Riksdagsvalet 2006

Vilket parti röstar du på?

• Antal röstningar
    0

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
MagnusK skrev:
2433846 Bara en liten undran. Blir det mer jobb om man sänker A-kassan? Det finns ju inte mer jobb för att man sänker ersättningen utan det gör det möjligt att anställa till ännu lägre löner och det vill ju alla. Jag tror inga företagare tänker "Oj nu sänker de akassan låt oss anställa fler för det är så synd om folk" utan "Nu kan vi anställa precis lika få som vi har tänkt men till en lägre lön". Företag finns inte för samaritverksamhet utan för att tjäna så mycket pengar som möjligt, kan de tjäna mer så gör de det, de anställer inte folk för att vara snälla.
Det är väldigt underligt att det alltid snackas om att det inte finns några jobb. Tag buss- eller lastbilskort eller båda. Man får jobb inom en vecka. Förmodligen betalar Arbetsförmedligen kortet, dessutom.

Lantis

Ny medlem
Gick med
4 May 2005
Hoj
KTM Superduke 08:a
Sossarnas facit efter 100 år vid makten:

(minus 1976-82 & 1991-94)

176.600 människor är sjukskrivna, antingen med sjukpenning eller rehabiliteringspenning

460.700 svenskar är förtidspensionerade, en stödform som numera kallas ”sjuk- och aktivitetsersättning”

199.200 är öppet arbetslösa och försörjs av arbetslöshetskassorna

140.500 är sysselsatta i olika arbetsmarknadspolitiska program och försörjs av Ams

94.000 människor lever på socialbidrag

Hur kan folk anse att Sverige behöver MER och HÖGRE bidrag?

Vad vi behöver är att få folk i ARBETE så vi kan betala t.ex. bra vård åt våra ädre till exempel. Hörde just att bara 78 miljarder, dvs 6,5% budgeten satsas på äldre omsorg. Tranfereringar dvs bidrag till friska arbetsföra människor utgör en måndubbelt större andel.

Sveriges bidragssystem i dess nuvarande form är bara 'trygghet' i den bemärkelsen att det är till för att göra sossarna trygga i sin maktställning genom att göra väljarna beroende av bidrag.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
MagnusK skrev:
2433846 Bara en liten undran. Blir det mer jobb om man sänker A-kassan? Det finns ju inte mer jobb för att man sänker ersättningen utan det gör det möjligt att anställa till ännu lägre löner och det vill ju alla.

Hur hänger A-kassans ersättning ihop med löner i företag?

-------------------------------------
@Lantis: Dessutom måste man gått till arbetsförmedlingen och anmält sig för att räknas som arbetslös. Finns alltså mer personer som ej räknas som arbetslösa som inte försöker öht.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
MagnusK skrev:
2433846 Blir det mer jobb om man sänker A-kassan? .

Din felskrivning här sätter huvudet på spiken, det blir inte fler jobb men mer jobb. Jag var själv arbetslös och fick a-kassa under drygt två månader förra våren, jag hade så bra med pengar att jag visserligen sökte jobb frenetiskt och målmedvetet men samtidigt gjorde jag mitt yttersta för att få en sommar med a-kassa, ett hederligt gammalt sommarlov drömde jag om, tanken var att det skulle fyllas med motorcykelåkande och hängande på sommarställe, samt en utlandsresa och att jag därefter skulle börja jobba i september, men så blev det inte. Jag var "tvungen" att börja jobba i juni redan och mitt sommarlov blev bara tre veckor. Någon som resonerar så har alldeles för mycket pengar på fickan. Det hade alltså inte funnits fler jobb om jag haft sämre ersättning, men du kan ge dig på att det hade blivit mer jobb från min sida, och framför allt mer ansträngningar.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
valmers skrev:
2434052 Det är väldigt underligt att det alltid snackas om att det inte finns några jobb. Tag buss- eller lastbilskort eller båda. Man får jobb inom en vecka. Förmodligen betalar Arbetsförmedligen kortet, dessutom.

Tyvärr tror jag inte det finns lastbilsjobb till ca 400'000 arbetslösa. Jag ser andra viktigare åtgärder än att just sänka taket på akassan då jag anser att det inte tillför några nya jobb.

General E skrev:
2434085 Hur hänger A-kassans ersättning ihop med löner i företag?

-------------------------------------
@Lantis: Dessutom måste man gått till arbetsförmedlingen och anmält sig för att räknas som arbetslös. Finns alltså mer personer som ej räknas som arbetslösa som inte försöker öht.

Exempel: Ponera att du max får ut 10.000:- i akassa, då blir du inte särskillt intresserad av ett jobb där lönen är 8000:- och arbetsgivaren måste höja lönen för att få någon kompetent till platsen. Skulle därimot den högsta ersättningen vara 6000:- så skulle företaget kunna erbjuda samma tjänst för 7000:-. Förenklat och lättbegripligt.

En lägre akassa skulle ge en viss lägre arbetslöshet och ganska många mindre tillgängliga arbeten vilket i sin tur gör att fler krigar om samma plats och företaget kan dumpa lönerna ännu mera.

Detta är självklart lysande för företag och deras tillväxt.

Frågan jag ställer mig är om det är bättre för den Svenska befolkningens ekonomi och köpkraft eller om det hjälper till att öka lönegapen mellan höginkomstagare och "vanliga" förvärvsarbetare.

Last edited:

TRON

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
Lightbike
Markus skrev:
2434148 Din felskrivning här sätter huvudet på spiken, det blir inte fler jobb men mer jobb. Jag var själv arbetslös och fick a-kassa under drygt två månader förra våren, jag hade så bra med pengar att jag visserligen sökte jobb frenetiskt och målmedvetet men samtidigt gjorde jag mitt yttersta för att få en sommar med a-kassa, ett hederligt gammalt sommarlov drömde jag om, tanken var att det skulle fyllas med motorcykelåkande och hängande på sommarställe, samt en utlandsresa och att jag därefter skulle börja jobba i september, men så blev det inte. Jag var "tvungen" att börja jobba i juni redan och mitt sommarlov blev bara tre veckor. Någon som resonerar så har alldeles för mycket pengar på fickan. Det hade alltså inte funnits fler jobb om jag haft sämre ersättning, men du kan ge dig på att det hade blivit mer jobb från min sida, och framför allt mer ansträngningar.
Så nu när du sugit ut det du kunnat så kan man avveckla den?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
TRON skrev:
2434438 Så nu när du sugit ut det du kunnat så kan man avveckla den?

Jag tycker inte alls att den ska avvecklas, sedan vet jag inte heller om man kan tala om utsugning eftersom jag betalat min a-kassa i 8 år men endast uttnyttjat den i 10 veckor.
Men du verkar ju dum i huvudet så det lär du ju inte förstå.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Eftersom jag är ivrig och inte har fått något svar...

Rätta mig om jag har fel, men alliansen vill sänka A-kassan till 65% efter 300 dagar för ensamstående och efter 450 dagar till A-kassetagare med barn. Alltså, man har nästintill ETT ÅR på sig att skaffa ett nytt jobb, på 80% ersättning om man nu då har A-kassa. Efter 300 dagar, visst, då kanske det blir lite tufft och "piskan" som den skorrande tomten på (S)(V)T kallade det, kommer fram.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Heja Hållundan.. Trodde att jag bestämt mig för länge sedan att jag skulle rösta blankt. Men efter en del diskussioner, läsning m.m. så tror jag röstar på Moderaterna. Gillar egentligen inga partier direkt.
Varför måste det alltid vara ett val mellan pest eller kolera? Varför kan det inte vara whisky eller bourbon som en vän utryckte det:D

Är förbannat trött på alla jävla idioter som ska utnyttja samhället och leva på mina och dina skattepengar:mad:
Sedan har Socialdemokraterna haft makten fööör länge. Gillar iofs inte Moderaternas fackpolitik...

Troligen röstar jag ändå på de..

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
hållundan skrev:
2434516 Eftersom jag är ivrig och inte har fått något svar...

Rätta mig om jag har fel, men alliansen vill sänka A-kassan till 65% efter 300 dagar för ensamstående och efter 450 dagar till A-kassetagare med barn. Alltså, man har nästintill ETT ÅR på sig att skaffa ett nytt jobb, på 80% ersättning om man nu då har A-kassa. Efter 300 dagar, visst, då kanske det blir lite tufft och "piskan" som den skorrande tomten på (S)(V)T kallade det, kommer fram.

Så här har jag för mig att det förhåller sig: första 200 dagarna blir oförändrat, d.v.s. 80%. Därefter sjunker det till 70% i hundra dagar för att sedan sjunka till 65% (efter totalt 300 dagar). Har man däremot barn får man 70% i 250 dagar till.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Alltså det där med 65% borde inte gå att angripa trovärdigt om man själv förespråkar 80%, det är ju större skillnad meallan sossarnas modell (80%) och faktisk lön (100%) än mellan borgarnas lösning (65%) och sossarnas modell (80%).

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Sänkt A-kassa är väl ett mynt med minst två sidor...

Jag tror absolut på att sänka för att piska iväg de som bara anammat livstilen att vara bidragsförsörjda. Det har till och med gjorts försök med att sänka A-kassan 5 procentenheter med en omedelbar minskning av arbetslösheten som följd.

Om man sen bortser slapptaskarna då. Det är fullt möjligt att knega på ett välbetalt jobb och få upp en stämpling som gör det ekonomiskt tveksamt att söka lgbetalda jobb. Frugan jobbade i somras så att vi fick ut mindre än vi hade gjort om hon hade lyft stämpling. Jävla koko-system....

Sen är det de här som sitter länge i träsket. Deras trygghet kanske borde lösas med andra system än A-kassa. Är man inne på sin tredje stämplingsperiod så är man ju inte tillfälligt arbetslös. Då kanske andra delar av det sociala skyddsnätet ska kliva in.

Det största problemet med alla lata djävlar som lever på akassa för att de vill är att de skapar ett klimat som förstör för alla. För de som kämpar för att komma ut på arbetsmarknaden, för de som vill hjälpa de arbetslösa och slutligen för företagen som vill hitta personal. Nånting är ju jävligt ruttet i dagsläget....

Däremot har jag inte hört en moderat komma med ett enda trovärdigt förslag när det gäller att ta hand om de svagaste i samhället...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chrille skrev:
2435176

Däremot har jag inte hört en moderat komma med ett enda trovärdigt förslag när det gäller att ta hand om de svagaste i samhället...

Det har de väl i och för sig om man pratar t.ex. äldrevård, men visst har de ett glapp för t.ex. hemlösa. Det är väl det det har (kd) till, att slänga in lite myshumanism i borgerligheten. Alf Svensson bjöd ju till och med uteliggare på mat sade han ju, hur mysigt är inte det?

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
MagnusK skrev:
2434414
Exempel: Ponera att du max får ut 10.000:- i akassa, då blir du inte särskillt intresserad av ett jobb där lönen är 8000:- och arbetsgivaren måste höja lönen för att få någon kompetent till platsen. Skulle därimot den högsta ersättningen vara 6000:- så skulle företaget kunna erbjuda samma tjänst för 7000:-. Förenklat och lättbegripligt.

OK. Det var din terori. Jag tror det funkar på ett annat sätt.

--------------------------------------------------------
Mitt i all bitterhet tänkte jag påminna om några saker som är bra med Sv!

* Bra möjligheter till utbildning för dom som vill
* Bra "gratis" sjukvård om man råkar ut för något allvarligt
* Troligen världens vackraste kvinnor
* Vi har en arbetslöshetsersättning, även om ersättningsnivåerna bör justeras
* Vi har en bra situation för kvinnorna om man jämför med många andra länder, givetvis kan det bli ännu bättre
* Vi har inga krigiska grannländer att oroa oss för
* Man riskerar inte att bli skjuten om man går in i fel område
* Elnätet fungerar och kranvattnet går att dricka! :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
General E skrev:
2435895 Mitt i all bitterhet tänkte jag påminna om några saker som är bra med Sv!

* Bra möjligheter till utbildning för dom som vill
* Bra "gratis" sjukvård om man råkar ut för något allvarligt
* Troligen världens vackraste kvinnor
* Vi har en arbetslöshetsersättning, även om ersättningsnivåerna bör justeras
* Vi har en bra situation för kvinnorna om man jämför med många andra länder, givetvis kan det bli ännu bättre
* Vi har inga krigiska grannländer att oroa oss för
* Man riskerar inte att bli skjuten om man går in i fel område
* Elnätet fungerar och kranvattnet går att dricka! :tummenupp

Vidrigt.

fy fan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kollar ni in Leijonet på fyran? För fabian, nu går det åt skogen. Valet är förlorat, alle man:
Rösta på Miljöpartiet, sossarna måste försvagas men borgarna är körda.
Den där Ekdahl borde få en spade förresten.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Markus skrev:
2437056 Kollar ni in Leijonet på fyran? För fabian, nu går det åt skogen. Valet är förlorat, alle man:
Och den där sossen "Hakelius". Vilken clown.

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Markus skrev:
2437056 Kollar ni in Leijonet på fyran? För fabian, nu går det åt skogen. Valet är förlorat, alle man:

Krävs nog mycket mer för att kommunisterna ska vända valet till sin fördel.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Kan man inte höja A-kassan till 110% istället? Jag menar det är ju så synd om de arbetslösa så de kan gott kompenseras. Det är ju så dyrt att sitta på caféer hela dagarna och röka så man behöver extra stöd av staten då.

Hälsningar "Alla vill jobba"

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...