Respektlöst att skriva R.I.P./V.I.F.?

Status
Ej öppen för fler svar.

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Självklart menar ingen illa med ett V.I.F. eller R.I.P., det är inte det det handlar om. Det handlar helt enkelt om takt och ton som är viktigt i sådana inlägg. Vi har helt enkelt olika toleransnivåer du och jag. Din gräns går vid smileys, min inbegriper även förkortningar som V.I.F. och R.I.P. Båda sakerna ser i mina ögon illa ut i sammanhanget.

Och ja, personligen hade jag tagit illa upp om sida efter sida i en tråd om min bortgångna kompis fylldes med V.I.F. och R.I.P. från personer som inte kände honom.

Då tycker jag..och detta är min åsikt bara..att lägger du eller någon annan, som inte vill att folk skall bry sig eller visa det på fel sätt, upp en tråd om en bortgången bekant (hoppas verkligen att det aldrig kommer hända att du måste skapa en sån tråd alltså:pannkyss ) så kan man skriva att endast behöriga behöver svara.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Om folk åtminstone kunde lära sig att man inte ska beklaga någons sorg. Det är direkt oförskämt.

eeh. hur menar du? skulle det vara oförskämt att säga "Jag beklagar sorgen"?
Det är ju vad man säger till någon som förlorat en anhörig eller vän, för att visa sin sympati.
:va

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Morsans Hornet -06
Då tycker jag..och detta är min åsikt bara..att lägger du eller någon annan, som inte vill att folk skall bry sig eller visa det på fel sätt, upp en tråd om en bortgången bekant (hoppas verkligen att det aldrig kommer hända att du måste skapa en sån tråd alltså:pannkyss ) så kan man skriva att endast behöriga behöver svara.
Japp, precis så skulle jag göra (om jag skulle lägga upp en tråd om något sådant, vilket är högst tveksamt).

Vargklippa

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
SUZUKI GSX 750F
Eftersom att det är en hoj broder/syster så känns det för mig viktigt att medverka på de sätt jag kan för att visa respekt och deltagande i en sorg över att ha förlorat en biker på vägarna. Om det skulle hända mig själv eller någon annan jag känner så hade det varit skönt om andra mc förare givit sitt varma deltagande. Men jag kan också förstå om någon kanske känner annorlunda. Det är inga lätta saker att tala om. Själv har jag fått höra 1000- tals gånger av släkten att det är farligt att köra mc och klättra vilket gör livet underbart. Mitt svar har alltid varit att om jag skulle falla av pinnen då gör jag det i alla fall lycklig över att få göra det samtidigt som jag gör något jag älskar att göra. Köra MC eller klättra.

Men samtidigt talar statistiken sitt tydliga språk och från kyrkklockorna hörs ofta ringningarna efter mc förare som gått ur tiden.....

Vi lever ett liv där vi får uppleva en frihet många bara kan drömma om. Men samtidigt har vi också ett ansvar både för oss själva och för varandra. Vi måste tillsammans arbeta för en bättre framtid för oss som kör på 2 hjul.

Läs gärna:
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1036503,00.html

Slutligen kan ingen gardera sig 100% från olyckor och andras beteende i trafiken. Men vi kan alla bidra på olika sätt för att minska riskerna och ta bättre hand om varandra oavsett om vi känner alla våra bröder och systrar på motorcyklar.

Vargklippa

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Folk dör och vissa blir mer upprörda över hur andra väljer att visa sitt deltagande.

Pinsamt....

KungLudde

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
GPZ 600 i slutet av 80-talet, 600 Monster,600 Hornet och ZRX 1100 i slutet av 90-talet, 2006 Triumph Speed Triple 04:a, nu Aprilia Tuonon V4R 2012...
Jag kan inte hålla med dig där, för mig ser det respektlöst ut med förkortningen, men det kanske är för att jag är så gammal och intolerant

Japp, det kan nog vara så att du är för gammal:D . Det är en generationsfråga och du (läs:din generation) tycker nog att det är respektlöst. Jag anser det inte vara respektlöst för det är väl tanken som räknas, eller?
Alla uttrycker sig olika och bara för att det inte skulle vara korrekt i mina ögon så kan jag räkna ut med arslet att det inte handlar om att personen i fråga är respektlös. Han/hon använder sig av det språket som deras generation lärt sig använda.
Har varit på två (mcrelaterade) begravningar när jag var yngre och vi visade ju vår respekt som vi gjorde och det var enbart uppskattat av föräldrar och släkt.

Om folk åtminstone kunde lära sig att man inte ska beklaga någons sorg. Det är direkt oförskämt.

Låter som om du inte har en susning om vad du snackar om:7peta!!!
Du har ju i alla fall ingen aning om vad det betyder. Det är det mest använda uttrycket i svenska språket för att visa sitt medlidande. I alla fall i någon generation till. Det är i princip dom enda orden du kan använda till personer över 50 år i dagens samhälle. Det innebär att (och jag citerar): "uttrycka ledsnad eller olust över ngn oönskad händelse".
Har alltså inget att göra med att beklaga någons sorg eller sorgearbete.
Så ta reda på vad du snackar om innan du skiter i det blå skåpet.

Erfarenheten jag har pekar på att det spelar ingen större roll hur du visar din respekt och vördnad, bara du gör det! Och jag har antagligen sett mer död och elände än dom flest här skulle vilja se, efter 16 år i vårdyrket....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp, det kan nog vara så att du är för gammal:D . Det är en generationsfråga och du (läs:din generation) tycker nog att det är respektlöst. Jag anser det inte vara respektlöst för det är väl tanken som räknas, eller?
Alla uttrycker sig olika och bara för att det inte skulle vara korrekt i mina ögon så kan jag räkna ut med arslet att det inte handlar om att personen i fråga är respektlös. Han/hon använder sig av det språket som deras generation lärt sig använda.
Har varit på två (mcrelaterade) begravningar när jag var yngre och vi visade ju vår respekt som vi gjorde och det var enbart uppskattat av föräldrar och släkt.

Du har ju i alla fall ingen aning om vad det betyder. Det är det mest använda uttrycket i svenska språket för att visa sitt medlidande. I alla fall i någon generation till. Det är i princip dom enda orden du kan använda till personer över 50 år i dagens samhälle. Det innebär att (och jag citerar): "uttrycka ledsnad eller olust över ngn oönskad händelse".

Erfarenheten jag har pekar på att det spelar ingen större roll hur du visar din respekt och vördnad, bara du gör det! Och jag har antagligen sett mer död och elände än dom flest här skulle vilja se, efter 16 år i vårdyrket....

Jag håller med. Att människor visar sitt deltagande är ju inget man överhuvudtaget ska ha synpunkter på. Det är tanken som räknas. Alla är inte spantade, gamla eller bekanta nog att skriva en fängslande nekrolog om den bortgångne. Att yngre generationer skriver RIP istället för VIF etc är ju helt oviktigt.

Tycker jag

/J

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Men hur jävla svårt kan det vara att skriva exempelvis "Jag kände inte X, men hans bortgång har berört mig och fått mig att tänka efter. Alla vardagliga problem framstår som obetydliga i jämförelse. Mina tankar är med anhöriga och vänner till X" istället för att skriva "R.I.P. :( :( :( :( :gråta :gråta :gråta :gråta "

Oh, en tiopoängare.
Fast det kräver ju att man angagerar sig lite och det verkar folk inte göra för en vanligtvis helt okänd människa/forummedlem.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
eeh. hur menar du? skulle det vara oförskämt att säga "Jag beklagar sorgen"?
Det är ju vad man säger till någon som förlorat en anhörig eller vän, för att visa sin sympati.
:va
Ja. Sorgen för någon som mist en anhörig är självklar. Den är ingenting att beklaga, snarare tvärtom.
Däremot är det helt korrekt att beklaga förlusten.

Se ovan. Om det är någon som inte har en susning om vad de snackar om är det de som "beklagar sorgen".

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja. Sorgen för någon som mist en anhörig är självklar. Den är ingenting att beklaga, snarare tvärtom.

Se ovan. Om det är någon som inte har en susning om vad de snackar om är det de som "beklagar sorgen".

Ja det är ju korrekt att man beklagar förlusten och deltager i sorgen.

Men det där är ju som felaktiga uttryck i likhet med "att angöra en brygga" mfl. Som språkpolis orkar man inte rätta folk, speciellt inte när man själv varit närstående och andra människor människor uttryckt sig. Man vet ju vad de menar.

Jag tycker att vi svenskar ofta är rätt valhänta inför döden. Min mor dog när jag var yngre, jag minns att jag slogs av hur tyst det blev omkring mig, även från den äldre generationen. Jag tror att internet är bra på det sättet att 80-talister och framåt blir mindre talträngda. Att man säger vad man tycker.
Att orden sedan inte riktigt kommer på rätt plats är ju symptomatiskt med tanke på hur man traditionellt ofta har tigit inför en sörjande familj i föräldra- och tidigare generationer.

"Man ska komma bjuden i välgång och objuden i motgång" är en bortglömt men fint ordspråk tycker jag.

/J

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
valmers och Jörgen Karlsson: Jag fyller på citatet från KungLuddes inlägg

"beklaga
bekla´ga verb ~de ~t
ORDLED: be-klag-ar
SUBST.: beklagande
• uttrycka ledsnad eller olust över ngn oönskad händelse etc. {eångra}: man måste ~ att översättaren slarvat; hans beslut är att ~; jag ~r sorgen"

kopierat ur http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=O115743&i_word=beklaga

Jag beklagar sorgen är alltså helt korrekt

Abbe

Om jag får se din får du se min
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Skulle inte tro det. Man får mer pussy om man har cash!
Om man nu väljer att skriva på ett forum som detta om någon som förolyckats på något sätt tex. avlidit, Räknar man inte då med att få någon slags respons på sitt inlägg? Det tror jag nog. Är det då upp till trådskaparen att bestämma vad responsens ska innehålla? Det finns ju faktiskt en anledning till att vissa (vilket jag aldrig skulle göra) väljer att ventilera någon nära anhörig/väns bortgång på ett forum som detta. Om det är för att på något sätt gestalta vilken oerhört bra person den förolyckade är eller får att fiska sympatier vet jag ej.

Summa summarum, Är man inte beredd på att kanske få ett V.I.F eller R.I.P så kanske man ska avstå från att posta händelsen i forumet och i stället prata med någon face to face.

Detta var endast min personliga uppfattning i ämnet.

//Abbe

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det är inte fel att beklaga sorgen (som i grunden uppkommit pga en tråkig händelse). Däremot är det en nött fras men inget jag värderade lägre än annat när jag fick stöd för några år sedan. Vet inte var du kan ha fått för dig att det är helt fel att säga så.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ja jag menar att det har kommit att bli korrekt (i likhet med tex det omöjliga uttrycket "att angöra en brygga") Så jag hör tillhör dem som inte kämpar emot. Men man kan finna lika många belägg för hur man ursprungligen valde att: beklaga förlusten men delta i sorgen.
http://66.102.9.104/search?q=cache:...g.php+beklaga+sorgen&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se
http://66.102.9.104/search?q=cache:....htm+beklaga+sorgen&hl=sv&ct=clnk&cd=10&gl=se
http://66.102.9.104/search?q=cache:....html+beklaga+sorgen&hl=sv&ct=clnk&cd=4&gl=se
http://www.mru.se/Fragor/fragor menysida.htm

Att delta i sorgen och beklaga förlusten är vad jag fått lära mig. Så jag kör på det.
Men jag vill inte att denna tråd som så många andra skall urarta i ordklyverier. Jag tycker som sagt att båda uttrycken är tillfyllest.

Det viktiga är nog att verkligen mena vad man säger, det är viktigast för mottagaren.

/J

valmers och Jörgen Karlsson: Jag fyller på citatet från KungLuddes inlägg

"beklaga
bekla´ga verb ~de ~t
ORDLED: be-klag-ar
SUBST.: beklagande
• uttrycka ledsnad eller olust över ngn oönskad händelse etc. {eångra}: man måste ~ att översättaren slarvat; hans beslut är att ~; jag ~r sorgen"

kopierat ur http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=O115743&i_word=beklaga

Jag beklagar sorgen är alltså helt korrekt

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Deras "deltagande" bagatelliserar att en människa har dött.
Du som vet kanske kan dela med dig av hur det bör se ut. Vi vill ju inte "bagatellisera att en människa har dött".

Vad hände med "det är tanken som räknas"?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
2860246 Du som vet kanske kan dela med dig av hur det bör se ut. Vi vill ju inte "bagatellisera att en människa har dött".

Vad hände med "det är tanken som räknas"?
Nja... men 20 sidor med "vif" anser jag vara spam. Meddelanden från nära försvinner i svamlet.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Respektlöst tycker jag väl inte, men ärligt talat, lite mer ansträngning hade ju sett bättre ut.

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.

Vad ska man då säga?? jag har själv vare med om vänner och familj som dött och där folk komme fram och beklagat sorgen, ser inte nå fel i det...så varför är de oförskämt?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM