Idag så testade jag äntligen hojen på Barkarby flygfält. Tråkigt nog fanns det 2 stuntare och en lådbilssurfare på plats som vägrade visa hänsyn utan de körde sitt egna race.
Exempel: Lådbilsgubben håller sig på ena sidan av flygfältets bredd i flera hundra meter. Jag startar på andra sidan och i motsatt riktning. När jag har kommit upp i nästan 200 så bestämmer han sig för att svänga tvärt och korsa min väg och fortsätta köra på längsmed andra sidan. Jag kan inte komma på en annan anledning än att jävlas. För jag fick bromsa väldigt hårt för att inte komma för nära honom. Och då var ändå hela banan blöt av det tidigare regnet vilket inte direkt underlättar. Stuntarna sladdade runt för nära någon enstaka gång helt i onödan.
Men med långa pauser mellan varje repa så kunde vi tajma in deras lek så att även vi kunde gasa och testa hojarna 10 sekunder i taget.
View attachment 436587
Effekten verkar finnas på plats. Tror jag. Det var lite klurigt att justera in kopplingen men jag tror att den funkar som den ska nu. Nästan iaf. Slirkopplingen funkar dock inte!Skickar jag i ettan så börjar bakhjulet att hoppa och studsa och hela hojen hackar. Jag provade Brolings zx6r, även den en 2009:a, och den slirkopplingen fungerar mjukt och fint. Jag upplevde även att han hade lite mer pulver i motorn, men enligt en annan dynobänk så har han 115hk på hjulet.
Nu funkade hojen typ som den skulle åtminstone och jag skulle få ut tillräckligt från Tjeckien-resan för att det skulle vara okej. Men jag vill ha en helt okej hoj och tanken är att jag ska ta till hjälp för att vara säker på att det här blir löst.
För en timme sedan låg jag i soffan och funderade på vad jag kunde ha gjort fel. Jag hittade en tråd på nätet som visade hur lamellerna skulle sitta och tack och lov så hittade jag en bild på hur jag har satt de nya lamellerna.
View attachment 436588
På den översta bilden så sitter alla lameller på ett sätt, förutom den yttersta som är vriden ett hack. På den nedre bilden ser man hur jag har satt ihop lamellerna. Där är samtliga lameller på samma sätt. Även den yttersta.
Vad detta gör i praktiken har jag ingen aning om. Antagligen påverkar den slirfunktionen men hur förstår jag inte.
Imorgon ska jag justera den där lamellen, förbanna mig själv och förhoppningsvis så kommer jag kunna testa hojen också. Men det är ju kul att lära sig nya saker