Resehojar

Norr

Det är aldrig för sent att ge upp...
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Linköping
Hoj
Vfr 800 -99
Jaha, och hur tycker du jag skall tolka det där inlägget?

Det är inte min huvudvärk att Scania inte kan bygga motorer som håller. Be din polare att slå BMW en signal så kanske de kan hjälpa honom.

Jag ber om ursäkt om du tog åt dig personligen, det var inte min mening. Jag är uppfostrad till att alltid utvärdera varje ny kunskap som jag får. I detta fall så är informationen osannolik gentemot allt som jag har lärt mig samt vad jag personligen kan finna på nätet. Jag har sökt men hittar ingen gs som har gått 100 000 mil eller över 1 600 000 miles och jag bad dig därmed att försöka hitta tråden.

Anledningen till att jag vill hitta informationen är att jag vill ha en första hands källa till informationen så att det går att kontakta personen för att säkerställa att informationen är riktig. Är det så att allt stämmer så kan det ge uppslag i hur man tillverkar en motor som håller länge samt förändra min egen världsbild.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
En kollega till mig hade en F650GS och bytte upp sig nu i våras.
Den gamla F650GS var en enstånka och var ganska vibrerande och han tyckte att det kunde vara lite jobbigt på längre körningar. Motorkaraktären på den var tydligen så att han tyckte den saknade lite botten. Så ska du skjutsa så är den troligen lite i minsta laget rent motormässigt.
Den nyare från -08 är ju en 800cc tvåsylindrig. Egentligen samma motor som F800GS men lite strypt. Den har betydligt bättre botten och den går mycket mjukare och behagligare än den äldre enstånkan.

Annars kan du ju kolla på TDM också. 850cc fram till 01 och efter det är det en 900cc med insprutning.
Jag kör en 850 och den drar ca 0,4 med fulla packväskor på i stort sett laglig långstyrning i Sverige. Mer inspirerat drar den ca 0,5. Så man kommer utan problem 30-35 mil innan man absolut måste tanka.
Toppar drygt 200 enligt mätaren men vid riktig högfartskörning drar den ca 0,7 så man kommer inte lika långt. Går utan problem att hänga på riktigt stora väskor. Jag har en 52 liters toppbox och två 45 liter sidoväskor så det går i en hel del. Bakfjädringen spänns lätt upp med ett vred om man ska skjutsa så inte hojen känns baktung. Sätter man på däck som inte är rena gatdäck funkar den fint även till grusvägar. Ganska lättsvängd så det är inga problem att forcera ganska friskt efter kurviga landsvägar. Med en förhöjd ruta är det inga problem att ligga och marscha i 140 eller fortare om man har lust med det.

Inte bäst eller värst på något men jag tycker den är riktigt bekväm och är tillräckligt bra på det mesta för att jag faktiskt inte ska sakna något. Möjligen då att fjädringen är lite väl mjuk så den kan kännas lite svampig om man pressar den hårt.

tack för infon! angående bmw'n så jo, skulle det bli en sån så måste det nog vara 800gs eller den nya "650gs" med 800-motorn.

angående TDM'n, den har jag väl kanske inte fastnat för för att den inte känts som en "äventyrshoj" riktigt utan mer som en pendlarhoj eller liknande. är väl egentligen sugen på något lite mer offroad-orienterat. men jag är villig att provköra det mesta i vår när det blir aktuellt med köp!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag ber om ursäkt om du tog åt dig personligen, det var inte min mening. Jag är uppfostrad till att alltid utvärdera varje ny kunskap som jag får. I detta fall så är informationen osannolik gentemot allt som jag har lärt mig samt vad jag personligen kan finna på nätet. Jag har sökt men hittar ingen gs som har gått 100 000 mil eller över 1 600 000 miles och jag bad dig därmed att försöka hitta tråden.

Anledningen till att jag vill hitta informationen är att jag vill ha en första hands källa till informationen så att det går att kontakta personen för att säkerställa att informationen är riktig. Är det så att allt stämmer så kan det ge uppslag i hur man tillverkar en motor som håller länge samt förändra min egen världsbild.

Jag har hittat informationen efter lite googlande, och det borde du också klara av. För övrigt är 1600000 miles inte detsamma som 100000 mil. Informationen är för övrigt högst sannolik, som jag sade. Sådär. Förändra din egen världsbild nu och sluta vara så förbannat dryg.

tack för infon! angående bmw'n så jo, skulle det bli en sån så måste det nog vara 800gs eller den nya "650gs" med 800-motorn.

angående TDM'n, den har jag väl kanske inte fastnat för för att den inte känts som en "äventyrshoj" riktigt utan mer som en pendlarhoj eller liknande. är väl egentligen sugen på något lite mer offroad-orienterat. men jag är villig att provköra det mesta i vår när det blir aktuellt med köp!

Gamla Tigern borde funka perfekt för dig. Bra hoj som ligger rätt i pris. Så nära en GS du kan komma för de pengarna.
 

Bifogat

  • 600k.jpg
    600k.jpg
    57.9 KB · Visningar: 106
Last edited:

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Gamla Tigern borde funka perfekt för dig. Bra hoj som ligger rätt i pris. Så nära en GS du kan komma för de pengarna.

jo jag har ju fått upp ögonen för den. det är ju inte världens snyggaste hoj men verkar klart helt ok. får ta och prova en sådan i vår om jag får chansen! bara jag slipper en multistrada haha :zpy, inte snygg, säkert bra hoj dock, vad vet jag. den nya 1200'an vore ju kul att prova ändå!
 

Norr

Det är aldrig för sent att ge upp...
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Linköping
Hoj
Vfr 800 -99
Jag har hittat informationen efter lite googlande, och det borde du också klara av. För övrigt är 1600000 miles inte detsamma som 100000 mil. Informationen är för övrigt högst sannolik, som jag sade. Sådär. Förändra din egen världsbild nu och sluta vara så förbannat dryg.

Du har helt rätt angående1 600 000 miles. Jag räknade helt enkelt fel.

Jag ber om ursäkt och det är jag som är dryg? Jag lägger ner denna diskussion då den har blivit alltför känslomässig...

Edit: Även jag hittade tråden efter att du själv hade bett adrvrider-forumet om hjälp. Den finns här:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=278021

Du hade helt rätt i att det finns EN gs som hade gått 100 000 mil men inte flera, iaf inte i den tråden. Sedan finns det en hel del som har gått långt för att vara hoj bland annat en som gått runt 64000 mil och även det är imponerande. Men något flertal kan jag inte hitta och att dömma av bilderna så har det inte varit lätt. Läs gärna igenom tråden på advrider forumet, den var intressant och till viss del världsbildomdanande. Speciellet informationen om att BMW blivit så impad av att gsen hade gått 100 000 mil så att den hamnade på museum, jag fick definitivt ett nytt resmål.

Så nu lägger jag ner på riktigt...
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
tack för infon! angående bmw'n så jo, skulle det bli en sån så måste det nog vara 800gs eller den nya "650gs" med 800-motorn.

angående TDM'n, den har jag väl kanske inte fastnat för för att den inte känts som en "äventyrshoj" riktigt utan mer som en pendlarhoj eller liknande. är väl egentligen sugen på något lite mer offroad-orienterat. men jag är villig att provköra det mesta i vår när det blir aktuellt med köp!

Nej. Det är ju sant. TDM är inte en äventyrshoj. Jag skulle snarare säga att den är en landsvägshoj med lite offroadinspirerat utseende och som klarar av även grusvägar om man har däck anpassade för det på. Jag skulle dock misstänka att den inte är direkt lysande om man försöker ta sig ut i traktorspår eller stigar. För touring där man vet att man inte behöver åka på riktigt dåliga grusvägar skulle jag säga att den nog funkar utmärkt. Ska man ut på lite sämre vägar så funkar nog en BMW GS bättre. Deras 800 motor är prestandamässigt ungefär likvärdig med TDM 850 motorn har jag fått för mig.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Edit: Även jag hittade tråden efter att du själv hade bett adrvrider-forumet om hjälp. Den finns här:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=278021

Du hade helt rätt i att det finns EN gs som hade gått 100 000 mil men inte flera, iaf inte i den tråden. Sedan finns det en hel del som har gått långt för att vara hoj bland annat en som gått runt 64000 mil och även det är imponerande. Men något flertal kan jag inte hitta och att dömma av bilderna så har det inte varit lätt. Läs gärna igenom tråden på advrider forumet, den var intressant och till viss del världsbildomdanande. Speciellet informationen om att BMW blivit så impad av att gsen hade gått 100 000 mil så att den hamnade på museum, jag fick definitivt ett nytt resmål.

Så nu lägger jag ner på riktigt...

Men sluta nu. Vad tjafsar du om? Vart vill du komma?

Någon frågade hur långt en sån här hoj kan gå och jag nämnde >100000 mil i sällsynta fall och att jag kände till ett antal (ej ett "flertal") hojar.

Du trodde mig inte och bad mig indirekt att bevisa det vilket jag gjorde. Eftersom jag inte hittade tråden jag hade i åtanke slängde jag ut en tråd på advrider och fick hjälp med att hitta tråden jag sökte.

Gör detta mitt svar mindre trovärdigt?

Jag har hört talas om FLER hojar som rullat över 100000 mil, men bara för att de inte omskrivs på Advrider så betyder inte detta att de inte finns.

Vill du veta exakt hur många det är föreslår jag att du eller "din polare på Scania" gör er egen research.

Istället för att fortsätta raljera kunde du tacka mig för att jag tog min fritid och letade fram informationen åt dig.

Ska bli spännande att se om Scania börjar sätta boxermotorer med BMW-teknologi i sina bilar nu efter att jag bevisat det du efterfrågade.............

Kryp tillbaka till hålet du kom ifrån eller bidra med något konstruktivt istället för att sitta och käbbla.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Men sluta nu. Vad tjafsar du om? Vart vill du komma?

Någon frågade hur långt en sån här hoj kan gå och jag nämnde >100000 mil i sällsynta fall och att jag kände till ett antal (ej ett "flertal") hojar.

Du trodde mig inte och bad mig indirekt att bevisa det vilket jag gjorde. Eftersom jag inte hittade tråden jag hade i åtanke slängde jag ut en tråd på advrider och fick hjälp med att hitta tråden jag sökte.

Gör detta mitt svar mindre trovärdigt?

Jag har hört talas om FLER hojar som rullat över 100000 mil, men bara för att de inte omskrivs på Advrider så betyder inte detta att de inte finns.

Vill du veta exakt hur många det är föreslår jag att du eller "din polare på Scania" gör er egen research.

Istället för att fortsätta raljera kunde du tacka mig för att jag tog min fritid och letade fram informationen åt dig.

Ska bli spännande att se om Scania börjar sätta boxermotorer med BMW-teknologi i sina bilar nu efter att jag bevisat det du efterfrågade.............

Kryp tillbaka till hålet du kom ifrån eller bidra med något konstruktivt istället för att sitta och käbbla.

Starkis, du som brukar vara en skön snubbe, har du vaknat på fel sida?
Det är väl inget fel att vara lite källkritisk om man hör historier som går emot den kunskap man har?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Starkis, du som brukar vara en skön snubbe, har du vaknat på fel sida?
Det är väl inget fel att vara lite källkritisk om man hör historier som går emot den kunskap man har?

Nej, men att man är det även efter att jag redovisat källan gör mig jävligt förbannad.
 

Knegoff

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha Fazer 1000 -02
Hej

Ytterligare ett tips kan ju vara Aprilia ETV1000 Caponord! Har dock inga egna erfarenheter av dem, men Bike-redaktionen verkar vara eld o lågor.

Saxat ur Bike:

-De kraftiga fjädringskomponenterna ger komfort, och gör Caponord
trevlig att köra hårt med även på kurviga asfaltvägar. Även växellådan
är trevlig att använda och helhetsintrycket är att det är en mycket välbyggd motorcykel.-

-Fabriken tillhandahåller även ett stort tillbehörsprogram med bland annat integrerade packväskor. Man slipper alltså fula, eftermonterade ställningar.-

-Det vi tycker bäst om hos Caponord är annars det utmärkta väderskyddet vilken gör den perfekt för rejäl långkörning. De verkstäder vi haft kontakt med har inte kunnat rapportera några speciella problem för Caponord.-

Motor: V2
Slagvolym: 998 kubik
Effekt: 98 hk/8250 rpm
Vrid: 97 Nm/6250 rpm
Sadelhöjd: 820 mm
Tankvolym: 25 liter
Torrvikt: 215 kg
Toppfart: 213 km/h
Pris: 58-94.000 kr
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Med given budget skulle jag nog kika närmare på en Transalp. Lite piggare än enstånkorna. Bombsäker konstruktion.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Hej

Ytterligare ett tips kan ju vara Aprilia ETV1000 Caponord! Har dock inga egna erfarenheter av dem, men Bike-redaktionen verkar vara eld o lågor.

tack för tipset! kände otroligt nog inte till den hojen! ska kolla upp den lite närmre!

Med given budget skulle jag nog kika närmare på en Transalp. Lite piggare än enstånkorna. Bombsäker konstruktion.

jasså du kan rekommendera dessa alltså? hållbart etc?
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
tack för tipset! kände otroligt nog inte till den hojen! ska kolla upp den lite närmre!

jasså du kan rekommendera dessa alltså? hållbart etc?

Har inte kört någon själv, men har bara hört bra saker. Den är bra för det den är gjord för. Vissa tycker den är trött, men den är inte gjord för att vara nån raket. Iaf piggare än en enstånka!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Har inte kört någon själv, men har bara hört bra saker. Den är bra för det den är gjord för. Vissa tycker den är trött, men den är inte gjord för att vara nån raket. Iaf piggare än en enstånka!

ja alltså jag är ju inte ute efter någon raket heller direkt, men hojen får ju gärna kännas relativt pigg samt klara av 2 pers + packning en längre resa!
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Hur har det gått? Har du hittat någon hoj?

Här finns en billig 1200GS:
http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=213&t=10961

Har visserligen gått långt men den är välservad så den
går många mil till.

Mvh,
Ingvar

letar för fullt nu faktiskt, väntar bara på att få semesterdatumen spikade så allt är helt klart. har hittat ett par hojar av intresse faktiskt, bl.a. en välskött 1150gs lågmilare med väskor för ett bra pris och en triumph tiger 855 lågmilare för helt ok pris också. har inte hittat något helt klockrent ännu men det kommer nog!

är fortfarande osäker på om jag vågar titta på 600-650cc hojar, om de kommer vara för slöa för mig, min tjej och packning (inget tält och sånt skit i år). behöver ingen raket men man vill ju att skiten inte ska behöva kämpa allt för mycket upp för serpentinvägar och backar etc, man vill ju ha lite svar på gasen iaf. får nästan dra å prova en sån hoj nånstans.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Där får man nog mycket åka för pengarna. Men vad är det för fult rött männskan klämt dit!?

har iaf beslutat mig för att behålla min SV1000N och eftersom jag inte får merparten av mitt skadestånd från olyckan förra sommaren förrän i början på 2011 så har min resehojsbudget minskat lite. men jag och tjejen har bestämt oss för att gå ihop och köpa en, men nu snackar i vi i 40-55K skalan. så denna går ju bort ändå.
 

jari69

http://jari.blogg.se/
Gick med
9 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki GSX 750 och DL1000 V-Strom
körde ju med min SV1000N på 120 hk där nere i somras och den gjorde ju jobbet suveränt, ända jag saknade då var bättre stötdämpning (för sämre vägar) och komfort, vilket det är vad jag söker nu egentligen, för motorn i sig är ju i grunden exakt samma som i v-strom. kanske får hålla utkik efter något i 1000cc-klassen trots allt. eller ev. F800GS men den + packväskor blir nog lite dyrt.

Du har ju svarat själv där på vilken hoj du vill ha! En DL1000 V-Strom.. Strommen har bättre lågvaravsegenskaper och komfort i toppklass! ;-)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top