Riktiga hästkrafter och inte Dynojetpållar!

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
egentligen är det helt onödigt med en PC eftersom de flesta
moderna insprutare har en mycket bra och programmerbar
styrdator, svårigheten är att det ofta är svårt att få lös
programvara för att mappa om den.

Jag testar en programvara från Tuneboy http://www.tuneboy.com.au/
som kan mappa om inte bara insprutningmappen men också justering
för motortemp, lufttemp, diff mellan cylindrarna och tändningen på
min Weber-Marelli ECU. Hittills är jag nöjd så jag säljer nog min PC
till Norge.

Det är inte direkt billigare men det ger mer möjligheter och man slipper
en extra grej som kan krångla. Enda nackdelen är att det inte går lika
lätt/billigt att snabbmappa i en DJ-bänk

Tuneboy funkar officiellt på de flest sprut-Trajor och vissa Aprilia/Benelli och i testversioner på WM15 på Guzzi/Ducati/HD.

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
#Olsson# skrev:
2297023 Jag testade acc-pumpen med en vridpot och den reagearde nästan bara på extrema gaspådrag(vinkelhastighet). Trots poten hade jag svårt att trigga funktionen, ofta hände ingenting. Även om man justerar upp känsligheten till max, var det svårt att få den triggad på halv-snabba gaspådrag. DJ borde justera den så den kan triggas även från mycket små vinkelhastigheter ungefär som en förgasar-axpump, som man måste anstränga sig för att hålla stilla.

F ö när den triggas så är det under så kort tid att den inte påverkar mappning för rpm vs TP (tabellerna).

edit: Om det finns orginal axpump, på min verkar det inte göra det om man kollar pulsbredden från spridarna mot gaspådrag. Kollar man dessutm lambda vid gaspådrag så ser man tydlig magring i samband med gaspådrag. På bilar antar jag att de är mer beroende av axpump-funktion eftersom dessa system funkar väldigt annorlunda.
Jag hängde inte helt med på teknikaliteterna, men du menar alltså att 1. orginalinsprutning har ingen acc-pump funktion. 2. Den påverkar inte min mappning.

Kanske värt att prova ut funktionen lite mer, dock känns det som om det verkligen vore nåt bra skulle dem ta extra betalt för det...

/N

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
isse skrev:
2297295
1. orginalinsprutning har ingen acc-pump funktion.
2. Den påverkar inte min mappning.

Kanske värt att prova ut funktionen lite mer, dock känns det som om det verkligen vore nåt bra skulle dem ta extra betalt för det...

/N

1. Vet ej men på min hoj så tycks det i alla fall inte finnas. Det baserar jag på att jag kollat(via logg) pulsbredd vid gaspådrag. Om någon axpump skulle finnas så borde pulsbredden variera(extra) runt gaspådraget men det gör det inte. Hur det är på din hoj har jag dock ingen aning om.

2. PCn's axpump påverkar i samband med och ca 0.5s efter gaspådrag, därefter påverkar den ingenting och inte heller någan annan typ av mappning. (Jag har kollat det med oscilloskop på PCn's utgångar)

Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
#Olsson# skrev:
2297310 1. Vet ej men på min hoj så tycks det i alla fall inte finnas. Det baserar jag på att jag kollat(via logg) pulsbredd vid gaspådrag. Om någon axpump skulle finnas så borde pulsbredden variera(extra) runt gaspådraget men det gör det inte. Hur det är på din hoj har jag dock ingen aning om.

2. PCn's axpump påverkar i samband med och ca 0.5s efter gaspådrag, därefter påverkar den ingenting och inte heller någan annan typ av mappning. (Jag har kollat det med oscilloskop på PCn's utgångar)

har inte accpumpes behov försvunnit med sekundärspjällen?

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning