Wow. Jag gjorde mitt första lamellbyte idag. Det gick ju helt åt helvete. Det börjar med att det är svinkallt ute.
Jag lämnar bort endurohojen som jag har sålt, och redan där hann jag bli nerkyld då det endast var cirka 4 grader ute.
Jag rullar ut skåpbilen och lägger ner hojen på backen. Jag vill ju inte direkt tappa ut den nya motoroljan som har gått 30 minuter. Och hojen ligger ganska bra där på golvet!
View attachment 436567
Jag tjuvkollar manualen stup i ett och försöker fotografera så mycket som möjligt. antalet synliga gängor nere vid justeringen för kopplingsvajern exempelvis. Allt med en jäkla klump i magen som säger att jag kommer stöta på oförutsedda hinder som sätter käppar i hjulet för en.
Jag avskyr när det känns som att jag är ute på djupt vatten. I teorin är ett lamellbyte aslätt men eftersom jag aldrig har gjort det tidigare så stannar jag upp vid varje moment och försöker memorera hur saker sitter, och i vilken ordning jag har plockat bort delarna.
Meanwhile, så hade jag lagt de nya lamellerna i grönsakslådan som tillhör(de) kylen.
Jag läste någonstans att de skulle oljas in vid montering så jag tappade upp ett litet bad av olja som blev över från oljebytet. Fint ska det va
Det var ju lagom drygt att fiska upp lamellerna och stålskivorna med två spårmejslar men med lite tålamod gick det ju helt okej. Jag blev dock inte klok på vad jacken i vissa kanter innebär. Jag hittade ingen information i manualen heller så jag utgår helt enkelt från att jag har satt hela paketet åt helvete. När jag lossade fjädrarna så ville inte ena skruven lossna, så bulten som skruven fäster i följde med. Det var självklart helt hopplöst att hitta rätt moment för bulten, som självklart hade en 11mm-skalle
Men till slut så lyckades jag lösa det också.
Enligt manualen(och de gamla lamellskivorna) så skall det vara olika stora friktionsplattor på lamellerna. Den yttersta skall ha 36 block medans resten skall ha 48. Dessa lameller som jag köpte kommer från Newfren och har 24 stycken. Vad det innebär vet jag inte men jag tar det som att det är negativt
När jag köpte lamellsatsen så trodde jag även att stålskivorna skulle ingå. Jag har noll koll ibland. Ett orosmoment är väl att stålskivorna har slagit sig men det ska tydligen inte vara någon fara. Jag har dessutom inte tid att beställa stålskivorna och montera senare. Nästa helg så ska jag köra upp hojen till Tärnsjö för att den sedan skall fraktas ner till Tjeckien.
Det var trångt, kallt och jävligt som sagt. Jag hade ingen aning om hur lamellerna skulle sitta, eller om det ens funkar med 8 likadana lameller är det uttryckligen står att yttersta lamellen skall ha färre friktionsblock än de andra (samtidigt som samtliga nya lameller har 24 stycken friktionsblock. Större men färre). Tryckplattan fick jag rätt på men fjädrarna skall dras med typ 8Nm. Jag hade köpt en liten 1/4"-momentnyckel för 3-15Nm. Men jag hade missat det finstilta! DET VAR MOMENTNYCKEL MED BITSHÅLLARE!! Exakt vad skulle jag med ett sånt till!?
Otroligt begåvat. Jag tog fram den större momentnyckeln som drar 10nm som minst och körde på
ignorance is bliss. 8Nm eller 10Nm kan väl inte göra någon skillnad
Motorkåpan monterades på med gamla packningen samt silikontätning från Loctite och en olustig känsla av att något är fel. Kopplingsvajern justerades men den behövde spännas rejält mycket mer än tidigare för att den skulle börja ta. Dock vet jag inte hur mycket justerskruven uppe vid kopplingsgreppet hade skruvats ut tidigare. Nu är den ganska långt in med mycket justermån kvar. Jag avskyr känslan av osäkerhet.
Jag varmkörde motorn på tomgång. Bakhjulet snurrar betydligt fortare än tidigare i neutral men i övrigt är det inget motstånd. När oljan börjar bli varm så snurrar hjulet väldigt lite. Växlarna går enkelt i och ur. Jag kan stanna hjulet med handen när kopplingsgreppet är intryckt, på varje växel, och det känns som att det funkar bra.
Men jag kan bara veta säkert när jag har testat det på flygfältet. Därför åker jag imorgon bitti till Barkarby flygfält och justerar in kopplingen (vid behov) men främst för att se hur hojen beter sig vid fullgas.
Skulle det skita sig så har jag endast måndag-fredag på mig att lösa det här. Sen måste hojen köras iväg för Tjeckien som sagt. Vilken skitdag det har varit. Middagen åt jag klockan 23:00 och träningen uteblev igen. Jag hoppas verkligen att det var värt det här.
Till råga på allt så tog batteriet i racebussen slut och jag saknade startkablar. Jag fick ta arbetsbilen till Circle K och köpa startkablar för 400kr vilket känns som precis rätt avslut på den här kvällen.