Grattis till en framgångsrik början på året
Tack så mycket!! Vi får hålla tummarna för att den fortsätter i samma fina spår!
Grattis till en framgångsrik början på året
Den här banan är helt galen!
Hur är asfalten och kvalitén på Most och Brno tex, är det nyplöjd åker a la Gelleråsen, eller är det salsgolv?Most är verkligen cool!!! Det går undan!!!!
Most är verkligen cool!!! Det går undan!!!!
Hur är asfalten och kvalitén på Most och Brno tex, är det nyplöjd åker a la Gelleråsen, eller är det salsgolv?
Nästa update incoming efter att pass 3 av 4 har körts!
Under andra passet hade jag en väldigt go känsla och förtroende för hojen. Tiderna jag lägger är konsekventa och jämna! I opelkurvan (den extremt bankade långa vänsterkurvan) sätter jag mer armbågen och känner att 'Oj va bra allting känns' och även om det inte blev ett nytt pb så var jag bara en tiondel ifrån. Under nästa varv flyttar jag fram bromspunkten, sätter ner armbågen och känner att 'Oj va bra alltin.....neeeeej kom tillbaka!!!'
Framhjulet försvann och jag for ut i lecahavet. Det är knappt så man bottnar där.
Efter mycket om och men så lyckas jag och en flaggvakt bärga hojen genom lecakulorna för att sedan få åka skamkärra med skämsmössa.
Eftersom jag redan hade så extremt nedlägg så var det knappt något som gick sönder. Jag fick byta en fotpinne, Maccan hjälpte till och buntbandssydde ihop en liten sprucken del på toppkåpan, Wigge bidrog med verktyg och Mojja ställde upp med nytt handtagsgummi. Det är fint med den här gemenskapen att man ställer upp och hjälper varandra utanför banan trots att man kanske är konkurrenter på banan ????
Efter rengöring av luftfilter och hoj så hann jag precis få upp däcken till rätt temperatur när det var dags för pass tre. Jag körde lite försiktigt första varvet då däcket var lite skitiga och det var oklart vad jag kunde förvänta mig av framförvarande förare. Efter ett tag var jag förbi och kunde köra på utan hinder. Det är dock otroligt frustrerande att jag blir så totalt ifrånkörd på rakaträckorna för det är inte lätt att ta igen det i kurvorna. Tiden hamnade på 1,42.1 och det känns helt okej. Bakdäcket börjar bli lite tröttare nu efter nästan 60 minuters pangande.
Ett pass kvar nu idag. Det är både kul och nyttigt att jaga föraren framför! Jag har en rätt så bra känsla och med nya däck imorgon så ger vi järnet!
Lång dag, sen update!
Under sista passet så gick jag ut och provade nya spår och lite annorlunda körställning i jakten på snabbare varvtider. Det finns så mycket tid att hämta på sina ställen och det är ju trevligt att det finns förbättringspotential. Lika frustrerande är det att det ska vara så svårt att bara utföra det. Men känslan under passet var god och trots att bakdäcket började bli trött och likaså framdäcket så gick det fint! Jag satte nytt personbästa igen med 1,41.529! Det satt extra fint eftersom det var så tätt inpå kraschen.
Nu är hojen rengjord, nyservad och tillräckligt putsad för att se okej ut på långt håll. Jag ser dock fram emot att få hem det kåpset som ska lämnas in nu i helgen för lackering!
Kvalet för både lördag och söndag går 09:35 och racen går klockan 14:10. Följ mig gärna på raceresults.se och klassen SST600 (Superstock 600). Vi är i skrivande stund 21 anmälda till SST600! Det kommer bli grymt det här!
Kvalet är klart! Det var en oskön känsla trots att vi hade värmt upp dagen med 4km löpning runt banan. Det var segt, armen gjorde ont, jag missade växlingar och bromsade på mig. Kroppen ville inte riktigt vara med. Knappt huvudet heller.
Varvtiden var väl inte kattskit utan låg på 1,41.9 hade jag kört när jag behövde komma in i depån för att samla tankarna och ta nya tag. Maccan, Esa och Robert Reijers hjälpte till med depåtavla och vätskepåfyllning vid depån. Det gjorde mycket för nu kunde jag fokusera lite mer. Utvarvet tog jag det lite lugnt på och sen var det bara att borra ned huvudet och köra. 30 minuters kvaltid är lång tid men jag valde att köra i stort sätt hela då jag behöver mer varv på den här banan. Andra vändan gick bättre och även om jag placeringsmässigt låg på runt mellan P13 och P-16 så gick allas tider nedåt. På varv 11 satte jag min bästa kvaltid på 1,41,137 och det blev därmed nytt personbästa igen! Ett PB är alltid ett PB och det är så jäkla kul när det går framåt. Speciellt när det känns lite sisådär vid själva körningen. Det gav mig en 15:e startplats och med tanke på att hojen är lite tröttare än resten av startfältet (skön ursäkt va) så känns det helt okej! Nu laddar vi om batterierna inför racet som går klockan 14:10!
Okej. Racerapport. Det är svårt att hinna med att skriva en rapport samma dag som tävlingarna. Och ni vet den där filmen som jag utlovade? Kameran spelade inte in. Känslan som uppstår när man inte får visa sina inbromsningar efter ett helt galet bra race, är inte jättekul. Då hade ni också kunnat få se vad jag menar med att hojen inte går så bra heller. Kvalfilmen ligger dock uppe på youtube på min kanal och min högsta toppfart är 237km/h, men oftast några km/h långsammare än så. En bra 600 toppar drygt 255-260 blås. Men ja ä int bitter. Eller? ???? Dessutom börjar det bli mindre lätt att få i både fyran och tvåan när växel tre ligger i.
Jag gjorde mitt livs första dåliga racestart. Jag gjorde troligtvis mitt livs absolut sämsta start alla kategorier. När lampan släcktes så släppte jag ut kopplingen lite för mycket, varpå jag tappade gasen, varpå jag släppte ut kopplingen helt. Sen fick jag köra iväg från i stort sätt tomgång. Hallååååå vilken jäkla start på sin premiär!!
Efter att ha kommit ut som typ sist ur första böj ut på rakan så såg jag alla segla ifrån mig. Jag fick en Flashback från gelleråsen när jag startade från depån i R600 (där jag körde upp mig till en femteplats). Jag ställde in mig på att jaga bakhjul! Jag bromsade ganska sent och tog mig om ett par stycken redan efter högern efter flygrakan. Alltså det här var riktigt kul! Sakta men säkert hade jag hämtat in ett par förare och favoritplatserna för omkörning för min del är dels efter flygrakan, och dels hansenkurvan samt vid start/målkurvan efter karusellen.
Jag kände mig märkbart trött under racet. Det kanske kan ha att göra med att jag innan tävlingen höll på att somna ståendes, men även att jag tar ut mig mer när det verkligen gäller. Det är lite klurigt att slappna av ???? Att jag hade konditionstränat under vintern verkade inte hjälpa asmycket ???? men jag kunde fokusera på körningen och det var det viktigaste. Jag gjorde många misstag och bromsade på mig så många gånger. Inför hansenkurvan så rör sig hojen väldigt mycket och jag får nästan ställa mig på fotpinnarna för att baken ska få röra sig fritt. Men det underlättar att slänga ut benet för en energi kontrollerad inbromsning Trots en hel del bekymmer så fick jag en bästa varvtid på 1,40.614! Min första 1,40-körning och jag är sjukt nöjd över den! Mitt teoretiska bästa varv ligger på en halv sekund snabbare och kan jag bara pusha lite hårdare så sitter 39:an där också! Till nästa race så kommer jag ha nytt gummi fram och bak så det finns inga ursäkter! Min varvtid är fullt jämförbar med många framför mig så jag behöver egentligen mest sluta göra misstag för att vara helt konkurrenskraftig. Det är väldigt svårt att hämta hem ett misstag.
När det var ett par varv kvar så försökte jag bromsa om killen framför mig efter karusellen. Det gick lite halvt men han kunde snabbt återta sin placering vid utgången av den kurvan och jag hade tappat tid. Igen. Men skam den som ger sig! Jag knappade in på honom mer och mer och vid karusellen hade jag bestämt mig. Jag måste om. Jag måste åtminstone göra mitt allra yttersta för att ta mig om, OM detta skulle vara det sista varvet. Annars skulle jag vara så missnöjd med hela helgen om jag inte gjorde precis allt när jag hade chansen. Jag lyckas bromsa om honom och även bromsa upp oss en aning. Jag hade på känn att han skulle ta mig på innern så när jag svängde ut mot curbsen efter apex så började jag att svänga in igen för att skära av hans väg framåt. Det lyckades med minsta möjliga marginal och han fick slå av lite på gasen vilket ledde till att jag kunde hålla min position över mållinjen ch gissa om jag blev glad för min ÅTTONDEPLATS! Vilken start på året!! ????
vet ni vad förresten. Mitt första race någonsin var på Anderstorp i Speedster cup och även då kom jag in på en åttondeplats. Historien upprepar sig ??
Det har varit en helt fantastisk dag och STORT TACK TILL ALLA ER SOM KOM FÖRBI FÖR ATT GRATULERA MIG till en fin körning. Imorgon, söndag, så pangar vidare som sagt! Då ska kameran bara fungera!
???? wastegate.se
Jäklar vilken snygg omkörning. Ruskigt snabb på gas igen efteråt.
En fråga från en ovetande vad är det som gör att du blir frånkörd på rakan? Är inte detta superstock cyklar, dvs orginal motor osv?
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |