Resehojar

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Du byter ju hoj oftare än de flesta byter kalsonger!
Fast det gör ju jag med iofs. Men ska vi verkligen lyssna på någon som kommit fram till att det är en bra idé att gå från BMW till Ducati???

On a more serious note, hur är 800an?
Bytlåna lite någon sväng i sommar kanske?

Äh, det gör jag väl inte alls! :mad:

Finns bara två saker att klaga på hittills efter 800 mil, Det är sadeln som är helt avskyvärt usel och den totala avsaknaden av förvaring. Det finns inte ens plats för ett skivbromslås. INGET. Det är fan skitdåligt på den typen av MC.

..men annars är den kalas. :tummenupp

F800GS föll mig inte alls i smaken då jag provade den, mjuk gaffel, slö. Stort spel i bromsskivorna fram gör att det klonkar smäller då man bromsar, gaffeln har inga justeringsmöjligheter och är mjuk som bara den, dyker rejält vid inbromsningar.

En av sakerna håller jag med dig om. Framgaffeln hör inte hemma på en cykel för 110kkr. Den hör hemma på en moped. Det är ju dock väldigt lätt åtgärdat.

Att 800'an skulle vara slö vet jag inte om jag håller med om. Visst är den tröttare än en LC8'a men 85 hästar duger gott. Att ha en förbrukning under 0.4 l/mil vid lugn landsvägskörning väger lätt upp det.

Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
R1200GS adv
Tomvikt, körklar, fulltankad 256 kg
Torrvikt 223 kg

R1200GS
Tomvikt, körklar, fulltankad 229 kg
Torrvikt 203 kg

Sen är det nog lite halvsvårt att hitta en 1200gs som ryms i TS budjet, men min erfarenhet är att budjeten brukar ha en förmåga att blir större ju längre man funderar på vilken hoj man skall köpa.

Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura

STORmogulen

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2008
Hoj
nere på 800cc tot.
Finns ju ett alternativ till, Triumph Tiger.
Har inte kört någon själv men de skall vara rätt schyssta även på långa tråkiga vägsträckor har jag hört :tummenupp

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
De stora KTMerna är fina, men svårservade. Vet inte hur 990'n är, men 950-modellerna är fruktansvärt törstiga.

Ställer man 1200GS mot en 950/990 så är KTMen bättre om man planerar att köra lite mer offroad. 1200GS:en är inte lika bra där, men har i gengäld bättre komfort.

Kör själv en 1200 Adv, och försäkringen är svårslagen. Jag betalar i runda slängar 4k/år hel/hel i Stockholms innerstad. Vad kostar en KTM att försäkra?

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
tack för tipset men jag lämnade den hojen utanför valet då det måste vara en av de fulaste hojarna någonsin designad. tyvärr.

Du får en 800GS för dom pengarna. Jag har haft två stycken KTM 950 Adventure. Nu kör jag en F800GS. You do the math. :rolleyes:

ja kanske för 85-90 men då kanske inte så pass utrustad som jag vill ha den, eller som jag i så fall får köpa till. men du är alltså såpass nöjd med din? fördelar? nackdelar?

Jag skulle inte satsa på en R1150GS, den är tung och tråkig även om den är en bra reskamrat. R1200GS däremot är grym på allt, extra plus för framfjädringen som funkar riktigt bra. KTMen är rolig men inte lika bra att åka långt på.

Inget slår BMWs telelever som inte packar ihop under bromsning vilket alla andra i klassen gör. ABS är dessutom bra på resan.

Har du råd att köpa och försäkra en KTM så har du nog råd med en R12GS för 100k.

nej jag har förstått att 1150'n är lite av en traktor. synd bara att 1200'n kostar så mycket, vill ju ha de hårda väskorna och allt. Och jag kanske är okunnig men vadå, är KTM känt för att vara dyr att försäkra eller?

nu har jag inte prova a-twinnen men de kan gå o tuffa med den oså.
dr800 jag hade tuffa fint i 140 knyck utan att vara ansträngd
och då är den en stånka med mindre hk.

ktm har jag hört ska ha för mycket småfel som inträffar när man ska köra långväga.

läs o fråga lite på soe istället..

ja det är kanske möjligt, jag e bara lite avskräckt från att köpa något under 800cc. men jag kanske får provköra och se. det är bara att jag har kört en triumph tiger 900 och den tyckte jag var lite seg, och toppade bara strax över 170, kanske 180 i nerförsbacke. så att jag skulle bli mer nöjd med något i samma klass/modell men med mindre cc känns lite långsökt. förutom nya bmw f800gs kanske.

jasså vad är det för småfel ktm brukar ha? sånt kan ju vara bra å veta, om det är vanligt eller om det bara har hänt ett fåtal och ryktena spridits.

Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
tack för tipset men jag lämnade den hojen utanför valet då det måste vara en av de fulaste hojarna någonsin designad. tyvärr.

Det måste jag hålla med om trots att jag har en kompis som älskar sin (hoppas han inte ser detta)
Satsa på en BMW, det är ett säkert kort.

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Ser att det inte är vad du önskar men jag kan inte hålla mig:

har testat o ägt en del hojar under åren och den mest underskattade o den hoj jag hittills inte haft tråkigt på på resa är, hör o häpna, lilla v-stromen DL 650.
Orkar inte förklara varför utan gör dig själv en riktig tjänst- PROVKÖR!!:)

Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
true, men just 990 SMT är fortfarande rätt ny och dyr tyvärr, dock gillar jag den verkligen. och SMR 990 känns ju inte aktuell för långdistanstouring direkt.

och så är bensinförbrukningen hyffsat hög har jag hört, så man kommer inte så långt på en tank. Jag hade också satsat på en BMW F800R/GS för touring

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Jag gissar att du vet att BMW 1200GS är mycket lättare, 203 kg, än
1150 GS, 249 kg?

ja jävlar, det är en hel del i skillnad! det visste jag faktiskt inte, visste bara att de båda var en relativt tung hoj, men inte att det skiljde så mycket! :näsblod

Den är ju dessutom fullutrustad. :tummenupp

inte i mina ögon, nästan viktigast för mig är full hård väskuppsättning, sidor och topbox. men visst, färddator och kraschbågar är ju klart ett plus!

Eller en R1200GS för 80' - 90'?

Visst har de gått mer än 5000 mil men de går långt än.
Sen har de ju dessutom en billig försäkring hos IF:

ja 5000+ mil känns sjukt långt men det kanske inte är så mycket för en sådan arbetshäst. jag avskräcks dock, kanske inte borde det!? men jo, märkesförsäkring lockar ju. gillar IF också, hade dem när jag var med om en allvarlig olycka med förra hojen i somras och har inte haft ett enda problem med dem utan tvärtom, är förvånad över hur smidigt det har gått.

Ser att det inte är vad du önskar men jag kan inte hålla mig:

har testat o ägt en del hojar under åren och den mest underskattade o den hoj jag hittills inte haft tråkigt på på resa är, hör o häpna, lilla v-stromen DL 650.
Orkar inte förklara varför utan gör dig själv en riktig tjänst- PROVKÖR!!:)

ja jag är väldigt skeptisk men visst kan jag provköra den. den e ju inte värst snygg heller tyvärr.

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
XL1000V är en bra kandidat men med en stor nackdel om man ska köra långa dagsetapper. Den är törstig. Visst, kör man lugnt så är det inga problem men eftersom du nämner att en XRV 750 inte mäktar med mer än 140 utan att bli pressad så vill man fan inte köra XL1000V fortare heller om man inte har fullt med bensin i packväskorna. Stor tank men vad hjälper det när man kommer 18 mil innan lampan tänds. 5 växlar på de tidiga modellerna så den blir surrig, dessutom väger den 7 ton med packning vilket gör att man lika gärna kan köpa en R GS.

Nä vet du vad? Titta på en Triumph Tiger. Minst lika bra som en Honda, lika stor och bekväm men känns mycket fastare och smidigare på något sätt. Det är mer motorcykel helt enkelt. Kolla efter en som är f.o.m -01 då den har den betydligt piggare 955i motorn. 99-00 ser identisk ut och har också insprutning, men de är bara på 885 kubik. Prismässigt borde du kunna hitta en fin 01-02 med (hårda) originalväskor och en mysig ljuddämpare (nästan ett måste då man annars lider av den astmatiska gången pga otroligt tät originalljuddämpare om man vet hur mycket bättre den går med slipon + mappning) för runt 50-55k, inte mer. 10k mindre för en <01

Annars är här ju en -04 utan väskor men med en del andra bra tillbehör, t.ex centralstöd, värmehandtag och handtagsskydd. http://www.blocket.se/ostergotland/Triumph_Triumph_tiger_955i_25970998.htm?ca=17&w=3

Den där är förresten ganska billig... Lycka till!

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
fan nu har jag suttit hela kvällen å forskat å spanat hojar och börjar inse att jag kanske inte behöver en så jävla maffig hoj. här hemma på gatan måste jag ha en jävla massa hästar hela tiden för å bränna omkring som man gör. men resan jag planerar kommer nästan bara gå genom baltikum, östeuropa och balkan. allså förmodligen inte värst många autobahn-aktiga motorvägar där man gärna plöjer fram i 180-200 knyck för att komma från A till B. Så jag har börjat spana in BMW F650GS '08-'09 lite, även den äldre modellen men det visade sig att från '08 så är det inte längre en 650cc-motor med 50 hk utan en 800cc-motor på 70 hk MEN heter ändå "F650GS" :va. trots detta tror jag fan att jag skulle kunna klara mig på den äldre 50hk's-hojen med tanke på vart jag har tänkt åka och vad det kommer bli för vägar där.

i och med att jag måste ha bra och hårda packväskor så måste jag räkna in det i totalpriset om jag sitter och kollar på en '08:a utan väskor, vilket totalt kommer bli lite mer än vad jag är villig att lägga egentligen, mitt tak ligger väl helst under 80 lax och inte 90 egentligen, även om allt går att ordna.

någon som kört 650'n och har något att säga om den? både den gamla och den som egentligen är en 800:a!?

en annan sak jag iofs måste hålla i åtanke är att rese-planen jag har inkluderar flickvännen + massa packning också och då kanske en 650 på 50 hk känns lite för slött?

Nä vet du vad? Titta på en Triumph Tiger. Minst lika bra som en Honda, lika stor och bekväm men känns mycket fastare och smidigare på något sätt. Det är mer motorcykel helt enkelt. Kolla efter en som är f.o.m -01 då den har den betydligt piggare 955i motorn. 99-00 ser identisk ut och har också insprutning, men de är bara på 885 kubik. Prismässigt borde du kunna hitta en fin 01-02 med (hårda) originalväskor och en mysig ljuddämpare (nästan ett måste då man annars lider av den astmatiska gången pga otroligt tät originalljuddämpare om man vet hur mycket bättre den går med slipon + mappning) för runt 50-55k, inte mer. 10k mindre för en <01

Annars är här ju en -04 utan väskor men med en del andra bra tillbehör, t.ex centralstöd, värmehandtag och handtagsskydd. http://www.blocket.se/ostergotland/Triumph_Triumph_tiger_955i_25970998.htm?ca=17&w=3

Den där är förresten ganska billig... Lycka till!

ja jag har faktiskt inte tänkt på den, men den verkar ha ett ganska högt andrahandsvärde? för en '02 för 55 lax som gått nästan 5000 mil utan en massa extraprylar känns inte jättebilligt. hur som helst, då kan jag ju istället köpa något sånt här http://www.blocket.se/alvsborg/Triumph_TIGER_955i_MKT_UTR_24528761.htm?ca=11&w=3&last=1 som är nyare, gått mindre och har en jävla massa extrautrustning jag värdesätter. :tummenupp

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
En liten hoj kan ju vara smidig men när du lastar på full packning och vill om ett par långtradare på lite mindre, krokiga, vägar så kan det bli ohälsosamt och jobbigt för nerverna. Nu vet jag ju inte hur du tänker köra förstås, men det kanske kan vara något att tänka på. En hoj med 50 hästar och mycket vikt lever ett hårt liv.

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
En liten hoj kan ju vara smidig men när du lastar på full packning och vill om ett par långtradare på lite mindre, krokiga, vägar så kan det bli ohälsosamt och jobbigt för nerverna. Nu vet jag ju inte hur du tänker köra förstås, men det kanske kan vara något att tänka på. En hoj med 50 hästar och mycket vikt lever ett hårt liv.

jo jag kom på det i slutet av allt jag skrev haha. jo så kör jag ju faktiskt, på krokiga vägar i östländer och balkan hamnar man lätt bakom lastbilar som kryper upp för backarna i 15-30 km/h. körde ju med min SV1000N på 120 hk där nere i somras och den gjorde ju jobbet suveränt, ända jag saknade då var bättre stötdämpning (för sämre vägar) och komfort, vilket det är vad jag söker nu egentligen, för motorn i sig är ju i grunden exakt samma som i v-strom. kanske får hålla utkik efter något i 1000cc-klassen trots allt. eller ev. F800GS men den + packväskor blir nog lite dyrt.

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
ja jag har faktiskt inte tänkt på den, men den verkar ha ett ganska högt andrahandsvärde? för en '02 för 55 lax som gått nästan 5000 mil utan en massa extraprylar känns inte jättebilligt. hur som helst, då kan jag ju istället köpa något sånt här http://www.blocket.se/alvsborg/Triumph_TIGER_955i_MKT_UTR_24528761.htm?ca=11&w=3&last=1 som är nyare, gått mindre och har en jävla massa extrautrustning jag värdesätter. :tummenupp

Den där ser fin ut men den har helt värdelösa däck. För det där priset ska det sitta nya, riktiga, däck på. Och det ska gå att pruta ändå, ur köparsynpunkt. Annars är det en riktigt, riktigt bra motorcykel, jag lovar. Bland de stora offroad-touring cyklarna är det min favorit och jag har kört de flesta.

Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Hoj
Den där ser fin ut men den har helt värdelösa däck. För det där priset ska det sitta nya, riktiga, däck på. Och det ska gå att pruta ändå, ur köparsynpunkt. Annars är det en riktigt, riktigt bra motorcykel, jag lovar. Bland de stora offroad-touring cyklarna är det min favorit och jag har kört de flesta.

EDIT: Jag skulle tjata till den där ett centralstöd. Det blir jobbigt som tusan att smörja kedjan annars. Ett centralstöd kostar runt 2000 från Triumph vill jag minnas.

ja nu hade ju denna faktiskt centralstöd OCH ett par extra däck till, visserligen begagnade men kanske i bra skick. hur som helst så nämnde jag tidigare att jag har provkört den tidigare Tiger versionen, den med 800-nånting kubik, och den var väl ok men jag blev inte jätteimpad förutom att den var rätt skön i stötdämpningen, jämfört med min dåvarande hoj marauder 800. ;) Men denna 955i verkar det vara klart mer drag i så det kanske är värt att kolla upp och provköra!

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Jo jag såg att det var stöd på den ändå :) Har en känsla av att de där begagnade däcken lär nog inte vara så mycket att hänga i granen för då hade dom suttit på istället för ett par crossdäck. Men det visar sig ju. Synd att du inte kan ut och provköra bara, dom går bra. Det skiljer ganska mycket effekt på 955 och 885. 955 har dessutom ett trevligare register och är överhuvudtaget mysigare.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
någon som kört 650'n och har något att säga om den? både den gamla och den som egentligen är en 800:a!?

en annan sak jag iofs måste hålla i åtanke är att rese-planen jag har inkluderar flickvännen + massa packning också och då kanske en 650 på 50 hk känns lite för slött?

Jag korsade Asien med min Dakar. Jag plus packning vägde nog strax under 130 kilo. Körde även runt med den här hemma en sommar, med tjejen bakpå och spartanskt med packning. Funkade bra. En svaghet hos de där hojarna är dock bakfjädringen som inte tål hur mycket last som helst innan den blir saggig.

Ska ni nu vara två och köra med full packning måste jag dock ärligt rekommendera något större, både motormässigt och utrymmesmässigt. Det blir inte kul för er annars. Betänk att ni även vill ha ett hyfsat vindskydd. Att köra 50 mil EN dag är ingenting, men att göra det VARJE dag i flera veckor tar på krafterna.

Tror du kan stryka gamla 650n, och kanske även den nya, som iofs är en kanon hoj. Iom att ni är två ställs det lite andra krav på moppen.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC