fan nu har jag suttit hela kvällen å forskat å spanat hojar och börjar inse att jag kanske inte behöver en så jävla maffig hoj. här hemma på gatan måste jag ha en jävla massa hästar hela tiden för å bränna omkring som man gör. men resan jag planerar kommer nästan bara gå genom baltikum, östeuropa och balkan. allså förmodligen inte värst många autobahn-aktiga motorvägar där man gärna plöjer fram i 180-200 knyck för att komma från A till B. Så jag har börjat spana in BMW F650GS '08-'09 lite, även den äldre modellen men det visade sig att från '08 så är det inte längre en 650cc-motor med 50 hk utan en 800cc-motor på 70 hk MEN heter ändå "F650GS"
. trots detta tror jag fan att jag skulle kunna klara mig på den äldre 50hk's-hojen med tanke på vart jag har tänkt åka och vad det kommer bli för vägar där.
i och med att jag måste ha bra och hårda packväskor så måste jag räkna in det i totalpriset om jag sitter och kollar på en '08:a utan väskor, vilket totalt kommer bli lite mer än vad jag är villig att lägga egentligen, mitt tak ligger väl helst under 80 lax och inte 90 egentligen, även om allt går att ordna.
någon som kört 650'n och har något att säga om den? både den gamla och den som egentligen är en 800:a!?
en annan sak jag iofs måste hålla i åtanke är att rese-planen jag har inkluderar flickvännen + massa packning också och då kanske en 650 på 50 hk känns lite för slött?
Nä vet du vad? Titta på en Triumph Tiger. Minst lika bra som en Honda, lika stor och bekväm men känns mycket fastare och smidigare på något sätt. Det är mer motorcykel helt enkelt. Kolla efter en som är f.o.m -01 då den har den betydligt piggare 955i motorn. 99-00 ser identisk ut och har också insprutning, men de är bara på 885 kubik. Prismässigt borde du kunna hitta en fin 01-02 med (hårda) originalväskor och en mysig ljuddämpare (nästan ett måste då man annars lider av den astmatiska gången pga otroligt tät originalljuddämpare om man vet hur mycket bättre den går med slipon + mappning) för runt 50-55k, inte mer. 10k mindre för en <01
Annars är här ju en -04 utan väskor men med en del andra bra tillbehör, t.ex centralstöd, värmehandtag och handtagsskydd.
http://www.blocket.se/ostergotland/Triumph_Triumph_tiger_955i_25970998.htm?ca=17&w=3
Den där är förresten ganska billig... Lycka till!
ja jag har faktiskt inte tänkt på den, men den verkar ha ett ganska högt andrahandsvärde? för en '02 för 55 lax som gått nästan 5000 mil utan en massa extraprylar känns inte jättebilligt. hur som helst, då kan jag ju istället köpa något sånt här
http://www.blocket.se/alvsborg/Triumph_TIGER_955i_MKT_UTR_24528761.htm?ca=11&w=3&last=1 som är nyare, gått mindre och har en jävla massa extrautrustning jag värdesätter.