Riksdagsval 2015

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Beskylla, som i att extra val i detta fall skulle vara mindre bra? Fan heller! Fp,C,Kd,sd,M borde tilldelas medalj för goda insatser för riket.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sitter och kollar på Agenda och lyssnade på Kinberg Batra. Nu när man har hört ett par intervjuer anser jag att hon borde utvidga sitt sätt att uttrycka sig. Det låter oerhört inlärt och stelt. Hon ger ett lite osäkert intryck.
Hon är helt värdelös och en nästan lika säker garant som Bo Lundgren att vi inte får en "borgerlig" regering.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Trams förstås. Stinker fp lång väg.

Varför vill de stjäla SD-väljare plötsligt?

För att få upp huvudet över 4%-ytan förstås. Men det är irrelevant. Det viktiga är att SD påverkar. Även om de andra partierna aldrig kommer ta i dem med tång så påverkas deras politik.

Samtidigt är jag helt övertygad om att många inom de olika partierna, främst KD och M, vädrar morgonluft. Att ha fått trycka ner sina förnuftiga åsikter pga intern pk-hets måste vara oerhört jobbigt. Enskilda representanter från KD är ju också helt klart de som lutat mest åt att tycka som oss som har släppt masspsykosen. I insändare och annat.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det är väl dock viss skillnad på att vilja förändra invandringspolitiken och att tycka som SD...

Man kan ändra invandrings- och integrationspolitiken på olika sätt ja. Eller vad menar du?

Man kan även:
1. Inte ha en politik i frågan.
2. Ha en politik i frågan.

Eller:
1. Uppmärksamma ett uppenbart problem.
2. Mörka och låtsas som det regnar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag tror ni har rätt båda två. :)
BoSoZoKu när han säger att det är pga av SD som detta kommer upp. (och lite pga av 4% spärren)
Alleycat har rätt i att man inte är SD'are för att man vill förbättra integrationen.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Alleycat har rätt i att man inte är SD'are för att man vill förbättra integrationen.

Absolut! Men det är väl ändå ingen som har påstått? Jag drar det ännu längre och påstår att det är inte många som röstar på SD som är SD:are om du förstår hur jag menar. Man vill helt enkelt att de övriga partierna ska ta tag kraftigare i frågan.

Rösta blankt säger en del då. Men ärligt talat, vad ger det med en blankröst? Ingen politiker bryr sig förstås om det och om de ändå gör det så har de ingen aning om varför de röstar blankt. Har aldrig förstått den grejen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Absolut! Men det är väl ändå ingen som har påstått? Jag drar det ännu längre och påstår att det är inte många som röstar på SD som är SD:are om du förstår hur jag menar. Man vill helt enkelt att de övriga partierna ska ta tag kraftigare i frågan...

Jag tror du har rätt i allt det där. :)
Jag har förut inte trott det vad gäller "rösta på SD och vara SD'are".
Men jag har mött ganska många (och läst om fler) som säger precis så.

Jag tror inte alla som röstar på SD är (tycker sig vara) rasister.
Men man röstar på ett invandringsfientligt parti (OBS inte invandrarfientligt).

Att många anser att invandring/asyl/integration är viktigt visar alla undersökningar.
Att frågan därför ventileras i flera (alla?) partier är därför självklart.

Jag tycker också det är viktigt att frågan avstigmatiseras sas.

Sedan tycker jag (högst personligt) att vi ska närma oss frågan via "Hur kan vi förbättra integrationen?" snarare än "Hur kan vi stoppa invandringen?" om du förstår hur jag menar. :)
Att lösningen, oavsett hur vi närmar oss frågan, kanske landar i samma svar är möjligt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag tror du har rätt i allt det där. :)
Jag har förut inte trott det vad gäller "rösta på SD och vara SD'are".
Men jag har mött ganska många (och läst om fler) som säger precis så.

Jag tror inte alla som röstar på SD är (tycker sig vara) rasister.
Men man röstar på ett invandringsfientligt parti (OBS inte invandrarfientligt).

Att många anser att invandring/asyl/integration är viktigt visar alla undersökningar.

Sedan tycker jag (högst personligt) att vi ska närma oss frågan via "Hur kan vi förbättra integrationen?" snarare än "Hur kan vi stoppa invandringen?" om du förstår hur jag menar. :)
Att lösningen, oavsett hur vi närmar oss frågan, kanske landar i samma svar är möjligt.

Personligen ser jag ingen som helst lösning på integrationen om vi inte först hejdar inflödet av nya som ska integreras. Takten har helt enkelt varit för hög. Jag tycker det är högst anmärkningsvärt hur man inte kan se sambandet.

Stigmatiseringen, tabut, heta potatisen, whatever är helt klart grundproblemet. Detta kan vi tacka skola och media för.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Fast media vill som vanligt att man ska försöka mörka. Jag har svårt att tolka det på annat sätt:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2578504-grahn-hinnfors-ett-flode-mellan-kd-och-sd

Kommer invandringspolitik att bli en stor fråga inför extravalet?

Det beror väldigt mycket på hur riksdagspartierna agerar. Läget i världen extremt med svåra konflikter i Europas närhet som genererar stora flyktingströmmar. SD vill jättegärna att det här valet blir en "folkomröstning om invandringspolitik". Hur övriga partier väljer att tala om frågan avgör hur stor den blir.

För SD:s väljare är invandringspolitiken en viktig fråga. För övriga väljare domineras dagordningen fortfarande av frågor om jobb och välfärd. Men börjar alla tala invandring ökar vikten för alla väljare.

Riksdagspartierna har ett stort ansvar för vilken sorts debatt det blir.

Gunilla Grahn-Hinnfors

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Fast media vill som vanligt att man ska försöka mörka. Jag har svårt att tolka det på annat sätt:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2578504-grahn-hinnfors-ett-flode-mellan-kd-och-sd

Kommer invandringspolitik att bli en stor fråga inför extravalet?

Det beror väldigt mycket på hur riksdagspartierna agerar. Läget i världen extremt med svåra konflikter i Europas närhet som genererar stora flyktingströmmar. SD vill jättegärna att det här valet blir en "folkomröstning om invandringspolitik". Hur övriga partier väljer att tala om frågan avgör hur stor den blir.

För SD:s väljare är invandringspolitiken en viktig fråga. För övriga väljare domineras dagordningen fortfarande av frågor om jobb och välfärd. Men börjar alla tala invandring ökar vikten för alla väljare.

Riksdagspartierna har ett stort ansvar för vilken sorts debatt det blir.

Gunilla Grahn-Hinnfors

Jag såg någon undersökning i en annan tråd där 30% tyckte invandring/asyl/integration var den viktigaste frågan.
Jag är nog en av de övriga 70, därmed inte sagt att frågan skall "mörkas".
Den skall diskuteras som alla andra frågor som hör hemma i vårt samhälle.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan någon förklara varför SDs politik välkomnas med knäna runt öronen när den kommer från en annan källa?

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
....därmed inte sagt att frågan skall "mörkas".
Den skall diskuteras som alla andra frågor som hör hemma i vårt samhälle.

Där har vi väl en kärnproblematik i frågan. Ingen vågar diskutera på riktigt. Dryfta det som ÄR problemen med invandring. Invandrare/invandring har blivit skällsord. För att vi inte gör saker på rätt sätt.

Och alla partier utom SD hukar sig för anklagelser om rasism. Man låtsas att läget är under kontroll. Ingen tar tag i rodret och försöker styra upp det.

Det säger sig självt. Att det blir lite svårt att styra en båt, när det står flera vid rodret som vill dra åt sitt eget håll.

Ett sånt land har vi nu. Ingen tar ut en ordentlig kurs. Alla smågnabbas åt vilket håll skutan ska styras. Vilket resluterar i att vi bara driftar omkring.

//M

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det är nog försent. Alla partier utom ett vill ha massinvandring. Många tjänar åxå mycket pengar på det här.
Så de e bara å gilla läget och ta en dag i taget :banana Det gamla trygga Sverige är för alltid borta:glömdet Men va det så tryggt tidigare. Tänker på knäppisar som Calle Jonsson och Annica Östberg mm.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
En av de absolut sämsta "fiskeresorna" jag sett i modern tid men det är klart, paniken att veta att man ligger på spärren och riskerar uttåg skulle mog få vem som helst att säga vad som helst för att "överleva"!

Har för mig att jag läste att reinfeldts "fiskeresa" inför valet 2010 resulterade i +200 000 röster från osäkra väljare då han "lovade" att strama åt invandringen och nu försöker sig hägglund på en copy cat

Läste på kd:s facebooksida i morse ngn som skrev att hen var på väg att rösta på sd i mars men lyckades bli så övertygad av häggis utspel att hen nu väljer att stanna kvar hos kd då han tycker att det var på tiden att hans parti äntligen tar tag i frågan. Hen har inte förstått att häggis utspel bara är en rökridå och ett försök från kd:s sida att klamra sig fast med näbbar och klor men visst, lyckas kuppen och häggis kan stoppa en flykt från partiet har han vunnit mkt på det.

Kom ihåg att häggis var med och godkände migrationsöverrenskommelsen med MP varför detta utspel får ses som buskiskomik på hög nivå!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan någon förklara varför SDs politik välkomnas med knäna runt öronen när den kommer från en annan källa?

Det kan jag absolut, det handlar om effektivt propagandaarbete mot SD, och folk är normalt sett inte normalt begåvade.

Jag förstår framför allt inte varför MP och KD skall bråka om detta, vore det inte bättre om M och KD grälade? Maria Ferm och Fredrik Reinfeldt gjorde ju upp, vad är det här för fars?

http://www.svt.se/nyheter/sverige/debatt-om-kd-s-kritiserade-utspel

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det kan jag absolut, det handlar om effektivt propagandaarbete mot SD, och folk är normalt sett inte normalt begåvade.

Semantikfördjupning: normalt sett är nog folk just normalbegåvade. Vad det säger om normalnivån låter jag vara osagt.

Tillbaka till ämnet.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...