att köra i skyltade 120.

Om dina erfarenheter enbart kommer från söndersaltade motorvägar i södra Sverige så är det uppenbart att du aldrig har upplevt snörök. Snörök uppstår inte på plogade och våldsamt saltade motorvägar där temperaturen ligger runt nollan. Snörök uppstår däremot på tveksamt plogade inlandsvägar vid kall väderlek och särsklit när det har kommit lite puder. Precis som Bergnäsarn påpekar, om en timmerbil passerar så ser du garanterat ingenting den närmaste minuten. Och nej, den spolarvätska som är stockholmarens ultimata vintertillbehör fungerar inte på snörök.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Man underar ju varför trafikverket inte kan göra nåt åt denna väg med tanke på hur trafiken ser ut, mycket av det som ska till och från gruvorna i Kiruna, Malmberget, nu också igen Pajala åker denna väg samt X antal timmerlass från Sveaskog. Tyvärr är problemet att vi är för få så vi inte kan påverka valet och då bryr sig ingen om att rusta upp en farlig väg så länge malmen, skogen går att ta härifrån och vattenkraftverken kan producera ström så är de beslutade nöjda.

Glöm inte de norska laxlimousinerna. 95% av den norska lax som äts i hela Europa har åkt kylbil precis utanför ditt hus...
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top