Riksdagsval 2015

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Du tycker att SD är ett rasistiskt parti, det gör det inte till ett rasistiskt parti.

Om jag tycker du verkar vara jättedum, så påverkar det inte din faktiska intelligens.

Jag noterar att du inte besvarade frågan. Jag försöker igen.

Ponera att jag inte vill rösta på SD men vill ha en invandring som är jämförbar med våra grannländers, vad tycker du då att jag skall rösta på, och varför?

Första meningen var ett svar. Anser du på allvar att SD har en stark grundpolitik (invandrarfrågan åsidosatt) för att vara kapabla att styra landet på ett vettigt sätt?

"invandringen måste hållas på en sådan nivå och vara av en sådan karaktär att den inte utgör ett hot mot vår nationella identitet". Att man anser att man förlorar sin "nationella identitet" pga mångkultur så ja, då vill jag nog påstå att man har främlingsfientliga åsikter.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Första meningen var ett svar. Anser du på allvar att SD har en stark grundpolitik (invandrarfrågan åsidosatt) för att vara kapabla att styra landet på ett vettigt sätt?
Vad vet du själv om SD:s övriga politik, varför är den inte stark? Är det inte egentligen så att du skriver det bara för att du har hört det komma från andra sd-hatare? Bara för att man har en eller ett par starka grundfrågor betyder inte att man inte har ett övrigt partiprogram.
"invandringen måste hållas på en sådan nivå och vara av en sådan karaktär att den inte utgör ett hot mot vår nationella identitet". Att man anser att man förlorar sin "nationella identitet" pga mångkultur så ja, då vill jag nog påstå att man har främlingsfientliga åsikter.

Att man värnar det man har skulle alltså betyda att man är fientlig mot andra? Det är inte ekvivalent i min bok i alla fall.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Vad vet du själv om SD:s övriga politik, varför är den inte stark? Är det inte egentligen så att du skriver det bara för att du har hört det komma från andra sd-hatare? Bara för att man har en eller ett par starka grundfrågor betyder inte att man inte har ett övrigt partiprogram.

Att man värnar det man har skulle alltså betyda att man är fientlig mot andra? Det är inte ekvivalent i min bok i alla fall.

Nejdå, lite koll har jag allt. ;) Ekonomiska biten verkar ju inte vidare välplanerad, av fler orsaker, och det de själva går ut med är ju ganska luddigt och svävande överlag.

Så du menar på allvar att vår "nationella identitet" (som är exakt vad, förresten?) hotas av folk med annat ursprung? Kan du förklara hur det går till?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nejdå, lite koll har jag allt.
1newwink.gif

Nej?

Så du menar på allvar att vår "nationella identitet" (som är exakt vad, förresten?) hotas av folk med annat ursprung?
Fråga en turist. Alternativt res lite och se vad du saknar.

Last edited:

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Fråga en turist. Alternativt res lite och se vad du saknar.

Men varför blir vi av med det för att vi tar in invandrare? Måste det vara nåt som syns och märks på varenda människa i landet hela tiden, är det så viktigt att vara så konservativa på den fronten?

Rest har jag gjort, jag har bott utomlands också och tycker att det är en ganska trevlig grej att kunna flytta runt lite som man behagar. Och grejen är att vi har firat midsommar, kräftskiva och allt möjligt trots att vi bodde i andra länder, det var inget vi ville låta bli bara för en flytt. Och det accepterades, så jag ser inte varför jag inte ska acceptera att folk flyttar hit och behåller sina traditioner, så länge det inte skadar någon.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag anser att SD har vissa brister men också att de har många styrkor.

Jag anser dem betydligt mer kapabla att styra landet än tex VPK, men inte M eller S.

Jag anser att andra partier har målat in sig i ett hörn de nu inte kommer ur.

Vilket parti tycker du är bra eller bäst?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Så du menar på allvar att vår "nationella identitet" (som är exakt vad, förresten?) hotas av folk med annat ursprung? Kan du förklara hur det går till?

Det är inte jag som säger det. Det är du som hävdar att någon annan säger det och från det likställer du att hylla sin egen kultur med att vara fientlig mot andras.

Kulturella skillnader är ju det som gör resor så intressant. Enkelt uttryckt: I Frankrike vill jag se på en mimare medan jag äter en croissant - inte se på samma upploppsscener och religiösa yttringar/hot/hat mot värdlandet och dess ursprungliga befolkning som i snart vartenda europeiskt land.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Jag anser att SD har vissa brister men också att de har många styrkor.

Jag anser dem betydligt mer kapabla att styra landet än tex VPK, men inte M eller S.

Jag anser att andra partier har målat in sig i ett hörn de nu inte kommer ur.

Vilket parti tycker du är bra eller bäst?

Jag är Moderat, och kan personligen inte alls förstå hur svenskarna kunde säga tack och hej till Reinfeldt och, framför allt, Borg.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Kulturella skillnader är ju det som gör resor så intressant. Enkelt uttryckt: I Frankrike vill jag se på en mimare medan jag äter en croissant - inte se på samma upploppsscener och religiösa yttringar/hot/hat mot värdlandet och dess ursprungliga befolkning som i snart vartenda europeiskt land.

Vilka är det som står för upploppsscener då, för om jag förstår dig rätt är det inte européer?

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Ett parti som är kapabelt till att styra landet. Anser man att övriga frågor inte har någon betydelse, utan att färre invandrare är lösningen på alla problem, så tycker jag nog att man behöver läsa på lite. Förslagsvis från andra källor än Avpixlat.

För mig är det helt obegripligt hur man kan anse att invandringsfrågan är så viktig att man är beredd att rösta på ett rasistiskt parti, om man inte själv har rasistiska åsikter.

Kan du förstå att invandringsfrågan är allt viktigare för allt fler pga den inte längre är en isolerad fråga? Dom volymer vi är uppe i nu medför en kraftig belastning på våra välfärdssystem och i förlängningen kommer detta inte att hålla.

Det finns givetvis även andra utmaningar som kommer i kölvattnet av en alltför generös mottagning. Skolan och skolresultaten tex.

Du får ursäkta men sista stycket i ditt inlägg är fullständigt naivt.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
[/B][/B]

Kan du förstå att invandringsfrågan är allt viktigare för allt fler pga den inte längre är en isolerad fråga? Dom volymer vi är uppe i nu medför en kraftig belastning på våra välfärdssystem och i förlängningen kommer detta inte att hålla.

Det finns givetvis även andra utmaningar som kommer i kölvattnet av en alltför generös mottagning. Skolan och skolresultaten tex.

Du får ursäkta men sista stycket i ditt inlägg är fullständigt naivt.

Nja, för mig är det faktiskt obegripligt, även om det anses naivt hos andra. Jag ser i så fall hellre ett strängare straffsystem så att man kan sätta dit dem som beter sig illa, oavsett ursprung.

- - - Updated - - -

Driver du med honom? Du skrev nämligen nyss att du har koll.

Nej, jag tänkte få höra hans eget svar på frågan.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nja, för mig är det faktiskt obegripligt, även om det anses naivt hos andra. Jag ser i så fall hellre ett strängare straffsystem så att man kan sätta dit dem som beter sig illa, oavsett ursprung.

- - - Updated - - -

Nej, jag tänkte få höra hans eget svar på frågan.

Du ser inga problem med att importera ett nytt Göteborg var 5:e år? :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej, inte nödvändigtvis, utan jag tolkar snarare uttalandet "invandrare röstar också på SD" som att det då inte kan handla om rasism, eftersom de är invandrare själva. Då ville jag poängtera att man kan vara invandrad och rasist, att det ena inte behöver utesluta det andra.

Aftonbladet använder jag aldrig som källa, men i det här fallet behövs det inte, SDs egna sidor fungerar utmärkt. :)

Ja, du ser. Dina tolkningar är helt skeva.

Andemeningen med inlägget, vilket också tydligt framgår (om du förmår dig är att ta av skygglapparna?) var att invandrare som röstar på SD gör det av upplevda otrygghetsskäl och heller inte döljer sina åsikter.

Det handlar således inte om ras, utan om samhällsproblem. Som företagaren i grannfastigheten uttryckte det "vem ska jag rösta på, som vågar ta frågan om integrationen? Jag har bott här i 5år och det är fullkomlig katastrof med den mängd som kommer hit. Det finns ingen som kan hantera det!"

Kan du förstå skillnaden mellan ras och samhälle?

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag ser i så fall hellre ett strängare straffsystem så att man kan sätta dit dem som beter sig illa, oavsett ursprung.
.

Absolut! Men nu har vi ju inte det och inte ens "tuffa" Moderaterna har ju verkat för några straff värda namnet. Livstid för vissa enstaka. So what? Sen är det ju kul att du tar med "oavsett ursprung" när straffskalan uppenbarligen inte är lika för alla. Tänker då främst på de så kallade hatbrotten.

Vilka alternativ att rösta på har man om man är för tuffare tag mot brottslingar?

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
[/B][/B]

Gör det? Källa, tack. Och då menas inte nån av brunskjortorna styrd propagandacentral.

Jaha, och siffror att styrka det med har du förstås lätt tillgängliga?

Tittar jag ex. i
http://www.dagenssamhalle.se/sites/default/files/files/17skolkommunstyre KORRIGERAD.pdf
har jag lite svårt att finna stöd för din tes. Med förbehåll för att jag är dåligt påläst är väl ingen av de 20! sämsta kommunerna på listan kända för sin stora andel invandrare?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...