Resehojar

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag korsade Asien med min Dakar. Jag plus packning vägde nog strax under 130 kilo. Körde även runt med den här hemma en sommar, med tjejen bakpå och spartanskt med packning. Funkade bra. En svaghet hos de där hojarna är dock bakfjädringen som inte tål hur mycket last som helst innan den blir saggig.

Ska ni nu vara två och köra med full packning måste jag dock ärligt rekommendera något större, både motormässigt och utrymmesmässigt. Det blir inte kul för er annars. Betänk att ni även vill ha ett hyfsat vindskydd. Att köra 50 mil EN dag är ingenting, men att göra det VARJE dag i flera veckor tar på krafterna.

Tror du kan stryka gamla 650n, och kanske även den nya, som iofs är en kanon hoj. Iom att ni är två ställs det lite andra krav på moppen.

jo jag misstänker att den inte kommer klara av oss två och all packning särskilt väl. vill ha en stabil hoj, så det får väl bli en lite större en då. frågan är bara vilken?

jo jag körde ju min SV som inte har något vindskydd alls i 835 mil i somras (ca 28 mil per dag i genomsnitt) och det gick relativt smärtfritt förutom när det pissregnade och blåste som fan i sverige och norra tyskland, resten av resan va inga problem. och då var många sträckor runt 40-60 mil på en dag.
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Nu längtar man efter våren och sommarn... Hade själv tänkt mig en långtripp i sommar. Kör en bmw 1200gs adv och jag kan erskänna att den känns lite tung när det kommer till småstigar. Men över lag så är den kanon för långresor då jag knappt tycker det tar mer på krafterna än att köra bil. Vi är oftast två på hojen med packning oxå och det skulle jag inte vilja göra med en 650... Ktm kan jag inte uttala mig om, men jag är sugen på att provköra någon för att se vad den har att komma med..
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Nu längtar man efter våren och sommarn... Hade själv tänkt mig en långtripp i sommar. Kör en bmw 1200gs adv och jag kan erskänna att den känns lite tung när det kommer till småstigar. Men över lag så är den kanon för långresor då jag knappt tycker det tar mer på krafterna än att köra bil. Vi är oftast två på hojen med packning oxå och det skulle jag inte vilja göra med en 650... Ktm kan jag inte uttala mig om, men jag är sugen på att provköra någon för att se vad den har att komma med..

ja fast som sagt så är 1200 gs en dyr hoj, även de som gått 5000-8000 mil är dyra i relation till vad jag är beredd på att lägga. men vad har du får åsikt om en hoj som gått 5000+ mil? vanligtvis skulle man ju tycka att det är mycket men GS'n är ju byggd för just långresor. jag tänker slitage och service och eventuella problem som kan uppstå, dyra reparationer etc som kan uppstå efter sådana miltal på en vanlig hoj.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
ja 5000+ mil känns sjukt långt men det kanske inte är så mycket för en sådan arbetshäst. jag avskräcks dock, kanske inte borde det!? men jo, märkesförsäkring lockar ju. gillar IF också, hade dem när jag var med om en allvarlig olycka med förra hojen i somras och har inte haft ett enda problem med dem utan tvärtom, är förvånad över hur smidigt det har gått.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för det. I en 1200GS så ligger
litereffekten på ca 90 hästar. Det är lågt och borgar för att de håller
nästan hur länge som helst.

Jag har sett en GS som hade gått över 12000 mil...

Den här ligger visserligen utanför din tänkta budget men eftersom
BMW försäkringen är så billig kanske det går att få till ändå?
Den är dessutom välutrustad...

http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=213&t=10638&sid=d247a2d977bc6c0fc502ee6aed86c934

Mvh,
Ingvar
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag tror inte att du behöver oroa dig för det. I en 1200GS så ligger
litereffekten på ca 90 hästar. Det är lågt och borgar för att de håller
nästan hur länge som helst.

Jag har sett en GS som hade gått över 12000 mil...

Den här ligger visserligen utanför din tänkta budget men eftersom
BMW försäkringen är så billig kanske det går att få till ändå?
Den är dessutom välutrustad...

http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=213&t=10638&sid=d247a2d977bc6c0fc502ee6aed86c934

Mvh,
Ingvar

ok, skönt att veta, vet ju att det skiljer sig avsevärt från hoj till hoj hur fort de slits. och ja jävlar, den hojen hade varit drömmen! men ändå alldeles för saftigt! får se vad mitt skadestånd jag ska få hamnar på haha!
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
ja fast som sagt så är 1200 gs en dyr hoj, även de som gått 5000-8000 mil är dyra i relation till vad jag är beredd på att lägga. men vad har du får åsikt om en hoj som gått 5000+ mil? vanligtvis skulle man ju tycka att det är mycket men GS'n är ju byggd för just långresor. jag tänker slitage och service och eventuella problem som kan uppstå, dyra reparationer etc som kan uppstå efter sådana miltal på en vanlig hoj.

Jag köpte min 06a för 105 papp hösten -08 och då hade den gått 2500 mil. Så 90 borde ju gå att finna någon för. Men det är klart, nu kommer våren och det blir säljarens marknad igen...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har sett en GS som hade gått över 12000 mil...

Den här ligger visserligen utanför din tänkta budget men eftersom
BMW försäkringen är så billig kanske det går att få till ändå?
Den är dessutom välutrustad...

http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=213&t=10638&sid=d247a2d977bc6c0fc502ee6aed86c934

Mvh,
Ingvar

Jag känner till GS:ar som gått >100000 mil.
Bara packväskorna med innerväskor är värda 17k nya.
Missa inte extrautrustningen när du kollar på hojar.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Över HUNDRATUSEN mil? Är du säker på det?

Japp. Helt säker. Vad jag vet finns det flera. Hittar tyvärr inte tråden nu (finns på advrider.com) Rätt underhållna är de rena evighetsmaskinerna. De är så lågvarviga så de slits väldigt långsamt. 5000 mil på en boxermotor är ingenting. De rullar LÄTT 20000 mil om man tar hand om dom.
 

Norr

Det är aldrig för sent att ge upp...
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Linköping
Hoj
Vfr 800 -99
Japp. Helt säker. Vad jag vet finns det flera. Hittar tyvärr inte tråden nu (finns på advrider.com) Rätt underhållna är de rena evighetsmaskinerna. De är så lågvarviga så de slits väldigt långsamt. 5000 mil på en boxermotor är ingenting. De rullar LÄTT 20000 mil om man tar hand om dom.

Det är inte så att du har blandat ihop miles och mil?
Sidan verkar innehålla många amerikanare. Hade det varit 100000 miles så blir det ca 16000 mil vilket låter mer rimligt.
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Jag känner till GS:ar som gått >100000 mil.
Bara packväskorna med innerväskor är värda 17k nya.
Missa inte extrautrustningen när du kollar på hojar.

nej jag är medveten om att extrautrustningen är värt mycket. därför jag letar en billigare hoj om den inte har allt jag behöver på den redan. hårda packväskor är ett måste för mig. gärna motorbåge med.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det är inte så att du har blandat ihop miles och mil?
Sidan verkar innehålla många amerikanare. Hade det varit 100000 miles så blir det ca 16000 mil vilket låter mer rimligt.

Njet. 16000 mil är inte speciellt imponerande i min värld. Här hemma i Sverige torde det finnas tusentals hojar som rullat så långt.

100000 MIL snackar vi om här.
 

Norr

Det är aldrig för sent att ge upp...
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Linköping
Hoj
Vfr 800 -99
Njet. 16000 mil är inte speciellt imponerande i min värld. Här hemma i Sverige torde det finnas tusentals hojar som rullat så långt.

100000 MIL snackar vi om här.

Då blir jag ytterst intresserad och skickar ett önskemål om att du letar upp trådarna...

Jag jobbar med tunga fordon och dessa motorer som är byggda för att gå långt brukar rasa ihop totalt vid ca 120 000mil och då ska man tillägga att det inte är ovanligt att motorerna knappt behöver någon service de första 70 000milen. Givet detta så har jag svårt att förstå hur man kan få ut sådan siffror ur en hoj motor som må vara byggd för att gå långt men inte i närheten av den byggnadsfilosofi som finns i en motor för tung trafik. Är det nu så att man kan få ut över 100000 mil ur en gs så blev en polare som jobbar på Scania väldigt intresserad av konstruktionen men han ville se mer bevis än ett uttalande på ett forum där man inte hittar tillbaka till orginaltråden, så hittar du tillbaka till trådarna så är jag väldigt tacksam för det kan hjälpa till att skapa bättre motorer...
 

jyx

offroad, sport, custom...allt funkar
Gick med
14 Jul 2004
Ort
eskilstuna
Hoj
Buell Cyclone, harley dynaglide och en blå XT550
fan nu har jag suttit hela kvällen å forskat å spanat hojar och börjar inse att jag kanske inte behöver en så jävla maffig hoj. här hemma på gatan måste jag ha en jävla massa hästar hela tiden för å bränna omkring som man gör. men resan jag planerar kommer nästan bara gå genom baltikum, östeuropa och balkan. allså förmodligen inte värst många autobahn-aktiga motorvägar där man gärna plöjer fram i 180-200 knyck för att komma från A till B. Så jag har börjat spana in BMW F650GS '08-'09 lite, även den äldre modellen men det visade sig att från '08 så är det inte längre en 650cc-motor med 50 hk utan en 800cc-motor på 70 hk MEN heter ändå "F650GS" :va. trots detta tror jag fan att jag skulle kunna klara mig på den äldre 50hk's-hojen med tanke på vart jag har tänkt åka och vad det kommer bli för vägar där.

i och med att jag måste ha bra och hårda packväskor så måste jag räkna in det i totalpriset om jag sitter och kollar på en '08:a utan väskor, vilket totalt kommer bli lite mer än vad jag är villig att lägga egentligen, mitt tak ligger väl helst under 80 lax och inte 90 egentligen, även om allt går att ordna.

någon som kört 650'n och har något att säga om den? både den gamla och den som egentligen är en 800:a!?

en annan sak jag iofs måste hålla i åtanke är att rese-planen jag har inkluderar flickvännen + massa packning också och då kanske en 650 på 50 hk känns lite för slött?



ja jag har faktiskt inte tänkt på den, men den verkar ha ett ganska högt andrahandsvärde? för en '02 för 55 lax som gått nästan 5000 mil utan en massa extraprylar känns inte jättebilligt. hur som helst, då kan jag ju istället köpa något sånt här http://www.blocket.se/alvsborg/Triumph_TIGER_955i_MKT_UTR_24528761.htm?ca=11&w=3&last=1 som är nyare, gått mindre och har en jävla massa extrautrustning jag värdesätter. :tummenupp
Jag har en f650 (800) gs och jag är hur nöjd som helst, Har tidigar haft africatwin, transalp och en r1150gs men tycker att 650:n löser det som jag inte gillade på dom andra tre hojarna. transalpen är en mycket funktionsduglig resekamrat den känns smidigast i denna jämförelse men känns plågad i 130 (visst man behöver inte blåköra men ibland vill man "äta väg") africanen är ju större och rymligare med en rejäl tank men även den tar slut fort i motorvägsfart, 1150gs har en motor som klarar det mesta men känns klumpig att hantera i låga farter även om tyngdpunkten är låg. Måste tillägga att jag är en kort jävel på endast 168cm det kan ju spela roll förstås. Min 650 gs känns smidigare än transalpen, har mindre tank än africanen men är mycket snålare dessutom ligger jag och marchar (stavning?) mjukt och fint i 140-150 om jag skull vilja det, sedan säger min sambo att hon sitter helt okej när hon får åka med och nog tycker jag att kraften från 71 hästar räcker till (har ju till och med något bättre vrid är f800gs)
Har även provat den äldre f650gs:en och jag tycker mycket om utseende och ergonomi på den modellen men tyvärr så känns den för trött och ansträngd när det börjar gå lite fortare.

Lycka till med ditt val.
/M
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Då blir jag ytterst intresserad och skickar ett önskemål om att du letar upp trådarna...

Jag jobbar med tunga fordon och dessa motorer som är byggda för att gå långt brukar rasa ihop totalt vid ca 120 000mil och då ska man tillägga att det inte är ovanligt att motorerna knappt behöver någon service de första 70 000milen. Givet detta så har jag svårt att förstå hur man kan få ut sådan siffror ur en hoj motor som må vara byggd för att gå långt men inte i närheten av den byggnadsfilosofi som finns i en motor för tung trafik. Är det nu så att man kan få ut över 100000 mil ur en gs så blev en polare som jobbar på Scania väldigt intresserad av konstruktionen men han ville se mer bevis än ett uttalande på ett forum där man inte hittar tillbaka till orginaltråden, så hittar du tillbaka till trådarna så är jag väldigt tacksam för det kan hjälpa till att skapa bättre motorer...

Jaha, och hur tycker du jag skall tolka det där inlägget?

Det är inte min huvudvärk att Scania inte kan bygga motorer som håller. Be din polare att slå BMW en signal så kanske de kan hjälpa honom.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jaha, och hur tycker du jag skall tolka det där inlägget?

Det är inte min huvudvärk att Scania inte kan bygga motorer som håller. Be din polare att slå BMW en signal så kanske de kan hjälpa honom.

Jag tolkar det som att han är ytterst intresserad av att se trådarna för att själv läsa om det.

-

Hade jag varit i TS skor hade jag valt 800GS. Vill själv ha en sådan men sitter i samma sits och tycker den är lite dyr, ÄN så länge.
 
Gick med
30 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2007,Suzuki DL1000
Hej Pat.

Satt i samma sits för två år sedan. Provkörde BMW och KTM men köppte DL1000 till slut. Ser man till totalekonomin så fnns det ingen anledning att lägga ut massa extra pengar om man inte är märkeskåt. Körde själv väst/öst europa, balkan med passagerare packning och stormtrivdes. Kör med grabbarna på sommarn och hänger med upp till 200 (se till att nödvändiga moddar är gjorda) med R1/Gixxer utan problem. Helt enkelt en bra allätare som du inte blir besviken på. Lycka till!:tummenupp
 

Pat

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800GS -09,KTM 300 EXC Sixdays -09
Hej Pat.

Satt i samma sits för två år sedan. Provkörde BMW och KTM men köppte DL1000 till slut. Ser man till totalekonomin så fnns det ingen anledning att lägga ut massa extra pengar om man inte är märkeskåt. Körde själv väst/öst europa, balkan med passagerare packning och stormtrivdes. Kör med grabbarna på sommarn och hänger med upp till 200 (se till att nödvändiga moddar är gjorda) med R1/Gixxer utan problem. Helt enkelt en bra allätare som du inte blir besviken på. Lycka till!:tummenupp

ja man får ju en liknande hoj för mycket mindre pengar, frågan är bara om de tål lika mycket stryk. inte för att jag ska köra en "long way round" men det känns ju bra å veta om den e pålitlig eller inte. Dock körde jag ju 835 mil nere i europa med min suzuki sv1000-n i somras och den som inte ens är tänkt för sånna resor klarade av det utan några som helst problem. inte ens däcken blev särskilt slitna.

halloj Pat. Denna, som du va inne på, http://www.blocket.se/goteborg/Ktm_950_adventure_s_25972734.htm?ca=12&w=3
nått liknade e helt perfekt. Har läst en del tidningar om olika hojar både on/off road och då skriver dem mycket gått om KTM.
GL.

....hehe, eller Ja som tidigare sagt; http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_DL_1000_24122213.htm?ca=12&w=3
:D

ja fast jag har dessutom hört, något som även nämnts i denna tråd tror jag, att 950'n har haft lite problem och att man helst isf ska välja den senare 990'n. denna ktm har ju inga väskor heller och det är nästan ett måste, vill gärna inte lägga en jävla massa stålars på nya.

den senare hojen är klart intressant! hoppas det finns lite sådana till salu här i krokarna med väskor å skit när jag är redo att köpa!
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
fan nu har jag suttit hela kvällen å forskat å spanat hojar och börjar inse att jag kanske inte behöver en så jävla maffig hoj. här hemma på gatan måste jag ha en jävla massa hästar hela tiden för å bränna omkring som man gör. men resan jag planerar kommer nästan bara gå genom baltikum, östeuropa och balkan. allså förmodligen inte värst många autobahn-aktiga motorvägar där man gärna plöjer fram i 180-200 knyck för att komma från A till B. Så jag har börjat spana in BMW F650GS '08-'09 lite, även den äldre modellen men det visade sig att från '08 så är det inte längre en 650cc-motor med 50 hk utan en 800cc-motor på 70 hk MEN heter ändå "F650GS" :va. trots detta tror jag fan att jag skulle kunna klara mig på den äldre 50hk's-hojen med tanke på vart jag har tänkt åka och vad det kommer bli för vägar där.

i och med att jag måste ha bra och hårda packväskor så måste jag räkna in det i totalpriset om jag sitter och kollar på en '08:a utan väskor, vilket totalt kommer bli lite mer än vad jag är villig att lägga egentligen, mitt tak ligger väl helst under 80 lax och inte 90 egentligen, även om allt går att ordna.

någon som kört 650'n och har något att säga om den? både den gamla och den som egentligen är en 800:a!?

en annan sak jag iofs måste hålla i åtanke är att rese-planen jag har inkluderar flickvännen + massa packning också och då kanske en 650 på 50 hk känns lite för slött?

En kollega till mig hade en F650GS och bytte upp sig nu i våras.
Den gamla F650GS var en enstånka och var ganska vibrerande och han tyckte att det kunde vara lite jobbigt på längre körningar. Motorkaraktären på den var tydligen så att han tyckte den saknade lite botten. Så ska du skjutsa så är den troligen lite i minsta laget rent motormässigt.
Den nyare från -08 är ju en 800cc tvåsylindrig. Egentligen samma motor som F800GS men lite strypt. Den har betydligt bättre botten och den går mycket mjukare och behagligare än den äldre enstånkan.

Annars kan du ju kolla på TDM också. 850cc fram till 01 och efter det är det en 900cc med insprutning.
Jag kör en 850 och den drar ca 0,4 med fulla packväskor på i stort sett laglig långstyrning i Sverige. Mer inspirerat drar den ca 0,5. Så man kommer utan problem 30-35 mil innan man absolut måste tanka.
Toppar drygt 200 enligt mätaren men vid riktig högfartskörning drar den ca 0,7 så man kommer inte lika långt. Går utan problem att hänga på riktigt stora väskor. Jag har en 52 liters toppbox och två 45 liter sidoväskor så det går i en hel del. Bakfjädringen spänns lätt upp med ett vred om man ska skjutsa så inte hojen känns baktung. Sätter man på däck som inte är rena gatdäck funkar den fint även till grusvägar. Ganska lättsvängd så det är inga problem att forcera ganska friskt efter kurviga landsvägar. Med en förhöjd ruta är det inga problem att ligga och marscha i 140 eller fortare om man har lust med det.

Inte bäst eller värst på något men jag tycker den är riktigt bekväm och är tillräckligt bra på det mesta för att jag faktiskt inte ska sakna något. Möjligen då att fjädringen är lite väl mjuk så den kan kännas lite svampig om man pressar den hårt.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top