Resehojar

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
håller nu på att aktivt leta resehoj och har provat ett antal olika, bl.a. på mc-live på barkarby. de som finns just nu som inte är alldeles för långt ifrån Sthlm och som har fångat mitt intresse är en Triumph Tiger 955i -05 och en KTM 950 Adventure -04, båda med packväskor och toppboxar. Har inte hunnit provköra dessa än men har provat en Tiger 855i tidigare och den tyckte jag var slö, antar dock att 955i ska ha mer drag i sig. Sedan har jag provat en ny 990 adventure nu på mc-live och den kändes helt klart skön även om jag förväntade mig lite mera klös i motorn, hur som helst vet jag ju inte riktigt vad som skiljer 990 och 950 åt. Serviceintervaller spelar roll då jag ska åka på en resa i sommar på minst 800-1000 mil. Någon som har åsikter om dessa hojar och om vilken som är lite bättre än den andra och varför?

Jag tänker lite såhär... Triumphen - lite mer "touring" och mjukare motor kanske, dock lite småtung (215kr torrvikt), KTM 950 Adv - lite mer hardcore äventyrsresehoj, mer kapabel till tuffare terräng, lättare, kanske inte lika komfortabel och med en lite mer ryckig motor (v-twin). Har jag rätt?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
"KTM" och "långtouring" rimmar illa i min värld.

750 mils serviceintervall.
Tveksam kvalitet.
Skitrolig motorcykel.

(Ja, jag har ägt två 950 Adventure..)

Det finns massor med folk som åkt ohemulska sträckor på sina LC8'or men jag skulle, med facit på mitt KTM-ägande, fan inte våga.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
"KTM" och "långtouring" rimmar illa i min värld.

750 mils serviceintervall.
Tveksam kvalitet.
Skitrolig motorcykel.

(Ja, jag har ägt två 950 Adventure..)

Det finns massor med folk som åkt ohemulska sträckor på sina LC8'or men jag skulle, med facit på mitt KTM-ägande, fan inte våga.

nej fan jag sitter å läser om den och läser folks privata recensioner och det är jävligt många som har upplevt att motorn inte är värst pålitlig? och att tidningen Motorrad hade gett den sämsta betyg i driftsäkerhet! är det så illa alltså? Antar att Triumphens rad-3:a borde vara betydligt mer pålitlig då?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
nej fan jag sitter å läser om den och läser folks privata recensioner och det är jävligt många som har upplevt att motorn inte är värst pålitlig? och att tidningen Motorrad hade gett den sämsta betyg i driftsäkerhet! är det så illa alltså? Antar att Triumphens rad-3:a borde vara betydligt mer pålitlig då?

Ingen aning hur kvalitén är på Triumph så det skall jag inte uttala mig om alls. Dom tidiga LC8-motorerna plågades av en hel del sjukdomar så om du plockar en sen, precis innan 990 släpptes, TORDE det vara rätt riskfritt.. Varför ska du ha den typen av hoj? Kommer du köra en massa grusväg? Om inte så känns det som det finns bra mycket bättre och bekvämare touringmaskiner.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Ingen aning hur kvalitén är på Triumph så det skall jag inte uttala mig om alls. Dom tidiga LC8-motorerna plågades av en hel del sjukdomar så om du plockar en sen, precis innan 990 släpptes, TORDE det vara rätt riskfritt.. Varför ska du ha den typen av hoj? Kommer du köra en massa grusväg? Om inte så känns det som det finns bra mycket bättre och bekvämare touringmaskiner.

den jag kollar på nu är en '04:a, så det räknas väl som en tidigare antar jag? jag kör gärna 800-1000 mil nere i europa på somrarna, gärna i öst och balkan, så därför är planen nu att köpa en tålig touringhoj av offroad-modell (vill ha bra fjädring för kassa vägar). Men så mycket grus blir det nog inte på resan, dock eventuellt hemma så det är väl därför jag känt att KTM'en lockat lite. Men nu skräms jag en del av allas åsikter om dess dåliga driftsäkerhet och att motorn ska vara ryckig, något jag gärna också slipper. Så nu börjar jag känna att Triumphen lockar mer. Vill ju helst ha en 1200 GS med väskor och allt men de ligger lite högt i pris fortfarande. Andra hojar jag kört har inte imponerat jättemycket, bl.a. en Suzuki V-strom -05 som kändes lite slö och tråkig. provade en ny varadero nu i helgen och den kändes dock helt ok, men ja, den var ny och det har jag heller inte råd med. den äldre liknande nog v-stromen. tiger 955i har jag dock hört en del bra om, förutom att den är tung.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
den jag kollar på nu är en '04:a, så det räknas väl som en tidigare antar jag? jag kör gärna 800-1000 mil nere i europa på somrarna, gärna i öst och balkan, så därför är planen nu att köpa en tålig touringhoj av offroad-modell (vill ha bra fjädring för kassa vägar). Men så mycket grus blir det nog inte på resan, dock eventuellt hemma så det är väl därför jag känt att KTM'en lockat lite. Men nu skräms jag en del av allas åsikter om dess dåliga driftsäkerhet och att motorn ska vara ryckig, något jag gärna också slipper. Så nu börjar jag känna att Triumphen lockar mer. Vill ju helst ha en 1200 GS med väskor och allt men de ligger lite högt i pris fortfarande. Andra hojar jag kört har inte imponerat jättemycket, bl.a. en Suzuki V-strom -05 som kändes lite slö och tråkig. provade en ny varadero nu i helgen och den kändes dock helt ok, men ja, den var ny och det har jag heller inte råd med. den äldre liknande nog v-stromen. tiger 955i har jag dock hört en del bra om, förutom att den är tung.

2004 är vääääldigt tidig. Angående "tung" så är samtliga hojar i det här segmentet mer eller mindre bufflar. Vad har du för maximal budget?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
provade en 990 SMT för nån vecka sen, asrolig hoj, upp till 130 km/h. efter 5 minuter fick jag vända till butiken då speglarna hade vibrerat loss och höll på att ramla av. Så ja, helt klart, en SuperDuke för att busa i stan, och en annan för touring. Triumph Tiger hade några större problem 05 har jag för mig, undersök innan du köper. Sen har väl KTM's stora maskiner rätt taskig bränsleförbrukning, och räckvidd, dåligt för touring det med.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
2004 är vääääldigt tidig. Angående "tung" så är samtliga hojar i det här segmentet mer eller mindre bufflar. Vad har du för maximal budget?

jo jag vet, de flesta väger en del så jag är väl inte helt förvånad. min budget steg markant i veckan då jag fick en del pengar i förskott på mitt skadestånd från en olycka förra sommaren så nu ligger den väl på 70-90 lax kanske. och då gärna med sidoväskor och toppbox samt allting fräscht så jag inte måste börja byta däck och serva det första jag gör. ja, ni hajar.

Triumph Tiger hade några större problem 05 har jag för mig, undersök innan du köper.

jasså? det har jag missat, någon idé om vart jag kan hitta eventuell info om det?
 
Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
jo jag vet, de flesta väger en del så jag är väl inte helt förvånad. min budget steg markant i veckan då jag fick en del pengar i förskott på mitt skadestånd från en olycka förra sommaren så nu ligger den väl på 70-90 lax kanske. och då gärna med sidoväskor och toppbox samt allting fräscht så jag inte måste börja byta däck och serva det första jag gör. ja, ni hajar.



jasså? det har jag missat, någon idé om vart jag kan hitta eventuell info om det?

här har du en fin hoj
http://www.blocket.se/ostergotland/Bmw_1200gs_27204123.htm?ca=14&w=1
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
jag är dock fortfarande nyfiken på vad det potentiellt var för vanligt fel på triumph tiger 955i '05? hittar inget på nätet.
 

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
provade en 990 SMT för nån vecka sen, asrolig hoj, upp till 130 km/h. efter 5 minuter fick jag vända till butiken då speglarna hade vibrerat loss och höll på att ramla av. Så ja, helt klart, en SuperDuke för att busa i stan, och en annan för touring. Triumph Tiger hade några större problem 05 har jag för mig, undersök innan du köper. Sen har väl KTM's stora maskiner rätt taskig bränsleförbrukning, och räckvidd, dåligt för touring det med.


Jag körde 20 mil motorväg med min idag, låg mellan 100-120. 20 mil på 11 liter om man kör motorväg.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09

jag är ju själv halvbritt så man kanske borde var lite patriotisk? :tummenupp

där stod det ju bara om tiger 1050 -07. aja, vore det något seriöst fel på tiger 955i -05 så känns det som att jag borde ha hittat något om det vid det här laget.

angående 1200 gs där uppe så känns det ju helt klart som en bra deal, toppar dock verkligen taket på vad jag är beredd på att betala och då blir det inget över till annat så som gps som jag funderat lite på att skaffa. dock ska vi nästan bara åka genom östeuropa och balkan så jag vet inte riktigt hur det ser ut med kartor till dessa områden.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
jag är ju själv halvbritt så man kanske borde var lite patriotisk? :tummenupp

där stod det ju bara om tiger 1050 -07. aja, vore det något seriöst fel på tiger 955i -05 så känns det som att jag borde ha hittat något om det vid det här laget.

angående 1200 gs där uppe så känns det ju helt klart som en bra deal, toppar dock verkligen taket på vad jag är beredd på att betala och då blir det inget över till annat så som gps som jag funderat lite på att skaffa. dock ska vi nästan bara åka genom östeuropa och balkan så jag vet inte riktigt hur det ser ut med kartor till dessa områden.

BMWn är ett bra köp. 1500 mil är ingenting.Tänk på att de har högt andrahandsvärde och billig försäkring. Ta regnumret och ring BMW och kolla vad som är gjort på den.

Beträffande 950/990: Jag TROR att den stora skillnaden är att 990 har en insprutningsmotor. Den dricker lite mindre än 950 men är fortfarande törstig. Båda är väldigt kompetenta resehojar, men jag skulle nog inte välja en för "asfaltstouring" eftersom komforten är sisådär. Dessutom är de inte gratis att serva.

Tigern vet jag inte mycket om. Säkert en ok hoj, men jag vet inte hur de är kvalitetsmässigt.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
BMWn är ett bra köp. 1500 mil är ingenting.Tänk på att de har högt andrahandsvärde och billig försäkring. Ta regnumret och ring BMW och kolla vad som är gjort på den.

Beträffande 950/990: Jag TROR att den stora skillnaden är att 990 har en insprutningsmotor. Den dricker lite mindre än 950 men är fortfarande törstig. Båda är väldigt kompetenta resehojar, men jag skulle nog inte välja en för "asfaltstouring" eftersom komforten är sisådär. Dessutom är de inte gratis att serva.

Tigern vet jag inte mycket om. Säkert en ok hoj, men jag vet inte hur de är kvalitetsmässigt.

ska bara bestämma mig om jag är villig att lägga så mkt stålar på hojen, blir inte mkt över då alls. annars hade jag hoppat på den för jag är medveten om att det är ett bra pris och att det är bra andrahandsvärde på dom där.

mjo jag vet, säkert inte komfortablast men jag tänkte som sagt att det vore kul å kunna piska lite grus också, speciellt på hemmaplan. men men, tror jag får skita i KTM'en.

jag har läst en hel del om 955i-tigern och väldigt många verkar nöjda! ofta ser man ett mönster i vad folk klagar på hos en hoj men med den här verkade folk bara påpeka att den var lite tung bl.a. Förutom det fick den höga betyg av många!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Haha. Kul att du blivit så biten av tourandet. Det blir som en drog.
Som med skidbackar - man vill bara hitta bättre och bättre :)
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Haha. Kul att du blivit så biten av tourandet. Det blir som en drog.
Som med skidbackar - man vill bara hitta bättre och bättre :)

jag har alltid älskat att resa samtidigt som motorcyklar alltid varit ett stort intresse, så det har blivit en ganska självklar kombination för mig! :)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top